Citat:
Ursprungligen postat av
Quod
Det skulle alltså räknas som en försvårande omständighet om ett mord utförts i offrets hem.
Men hur definierar juridiken hem?
Jag tror många av oss har någon sorts gemensam lekmannaförståelse av ordet. Åtminstone kan vi nog enkelt komma överens om en lång lista av platser som inte räknas som hem.
Den juridiska definitionen är dock nog så viktig eftersom den kan påverka strafflängden.
Offret i detta mål var ju inte i sitt eget hem: hon hade sovit över hos killen. Inte en försvårande omständighet alltså, verkar många av oss vara överens om.
Men samtidigt tycker inte jag det vore jättekonstigt om den här platsen trots allt skulle utgöra en försvårande omständighet, så som ett hem skulle: jag kan tänka mig att offret var helt oförberedd precis på samma sätt som om detta skett på den plats där hon var skriven och hade sina grejor etc.
Finns det alltså en juridisk allmän definition av hem, som vi kan pröva mot detta fall?
Det där har jag också tänkt på, och jag tycker (som lekman) att i det här fallet är mordplatsen i juridisk mening att betrakta som Lovisas hem.
Förre överåklagare Sven-Erik Alhem tycker att det är en mycket bra dom, han verkar även likställa mordplatsen som offrets hem.
http://www.expressen.se/nyheter/sven-erik-alhem-valdigt-bra-dom/
"...där offret dessutom är oförberett, en kvinna som tas till daga i sitt eget hem..."
Dessutom så säger han att styckandet av kroppen är en försvårande omständighet som ökar straffvärdet eftersom det gör att det tillkommer extra lidande för anhöriga.