Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 21:36
  #1201
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Dom många rösterna som menar på att OMXS30 är övervärderad (bubbla)
hur går motsvarande diskussion i tyskland...DAXen är väl dopad om något? pratas det om bubbla där också..?

Japp, det diskuteras bubblor i Tyskland med och nu har dax natt över 12000. Läser ständigt domedagsprofetior om att dax kommer falla, och kollar man grafen för Dax sa är det ju inte helt otroligt.

En stor skillnad mellan tyskar och svenskar är att det inte är i närheten lika manga tyskar procentuellt sett som investerar i börsen, utan de är mkt mer konservativa.


Jag ligger själv med en del investerat i tyska börsen, och funderade pa att sälja vid arsskiftet, men tur att jag inte gjorde det.
Citera
2015-03-16, 23:01
  #1202
Medlem
Man får väl spekulera om vad som kommer hända börsen, det är väl därför denna tråd finns till. Men lite kul när folk börjar kasta ur sig spekulationer som fakta.
Citera
2015-03-16, 23:09
  #1203
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Japp, det diskuteras bubblor i Tyskland med och nu har dax natt över 12000. Läser ständigt domedagsprofetior om att dax kommer falla, och kollar man grafen för Dax sa är det ju inte helt otroligt.

En stor skillnad mellan tyskar och svenskar är att det inte är i närheten lika manga tyskar procentuellt sett som investerar i börsen, utan de är mkt mer konservativa.


Jag ligger själv med en del investerat i tyska börsen, och funderade pa att sälja vid arsskiftet, men tur att jag inte gjorde det.
Jävlar, kommer ihåg när den stod o stampade vid 7000 och sedan gick över.

Är ju något säkrare att handla så.
Citera
2015-03-17, 07:52
  #1204
Medlem
Här var ju alla rörande överens.
Det är inte fel att hämta ut vinsten ibland. Och gör man det, ska man ju inte vänta för länge, som vissa gör för att få ut maximal vinst.
Det här med att ha aktier långsiktigt, för att det ger den absolut, allra bästa vinsten. Det är en sak.

Sen kan det vara en annan sak att man inte har lust att ha sina pengar bundna ett helt liv.
Jag må säga att jag tycker att jag haft aktierna bundna i ett riktigt långsiktigt perspektiv. Nu kände jag ville släppa dem fria, och det känns jävligt skönt. Kul att nyttja vinsten lite. Det är en befrielsekänsla.

Vilket jävla skitsnack från de exemplariska långsiktighetsspararna här i tråden att detta med att hämta ut vinsten ibland från aktierna, och sen köpa nya i rätt läge, inte skulle vara en strategi!

Spyr gör jag lite på denna snusförnuftighet som råder här också: "Man ska spara, och inte hålla på och konsumera, folk bara slösar pengar och tror att de blir lyckligare".

Alla utgår ju från sitt utgångsläge. Jag har fan sparat pengar för länge nu anser jag. Jag har inte tagit ett lån i hela mitt liv, och jag har aldrig missat en räkning. Celeno försökte ju antyda, att de som vill hämta ut vinster från aktier och konsumera kan vara den typen av människor.
Suck!

De som skäller på folk som tar ut sin vinst och hämtar ut aktierna när de gett en bra utdelning, verkar ju smått avundsjuka för att de själva ska fortsätta och låsa pengarna tills de dör, eller blir orörliga pensionärer.
Citera
2015-03-17, 07:57
  #1205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"Varför lever folk liv som gör dem olyckliga?
Varför tror folk att konsumtion gör dem lyckliga?
Varför tror folk att man måste snåla för att få pengar över?
Och varför, varför, i hela friden, varför, skaffar människor sig så mycket utgifter, räkningar, räntor och skulder att 95% av lönen går åt varje månad utan att bidra med nånting till ens lycka?
Det greppar inte jag."

f-n vad bra skrivet

ICKE bra skrivet! Massa snusförnuftighet just i det här perspektivet (då man hämtar hem aktier). Däremot har jag också skrivit klokhetsanekdoter om folks överdrivna konsumtion.

Men detta är inte samma sak som att hämta ut aktier ibland och leva rullan lite, istället för att ha pengarna bundna resten av livet.
Citera
2015-03-17, 08:18
  #1206
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Det är inte fel att hämta ut vinsten ibland.
Nej, det är helt riktigt.
Citat:
Nu kände jag ville släppa dem fria, och det känns jävligt skönt. Kul att nyttja vinsten lite. Det är en befrielsekänsla.
Bra för dig!
Citat:
Vilket jävla skitsnack från de exemplariska långsiktighetsspararna här i tråden att detta med att hämta ut vinsten ibland från aktierna, och sen köpa nya i rätt läge, inte skulle vara en strategi!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Strategi

Tex "rationell process som rymmer överlagd beräkning och analys som i sin tur syftar till att maximera fördelar på lång sikt."

