2015-03-25, 23:36
Medlem
NewDeers avatar
Får man skjuta björn för köttet i Sverige? Jag trodde det var förbjudet.

Gött ändå att Ludde gick vidare - hoppas han tar hem det.
Citera
2015-03-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Hon åkte för att inte hennes mat höll.
Det finns nåt som heter karisma också. Det är ingen försumbar egenskap att ha lite utstrålning i såna här sammanhang.
Citat:
Vem köper en kokbok egentligen? Med recept på paté? Eller lamm?
Inte jag iallafall.
Nä, att köpa kokböcker är ett förfarande som är svårbegripligt även för mig. I synnerhet om det handlar om traditionella kokböcker innehållandes endast recept. Däremot kan jag tycka om nyare matböcker som har ett lite annat koncept, vilket varit nödvändigt eftersom alla recept redan finns tillgängliga på internet, är trevliga så ibland köper jag sådana och ger bort i present och bläddrar i och läser lite i själv innan dess. Vi talar här om böcker vars "författare" är en kändis, som innehåller långa texter som öppet och personligt berättar om personens uppväxtförhållanden, familj, karriär, intressen och liv mm. Alltså involverar mycket mer än bara recept rakt upp och ner. Plura, Edvard Blom, Per Morberg, Paolo Roberto är några sådana exempel. Vill minnas att just detta belystes i nåt program (Landet Brunsås eller Världens modernaste land eller nåt) där Henrik Schyffert eller Fredrik Lindström visade upp ett antal sådana kokböcker han hade hemma men nämnde att han inte lagat något av recepten från dem, utan hade dem just för att de var trevliga och "matiga" i sig.
Citat:
Jag kan väl hålla med om att Susanna har en tantig look. Men hon är ju söt ändå. Fast lite trist.
Hennes dotter var väldigt söt.
Jag minns inte hennes dotters utseende men min oro är att hon uppfostras med att "kvinnor ska inte se ut som kvinnor eftersom vi är feminister" (där finns ju en enorm paradox såklart, men det låtsas inte de som kallar sig feminister om). Får lite den känslan av Susanna, att hon har ett sånt där oerhört märkligt (vad jag kallar) Stockholms-tänkande.
Citera
2015-03-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Får man skjuta björn för köttet i Sverige? Jag trodde det var förbjudet.

Gött ändå att Ludde gick vidare - hoppas han tar hem det.
Japp.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jakt-pa-rovdjur/Bjorn/

Käkade björn för några år sen. Var inget speciellt, men inte äckligt. Björnhjärta ska ju vara gott annars har jag hört.
Citera
2015-03-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Är inte Sussanna en rätt vacker kvinna.?
Jag ser inget kvinnligt med henne över huvud taget.
Citera
2015-03-25, 23:41
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Japp.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jakt-pa-rovdjur/Bjorn/

Käkade björn för några år sen. Var inget speciellt, men inte äckligt. Björnhjärta ska ju vara gott annars har jag hört.
Där ser man, tack för infon Har själv smakat de flesta ätbara djur, men inte björn.
Citera
2015-03-25, 23:56
Medlem
Jag gillar både Ludvig och Sandra, så för mig kvittar det vem som vinner. Sandra är äldre och har mer erfarenhet. Ludvig känns lite mer som en gambler som fortfarande håller på att testa sig fram.

Citera
2015-03-26, 00:09
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Jag gillar både Ludvig och Sandra, så för mig kvittar det vem som vinner. Sandra är äldre och har mer erfarenhet. Ludvig känns lite mer som en gambler som fortfarande håller på att testa sig fram.

Skulle bli förvånad om det blir så. Ludvig är onekligen den duktigare kocken på alla fronter. Trodde från ruta ett på Ludvig VS Filip i en stenhård final med Filip som vinnare men tråkigt nog vinner inte bäste man detta år..
Citera
2015-03-26, 01:13
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Skulle bli förvånad om det blir så. Ludvig är onekligen den duktigare kocken på alla fronter. Trodde från ruta ett på Ludvig VS Filip i en stenhård final med Filip som vinnare men tråkigt nog vinner inte bäste man detta år..
Håller med.

