2012-03-31, 19:07
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
TV4:s undersökning som presenterades 21/3 missade jag. Jag hade alltså fel i påståendet om senaste opundersökning.

Och ja, jag har varit naiv i min tro på antalet opundersökningar som görs i sverige. Jag hade ingen aning om hur många det var. Jag vill minnas att svt.se eller någon annan mediakanal hade ett glidande medelvärde på opinionsundersökningar. Någon i tråden som kan länka? Jag ska kolla själv också.

(Min signatur var ett tillmäle jag drog på mig anoosrtädes på FB. Jag tyckte det passade bra som signatur.)
Du har ett excelark som Novus sammanställt här http://www.novusgroup.se/media/39190/kopia%20av%20svenska%20valjarbarometrar%20februari .xls

...om du vill räkna själv, snart kommer en ny version

Ingen har samtliga mätningar i en sammanställning, men Novus sätter samman Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Synovate till Ekot http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4984861 kommer ny sammanställning där också till söndag gissar jag

Henric Oscarsson har också ett urval opinionsundersökningar till sin poll of polls http://www.henrikoscarsson.com/

Inga glidande medelvärden någonstans. (förutom när SD diskuteras, där har även jag presenterat dylikt, en annan opinionstråd, SDs glidande årsmedel har nu börjat minska)
2012-03-31, 19:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du har ett excelark som Novus sammanställt här http://www.novusgroup.se/media/39190/kopia%20av%20svenska%20valjarbarometrar%20februari .xls

...om du vill räkna själv, snart kommer en ny version

Ingen har samtliga mätningar i en sammanställning, men Novus sätter samman Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Synovate till Ekot http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4984861 kommer ny sammanställning där också till söndag gissar jag

Henric Oscarsson har också ett urval opinionsundersökningar till sin poll of polls http://www.henrikoscarsson.com/

Inga glidande medelvärden någonstans. (förutom när SD diskuteras, där har även jag presenterat dylikt, en annan opinionstråd, SDs glidande årsmedel har nu börjat minska)
Tack för bra info. Det där excelbladet ser ju relativt enkelt att göra ett glidande medelvärde från. Men det blir ju knepigt med viktningar och dylikt.

Finns någon historik i Oscarssons poll of polls? Jag hittar inte på sidan.

För amerikanska undersökningar (om man som jag även är intresserad amerikansk politik) är realclearpolitics.com utmärkt i sina sammanställningar av opundersökningar.
2012-04-01, 09:01
Medlem
rejdars avatar
Nu har Ekot publicerat sin och Novus Väljaropinion http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5044718

Med dessa utvalda 5 institut har de rödgröna nästan ensam majoritet på 49,5 och S är 3,4 procentenheter större än M
2012-04-01, 09:50
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Nu har Ekot publicerat sin och Novus Väljaropinion http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5044718

Med dessa utvalda 5 institut har de rödgröna nästan ensam majoritet på 49,5 och S är 3,4 procentenheter större än M
Och de rödgröna är ... ?
2012-04-01, 10:08
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Och de rödgröna är ... ?
Det är dom tre partier som utgör opinion i riksdagen. Dvs, dom tre partier som vid ett val skulle förhandla om att bilda regering/stödpartier om deras sammanvägda valresultat skulle överstiga den nu sittandes regerings valresultat.

Eller, vad trodde du? Att dom INTE skulle förhandla bara för att dom inte har ett formellt samarbete? Du tycker inte det börjar bli tjatigt att älta samma sak om och om igen?
2012-04-01, 10:18
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det är dom tre partier som utgör opinion i riksdagen. Dvs, dom tre partier som vid ett val skulle förhandla om att bilda regering/stödpartier om deras sammanvägda valresultat skulle överstiga den nu sittandes regerings valresultat.

Eller, vad trodde du? Att dom INTE skulle förhandla bara för att dom inte har ett formellt samarbete? Du tycker inte det börjar bli tjatigt att älta samma sak om och om igen?
Vart placerar du SD då?

Samarbetet mellan de tre partierna upphörde i direkt anslutning till senaste valresultatet. Ohly var mycket tydlig med vilken misslyckad blockuppgörelse det hade varit. Sedan kom Miljöpartiet överens med Alliansen om att öppna upp våra gränser för okontrollerad invandring. Känns det som ett genuint gäng?

Så länge det inte finns ett formellt samarbete så är det fel att prata om de rödgröna, det finns helt enkelt inget sådant block. Oavsett vad som eventuellt kan tänkas komma vid nästa val.