Jag har tex en strategi: När jag kan leva på 4% av mitt kapital ska jag årligen plocka ut 4% av mitt kapital att leva på, uppräknat med KPI. 4% är den historiska sk Safe Withdrawal Rate, den summan man kan plocka ut och sannolikheten att pengarna tar slut är mindre än sannolikheten att man skall dö. Jag baserar denna strategi på gedigen forskning då folk i andra länder själva måste räkna på sin pension, till skillnad från i Sverige där svenskarna oftast inte ens vet hur mycket de kommer att få när de fyller 65.

Att "köpa nya i rätt läge" är inte en strategi. När fan är "rätt läge"? Vad betyder det ens?
Citat:
Spyr gör jag lite på denna snusförnuftighet som råder här också: "Man ska spara, och inte hålla på och konsumera, folk bara slösar pengar och tror att de blir lyckligare".
Spy på du. Själv spyr jag på folk som kommer in och talar om för oss att vi inte ska spara så som vi sparar men sen inte kan svara upp på enkla följdfrågor.
Citat:
Alla utgår ju från sitt utgångsläge. Jag har fan sparat pengar för länge nu anser jag. Jag har inte tagit ett lån i hela mitt liv, och jag har aldrig missat en räkning. Celeno försökte ju antyda, att de som vill hämta ut vinster från aktier och konsumera kan vara den typen av människor.
Suck!
Vilken typ av människor?

Jag frågade dig hur kortsiktighet gör att du undviker framtida börsras.

Det var vad jag frågade. Inget annat. Du verkar läsa in en jävla massa i det.

Om du vill plocka ut dina egna pengar för att konsumera vad du vill har jag ingen synpunkt på eller fråga angående, varför skulle jag ha det? Jag bryr mig inte ett skit om vad du gör med dina pengar.
Citat:
De som skäller på folk som tar ut sin vinst och hämtar ut aktierna när de gett en bra utdelning, verkar ju smått avundsjuka för att de själva ska fortsätta och låsa pengarna tills de dör, eller blir orörliga pensionärer.
"Skäller"? Haha. De som skäller på folk som sparar och faktiskt har en strategi verkar ännu mer avundsjuka.
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
ICKE bra skrivet! Massa snusförnuftighet just i det här perspektivet (då man hämtar hem aktier). Däremot har jag också skrivit klokhetsanekdoter om folks överdrivna konsumtion.
Vilka klokhetsanekdoter då?
Citat:
Men detta är inte samma sak som att hämta ut aktier ibland och leva rullan lite, istället för att ha pengarna bundna resten av livet.
Vem har sagt nåt om att ha pengarna bundna resten av livet? Har någon sagt att just deras eller min strategi är den enda rätta? Nej, tvärtom.
Citera
2015-03-17, 08:27
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"Varför lever folk liv som gör dem olyckliga?
Varför tror folk att konsumtion gör dem lyckliga?
Varför tror folk att man måste snåla för att få pengar över?
Och varför, varför, i hela friden, varför, skaffar människor sig så mycket utgifter, räkningar, räntor och skulder att 95% av lönen går åt varje månad utan att bidra med nånting till ens lycka?
Det greppar inte jag."


Och återigen, "Varför tror folk att konsumtion gör dem lyckligare?" Det är ju DU som kommer att konsumera mest om du spar pengarna tills du blir femtielva år (eller 65 då om du går i pension då). Du kommer att sitta där med alla dina tillgångar som blivit så mycket större än alla andras som tog ut aktierna lite tidigare, och alltså kommer Du vara den som konsumerar mest och tro att det är Du som blev lyckligast då du ökat dina tillgångar så mycket.
Citera
2015-03-17, 08:36
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Jag har tex en strategi: När jag kan leva på 4% av mitt kapital ska jag årligen plocka ut 4% av mitt kapital att leva på, uppräknat med KPI. 4% är den historiska sk Safe Withdrawal Rate, den summan man kan plocka ut och sannolikheten att pengarna tar slut är mindre än sannolikheten att man skall dö. Jag baserar denna strategi på gedigen forskning då folk i andra länder själva måste räkna på sin pension, till skillnad från i Sverige där svenskarna oftast inte ens vet hur mycket de kommer att få när de fyller 65.

[/url].

Strategi för att spara maxat med kapital är ju det som verkar pläderas odelat i den här tråden. Klart man lämnar en del kvar i sparsammanhanget, på banken, i andra former fonder blandat med aktier.
Sen kan man hämta hem en del, och njuta av vinsten. Kanske sätta in i nya aktier framöver.
Det ena utesluter inte det andra.

För tillfället var jag jävligt trött på aktier, och passade på att gå ur när jag fått en stor vinst.
Jag kanske sätter in igen, när jag känner att pengarna varit fria ett tag, och jag kanske inte ens förlorar särskilt mycket på det i jämförelse med att jag haft kvar dem och låtit de gå igenom börsrastider igen.