Ludvig är väldigt duktig för sin ålder. Han har precis kläckts som vuxen och förstår redan matkombinationer som gemene kock knappt tänker på.

Nu tror jag inte att han vinner då det är TV och en ung person är alltid en wild card för Tv-bolaget att satsa på, så den mer erfarne och äldre, Sandra i detta fall, tar hem hela kalaset och en bok lär dyka upp inom ett halvår med henne på framsidan.

Men jag kan givetvis ha fel. Återstår att se.
Citera
2015-03-26, 05:58
Medlem
Citat:
– Jag själv är väldigt trött på kött, vi hade precis smakat tretton olika köttsorter. Genom hela programserien har vi tillagat kött i nästan varje tävling, säger Susanna Bill.
Hon har saknat att tillaga fisk och andra vegetariska rätter under säsongens gång.
– Jag har saknat det. Fisk och vegetariskt känns mer i tiden, säger hon.

http://www.expressen.se/noje/susanna-bill-jag-ar-valdigt-trott-pa-kott/
Citera
2015-03-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Det finns nåt som heter karisma också. Det är ingen försumbar egenskap att ha lite utstrålning i såna här sammanhang.

Vad snackar du om? "i såna här sammanhang"?? Det finns INGET samband med varför kockarna är kvar i tävlingen på grund av karisma eller personlighet eller utseende eller vad det än må vara.
Det handlar om hur de lagar mat. Har du, och andra i tråden, missat det?

Jag anser det vara mindre begåvat att blanda in så mycket personfixering, och om de är snygga eller inte i den här tråden, då man babblar om vilken man tycker ska vinna.

Och den här skiten med kändiskokböcker. Lockar mig inte det minsta.

Egentligen, så är jag faktiskt trött på internetrecept. Man får se upp. Då jag använder kokböcker så är det såna där övergripande "Kokboken" med oföränderliga recept. Så jag får väl vara lite tydligare om vad jag uppskattar för kokböcker då.
Grundkokböcker, med övergripande och inga konstlade maträtter, det är vad jag tror på.

Men såna där specialkokböcker, som verkar vara de här kockarnas mål och priset i tävlingen, det lockar mig inte överhuvudtaget.

Brukar det vara någon stor marknad på de här mästerkockarnas böcker då tävlingen är avslutad?
Någon som vet?
Citera
2015-03-26, 15:12
Medlem
Det värsta med att sitta och glo på det här programmet med dottern är att när jag tillagat kyckling tillexempel så sitter hon där och förnumstigt klagar: "Den är torr." och ser ut som Leif Mannerström i fejset.
Citera
2015-03-26, 16:49
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Vad snackar du om? "i såna här sammanhang"?? Det finns INGET samband med varför kockarna är kvar i tävlingen på grund av karisma eller personlighet eller utseende eller vad det än må vara.
Det handlar om hur de lagar mat. Har du, och andra i tråden, missat det?

Jag anser det vara mindre begåvat att blanda in så mycket personfixering, och om de är snygga eller inte i den här tråden, då man babblar om vilken man tycker ska vinna.

Och den här skiten med kändiskokböcker. Lockar mig inte det minsta.

Egentligen, så är jag faktiskt trött på internetrecept. Man får se upp. Då jag använder kokböcker så är det såna där övergripande "Kokboken" med oföränderliga recept. Så jag får väl vara lite tydligare om vad jag uppskattar för kokböcker då.
Grundkokböcker, med övergripande och inga konstlade maträtter, det är vad jag tror på.

Men såna där specialkokböcker, som verkar vara de här kockarnas mål och priset i tävlingen, det lockar mig inte överhuvudtaget.

Brukar det vara någon stor marknad på de här mästerkockarnas böcker då tävlingen är avslutad?
Någon som vet?

Förstår hur du tänker. Men denna tävling handlar om detta, personfixering, kändiskokböcker osv. Det är själva grejen.

Är man bara intresserad av den absolut bästa tävlingen, utan kändistjaffs och kokböcker så finns exempelvis Bocuse d’Or – kock-VM

Mästerkocken handlar om, och SKA handla om underhållning. Roliga personligheter, lite "skådespel" från juryn osv... Det är TV!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in