Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 09:06
  #709
Medlem
Lordshins avatar
Håller med om att många Kineser tror på skrock, är vidskepliga och tror att TCM är svaret på allt, men vi ska nog inte kasta sten i glashus vi Svenskar heller. Räcker ju att gå till närmsta livets ord möte eller varför inte svänga in i konspirations-delen här på Flashback eller Ufologi? dödoåterfödd t.ex. har en del intressanta Hare Krishna teorier han tror på fast det kanske är på gränsen till mentalsjuka människor.
Citera
2015-03-25, 10:11
  #710
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Håller med om att många Kineser tror på skrock, är vidskepliga och tror att TCM är svaret på allt, men vi ska nog inte kasta sten i glashus vi Svenskar heller. Räcker ju att gå till närmsta livets ord möte eller varför inte svänga in i konspirations-delen här på Flashback eller Ufologi? dödoåterfödd t.ex. har en del intressanta Hare Krishna teorier han tror på fast det kanske är på gränsen till mentalsjuka människor.

Fast nu jämför du mainstream åsikter i Kina med marginal åsikter i Sverige.

Finns ju homopati medicin i Sverige också som är likt TCM och det finns svenskar som tror på det, men det är fortfarande en minoritet.

Svensken överlag tänker väldigt mycket mer vetenskapligt än vanliga kinesen.
Citera
2015-03-25, 14:55
  #711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
Ett år är ett bra tag med tanke på hur snabbt hela den processen kan bli klar i Kina.. men ja, chansen för just den här ponken är nog lite lägre.

Syftade mer på just detta scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast nu jämför du mainstream åsikter i Kina med marginal åsikter i Sverige.

Finns ju homopati medicin i Sverige också som är likt TCM och det finns svenskar som tror på det, men det är fortfarande en minoritet.

Svensken överlag tänker väldigt mycket mer vetenskapligt än vanliga kinesen.

Exakt, det är fortfarande många unga och utbildade i kina som tror på detta. Dock har dessa börjat tänka själva lite, så det är mest de äldre och folk i mindre utvecklade delar som tror på sånt.
Citera
2015-03-26, 04:05
  #712
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fykla
Syftade mer på just detta scenario.



Exakt, det är fortfarande många unga och utbildade i kina som tror på detta. Dock har dessa börjat tänka själva lite, så det är mest de äldre och folk i mindre utvecklade delar som tror på sånt.

Fel, även fast de är unga och utbildade så har de dessa åsikter. Det är en del av kinesiska kulturen.

Något som är intressant dock är att alla dessa idiotiska idéer och synsätt sparkades ut under kulturrevolutionen. TCM var t.ex. tabu under kulturrevolutionen o.s.v.
Citera
2015-03-26, 13:42
  #713
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Kom även ihåg att om du gifter dig i Kina på många ställen så kräver en del att man ska betala hemgift till föräldrarna, det kan handla om flera hundratusen och upp beroende på vilken socialklass de tillhör.

Jag vet inte var du fått det ifrån, men okay...
Du betalar inget till föräldrarna utan det som du lägger ut är pengar till smycken(som då går direkt till din fru), gåvor till hennes föräldrar(kan vara frukter, sprit, bakelsen vad det nu än är) för att få tillåtelse för dig att gifta dig med deras dotter.
Men det är inga direkta pengar du ger föräldrarna och det är inga extrema summor som du påpekade.
Men det beror helt och hållet från familj till familj, jag har aldrig varit med om att någon fått betala hundratals tusen till föräldrarna som du säger. Det handlar mest om enkla gåvor till dem.
Citera
2015-03-26, 13:51
  #714
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Jag vet inte var du fått det ifrån, men okay...
Du betalar inget till föräldrarna utan det som du lägger ut är pengar till smycken(som då går direkt till din fru), gåvor till hennes föräldrar(kan vara frukter, sprit, bakelsen vad det nu än är) för att få tillåtelse för dig att gifta dig med deras dotter.
Men det är inga direkta pengar du ger föräldrarna och det är inga extrema summor som du påpekade.
Men det beror helt och hållet från familj till familj, jag har aldrig varit med om att någon fått betala hundratals tusen till föräldrarna som du säger. Det handlar mest om enkla gåvor till dem.

Tycker du ska satsa på att ge föräldrarna några päron i present, det är säkert uppskattat
Citera
2015-03-26, 14:35
  #715
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Jag vet inte var du fått det ifrån, men okay...
Du betalar inget till föräldrarna utan det som du lägger ut är pengar till smycken(som då går direkt till din fru), gåvor till hennes föräldrar(kan vara frukter, sprit, bakelsen vad det nu än är) för att få tillåtelse för dig att gifta dig med deras dotter.
Men det är inga direkta pengar du ger föräldrarna och det är inga extrema summor som du påpekade.
Men det beror helt och hållet från familj till familj, jag har aldrig varit med om att någon fått betala hundratals tusen till föräldrarna som du säger. Det handlar mest om enkla gåvor till dem.

Har du ens bott i Kina? Och var? Var jag har fått det ifrån? Och var skrev jag extrema summor? Märker att du inte känner till kinesisk kultur.

Det är visst direkta pengar som betalas till föräldrarna på MÅNGA platser i Kina.

Här har du några länkar om du inte tror på mig:
http://www.ibtimes.com/map-chinas-br...nly-city-where
http://www.npr.org/2013/04/23/176326...ht-bride-price

Denna är bäst dock för den radar upp snitt priset för olika provinser:
http://qz.com/92267/in-a-reversal-of...-their-brides/

Dyrast är i Zhejiang, vilket också är en av de rikaste provinserna och där kostar en hemgift 24,000 USD.

Detta är en vanlig sed i Kina att man ger pengar till fruns föräldrar. Läste någon artikel om hur svärföräldrarna till en kinesiska i Xian blev så sur när hennes australiensiska man vägrade betala hemgift till dem.

Jag har känner flera som betalat(inte utlänningar) och har de rört sig om runt 50,000 rmb när jag frågat om hur mycket.

Har själv en vän(utlänning) som fick krav att han skulle betala till fruns föräldrar(tror de krävde 100,000rmb), men han vägrade. Sedan dess var det inte så roligt på deras släktträffar. Det är god sed och det ger face till föräldrarna, vilket är väldigt viktigt i Kina.

Däremot så gäller dessa seder oftast inte om en utlänning hittar någon västerniserad tjej och väldigt modern tjej med moderna föräldrar som sett mer av världen än hembygden.

Sedan hur mycket som krävs beror ju helt från familj till familj och från samhällskick till samhällskick. Sedan om du ser qz länken så skiljer det sig mycket mellan olika provinser.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-03-26 kl. 14:46.
Citera
2015-03-27, 02:33
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Har du ens bott i Kina? Och var? Var jag har fått det ifrån? Och var skrev jag extrema summor? Märker att du inte känner till kinesisk kultur.

Det är visst direkta pengar som betalas till föräldrarna på MÅNGA platser i Kina.

Här har du några länkar om du inte tror på mig:
http://www.ibtimes.com/map-chinas-br...nly-city-where
http://www.npr.org/2013/04/23/176326...ht-bride-price

Denna är bäst dock för den radar upp snitt priset för olika provinser:
http://qz.com/92267/in-a-reversal-of...-their-brides/

Dyrast är i Zhejiang, vilket också är en av de rikaste provinserna och där kostar en hemgift 24,000 USD.

Detta är en vanlig sed i Kina att man ger pengar till fruns föräldrar. Läste någon artikel om hur svärföräldrarna till en kinesiska i Xian blev så sur när hennes australiensiska man vägrade betala hemgift till dem.

Jag har känner flera som betalat(inte utlänningar) och har de rört sig om runt 50,000 rmb när jag frågat om hur mycket.

Har själv en vän(utlänning) som fick krav att han skulle betala till fruns föräldrar(tror de krävde 100,000rmb), men han vägrade. Sedan dess var det inte så roligt på deras släktträffar. Det är god sed och det ger face till föräldrarna, vilket är väldigt viktigt i Kina.

Däremot så gäller dessa seder oftast inte om en utlänning hittar någon västerniserad tjej och väldigt modern tjej med moderna föräldrar som sett mer av världen än hembygden.

Sedan hur mycket som krävs beror ju helt från familj till familj och från samhällskick till samhällskick. Sedan om du ser qz länken så skiljer det sig mycket mellan olika provinser.

Hemgifter är vanliga, men absolut inte när utlänningar gifter sig med kineser. Det är extremt ovanligt då det oftast ger bad face som du uttrycker det. Däremot så betalar man bröllopet.
Citera
2015-03-27, 03:06
  #717
Medlem

Jobbigt om det nu skulle vara så att man även som utlänning skulle behöva betala... Träffar för tillfället en tjej från Wenzhou(Zhejiang)

Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Hemgifter är vanliga, men absolut inte när utlänningar gifter sig med kineser. Det är extremt ovanligt då det oftast ger bad face som du uttrycker det. Däremot så betalar man bröllopet.

Det är mina erfarenheter också. De få utlänningar som jag känner som har gift sig med en kinesiska har "endast" gett lite gåvor och självklart stått för bröllopet. Som f.ö var riktigt jävla dyrt tydligen.
Citera
2015-03-27, 14:39
  #718
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fykla


Det är mina erfarenheter också. De få utlänningar som jag känner som har gift sig med en kinesiska har "endast" gett lite gåvor och självklart stått för bröllopet. Som f.ö var riktigt jävla dyrt tydligen.

Ja, bröllop kan bli rejält dyra, snitt priset är nog högre i Kina för urbanites än i Sverige. Kostar ju väldigt mycket att gifta sig i Sverige också. Bara ta de dära bröllopsfotona kostar ju skjortan i Kina.
.
Däremot får man tillbaka mycket i form av hongbaos om frun man gifter sig med har ett stort kontaktnätverk och vänner.

Ja, med tanke på att de flesta utlänningar vägrar att betala hemgift så är det väl rätt ovanligt.
Citera
2015-03-29, 22:20
  #719
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Blir inte kineser sura om det kommer utlänningar och tar deras tjejer? Eller ser de typ upp till västerlänningar eller vad är själva grejen?
Citera
2015-03-29, 22:33
  #720
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Blir inte kineser sura om det kommer utlänningar och tar deras tjejer? Eller ser de typ upp till västerlänningar eller vad är själva grejen?

Utlänningarna får för det mesta hålla tillgodo med de fattigare tjejerna. Dessa har massor av manliga släktingar som blir överlyckliga över att det kommer in friskt kapital till familjerna. Även bröder, pappor, farbröder och morbröder får nytta av den utländske makens pengar.

De mindre fattiga och mer utbildade tjejerna väljer till övervägande del kinesiska pojkvänner.

Generaliserat alltså.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2059587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback