2015-03-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Börsen skall ned och det har bara varit en tidsfråga sedan någon månad tillbaka. Signalerna haglar men många har valt att blunda och fortsätter blunda.

ex:
http://www.marketwatch.com/story/stocks-are-overpriced-overleveraged-headed-for-trouble-2015-03-25?siteid=yhoof2
("Overpriced" etc etc)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/23/svenskar-tror-pa-borsuppgang.html
(när "Svensson" tror på börsuppgång för första gången på 2 år är det en signal om nedgång..)

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/morgon/article66997.ab
(från 17 feb: "Börsen stiger kraftigt, så tjänar du pengar på uppgången" - när Aftonbladet börjar med börstips är alltid nedgången nära)

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/varning-for-uppblast-bors_4423849.svd
(20 mars: "Varning för uppblåst börs. Aktieplacerarna tror på mirakel – att nollränta och god vinstutveckling ska existera samtidigt, skriver Peter Malmqvist i tidningen Aktiespararen. Börsen är nu högt värderad. Många kommer att bli besvikna.")

Fast vad är det som ska skapa nedgången ? Finns ju ingenting i vår närhet. Yemen idag är ju en isolerad händelse som påverkar alla börser.
Citera
2015-03-26, 11:52
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Utdelningarna tynger väl ner börsen idag? Det är både SEB och Handelsbanken vars utdelningar inte inprisas längre, är de kanske något annat bolag också?

Getinge också.
Citera
2015-03-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Fast vad är det som ska skapa nedgången ? Finns ju ingenting i vår närhet. Yemen idag är ju en isolerad händelse som påverkar alla börser.

I första hand psykologi, vinsthemtagningar etc. Dessutom är första veckan i april historiskt ofta en riktigt dålig vecka för börserna. Sedan går det kanske upp igen efter det. Jag pratar nedåtkorrigering och inte börskrasch.
Citera
2015-03-26, 12:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Har visserligen små innehav, men mina Kina-, Vietnam-, och Utvecklingsländer-fonder har gått ner kraftigt de senaste dagarna. Nu ser även Indien ut att rasa. Förklaring? Bör man sitta kvar i båten?
Nä, det tycker jag inte. Flytta över till säkra placeringar.
Senast redigerad av Clodius 2015-03-26 kl. 12:54.
Citera
2015-03-27, 01:07
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Cicero China -4 %
Tundra Vietnam -6 %
DI India -4,5 %
Tundra Frontier -4 %

Är mina fonder. Givetvis förstår jag att framförallt Tundras fonder är förenade med hög risk, men det känns direkt obekvämt när all den vinst jag samlat på mig (och mer därtill) ätits upp på 2-3 dagar. Snart går de förmodligen upp lika mycket, men jag undrar vad den snabba nedgången beror på.

Vi ligger i någon slags konsolideringsfas just nu. När saker o ting börjar avklinga tar folk hem vinst och vissa går in o köper i tron på rekyl.. det skapar konsolidering. Frågan är vart vi bryter, vad händer i USA framöver, finns det tillräcklig kraft från centralbankerna att hålla kurserna uppe?

Dagens drop beror på jemen och lite utdelningar. Tror inte vi är redo för en crash ännu. Jag tror på en sista topp och sen faller hela kalaset. Får jag dra till med en vild chansning säger jag slutet av april början på maj.
Citera
2015-03-27, 20:55
Medlem
Ska avyttra placeringar i några svenska large cap företag inom två veckors tid (HM, Swedbank, Nordea, Telia, Sandvik och några till aktier) när tycker ni jag ska göra det?

Känns som att måndagen kommer också visa rött, vågar jag avvakta 2 veckor? Kan tillägga att jag Max kan ta typ -2-3 % under dagens stängningskurser...
Citera
2015-03-27, 22:40
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ska avyttra placeringar i några svenska large cap företag inom två veckors tid (HM, Swedbank, Nordea, Telia, Sandvik och några till aktier) när tycker ni jag ska göra det?

Känns som att måndagen kommer också visa rött, vågar jag avvakta 2 veckor? Kan tillägga att jag Max kan ta typ -2-3 % under dagens stängningskurser...
Varför max?

Jag skulle sälja direkt.
Citera
2015-03-28, 22:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför max?

Jag skulle sälja direkt.
Håller med. Nu talar t.o.m. ekonomijournalister om att börsen är osäker. Hög tid att gå ur!
Citera
2015-03-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Håller med. Nu talar t.o.m. ekonomijournalister om att börsen är osäker. Hög tid att gå ur!

Börsen går upp idag, just nu 1.2 % OMX.
Festen tar aldrig slut!
Citera
2015-03-30, 10:38
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Börsen går upp idag, just nu 1.2 % OMX.
Festen tar aldrig slut!

Det är väl väntat, osäkerheten är ju om vi verkligen bryter över 1700 och fortsätter eller om det är dags att gå ur vid 1700..
Citera
2015-03-30, 10:55
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag menar mer att om man nu är så känslig för framtida utveckling så vet man vad man har idag men inte om 2 veckor.
Citera
2015-03-30, 14:58
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Det finns för många pessimister för att börsen ska krascha rejält inom den närmaste framtiden.

Tänkte ta och skryta lite. Skrev detta inlägg 22 oktober förra året. Börsen är upp 24% sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in