2014-10-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Oljepriset har gått ner ca 20% eller? Priset går ner för att det är mindre efterfrågan på olja och utbudet inte följer den kurvan nedåt. Det betyder att oljebolagen behöver rea ut sin olja för att få sålt den och slippa behöva lagerföra så mycket.
Detta stämmer dock ej. Oljan är redan "naturligt lagrad" och det finns ingen anledning att pumpa upp den om efterfrågan för tillfället är lägre utan man minskar helt sonika produktionen.

Att oljepriset faller har rimligen andra orsaker.
Citera
2014-10-22, 18:52
Medlem
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19408766.ab?teaser=true

Jag tror ni vet allihop vad en sån här artikel betyder.
Det finns många ordspråk som egentligen betyder detsamma, när dessa artiklar kommer fram är börsen på sin toppnivå och kommer snart falla.

Personligen sitter jag ca 60% likvid/räntefonder, sålde av kring årshögsta nivåerna.
Var väldigt skönt när de skönt men när de nu återhämtar sig igen grämer man sig att man inte köpte något i fallet, men jag tror som sagt att börsen kommer komma i en djupare svacka och hade då tänkt köpa framförallt Investor, Industrivärlden och lite avanza zero.

Någon som håller med mig?
När tror ni isåfall att fallet kommer, jag tror åtminstone innom en 1års period
Citera
2014-10-22, 19:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Jag tror ni vet allihop vad en sån här artikel betyder.
Inte jag.
Citat:
Det finns många ordspråk som egentligen betyder detsamma, när dessa artiklar kommer fram är börsen på sin toppnivå och kommer snart falla.
Det skrivs om Aktiestinsen hela tiden. Aftonbladet har en artikel från 2003: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article10354982.ab

Var 2003 ett bra år att köpa, eller skulle man sälja då?
Citat:
När tror ni isåfall att fallet kommer, jag tror åtminstone innom en 1års period
Troligen. Kanske om 2 år eller 3.

Vad jag vet är att Aktiestinsen har helt rätt; det var skitenkelt att bli miljonär.
Citera
2014-10-22, 20:37
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen

Ja, jag tycker också att det är läskigt med ett index som är och nosar på toppnivåer. Men jag har inte alls varit med länge så vad fan vet jag

Lite svårt att se in i framtiden dock önskar det fanns spåkulor...
Citera
2014-10-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Detta stämmer dock ej. Oljan är redan "naturligt lagrad" och det finns ingen anledning att pumpa upp den om efterfrågan för tillfället är lägre utan man minskar helt sonika produktionen.

Att oljepriset faller har rimligen andra orsaker.

Oljeutvinning är inte så enkel som du verkar tro och dagsprissättning isig är en helt annan sak.
Citera
2014-10-22, 21:21
Medlem
Etirdets avatar
Det finns för många pessimister för att börsen ska krascha rejält inom den närmaste framtiden.
Citera
2014-10-22, 22:36
Medlem
Här kommer en uppdatering.

Börsen har inte ökat så mycket idag, trots positiva rapporter. Om det beror på att trenden är nedåt eller för börsen kortsiktigt är överköpt är svårt att sia om. Rekylen har varikt kraftigt med starka rapporter i ryggen, framförallt positiva bolagsrapporter men också rykte om quantative easing från ecb. Sentimentet är ändock relativt negativt med tanke på att börsen inte steg mer än vad den gjorde med de positiva rapporter vi hade idag i sverige, vilket ändå stundar om att folk är osäkra om trenden är fortsatt nedåt..

Fallhöjden är stor, aktier är på en nära alltim high, euroområdets tillväxt saktar ner, Detta lurkar ändå i bakhuvudet, och kanske kan rykten om fortsätt låga räntor och qse inte hjälpa börsen i all oändlighet, inte denna gång.

Jag tror ändå på ett ytterligare test av 1250 som förmodligen bryts med tanke på att rekylen var så stark, 50% upp av nedgången....
Citera
2014-10-22, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Det finns för många pessimister för att börsen ska krascha rejält inom den närmaste framtiden.

pessimister? Snarare egoister.
Citera
2014-10-23, 11:52
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Kompleterar mina tidigare inlägg ( nr 369 och 372 ) på denna tråd med följande som jag skrivit på "min börsportfölj"

Citat:
Jag vet inte om det är meningsfullt att fortsätta delge min info, men helt kort några fakta bakom min börsportfölj:

Först Investor och Industrivärlden, om kursökning och utdelning är i snitt 15% per år ökar kapitalet 16 gånger på 20 år (100.000 kr blir 1.600.000 kr), är snittet 12% blir kapitalet 10 gånger. Investor har de senaste 20 åren gett 12 gånger (alltså 100.000 kr har blivit 1.200.000 kr) , Industrivärlden ungefär detsamma. I dag är rabatten på Investors kurs räknat på dagskursen mot substansen (slaktvärdet) ca 30%, något mindre rabatt på Industrivärlden. I princip köper man en fond med de bästa Svenska bolagen till rabatt och utan fondavgift.

Sedan fastighetsbolagen, min bästa affär var Wallenstam i början på 2000-talet till kurs 3:-/aktie i dag över 100:-/aktie, Castellum har under samma tid gått från 20 kr till ca 110 kr och Fabege har på bara fem år ökat från 25 till 90 kr. Jag har hela tiden återinvesterat större delen av aktieutdelningen och fått en ränta pä ränta effekt. Swedbank köpte jag när dom var uträknade efter finanskrisen.

Jag har helt rätt köpt aktier under många år, men tålamod och logik ger på sikt enorma värdeökningar. Vad som är otäckt är riskerna, ett sätt att minimera dom är att hålla sig till stora stabila bolag. Lär gärna mina förslag ovan det bör vidga bilden av börsens möjligheter och faror.

Slutligen ett förtydligande, fastighetsbolagen har lite eller inget med bostadsrättspriserna att göra, det är tveklöst så att bostadsrättspriserna i dag är en uppblåst bubbla som bommer att brista men det kan ev. dröja länge, ränteläget styr i hög grad. Fastighetsbolagen är i dag mycket spännande, låt mig gissa + 20% på högst ett halvår.
Citera
2014-10-23, 14:31
Medlem
Hur mycket tror ni den svenska börsen kommer sjunka om det blir nyval? Känns verkligen som att det är en bubbla just nu som riskerar att gå åt helvete om några dar. Hade ganska stor tur och råkade gå in när börsen låg som lägst för några dagar sedan. Känns nästan som att man bör plocka ut pengarna från svenska investeringar igen? Speciellt när börsen verkar stiga idag igen..
Citera
2014-10-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet

+1

Dala lite kan den, men riktiga super-ras kommer när i princip alla tror att den skall stiga in i himmlen för alltid.
Citera
2014-10-23, 15:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Dala lite kan den, men riktiga super-ras kommer när i princip alla tror att den skall stiga in i himmlen för alltid.
Tja, en topp är ju per definition den dagen folk vill betala som mest för aktier.

Problemet är ju att vi inte vet när det börjar regna, bara för att det är soligt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in