2015-03-26, 11:17
Medlem
PlutoJs avatar
Har följt den här tråden (och andra) med stort intresse under lång tid nu, och har inget att tillägga gällande hr. Arnstads person som sådan.
Med det sagt tror jag ändå att följande funderingar är av intresse, och säkerligen inte bara för den här tråden. Så var snälla och ha lite tålamod med mig och mina tankar ett litet tag:

Jag har under lång tid funderat över Arnstads förkärlek till begreppet "kämpande demokrati" och eventuella parallella begrepp och politiska tendenser, och en sak har slagit mig såsom bekymmersam.
För att följa med och förstå mina funderingar föreslår jag att man läser Peter Englunds Brev från nollpunkten. I sammanhanget finner jag essäerna Invid ravinen och Det stora huset i världens mitt särskilt intressanta, men egentligen bör man nog läsa hela essäsamlingen.

Hur som helst, åter till ämnet. I essän Det stora huset i världens mitt (som åskådliggör obehagliga likheter mellan Nazityskland och Sovjet) finns följande text med tillhörande fotnot (förkortningar, kursiveringar och fetningar av mig):

Citat:
Dessa diktaturer skilde sig från olika äldre föregångare inte bara genom ... att upprätta en total kontroll över sina medborgare... Båda systemen sade sig också vara av folket och för folket: de stod minsann för något som egentligen var bättre än de korrupta och svaga demokratierna, vars folkmakt blott var formell, en origami av fraser.*

*Och läsaren kan vara fullständigt övertygad om att när tyranniet nästa gång lyfter på hatten och presenterar sig kommer det inte att vara som Tyranni; istället kommer det att kalla sig en Högre Form av Demokrati eller en Mer Utvecklad Folkmakt eller något liknande.

Detta är själva kärnan i hr. Arnstads resonemang, ett resonemang han tyvärr delar med bl.a. vår Stora Granne i Öster. Alltså inte att faran är den utveckling som Peter Englund beskriver, utan att han faktiskt eftersträvar och aktivt kämpar för en sådan utveckling.
Senast redigerad av PlutoJ 2015-03-26 kl. 11:21.
Citera
2015-03-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Hur som helst, åter till ämnet. I essän Det stora huset i världens mitt (som åskådliggör obehagliga likheter mellan Nazityskland och Sovjet) finns följande text med tillhörande fotnot (förkortningar, kursiveringar och fetningar av mig):

Detta är själva kärnan i hr. Arnstads resonemang, ett resonemang han tyvärr delar med bl.a. vår Stora Granne i Öster. Alltså inte att faran är den utveckling som Peter Englund beskriver, utan att han faktiskt eftersträvar och aktivt kämpar för en sådan utveckling.

Så för att parafrasera herren själv: "Tyranni, ditt namn är arnstad!"

En obehaglig sanning i så fall.
Citera
2015-03-27, 00:19
Medlem
VonFanderblads avatar
Jag tycker ändå att vi ska vara glada över att ha Henrik. Han är en så kallad content creator, för att använda skitnödigt nyekonomspråk. Över fem hundra sidor underhållning har han gett oss och så här under fredagsmyset kommer han troligen återigen bidra med härliga insikter gällande Sveriges fascistiska situation.
Citera
2015-03-27, 01:56
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Sitter och skummar igenom Arnstads Twitter-flöde och jag kan inte hitta någon kommentar om Uppdrag Gransknings program om invandringen häromdagen. Någon som vet om han har gjort något uttalande om saken?

Jag hade gissat att han skulle passa på att visa hur dylik avslöjande journalistik normaliserar rasism och fascism och nazism och hat och ondska. Men han har varit märkligt tyst tycker jag...
Citera
2015-03-27, 02:23
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sitter och skummar igenom Arnstads Twitter-flöde och jag kan inte hitta någon kommentar om Uppdrag Gransknings program om invandringen häromdagen. Någon som vet om han har gjort något uttalande om saken?

Jag hade gissat att han skulle passa på att visa hur dylik avslöjande journalistik normaliserar rasism och fascism och nazism och hat och ondska. Men han har varit märkligt tyst tycker jag...

När sanningen kommer fram så är det väldigt tyst från twitter-vänstern, vilket i detta fall även gäller Arnstad.
Citera
2015-03-27, 02:32
Medlem
Han och hans likar funderar nog på hur Samir har blivit hjärntvättad av kringresande Sverigedemokrater och försöker arbeta fram en metod för att nå ut till de förtappade, lättpåverkade nyanlända som inte delar deras värdegrund.
Citera
2015-03-27, 09:03
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Arnstad är inte "smart", han är däremot en opportunist. Hade han varit smart så hade han vid det här laget tagit sig in på Expo eller dylik verksamhet och därmed blivit betydligt mer skyddad än han är idag.

Jag ser fram mot Arnstads livetwittrande framför fredagstacon under Skavlan-intervjun. Han lär inte kunna gömma sin avsky mot Åkesson och lär missa helt att folk inte tycker att det är roligt att håna en människa som har just varit sjukskriven i fem månader

Jag kommer följa pansargeneralens twitterflöde i realtid. Detta kommer bli fredagens stora höjdpunkt. Hoppas att inte fil. Arnstad får en hjärtattack i kväll. Undrar om han har laddat upp med prosac och losec i förebyggande syfte?
Citera
2015-03-27, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Minns när Arnstad till exempel påstod att judiska barn bara genom sin existens var arvsskyldiga till mord för ett tag sedan.
Jag har skrivit om det här tidigare flera gånger men det är inte ovanligt att kulturmarxister och vänsterstollar påtalar arvsskulden, alltså att man ärver ansvaret för något som tidigare generationer påstås gjort sig skyldiga till. "Äpplet faller inte långt från trädet" och liknande psuedoargument är inte sällan vanligt förekommande.

Däremot verkar det synsättet inte helt oväntat inte gälla dem själva. Den moderna vänstern bär ju ingen som helst skuld i Stalins eller Pol Pots brott mot mänskligheten "eftersom vad de stod för var inte äkta kommunism".

Det är så fruktansvärt vidrigt när man tänker på det, hur dessa kretiner skamlöst pekar ut grandet i andras ögon men helt ignorerar trädstammen i det egna ögat. Skamlöst är ordet. De här individerna är så förgiftade i sinnet att de helt saknar moralisk kompass.
Citera
2015-03-27, 12:23
Medlem
Att "antifascismen" och kampen mot Ondskan har blivit ett slags ersatzreligion är något som framgår tydligt av domedagsprofeten Arnstads twitter. Nu refererar han till Vilddjuret (jfr Johannes uppenbarelse).

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Idag för exakt ett år sedan höll jag föredrag i Oslo. Sedan dess har det blivit ännu värre.

Vilddjuren vaknar i Europa

Ultranationalism - neofascism - rasism - i vår tid
https://twitter.com/arnstad/status/581342853172989952

De som bär vilddjurets märke är nu en mycket stor grupp. Förutom SD omfattar den bland annat danska och norska sossar, finländare i största allmänhet, amerikaner, diverse högerpopulister och så vidare. Men Arnstad kämpar oförtrutet på mot Ondskan ...

Det hela har nått nya nivåer av galenskap nu. Det påminner mer om vaknasverige.se och Vakttornet än om något annat. Kanske är det lika bra att Arnstad går med i Jehovas vittnen eller någon annan sekt så han kan släppa politiken. Eller så blir han muslim helt enkelt - han verkar ju helt klart nyfiken på den religionen. Han skulle nog kunna bli en fanatisk konvertit.
Citera
2015-03-27, 14:59
Medlem
Henke laddar inför kvällens Skavlan.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Inför kvällens #Skavlan: Terrororganisationen SD utgör ett akut hot mot den svenska demokratin
https://twitter.com/arnstad/status/581453261506494466

Som om det inte vore nog att Arnstad kallar SD "terrororganisation" tipsar Tove Meyer i Skavlanredaktionen honom om hur "en iskall Skavlan i toppform" "avrättar rasistledaren inför lika kylig publik".

Citat:
Ursprungligen postat av Tove Meyer
@arnstad blir en iskall intervju ikväll. http://tvdags.se/artikel/iskall-skavlan-i-toppform-i-kvall-avrattar-rasistledaren-infor-lika-kylig-publik
https://twitter.com/ToveCMeyer/status/581455286822707200

Observera det manipulerade Åkessonfotot. Är det verkligen lämpligt av Meyer att håna en av kvällens gäster på det här sättet? Även om det inte är hon själv som ligger bakom texten och bildmanipulationen borde hon som medarbetare på Skavlanredaktionen inte sprida detta. (Hon har gjort det i flera tweets dessutom.)
Senast redigerad av Nebeltag 2015-03-27 kl. 15:50.
Citera
2015-03-27, 15:26
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Henke laddar inför kvällens Skavlan.

https://twitter.com/arnstad/status/581453261506494466

Är det den riktiga Arnstad eller han som parodierar Arnstad?

Arnie borde tacka SD från botten av sitt hjärta, utan dom hade han varit arbetslös eller kanske rent av tvingats ta ett vanligt arbete.
Citera
2015-03-27, 15:35
Medlem
blowns avatar
Jag tror inte längre det finns några rimliga tvivel på att mannen är psykiskt sjuk. Han behöver hjälp.

Det är nästan så att jag skäms över att skratta åt att han publicerar sitt egna haveri inför allsköns beskådan. Nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in