2015-03-24, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
I TV4 uttalade sig den politiske kommentatorn Markus Oscarsson om vad han trodde skulle ha blivit resultatet i det uteblivna nyvalet.

V: 10 %
S: 24 %
MP: 2 %

C: 21 %
KD: 3 %
FP: 2 %
M: 14 %

SD: 23 %

Övriga: 1 %

---
Min första tanke: C 21 %?

Inte helt otänkbar på det stora hela dock! Visst han överskattar C något oerhört, Tror inte M skulle förlorat så många så snabbt men byt plats på C och M så kanske...Tror inte FP skulle kollapsa ut ur riksdagen riktigt ännu heller.
2015-03-24, 18:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Inte helt otänkbar på det stora hela dock! Visst han överskattar C något oerhört, Tror inte M skulle förlorat så många så snabbt men byt plats på C och M så kanske...Tror inte FP skulle kollapsa ut ur riksdagen riktigt ännu heller.

Visserligen fattar jag inte vad en enskild persons troende har med tråden att göra men jag tror att SD hade haft 3 % och S 60 %. Vad jag ville säga med detta är att om opinionsinstitutens undersökningar är felaktiga, som många här hävdar, så är ovanstående siffror fullständigt tagna från luften och helt meningslösa.
2015-03-24, 19:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
I TV4 uttalade sig den politiske kommentatorn Markus Oscarsson om vad han trodde skulle ha blivit resultatet i det uteblivna nyvalet.

V: 10 %
S: 24 %
MP: 2 %

C: 21 %
KD: 3 %
FP: 2 %
M: 14 %

SD: 23 %

Övriga: 1 %

---
Min första tanke: C 21 %?

Man måste förstå hur han har tänkt. Jag känner igen mig till fullo i hur jag tycker väljarna skulle röra sig om de var fria i tanke och handling.

Många är socialt missnöjda i dagens Sverige, när många utförsäkrade och arbetslösa fått det mycket sämre. V borde fått 10%. Sossarna har svikit de flesta svenskar utom invandrarna när transfereringssystemet har stora underskott på grund av skattesänkningar för löntagare i första hand.

C är det mest ultraliberala partiet, särskilt ungcentern i städerna och partiledningen. De borde dra till sig en massa moderater som man inte kan förstå att de är kvar hos konservativa M fast de tänker ultraliberalt.

Kd och Fp har bara sina kärntrupper kvar, om de som inte längre känner sig hemma kan förmå sig att bryta sina traditioner.

Sd 23% ja så skulle det vara om fler främlingsfientliga röstar med sitt hjärta och inte av gammal vana och feghet.

Jag tycker det är en klockren analys av vad, I handling fria människor, skull göra för val om det vore val i dag.
2015-03-24, 22:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det har du rätt i.

Såsom det svenska partisystemet och samhället har feministiserats på senare år, speciellt under Allahiansen, så kan vi vara glada att det "bara" är 2%.
Inte minst inom Allahiansen har tokfeminismen hand i hand med islamismen tagit stora kliv framåt de senare åren.

Nåja, inget fel på den gamla vänsterfeminismens rödstrumpor som kämpade för kvinnors lika rätt i samhället; det var något helt annat än dagens mediahoror.

Men F! är ju inget ensamt extremparti, vi har ju även t.ex. Centern på 6%. Fri invandring, månggifte, anarkokapitalism, osv. Centern pudlade på detta pga opinionen - men vi vet vad dom står.
DU är märklig med din wurm för vänsterrörelser. 10-talets rösträttskvinnor - ja de var bra, men rödstrumpor som 70-talets grupp 8 hade definitivt tagit steget över till tokfeminismen...
Men du har en poäg med centern - det är möjligt att det varit svårt för F! att få stöd, då högerfeminster kunnat rösta på center lika gärna, och en viss motsvarighet finns ju i det att vänsterfeminster röstar v?
2015-03-24, 22:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Visserligen fattar jag inte vad en enskild persons troende har med tråden att göra men jag tror att SD hade haft 3 % och S 60 %. Vad jag ville säga med detta är att om opinionsinstitutens undersökningar är felaktiga, som många här hävdar, så är ovanstående siffror fullständigt tagna från luften och helt meningslösa.
...men frågan är ju om det faktiskt inte är just precis så illa?! Oppinionsinstituten misslyckades rejält med att förutspå valresultatet, och åtminstone jag har numera svårt att ta dem på allvar. Antagligen tycker många samma sak, vilket man kan se på att exempelvis denna tråd r minera aktiv!
2015-03-25, 11:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
...men frågan är ju om det faktiskt inte är just precis så illa?! Oppinionsinstituten misslyckades rejält med att förutspå valresultatet, och åtminstone jag har numera svårt att ta dem på allvar. Antagligen tycker många samma sak, vilket man kan se på att exempelvis denna tråd r minera aktiv!

Jag kan inte hålla med dig. Tittar man på valresultatet i stort och väger samman de sista opinionsmätningarna före valet så kom opinionsmätningarna närma de slutliga siffrorna. Visst finns det avvikelser för enskilda partier men det finns flera faktorer som spelar in och gör vissa partier svårare att mäta en andra.
2015-03-27, 15:44
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Jag kan inte hålla med dig. Tittar man på valresultatet i stort och väger samman de sista opinionsmätningarna före valet så kom opinionsmätningarna närma de slutliga siffrorna. Visst finns det avvikelser för enskilda partier men det finns flera faktorer som spelar in och gör vissa partier svårare att mäta en andra.

Fast det är just partierna som det råder stort intresse av som man misslyckas ta korrekt opinion på.
Sentio var det institut som kom närmast med att förutspå Sverigedemokraternas siffror med sina 12.7%. Hur man då kan ha institut som Novus, Sifo, Skop som placerade Sverigedemokraterna under 10% får en att undra om de medvetet och systematiskt såg till att Sverigedemokraterna underskattades

Att man misslyckas placera det egentliga stödet för Miljöpartiet som länge har varit medias favoritparti och tungt favoriserad gör inte det hela mycket bättre.
Novus väljarbarometer innan valet: Miljöpartiet 8.9% och SD 8.1%.
Sifo: 10.5% för Miljöpartiet. Sverigedemokraterna fick 8.9%.
Skop: Miljöpartiet fick 7.7%. Sverigedemokraterna 8%.

Vad blev valresultatet då? Mijöpartiet 6.89% och Sverigedemokraterna 12.86%. Inte ens i närheten med andra ord.

Dessa institut undervärderar Sverigedemokraterna antingen med flit eller är helt enkelt väldigt inkompetenta.
Senast redigerad av Glaucius 2015-03-27 kl. 15:48.
2015-03-27, 16:12
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Fad blev valresultatet då? Mijöpartiet 6.89% och Sverigedemokraterna 12.86%. Inte ens i närheten med andra ord.

Dessa institut undervärderar Sverigedemokraterna antingen med flit eller är helt enkelt väldigt inkompetenta.

Alla företag som gör opinionsundersökningar försöker lista ut ett så exakt resultat som möjligt med så få intervjuade personer som möjligt. Man intervjuar några hundra slumpvis utvalda. Sedan så viktar man om resultatet med en modell över hur olika grupper röstat tidigare. T ex om många av de slumpvis utvalda är offentliganställda i norrland så blir s gigantiskt i rådatan vilket då viktas ner i efterbearbetningen.

Problemet här är att justeringar enbart fungerar om opinioner håller sig hyfsat stabila över tid. Kraftiga uppgångar och nedgångar fångas inte upp då modellerna bygger på historiska data.

Tror det är därför som SD:s uppgång ständigt har underskattats. Tids nog så kommer SD stabilisera sig i storlek och då kommer även opinionsundersökningarna bli mer rättvisande.
2015-03-27, 19:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror det är därför som SD:s uppgång ständigt har underskattats. Tids nog så kommer SD stabilisera sig i storlek och då kommer även opinionsundersökningarna bli mer rättvisande.

Varfør lyckades Sentio då? Enda OI som inte ær svenskt...

Felen hos dom andra insteturten ær tæmligen likaartade och sammanfaller dessutom i det nærmaste perfekt med kundernas partisympatier.
Det ær så mycket som ær så kraftigt fel, likadant och samtidigt, att det ær oerhørt osannolikt att det skulle intræffa okoordinerat.

Beklagar mitt norska tangenbord.
2015-03-28, 15:04
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Fast det är just partierna som det råder stort intresse av som man misslyckas ta korrekt opinion på.
Sentio var det institut som kom närmast med att förutspå Sverigedemokraternas siffror med sina 12.7%. Hur man då kan ha institut som Novus, Sifo, Skop som placerade Sverigedemokraterna under 10% får en att undra om de medvetet och systematiskt såg till att Sverigedemokraterna underskattades

Att man misslyckas placera det egentliga stödet för Miljöpartiet som länge har varit medias favoritparti och tungt favoriserad gör inte det hela mycket bättre.
Novus väljarbarometer innan valet: Miljöpartiet 8.9% och SD 8.1%.
Sifo: 10.5% för Miljöpartiet. Sverigedemokraterna fick 8.9%.
Skop: Miljöpartiet fick 7.7%. Sverigedemokraterna 8%.

Vad blev valresultatet då? Mijöpartiet 6.89% och Sverigedemokraterna 12.86%. Inte ens i närheten med andra ord.

Felen med MPs och SDs siffror är ju det grövsta, men jag har också känslan av att M övervärderas och S undervärderas i viss mån. Lägg därtill att oppinionsinstitut som redovisar sina siffror samtidigt int sällan vira på helt olika tendenser. Svårt att ta dem på något som helst allvar längre.
2015-03-28, 17:21
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varfør lyckades Sentio då? Enda OI som inte ær svenskt...

Felen hos dom andra insteturten ær tæmligen likaartade och sammanfaller dessutom i det nærmaste perfekt med kundernas partisympatier.
Det ær så mycket som ær så kraftigt fel, likadant och samtidigt, att det ær oerhørt osannolikt att det skulle intræffa okoordinerat.

Beklagar mitt norska tangenbord.

Nu handlar inte denna tråd om SD eller Mp utan om opinionsmätningar för alla partier. Tittar jag tillbaka på dessa och jämför med valresultatet kan jag inte se att Sentio har presterat vare sig bättre eller sämre än övriga opinionsinstitut. Rätta mig gärna om jag har fel.
2015-03-28, 17:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Nu handlar inte denna tråd om SD eller Mp utan om opinionsmätningar för alla partier. Tittar jag tillbaka på dessa och jämför med valresultatet kan jag inte se att Sentio har presterat vare sig bättre eller sämre än övriga opinionsinstitut. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det ær ju det jag sæger: Tittar man på alla OI och alla partier så återkommer i princip samma fel øver hela linjen, samtidigt och der "råkar" sammanfalla med kundernas egna sympatier.

En norsk firma dæremot utmærker sig genom att inte ingå i falskspelet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in