Jag kommer att påpeka detta så ofta jag kan, även om du tycker att det är tjatigt.
2012-04-01, 10:29
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Vart placerar du SD då?

Samarbetet mellan de tre partierna upphörde i direkt anslutning till senaste valresultatet. Ohly var mycket tydlig med vilken misslyckad blockuppgörelse det hade varit. Sedan kom Miljöpartiet överens med Alliansen om att öppna upp våra gränser för okontrollerad invandring. Känns det som ett genuint gäng?

Så länge det inte finns ett formellt samarbete så är det fel att prata om de rödgröna, det finns helt enkelt inget sådant block. Oavsett vad som eventuellt kan tänkas komma vid nästa val.

Jag kommer att påpeka detta så ofta jag kan, även om du tycker att det är tjatigt.
Ja, det där vet alla redan och det har alla vetat sen strax efter valet. Men lik förbannat så är det det alternativet som stås till bud om valresultatet skulle utfalla som opinionsundersökningarna visar. Alliansen har inte funnits mer än två val, ändå så betecknades dom "borgarna" och sågs som regeringsalternativ. Helt utan formella avtal. Rödgröna hade en uppgörelse inför valet hur ett regeringsalternativ såg ut. När dom inte bildade regering så fanns det ingen anledning att fortsätta det formella samarbetet.

Sd placerar jag i knät på Reinfeldt. Som en tandlös hund som inte gärna skäller.
2012-04-01, 10:41
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ja, det där vet alla redan och det har alla vetat sen strax efter valet. Men lik förbannat så är det det alternativet som stås till bud om valresultatet skulle utfalla som opinionsundersökningarna visar. Alliansen har inte funnits mer än två val, ändå så betecknades dom "borgarna" och sågs som regeringsalternativ. Helt utan formella avtal. Rödgröna hade en uppgörelse inför valet hur ett regeringsalternativ såg ut. När dom inte bildade regering så fanns det ingen anledning att fortsätta det formella samarbetet.

Sd placerar jag i knät på Reinfeldt. Som en tandlös hund som inte gärna skäller.
Mätningarna speglar nuet. Nu finns det en Allians som enligt senaste undersökningen, och flera före den, består av tre borgerliga partier eftersom KD just nu inte klarar 4 procents spärren. Någonting annat finns inte.
2012-04-01, 10:58
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Mätningarna speglar nuet. Nu finns det en Allians som enligt senaste undersökningen, och flera före den, består av tre borgerliga partier eftersom KD just nu inte klarar 4 procents spärren. Någonting annat finns inte.
Och föreställer du dej att det är en minoritetsregering som regerar just nu då eller? Med KD utsparkat? Hur har riksdagen beslutat det föreställer du dej?

Hur kan din allians på tre partier "finnas" mer än någon annan konstellation?
2012-04-01, 11:13
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Och föreställer du dej att det är en minoritetsregering som regerar just nu då eller? Med KD utsparkat? Hur har riksdagen beslutat det föreställer du dej?

Hur kan din allians på tre partier "finnas" mer än någon annan konstellation?
Nu blandar du äpplen och päron. Kd sitter i Sveriges riksdag eftersom de röstades in där vid förra valet. Ända fram till nästa val kommer de att sitta där. Minst.

Vi diskuterar opinionsundersökningar i fall du har glömt det?
2012-04-01, 12:38
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Nu blandar du äpplen och päron. Kd sitter i Sveriges riksdag eftersom de röstades in där vid förra valet. Ända fram till nästa val kommer de att sitta där. Minst.

Vem är det som gör snömos? Läs om ditt förra inlägg så kanske du begriper dina egna (bort)förklaringar.
2012-04-01, 13:36
Medlem
rejdars avatar
Citat:

Jaha, nyss var det enda verkliga att Sverige regerades av en trepartiregering?

Opinionsundersökningarna svarar på frågan vad svenska folket skulle rösta på om det vore val idag, i själva konceptet ingår då föreställningar om hur riksdag och regering skulle se ut idag.

Om man tar siffrorna på status.st så ser det ut såhär idag:
(http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/index.html)

V 25 (19)
S 117 (112)
MP 34 (25)
FP 22 (24)
C 18 (23)
KD - (19)
M 113 (107)
SD 20 (20)

(Jag simulerade också att KD låg på 4procentspärren för att se hur deras mandat delas ut: Alla partier får ett mandat av dem utom S som får 5 och M som får 4)

De klassiska blocken får då
176 respektive 153

SD skulle inte kunna stötta alliansen att behålla makten, utan övriga oppositionspartier skulle kunna bilda regering med egen majoritet som synes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in