2015-03-24, 15:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag kan bara skriva under på det. Vet en ansvarig för en aktionsgrupp inom SB som var i LJ:s längd i 50 årsåldern med lite kulmage och klassisk gubbkeps. Lätt att underskatta men han hade en dold vapenkasun under sitt hus. Minns första gången jag mötte honom då han lovat ta med sig en 44 magnum till skjutbanan så att vi skulle få provskjuta. Han hade dock bara en liten hård väska med sin Neuhausen med sig och vi var lite besvikna. Då öppnar han dragkedjan i skinnjackan och fiskar fram en Magnum 44 ur ett hölster i armhålan som vi aldrig hade anat att han bar.

Tyvärr tror många att SB bestod av kustjägarstridisar med det kan inte vara mera fel. Det var folk från olika yrken och med olika kompetenser. Lärare, arbetare, televerkare och småföretagare, bank och företagsfolk etc med olika kompetenser att tillföra en framtida motståndsrörelse.
Javisst är det så: varken du eller Lars J kan bevisa att ni inte var indragna i någon illegal verksamhet som Barbro eller liknande.

Det var en målande beskrivning du gav ovan, jag kan se framför mig hur ni stod där och viftade på svansarna när "den lille" plockade fram sin puffra ur armhålan...
Citera
2015-03-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fredsrörelsen var intressant för militären och SÄPO alldeles oavsett vad politiker kunde tänkas tycka. Fst Unds bearbetningsdetalj var sysselsatt med att kartlägga Fredsrörelsen, detta gjorde man tillsammans med SÄPO. Olle Frånstedt var djupt involverad i det arbetet. Det förekom att dessa individer utförde sabotage mot FM. Därtill var den infiltrerad av östliga säkerhets och underrättelsetjänster.

Precis så som du beskriver det men det jag ville nämna var att man hade en taktik att närma sig studenter och då talar vi inte om SKP are och R-are under senare delen av 70 talet. Många var påläggskalvar inom t ex SAP och även borgerliga kårpartier. Har själv varit med när det skedde. Mycket charmerande Sovjetiska "vetenskapsmän" som hävdade att både planekonomi och "proletariatets diktatur" visat sig fungera dåligt varför det fanns ett stort intresse från deras sida att ta till sig saker från den svenska modellens blandekonomiska system. Inbjudan till privata informella samtal. Där var det dessutom som vi vet stopp för både Underrättelsetjänsten och Säpo att spana mot sådana liksom etablerade politiker. Palme yttrade flera gånger ganska tydligt att dessa skulle ägna sig åt organisationer på listan dvs till vänster om S. Därför fick eventuella kommunister inte inbjudningar.

Tänk vilken guldgruva för GRU och KGB att rekrytera ostört ur. Personligen bedömer jag att t ex KPML-r aldrig utgjorde något allvarligt hot mot samhället vare sig rikets säkerhet eller deras arbetsplatsceller som motiverade de rapporter sådana som Ekberg skickade in men att Sovjet kunde bygga upp inflytelseagenter via dessa listiga kontakter med blivande makthavare inom universitetsvärden. Blivande jurister, ekonomer, ingenjörer, statsvetare, journalister etc som kunde verka inom de etablerade politiska nätverken.
Citera
2015-03-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du är en sjuk människa boboslacke som lever i en värld av vanföreställningar. Och då är det ändå en av dina bästa sidor.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Du vet praktiskt taget ingenting om Lars J och ändå framställer du dina fantasier som sanningar. Och visar för alla med förstånd att du är en hänsynslös fåntratt.

Jag bedömer bara hans handlande efter normala objektiva kriterier untan naivitet eller födomsfullhet men är inte förvånad att du likt alla troll tar till personangrepp när argumenten tryter.

Vem som lanserat fantasiteorier som aldrig kan underbyggas med fakta och dessutom gjort det med hjälp av trix som flera nick i samma tråd etc vet vi ju alla vid det här laget. Så vi får väl säga som man sade i sandlådan. Den som sat han vat. dvs i en värld av fantasier och vanföreställningar.
Citera
2015-03-24, 17:31
Medlem
Citat:
Precis så som du beskriver det men det jag ville nämna var att man hade en taktik att närma sig studenter och då talar vi inte om SKP are och R-are under senare delen av 70 talet. Många var påläggskalvar inom t ex SAP och även borgerliga kårpartier. Har själv varit med när det skedde. Mycket charmerande Sovjetiska "vetenskapsmän" som hävdade att både planekonomi och "proletariatets diktatur" visat sig fungera dåligt varför det fanns ett stort intresse från deras sida att ta till sig saker från den svenska modellens blandekonomiska system. Inbjudan till privata informella samtal. Där var det dessutom som vi vet stopp för både Underrättelsetjänsten och Säpo att spana mot sådana liksom etablerade politiker. Palme yttrade flera gånger ganska tydligt att dessa skulle ägna sig åt organisationer på listan dvs till vänster om S. Därför fick eventuella kommunister inte inbjudningar.

Tänk vilken guldgruva för GRU och KGB att rekrytera ostört ur. Personligen bedömer jag att t ex KPML-r aldrig utgjorde något allvarligt hot mot samhället vare sig rikets säkerhet eller deras arbetsplatsceller som motiverade de rapporter sådana som Ekberg skickade in men att Sovjet kunde bygga upp inflytelseagenter via dessa listiga kontakter med blivande makthavare inom universitetsvärden. Blivande jurister, ekonomer, ingenjörer, statsvetare, journalister etc som kunde verka inom de etablerade politiska nätverken.

Glöm inte att det förmodligen också har funnits (finns) ett rätt omfattande antal illegalister i landet.
Citera
2015-03-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Glöm inte att det förmodligen också har funnits (finns) ett rätt omfattande antal illegalister i landet.

Illegalisterna är värdefulla i helt andra sammanhang.

Mest värdefulla politiskt var nog de som var närmare makten. Ända sedan Wennerström har det varit så. T ex när han trots misstankar anlitades av Alva Myrdal som nedrustningsexpert strax innan han greps.

Sverker är ett annat exempel osv osv.

Denna typ av personer odlades under lång tid. Andra värvas på universitet som Camebrigde five.

Tillsammans med den ändrade inställningen till kontakter med öst inom partiet och att Säpo inte skulle spana på vanliga politiker måste varit ett paradis för sovjetiska underrättelsetjänster.
Citera
2015-03-24, 19:31
Medlem
Citat:
Fast det är kanske så att man skall följa mordbibeln och då kan även till synes osanolika saker vara intressanta. Hata slumpen i detta fall.

Det har du helt rätt i. Hade man gjort det tror jag mycket av det som ter sig märkligt idag inte borde behövt vara det. Å andra sidan hade nog mycket av det där andra som man vill "mörka" troligtvis kommit upp till ytan...
Citera
2015-03-24, 19:57
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag skulle gärna vilja hitta det programmet. Minns även en uppföljande telefonintervju där han bland annat får frågor som rör Sverige - Sydafrika föreningen.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NRy3LmITxeU#t=14 56

Polisman U uppges i SOU 1999:88 vara den som troligtvis ordnat kontakterna i Sydafrika ,
m.a.a. " Polismäns resor till Sydafrika "

Vem är Polisman U , är det Ek ?
Citera
2015-03-24, 20:57
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NRy3LmITxeU#t=14 56

Polisman U uppges i SOU 1999:88 vara den som troligtvis ordnat kontakterna i Sydafrika ,
m.a.a. " Polismäns resor till Sydafrika "

Vem är Polisman U , är det Ek ?

Tack! Nej, det kan det inte vara eftersom han ansökte om att komma med i anti-terroriststyrkan på 80- eller 90-talet men inte blivit antagen. Kul att du satt tänderna i bokstavspoliserna!
Citera
2015-03-24, 21:02
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack! Nej, det kan det inte vara eftersom han ansökte om att komma med i anti-terroriststyrkan på 80- eller 90-talet men inte blivit antagen. Kul att du satt tänderna i bokstavspoliserna!

Då måste Polisman U vara Kjell Arne Karlsson då ?
Citera
2015-03-24, 21:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag kan bara skriva under på det. Vet en ansvarig för en aktionsgrupp inom SB som var i LJ:s längd i 50 årsåldern med lite kulmage och klassisk gubbkeps. Lätt att underskatta men han hade en dold vapenkasun under sitt hus. Minns första gången jag mötte honom då han lovat ta med sig en 44 magnum till skjutbanan så att vi skulle få provskjuta. Han hade dock bara en liten hård väska med sin Neuhausen med sig och vi var lite besvikna. Då öppnar han dragkedjan i skinnjackan och fiskar fram en Magnum 44 ur ett hölster i armhålan som vi aldrig hade anat att han bar.

Tyvärr tror många att SB bestod av kustjägarstridisar med det kan inte vara mera fel. Det var folk från olika yrken och med olika kompetenser. Lärare, arbetare, televerkare och småföretagare, bank och företagsfolk etc med olika kompetenser att tillföra en framtida motståndsrörelse.

På 80-talet var det väldigt få kulmagade gubbar som rekryterades till Stay Behind. Istället var det desto fler jägarsoldatstyper som fallit för åldersstrecket på sin ordinarie krigsplacering som kom ifråga.
Citera
2015-03-24, 21:09
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Jag tänkte också på honom faktiskt men har inte tillräckligt med uppgifter om honom för att kunna jämföra om han stämmer överens med polisman u i GK.
Citera
2015-03-24, 21:56
Medlem
Citat:

Jag har sedan lång tid haft noterat att Kjell Arne Karlsson är Polisman X , men kommer inte riktigt ihåg varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in