Citat:
Ursprungligen postat av
Updown
Har försökt plugga in ord på ord relay, har läst SVD och under strecket ett tag och har gjort de gamla högskoleproven som finns på studera.nu samt några fler gamla prov på matematikvideo.se har gjort några kapitel i matte A boken och lärt mig lite MA B (räta linjens ekvation, andragradsfunktioner och geometri). Är ganska dålig på Diagram dock och vet inte hur man löser uppgift 23 och 24
http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2013/ht/#/dtk
Hur gör du för att undvika slarv under tidspressen?
Jag är alltid lugn under provet och kör 1 min per fråga. Blir det 1.5 min på en fråga kompenserar jag det med att göra en annan XYZ fråga på 20 sek. Men jag har bra ''känn'' på tiden och känner när jag behöver snabba på.
Om du bara ''gjort några kapitel'' i matte A ska du inte förvänta dig ett jättebra resultat. Du måste göra hela boken och förstå precis allt i den för att uppnå ett 2.0.
Angående fråga 23 och 24, vet inte om jag gör rätt nu då allt detta görs på dator helt utan linjal eller något, men
23 bör vara såhär:
år 2000 dog 7% av männen och 7% av kvinnorna av problem i andningsorgan. Detta är ungefär 450*7 + 480*7 ~ 3000 + 3500 ~ 6500
Man ser sedan att varje år dog ungefär lika många i de problemen alltså borde svaret ligga runt 6500 * 3 ~ 20 lax personer, svar 19500, D
angående fråga 24 dog 45% av det ena och typ 3.5% av det andra...för att se hur många fler som dog kör vi
3.5 * x = 45
x = 45/3.5
som är cirka 13... svar C