2014-12-11, 15:45
  #40261
Medlem
Jerkstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
text

Citat:
Ursprungligen postat av Remarthir
text
Tack så mycket för tipsen! Uppskattas enormt. Kommer definitivt hjälpa mig att komma igång. Är jag inne på rätt spår angående åk 9 nationella prov om jag är inne på den här länken? http://www.su.se/primgruppen/matematik/%C3%A5k-9/tidigare-prov

Angående min kunskapsnivå så skulle jag nog säga att den är under medel. Fick G i matte a och VG i matte b men allt det där verkar vara bortglömt nu. Har haft en del jobbiga år efter studenten p.g.a. diverse orsaker men börjar så smått ta tag i saker nu. Har alltid haft svårt för matematik men kämpade i gymnasiet och tyckte det var kul när man väl kunde det och förstod varför det blev på vissa sätt. Chansade mig i princip igenom hela matematikdelen på HP men tycker mig komma ihåg en del nu när jag kollar på åk 9 nationella prov.

Tar gärna emot fler tips från andra användare här inne. Ju fler desto bättre.
Citera
2014-12-12, 07:57
  #40262
Medlem
SthlmHero93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Tack så mycket för tipsen! Uppskattas enormt. Kommer definitivt hjälpa mig att komma igång. Är jag inne på rätt spår angående åk 9 nationella prov om jag är inne på den här länken? http://www.su.se/primgruppen/matematik/%C3%A5k-9/tidigare-prov

Angående min kunskapsnivå så skulle jag nog säga att den är under medel. Fick G i matte a och VG i matte b men allt det där verkar vara bortglömt nu. Har haft en del jobbiga år efter studenten p.g.a. diverse orsaker men börjar så smått ta tag i saker nu. Har alltid haft svårt för matematik men kämpade i gymnasiet och tyckte det var kul när man väl kunde det och förstod varför det blev på vissa sätt. Chansade mig i princip igenom hela matematikdelen på HP men tycker mig komma ihåg en del nu när jag kollar på åk 9 nationella prov.

Tar gärna emot fler tips från andra användare här inne. Ju fler desto bättre.

http://www.matteboken.se/

Jättebra hemsida om du ska plugga matte.
Rekommenderar den verkligen.
Där finns också nationella prov ifrån 9:an om du vill kolla på dom.
Citera
2014-12-13, 11:29
  #40263
Medlem
Jerkstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHero93
http://www.matteboken.se/

Jättebra hemsida om du ska plugga matte.
Rekommenderar den verkligen.
Där finns också nationella prov ifrån 9:an om du vill kolla på dom.
Tack för länken! Väldigt matig sida. Finns ju jättemycket.
Citera
2014-12-15, 13:47
  #40264
Medlem
Fick 2.0 på verbala och 1.4 på mattedelen, är en höjning från 1.7 till 1.8+ orimlig till våren?
Citera
2014-12-15, 13:53
  #40265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzkoak
Fick 2.0 på verbala och 1.4 på mattedelen, är en höjning från 1.7 till 1.8+ orimlig till våren?

Absolut.
Citera
2014-12-15, 13:56
  #40266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Absolut.

Då är det väl bara att ge upp.
Citera
2014-12-15, 14:49
  #40267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzkoak
Då är det väl bara att ge upp.

Haha oj förlåt, läste din mening rent och helvete och uppfattade bara "rimlig".

Nej det är inte orimligt, kör på!
Citera
2014-12-15, 15:32
  #40268
Medlem
Min plan inför högskoleprovet

Hejsan!

Jag går sista året i gymnasiet och ska skriva högskoleprovet en sista gång. Det senaste provet jag gjorde gick inte så bra med tanke på mitt mål som är att komma in på läkarlinjen. Merit från betyg kommer att vara kring 21,6 när jag går ut gymnasiet. Så jag antar att det heller inte kommer att räcka till läkarprogrammet.

Men en kompis skrev högskoleprovet och fick ett resultat som krävdes för läkarlinjen och det var hans första gång. Vi pratade lite om högskoleprovet och kom överens att han ska skriva högskoleprovet till mig nästa gång för en summa pengar.

Fördelen är att vi är lite lika och att mitt ID-kort kommer att gå ut precis några dagar efter högskoleprovet. Så bilden på kortet kommer att vara 5 år gammal, så man kan säga att man har "förändrats" under dessa år om de som vaktar under provet skulle misstänka något.

Men min fråga lyder; är det bättre på att köra med ett riktigt id-kort som är 5 år gammalt eller ska man fixa falsk leg och byta ut bild och e.t.c?

Jag har för mig att de hade en liten apparat som de kollade ens legitimation när jag skrev provet för 2 år sedan, men denna gång hade de ingen. Var det samma hos er? För i så fall så kan man ju fixa falsk leg. utan att behöva oroa sig för att bli busted.

Vad tycker ni? Vad finns det för risker om man blir tagen? Från vad jag har hört så får man bara inte skriva provet och man blir tvungen att gå därifrån. Stämmer detta? Är det någon som har gjort detta innan och har erfarenheter?

Är tacksam för svar.

P.S Snälla kom inte med några moraliska kommentarer om vad som är rätt och fel, jag orkar inte diskutera det där. Tack!
__________________
Senast redigerad av Magicwannabe 2014-12-15 kl. 15:37.
Citera
2014-12-15, 15:44
  #40269
Medlem
I värsta fall så kan ni råka ut för urkundsförfalskning vilket kan leda till fängelse - inte för att jag tror att man får ett fängelsestraff för att spökskriva HP, men ändå.
Även fast du inte ville ha något "moralkäbbel" så tycker jag inte att du ska fuska dig in på läkarlinjen. Läkaryrket innebär ett otroligt ansvar som du antagligen inte förstår ännu och genom att fuska på den biten saknar du redan det mest väsentliga för att bli läkare.
Citera
2014-12-15, 15:53
  #40270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
I värsta fall så kan ni råka ut för urkundsförfalskning vilket kan leda till fängelse - inte för att jag tror att man får ett fängelsestraff för att spökskriva HP, men ändå.
Även fast du inte ville ha något "moralkäbbel" så tycker jag inte att du ska fuska dig in på läkarlinjen. Läkaryrket innebär ett otroligt ansvar som du antagligen inte förstår ännu och genom att fuska på den biten saknar du redan det mest väsentliga för att bli läkare.
Jag tycker att jag är kompetent nog för läkarlinjen. Jag har A i alla naturämnen. Det är bara tramsämnena som jag prioriterade bort i första och andra året (vilket jag ångrar mig nu) som drar ner medelvärdet. Att inte vara bra på spanska och få B i svenska och engelska är inte livsavgörande när man arbetar som läkare.

Men jag ska kolla mer på den s.k "urkundsförfalskning" saken på google. Tack för ditt svar!
Citera
2014-12-15, 16:08
  #40271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicwannabe
Men jag ska kolla mer på den s.k "urkundsförfalskning" saken på google. Tack för ditt svar!

Gör det. Min polare råkade ut för det när han försökte gå på krogen med sin brorsas leg. Han fick som tur var bara böter, men han satt inne på förhör.
Citera
2014-12-15, 16:47
  #40272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicwannabe
Jag tycker att jag är kompetent nog för läkarlinjen. Jag har A i alla naturämnen. Det är bara tramsämnena som jag prioriterade bort i första och andra året (vilket jag ångrar mig nu) som drar ner medelvärdet. Att inte vara bra på spanska och få B i svenska och engelska är inte livsavgörande när man arbetar som läkare.

Men jag ska kolla mer på den s.k "urkundsförfalskning" saken på google. Tack för ditt svar!


Fast är du kompetent nog så borde du kunna skriva 1.75 på HP ju. Knappast svårt om man gått natur och fått A i alla ämnen och över lite i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in