Varför skulle jag inte kunna pricka in börsen när den går upp igen på ett bra sätt? Jag har ju lyckats förr?

Och att hämta hem vinsten ibland "är en strategi" hur mycket du än vill förneka det Celeno.
Citera
2015-03-17, 08:45
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Jag frågade dig hur kortsiktighet gör att du undviker framtida börsras.


Egentligen hör jag väl inte till de kortsiktiga heller. Jag har haft pengarna bundna i aktier ett antal år. Men nu tog jag ut dem nu istället, när börsen har gett mig så mycket i vinst, istället för att vänta ett tiotal år till. Det kan ju ta sådär skitlänge ibland innan aktier som gått ner återhämtar sig.
Hade ingen lust att ha en sån framförhållning igen.

Och som sagt. Jag får väl försöka pricka in uppgångar igen, som jag lyckats med förr. Varför skulle jag inte lyckas med just det. Jag begriper inte det?
Citera
2015-03-17, 09:00
  #1210
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Varför skulle jag inte kunna pricka in börsen när den går upp igen på ett bra sätt? Jag har ju lyckats förr?
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag får väl försöka pricka in uppgångar igen, som jag lyckats med förr. Varför skulle jag inte lyckas med just det. Jag begriper inte det?
Lycka till.
Citera
2015-03-17, 10:04
  #1211
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ok...Ok...Ah vilken otur att de inte är det jämt då och att börsfallen och långkonjunkturerna överhuvudtaget inträffar någon gång alls då ..Här. Dock kan det ju ha blåst upp tillgångspriserna, både när det väl sker eller kanske t.o.m. redan nu.När skulle H&M sälja mest kläder? Om alla gick runt arbetslösa eller om alla hade välbetalda arbeten? När säljer man flest bilar? Smartphones? När åker flest på semester när de har pengar över eller när de saknar det?
Låg produktivitet, resursutnyttjande och arbetslösa människor är bra?
Även arbetslösa köper kläder och Smartphones. Inte ens "sällanköpsprodukter" som fastigheter och bilar och charterresor påverkas konstigt nog av vår höga arbetslöshet.
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Assisstansfusk, flera hushåll på pappret, lotsföretag som raggar "deltagare" med iPads och gratis datorer för ett namn på pappret, fas3-anställda för att anställa ännu fler fas3are i någon slags loop för att få bidrag, muthärva på Migrationsverket, rutavdrag, friskolor som tvingar kommunala skolor att lägga ner / bli mindre effektiva vilket ökar kostnaden vilket gör att friskolorna skall få ännu mer pengar trots att de är orsaken till de högre kostnaderna.
Visst slösas det med skattemedel, men inget av detta påverkar börskurserna.

Du ser ju att jag trots allt har rätt. Vi hade en liten svacka i kursutvecklingen för ett par veckor sedan, och meddetsamma började det i denna spalt talas om börskrasch och att sälja. Börsen hade då gått ned kanske 3% efter en exempellös uppgång på 15% under årets första månad. Jag påpekade då att det är en helt naturlig avmattning, och det finns inget som pekar på att det skulle vara inledningen på ett ras på 20-30% som vissa trodde. Alla tecken pekar på en stabil och stigande börs under flera år framöver. Visst kommer det nedgångar, men det vänder snart upp igen.
Citera
2015-03-17, 14:16
  #1212
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vem fan är jobbaren i börssammanhang?

Problemet med timingen är ju att du inte kommer lyckas träffa rätt ändå.

Är det bara fackanslutna metallarbetare som placerar pengarna på börsen?

Som blir blåsta och åker med upp och ner?`

Hinner och säljer Fredrik Ljungberg, Stefan Persson, Warren Buffett och co av före nedgångarna och köper på sig igen före uppgångarna?
Jag använde ordet "jobbare" i en äldre betydelse - alltså som "börsjobbare - närmast börsspekulant. Kanke inte så lämpligt - svenska är inte mitt första språk, så det blir lite tokigt ibland.

Sedan har du ju helt rätt i att ingen kommer att träffa perfekt i toppar eller dalgångar. Men frågan är om man kan träffa tillräckligt bra för att utdelningen skall vara högre än att bara låta kapitalet ligga i aktiefonder som går upp och ner med börsen. Jag har gjort experimentet att dela upp kapital en en del som ligger fast och en del som det "jobbas" med. Trotts en del missar med toppar och dalgångar, så leder "jobbarkapitalet" klart.

Står nog fast vid att rådet "sitt still i båten" är dumt. Och jo - stora kapitalplacerare är ofta konjukturaktiva på börsen.

(För övrigt är gårdagens stora uppgång redan utplånad och mer därtill i skrivande stund - det går upp och ner som en jojo nu - och jag är rätt nöjd med att ha gått ur.)
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-03-17 kl. 14:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback