Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av safeuphigh23
Daniel Lindh

den 20 mars kl. 23:38 · Zinkgruvan · Har redigerats ·

Nu har min älskade syster varit borta i över nio månader. Saknaden är så fruktansvärt stor och detta är det jobbigaste som jag har fått varit med om. Både att få mista min syster men även många som man trodde var ens vänner. Jag kan verkligen inte förstå hur folk i gruvan kan tycka mer synd om honom som är en del av att jag och min familj blev drabbade av denna tragedi, och ser honom som ett offer. ÄR inte jag ett offer?? Den sanna historien är att han lurade bägge tjejerna, och smekte upp dem bägge två, jag har fått allt material som är kopierat ifrån hans telefon så jag har läst allt! Den som vill se med egna ögon är välkommen upp för att läsa. Men det som är mest oförlåtligt är att han visste om att Lovisa hade blivit knivhuggen i halsen och att hon aldrig dök upp på jobbet, både hallmattan och duschdraperi var försvunna från lägenheten, men han ringer ändå inte polisen?! Och han sa inte heller något när han stod hemma på min gård och tittade mig i ögonen. Men det som gör mig mest arg och besviken är att jag och min familj måste anpassa oss, och bli illa till mods för att folk beter sig illa, människor hälsar inte längre på mig när jag möter dem. Det vi har gått igenom önskar jag inte ens min största fiende.

Där kommer de lite sanning.
Det är helt klart så att han spelade tjejerna mot varandra.
Sedan är den fega jäveln så kall att han inte vill vittna.
Klart som fan han har skuld i detta.

Stackars familjen till Lovisa som ju är de största offren.
Citera
2015-03-23, 23:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Folkbokföringslagen säger att man bor där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila, och hon sov oftast i Åmmeberg eller Zinkgruvan. Domstolarna säger ingenting om att JA:s bostad skulle vara Lovisas bostad, så varifrån HR fick idén om en livstidsdom är fortfarande ett mysterium.
Kan det vara det direkta uppsåtet kanske? Eller planeringen? Eller det oerhörda lidandet som BO utsattes för? Eller styckningen? Det här fallet passerar ju livstid med god marginal, enligt min åsikt.

Men nu är detta inget vanligt fall utan en otroligt ovanlig och besynnerlig gärning först och främst. Det går bara inte att förstå hur GM tänkte här alltså. Planeringen är så oerhört amatörmässig så man kan nog våga påstå att det var 99% säkert att hon skulle åka fast redan när hon packade väskan på morgonen. Enbart den odugliga planeringen borde ju ge knäppskallerabatt nu när jag tänker på det. Sen har hon redan här lämnat en del digitala spår efter sig vilka man kan sortera in under kategorin svårförklarliga.

Sen har vi då den osannolikt milda domen från TR som har ansträngt sig å det grövsta för att döma så milt det bara går. Man skulle ju nästan kunna tro att det är försvaret som har skrivit domen i TR. Planeringen var terapi. Likgiltighetsuppsåt.

Sen när man kommer till HR så dömer de så hårt det bara går. Här skulle jag faktiskt inte bli förvånad om det verkligen är åklagaren som har skrivit domen själv. Man dömer så absolut hårt man bara kan. Man ger absolut ingenting som skulle kunna mildra domen överhuvudtaget. Dessutom viftar man bort både angivningen och knäppskallerabatten som två flugor. Man förklarar heller inte varför man dömer livstid utan skriver bara en rad:
Citat:
"Straffvärdet är synnerligen högt och motiverar fängelse på livstid."
Den enda slutsatsen jag drar av detta är att man tycker att det ska vara livstid med god marginal.

Sen hamnar vi då i nutid och nu verkar ju de flesta tro att HD inte kommer att titta närmare på det här fallet. Men varför skulle det här fallet börja uppföra sig normalt nu? HD kanske dömer knäppskallerabatt och sänker till tidsbestämt? Hamilkar och hans kumpaner kanske till slut hittar ett kryphål som säger att JH ska ha tidsbestämt straff? Lex Hamilkar. Nu tror ju inte jag att HD kommer att sänka till tidsbestämt men jag sätter knappast allt jag äger på det heller.
Citera
2015-03-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Hem behöver inte alls vara den adress man är mantalsskriven på.
Om jag sover i min båt, i mitt tält, min tattartermos eller på hotellrum, så räknas dessa som mitt hem.
Det är bara att titta på vad som anses vara ens bostad när det gäller hemfridsbrott. Svårare än så är det inte.

I det här fallet har mordet således skett i BO:s bostad.

Så då kunde alltså även Jonna kalla JA:s lägenhet för hem då.
Hon hade ju bott där nästan mer än Lovisa.
Citera
2015-03-23, 23:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kan det vara det direkta uppsåtet kanske? Eller planeringen? Eller det oerhörda lidandet som BO utsattes för? Eller styckningen? Det här fallet passerar ju livstid med god marginal, enligt min åsikt.
Bra frågor du kommer med. Synd att svaren inte finns i hovrättsdomen. Domen borde inte påverkas av din åsikt, den borde påverkas av lag och praxis.
Citera
2015-03-24, 11:46
Medlem
skorpiogirl88s avatar
När jag läser genom FUP som jag har gjort några gånger eftersom jag är tror JA inte är helt oskyldig i det här fallet är det några saker som jag tycker polisen har slarvat med...men svårt att bedöma eftersom dna finns jo i hans lägenhet när han bor där ..han hade ju också alibi för när mordet inträffade.. Men tänker en del på om han kan ha hjälpt till på något sätt..tycker det blir mer konstigt nu när jag läste det som stod på facebook..tycker också det är konstigt att han inte har ringt polisen om han va orolig + han måste ju ha sett att något inte stod rätt till i lgh?och lappen från Jonna måste ju ha väckt ett par tankar normalt sätt?:-/svårt att veta...
Citera
2015-03-24, 15:22
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten

Precis! Det har förvånat mig att ingen tagit upp detta tidigare.
Citera
2015-03-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten

Det är möjligt att hon skulle kunna göra, framförallt dom nätterna hon sov över där.

Men även om båda rent juridiskt skulle kunna kalla det sitt hem (nu vet jag inte om det är så) så borde det öka straffvärdet i vilket fall.

Jämför tex med om någon mördar sin inneboende (eller sambo, eller släkting) i deras gemensamma hem.
Senast redigerad av lindome 2015-03-25 kl. 00:38.
Citera
2015-03-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det är möjligt att hon skulle kunna göra, framförallt dom nätterna hon sov över där.

Men även om båda rent juridiskt skulle kunna kalla det sitt hem (nu vet jag inte om det är så) så borde det öka straffvärdet i vilket fall.

Jämför tex med om någon mördar sin inneboende (eller sambo, eller släkting) i deras gemensamma hem.

Skulle det öka straffvärdet OM Jonna med jusidiskt kallat det sitt hem?
Då skulle det väl vara precis tvärt om.
Då skulle LL vara en inkräktare.
Rent hypotetiskt.
Citera
2015-03-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Precis! Det har förvånat mig att ingen tagit upp detta tidigare.

Nja, Jonna hade väl ingen nyckel kvar.
Det bör man ha om man ska kalla det sitt hem.
Citera
2015-03-25, 01:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, Jonna hade väl ingen nyckel kvar.
Det bör man ha om man ska kalla det sitt hem.

Bodde de i den lägenheten tillsamans, de bodde väl på gården de köpte tillsammans?
Citera
2015-03-25, 01:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bodde de i den lägenheten tillsamans, de bodde väl på gården de köpte tillsammans?
JA bodde inte på någon gård tillsammans med JH.
Det är en annan kille som gjorde det. Kommer inte just nu ihåg vad det var han hette.
Citera
2015-03-25, 01:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
JA bodde inte på någon gård tillsammans med JH.
Det är en annan kille som gjorde det. Kommer inte just nu ihåg vad det var han hette.

Förlåt min måhända förvirrade komentar har inte följt det fallet i detaljerna. Jag hade hela tiden för mig att de köpte gården tillsammans och bodde där tillsamman innan det tog slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in