Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-30, 04:01
  #721
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Utlänningarna får för det mesta hålla tillgodo med de fattigare tjejerna. Dessa har massor av manliga släktingar som blir överlyckliga över att det kommer in friskt kapital till familjerna. Även bröder, pappor, farbröder och morbröder får nytta av den utländske makens pengar.

De mindre fattiga och mer utbildade tjejerna väljer till övervägande del kinesiska pojkvänner.

Generaliserat alltså.

Stämmer inte riktigt. Sedan är det många kinesiska tjejer som söker sig till utlänningar som misslyckats i sina förhållanden med kinesiska män. Kan vara skilda o.s.v. Även många tjejer som är över 27 år, då tjejer bli leftovers i Kina söker sig väl till vilken man som helst för de börjar bli desperata att gifta sig p.g.a. press från familj och samhället.

Sedan, det dära om att de fattiga tjejerna, och den utländkse makens pengar. De flesta utlänningar är itne rika i Kina då de flesta är studenter och engelsklärare. En engelsklärare har ju en lön som medellönen i städerna i princip.

Däremot ser man inte ofta(typ aldrig) en utlänning med en riktig SNYGG kinesisktjej, dessa söker sig ju alla till rika kineskillar. Om en tjej är ute efter pengar så söker man sig till en kineskille(vilket 95% av tjejerna är ute efter om man är snygg).

Sedan söker ju sig en del kontorstjejer till utlänningar, dessa hänger dock ihop med att de är äldre.

Sedan har vi den katogori av tjejer som älskar allt som har med utlänningar att göra och är på expatsbarerna flera gånger i veckan och hänger bara med utlänningar och skaffar sig nya utländska pojkvänner stup i kvarten.

Men, fattiga? Nja, känner typ ingen utlänning som är ihop med en migranttjej som tjänar 2-3k i månaden. Snarare så har de flesta helt vanliga medelklass tjejer, inte pengar men inte heller fattiga heller. Men oftast har de tjejer som de utlänningar jag känner här har träffat inte egen bil eller lägenhet. Så i den mån är de väl "fattiga".
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2015-03-30 kl. 04:10.
Citera
2015-03-30, 10:04
  #722
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Stämmer inte riktigt. Sedan är det många kinesiska tjejer som söker sig till utlänningar som misslyckats i sina förhållanden med kinesiska män. Kan vara skilda o.s.v. Även många tjejer som är över 27 år, då tjejer bli leftovers i Kina söker sig väl till vilken man som helst för de börjar bli desperata att gifta sig p.g.a. press från familj och samhället.

Sedan, det dära om att de fattiga tjejerna, och den utländkse makens pengar. De flesta utlänningar är itne rika i Kina då de flesta är studenter och engelsklärare. En engelsklärare har ju en lön som medellönen i städerna i princip.

Däremot ser man inte ofta(typ aldrig) en utlänning med en riktig SNYGG kinesisktjej, dessa söker sig ju alla till rika kineskillar. Om en tjej är ute efter pengar så söker man sig till en kineskille(vilket 95% av tjejerna är ute efter om man är snygg).

Sedan söker ju sig en del kontorstjejer till utlänningar, dessa hänger dock ihop med att de är äldre.

Sedan har vi den katogori av tjejer som älskar allt som har med utlänningar att göra och är på expatsbarerna flera gånger i veckan och hänger bara med utlänningar och skaffar sig nya utländska pojkvänner stup i kvarten.

Men, fattiga? Nja, känner typ ingen utlänning som är ihop med en migranttjej som tjänar 2-3k i månaden. Snarare så har de flesta helt vanliga medelklass tjejer, inte pengar men inte heller fattiga heller. Men oftast har de tjejer som de utlänningar jag känner här har träffat inte egen bil eller lägenhet. Så i den mån är de väl "fattiga".

Jo du har förstås rätt, din beskrivning är bättre än min grovt generaliserade.
Men slutsatsen att kineskillarna oftast inte deppar ihop över att några av de mindre eftertraktade kvinnorna går till utlänningar gäller dock.
Citera
2015-03-30, 13:32
  #723
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo du har förstås rätt, din beskrivning är bättre än min grovt generaliserade.
Men slutsatsen att kineskillarna oftast inte deppar ihop över att några av de mindre eftertraktade kvinnorna går till utlänningar gäller dock.

De kineskillar som inte får tjejer kanske deppar ihop?

Något jag har märkt av är att allt mer par där tjejen är utlänning den senaste tiden. I de flesta fall har tjejen kommit från östeuropa eller Ryssland men det har ökat betydligt den senaste åren. Förr såg man aldrig eller hörde man aldrig om en utlänsktjej som var ihop med en kines eller var gift, eller inte ofta i alla fall. Men nu börjar det även bli vanligare.
Citera
2015-04-01, 19:27
  #724
Medlem
Danne90s avatar
Hejsan!
Jag kommer att gå off topic lite men hoppas att ni förlåter mig. Detta är "dina märkligaste möten med kinesiska svärföräldrar".

Det är så att när vi har bott hemma hos dem så var jag alltid i tjejens rum tillsammans med henne och tittade på tv, samt att jag hade AC på lägsta 16 medans de inte hade det på hela tiden i resten av lägenheten då det var inte bra för kroppen , hur som, när jag kommer ut ur rummet så sitter hennes föräldrar i vardagsrummet och det är bäckmörkt och de pratar, nästan viskar. De gjorde ofta det, nästan varje kväll. Ibland undrade jag ifall de gjorde planer för att mörda och stycka den vita lao wai och äta up han haha.

Har någon upplevt detta?
Citera
2015-04-04, 16:10
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Hejsan!
Jag kommer att gå off topic lite men hoppas att ni förlåter mig. Detta är "dina märkligaste möten med kinesiska svärföräldrar".

Det är så att när vi har bott hemma hos dem så var jag alltid i tjejens rum tillsammans med henne och tittade på tv, samt att jag hade AC på lägsta 16 medans de inte hade det på hela tiden i resten av lägenheten då det var inte bra för kroppen , hur som, när jag kommer ut ur rummet så sitter hennes föräldrar i vardagsrummet och det är bäckmörkt och de pratar, nästan viskar. De gjorde ofta det, nästan varje kväll. Ibland undrade jag ifall de gjorde planer för att mörda och stycka den vita lao wai och äta up han haha.

Har någon upplevt detta?

16C och svarforaldrarna pratar troligen om den mycket dyra elrakningen.
Citera
2015-04-04, 16:46
  #726
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Hejsan!
Jag kommer att gå off topic lite men hoppas att ni förlåter mig. Detta är "dina märkligaste möten med kinesiska svärföräldrar".

Det är så att när vi har bott hemma hos dem så var jag alltid i tjejens rum tillsammans med henne och tittade på tv, samt att jag hade AC på lägsta 16 medans de inte hade det på hela tiden i resten av lägenheten då det var inte bra för kroppen , hur som, när jag kommer ut ur rummet så sitter hennes föräldrar i vardagsrummet och det är bäckmörkt och de pratar, nästan viskar. De gjorde ofta det, nästan varje kväll. Ibland undrade jag ifall de gjorde planer för att mörda och stycka den vita lao wai och äta up han haha.

Har någon upplevt detta?

Upplevt att svärföräldrarna sitter och viskar i bäckmörkt rum hela kvällarna? Haha, ne det kan jag inte påstå. Däremot så kan man inte sova i samma rum om man inte är gift om man gästar svärföräldrarna. Väldigt hyckleri med tanke på att de vet om att man bor tillsammans o.s.v. haha.
Citera
2015-04-04, 23:24
  #727
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
16C och svarforaldrarna pratar troligen om den mycket dyra elrakningen.

De verkar dock inte vara så snåla. Nu när vi skall åka till dem så insisterar de att betala lägenheten till oss och de kommer att ge oss förladdad? kort så vi kan handla i affärer. De har hyrt en 3 rummare i huset bredvid deras.

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Upplevt att svärföräldrarna sitter och viskar i bäckmörkt rum hela kvällarna? Haha, ne det kan jag inte påstå. Däremot så kan man inte sova i samma rum om man inte är gift om man gästar svärföräldrarna. Väldigt hyckleri med tanke på att de vet om att man bor tillsammans o.s.v. haha.

När vi var hos hennes föräldrar första gången så sov vi tillsammans i samma rum. Tjejen är lite som prinsessan så hon får som hon vill. Dock...(vill inte egentligen skriva detta då det är väldigt pinsamt men men) hennes pappa och mamma hittade en använd graviditetssticka (negativ) i min väska som var på hennes rum. De hade alltså rotat i min väska medans jag och tjejen var ute och promenerade. Det blev ett helvete för bruden när hon kom hem eftersom vi var inte ens gifta. Jag blev utslängd följande morgon av hennes pappa och tog in på ett närliggande hotell som hennes mamma insisterade att betala. Hon skickade även mat till mig som hon lagade varje dag.
Nästföljande dagar blev det mycket snack om mian zi (ansikte) och om inte vare det nog så blev hela hennes släkt inbjuden för att prata om oss... Hon var tvungen att befinna sig där och jag blev varken bjuden eller ens hade tänkt att gå på en sådan grej där okända skall döma mig när de inte vet ett skit om mig.
Hennes familj var delad, några tyckte att hon skulle dumpa mig (de hade inte ens träffat mig en enda gång) andra att hon skulle göra som hon känner för det.
Vi hade dock tjejens mamma och någon väldigt gammal gubbe på vår sida plus att tjejen skulle skita i vad de kom fram till.
Det visade sig även att stickan som var negativ var av riktig kinesisk kvalité då det skulle visa sig att hon var visst gravid.

Vi är fortfarande inte gifta men tjejen kanske ljuger för dem att vi har gift oss i Sverige, vad vet jag.
Citera
2015-04-05, 03:57
  #728
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
De verkar dock inte vara så snåla. Nu när vi skall åka till dem så insisterar de att betala lägenheten till oss och de kommer att ge oss förladdad? kort så vi kan handla i affärer. De har hyrt en 3 rummare i huset bredvid deras.



När vi var hos hennes föräldrar första gången så sov vi tillsammans i samma rum. Tjejen är lite som prinsessan så hon får som hon vill. Dock...(vill inte egentligen skriva detta då det är väldigt pinsamt men men) hennes pappa och mamma hittade en använd graviditetssticka (negativ) i min väska som var på hennes rum. De hade alltså rotat i min väska medans jag och tjejen var ute och promenerade. Det blev ett helvete för bruden när hon kom hem eftersom vi var inte ens gifta. Jag blev utslängd följande morgon av hennes pappa och tog in på ett närliggande hotell som hennes mamma insisterade att betala. Hon skickade även mat till mig som hon lagade varje dag.
Nästföljande dagar blev det mycket snack om mian zi (ansikte) och om inte vare det nog så blev hela hennes släkt inbjuden för att prata om oss... Hon var tvungen att befinna sig där och jag blev varken bjuden eller ens hade tänkt att gå på en sådan grej där okända skall döma mig när de inte vet ett skit om mig.
Hennes familj var delad, några tyckte att hon skulle dumpa mig (de hade inte ens träffat mig en enda gång) andra att hon skulle göra som hon känner för det.
Vi hade dock tjejens mamma och någon väldigt gammal gubbe på vår sida plus att tjejen skulle skita i vad de kom fram till.
Det visade sig även att stickan som var negativ var av riktig kinesisk kvalité då det skulle visa sig att hon var visst gravid.

Vi är fortfarande inte gifta men tjejen kanske ljuger för dem att vi har gift oss i Sverige, vad vet jag.

Det du berättar har inte hänt mig men jag känner på mig att det som hände dig är inget som är udda utifrån ett kinesiskt perspektiv.

Vad tänkte du om hela händelsen, ledsen? Alltså grejen är att man egentligen inte kan ta illa upp eftersom det beror ju i grunden på kulturella skillnader. Fast en del av den kinesiska kulturen är ju hmm, ja väldigt underligt. Däremot blir det bättre med de yngre generationerna. Sedan är vissa familjer mer relaxed än andra.
Citera
2015-04-05, 10:46
  #729
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Det du berättar har inte hänt mig men jag känner på mig att det som hände dig är inget som är udda utifrån ett kinesiskt perspektiv.

Vad tänkte du om hela händelsen, ledsen? Alltså grejen är att man egentligen inte kan ta illa upp eftersom det beror ju i grunden på kulturella skillnader. Fast en del av den kinesiska kulturen är ju hmm, ja väldigt underligt. Däremot blir det bättre med de yngre generationerna. Sedan är vissa familjer mer relaxed än andra.

Ja, vad ska man säga. Var lite ledsen men jag försökte att inte bry mig eftersom dessa människor som skulle "bestämma" vårt öde hade jag aldrig träffat.
Sen blev jag beskylld av hennes pappa för att vi hade haft sex som om det vore att jag våldtog hanns dotter. Hon fick dock mycket skit av hennes pappa med.

Måste erkänna att jag var beredd nästan i att skita i allting för jag orkade inte med så mycket familjedrama. Men, som sagt det är kanske tur att vi hade stöd av hennes mamma plus att vi bor i Sverige.

Vill bara tillägga att jag hade inga problem eftersom jag var utlänning. De tog emot mig med öppna armar även om de hade aldrig innan pratat med en vit. Detta är en stad i Hebei där folk stoppar dig på gatorna för att ta en bild med dig. Det var bara pga att vi hade haft sex innan giftermålet och att deras mian zi blev då på något sätt skadad som att vi hade basunerat ut det på cctv eller något.
__________________
Senast redigerad av Danne90 2015-04-05 kl. 10:55.
Citera
2015-04-09, 20:18
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo du har förstås rätt, din beskrivning är bättre än min grovt generaliserade.
Men slutsatsen att kineskillarna oftast inte deppar ihop över att några av de mindre eftertraktade kvinnorna går till utlänningar gäller dock.
Säkert finns det gott om kineskillar som ogillar att västerlänningar kommer och träffar kinestjejer, men det är inget jag stött på personligen, tvärtom har det flera gånger hänt att kineskillar försökt para ihop mig med eller tipsat mig om var det är bäst att träffa kinestjejer. Tydligen ska Lijang i Yunnan vara en guldgruva av sällan skådat slag, det har jag hört av flera fristående källor. Gott om kinesiska turisttjejer som kommer dit för en kort romans. Resemålet har tydligen ett rykte om sig i Kina, att vara perfekt för just romanser. Jag vet inte om det stämmer eller inte men har fått det berättat för mig minst två gånger av olika kinesiska män som ville att jag skulle åka dit och knulla med kinesiska tjejer. Så nja, säkert finns det många bittra, men jag tycker de verkar ta det med ro. Kineserna är visa människor och vet bättre än att reta upp sig över sånt.

Jag mindes idag en tjej ifrån Ningbo i Zhejiang nära Shanghai. Hon var ytterst konstig, men väldigt snäll och fin att titta på. Jag kom i kontakt med henne via en chatsida efter att jag sagt till kinesiskan från Kathmandu att jag inte var ute efter något förhållande och hon börjat leta på annat håll. Jag minns inte allt eller i vilken ordning allt hände, men det var någonting åt det här hållet. Hon tyckte om att chatta väldigt mycket märkte jag ganska fort, och hon skrev om alla möjliga saker till mig. Någon gång när jag frågade vad hon gjorde så skickade hon bild på matbordet och så visade det sig att hon satt och åt med familjen medan hon chattade.
Det visade sig ganska snart att hon var lite egen även i andra avseenden. T.ex hade hon inga vänner hon träffade och hon sa att hon ogillade de flesta andra människor ändå. Det verkade på henne som om hon hade någon slags social fobi och bara satt och chattade dagarna i ända. Sedan när det blev dags att träffa någon av hennes chattvänner (antingen en hon aldrig träffat innan eller en gammal vän som hon numera bara chattade med) så drog hon sig alltid ur.
Hur som helst så sa hon efter ett tag att hon ville att jag skulle hälsa på i Ningbo. Jag frågade om hon skulle komma isåfall eller dra sig ur igen och hon sa att kanske kommer hon springa iväg när hon ser mig eller låtsas vara någon annan och strunta i att gå fram, jag skulle ju ändå inte kunna urskilja henne från alla andra kineser runtomkring henne.
Det lät ju inte särskilt bra tänkte jag för mig själv och bestämde mig för att inte åka dit. Men jag fortsatte att chatta med henne ändå. Hon var ju snäll och så och mycket fin, och jag vart lite orolig över henne i o m att hon vägrade träffa människor och verkade så ensam och ledsen. Men att vi fortsätter chatta leder ju bara till att hon blir mer och mer på om att jag ska komma och hälsa på henne i Ningbo.
Hon ska snart börja universitet igen efter sommarledigheterna och pratar om att hon känner sig så konstig där i skolan, att hon inte har några vänner i sovsalen och så vidare. Och chattar gör hon hela tiden. På morgonen, kvällen och natten. Jag får intrycket att hon mest är lite osäker och att hon nog vore gladare om hon hade skaffat några vänner. Och eftersom hon inte vill skaffa vänner men verkligen - säger hon - vill träffa mig, så kommer jag på den briljanta idén att säga till henne "Om du inte går ut och försöker träffa en ny vän idag så kommer jag inte och hälsar på i Ningbo".
Hon vill inte riktigt säger hon, men så ger hon till slut efter, och så framåt kvällen börjar hon skriva till mig om hur hon pratat med någon och inte tyckte det var särskilt roligt. Bra bra säger jag till henne och upprepar det hela ett par dagar senare igen. Snart har hon, mot sin vilja, träffat lite nya människor och skaffat sig ett par vänner i sovsalen. Hon tycker fortfarande inte att de är så roliga men av någon anledning vill hon verkligen att jag ska hälsa på, så hon ger gång på gång efter för min utpressning. Och efter några veckor har hon börjat tycka om sina nya vänner, hon träffar dem av fri vilja utan att jag behöver säga till, och de har det roligt tillsammans. Hon har även börjat åka buss istället för taxi, något hon vägrade innan eftersom hon inte ville träffa främlingar.
Jag får lite hybris. Känner mig väl som en Dr. Phil 2.0 och bestämmer mig för att trappa upp det hela ett snäpp. Jag bestämmer mig för att försöka få henne att skaffa en pojkvän. Då kommer jag dels ur knipan själv, och så får hon en pojkvän.
Men när jag börjar försöka säga åt henne lite lätt (inte utpressa henne, bara säga att det vore väl bra om du skaffade en pojkvän nu också, varför inte, men kom igen nu då) så slår något slint i'na. Hon blir arg och ledsen och, ja, jag vet inte vad, men det var ju inte en sund reaktion iallafall. Hon säger ju att hon tycker om mig och vill att jag ska flytta till Ningbo och bli hennes pojkvän. Jag har redan från första början sagt att jag inte är ute efter något sånt och försöker med att vi är ju vänner bara, jag kan ju inte bo i Ningbo fattar'u väl. Men hon är efter mig och fortsätter skriva åtminstonde ett par gånger om dagen. Jag känner mig lite trängd och fortsätter uppmuntra henne att skaffa en pojkvän där i Ningbo, eftersom jag vill slippa ifrån, jag minns att jag träffade en stilig och trevlig pojk ifrån Ningbo i Hunan och försökte se om hon ville bli vän med honom på Wechat. Hon blir mäkta vred även denna gång. Ledsen med. Efter ett par halvdana försök lägger jag ned och tänker att hon får väl göra som hon vill.
Jag vet inte vad som hände riktigt därefter, men något måste det ha varit, för till slut blev jag lite lätt sinnesförvirrad av det hela. Jag minns att jag var orolig över henne, hon var ju snäll och rolig, och väldigt konstigt, men väldigt fin också så det jämnade ju ut sig. Och det var inget krångel med henne, hon sa att när jag (motobike) flyttar till östeuropa (jag hade under den här perioden planer på att flytta till östeuropa) så kan jag också flytta dit, jag vill inte bo i Kina längre, jag lagar mat och tar hand om dig, jag vill inte gifta mig heller (jag hade sagt till henne att jag aldrig kommer gifta mig för att hon inte skulle få för sig något) och jag hjälper dig betala hyrorna. Du är så snäll mot mig, jag tror jag är kär i dig (och sen blev hon arg och ledsen när jag skrev att jaa asså jag tycker också om dig som en vän).
Jag hade fruktat den kommande flytten till östeuropa, som jag såg som de sju svåra åren Farao drömde om i bibeln, och tänkte efter lite övertalning att det vore ju kanske något det här, samtidigt som jag tänkte att det är väl bra för henne med. Så till slut bestämmer jag mig alltså för att åka upp och hälsa på i Ningbo för att se vad det var för någon människa.

Redan när vi ska träffas blir det krångel. Vi ska träffas på stora torget i Ningbo. Hon går vilse eller nått. Vi upprättar någon slags gps-länk och jag ser hur hon yrar runt och inte lyckas hitta vägen. Vänd dig om skriver jag till henne och hon vänder sig åt något slumpmässigt håll, yrar bara runt. Men hon hittar till slut till torget. Jag ser att hon är där på gps:en men kan inte urskilja henne ur mängden, precis som hon skrivit tidigare. Så jag går runt och tittar efter henne en stund innan hon till sist kommer fram. Jag blir smått överrumpad. Hon är uppklädd i svart åtsittande klänning och högklackat (som hon snart tar av sig ändå för att de är så obekväma), och har lockat håret och sminkat sig. Mycket vacker. Men hemskt blyg visar det sig, mer än jag förväntat mig, t.ex försöker hon hela tiden dölja ansiktet, så att jag inte ska kunna se henne, och när jag försöker titta så säger hon "nooo, wait, i'm too shy!". Efter en stund lugnar hon ner sig och bryr sig inte så mycket längre. Hon börjar plocka fram lite presenter istället. Hon har sytt en tröja och ett bokmärke åt mig och köpt ett par byxor i vad jag tror är någon slags klassisk kinesisk stil. Bokmärket eftersom jag alltid när jag inte orkade chatta skrev att jag var upptagen med att läsa en bok, så hon måste ha trott att jag läste en massa böcker hela tiden. Bokmärket ser ut som en panda och är mycket välgjort. Kläderna är lite konstiga, i något material jag inte kände igen riktigt, vita byxor med snörning och en blå skjorta som har ihopbindbara repstumpar istället för knappar.

Hon är trött och efter att vi ätit vill hon sova. Men det börjar tuta i mobilen. Hon ser lite orolig ut och försvinner efter en stund när någon ringer. Hon är borta i uppåt en halvtimme och ser helt uppriven ut när hon kommer tillbaks. Det visar sig att hon skolkat och att hon inte rapporterat att hon inte kommer att sova i sovsalen. Hennes föräldrar har blivit kontaktade och pappan är jättearg och säger att han ska komma och hämta hem henne nästa dag och att hon inte ska få gå till universitetet mer. När jag frågar om vad de kommit överrens om säger hon att hon till slut bara stängde av telefonen. De sitter säkert och försöker ringa just som vi satt där och pratade. Jag försöker få henne att sätta igång telefonen och ringa upp igen men hon vill inte. Hon vill sova. Så vi försöker sova. Det visar sig snart att hon vill bli av med oskulden. Jag lyckas som tur är stå emot.

Nästa morgon flyr jag till Xian efter att hon återvänt till universitetet. Det var lite för mycket det där. Jag åker trots att det bara finns ståplatser kvar. 25 timmar lång resa. En vedervärdig upplevelse. Hon skriver framåt kvällen och är ledsen över att jag flytt och säger att varför stannade jag inte och sov hos henne istället. Ångrade mig bittert när jag stod där i en full tågvagn och mådde skit hela natten lång, ren jävla misär.

Hur som helst. Det är runt ett halvår sedan nu och hon har numera en pojkvän och är väldigt glad verkar det som. Då är jag lite stolt. Dr. Phil-motobike kallar jag mig numera.
Citera
2015-04-09, 21:20
  #731
Medlem
Månsans avatar
tack Motobike, en mycket läsvärd rapport igen.
Citera
2015-04-12, 14:12
  #732
Medlem
Har du en bild på henne Motobike?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2059587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback