2015-03-21, 11:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
jaha ok, Jag vill fortfarande ha en källa. Så att jag kan verifiera. Annars blir det så som Snaken säger, att man bygger fakta på saker du inte verifierat.

Källa på vad? Att moderna motorer kan skapa kondensstrimmor?

Det är väl bara att lyfta blicken och titta efter själv.
Alternativt göra en bildsökning på t.ex "777 contrails" så får du upp en massa fina bilder.

http://www.airteamimages.com/boeing-777__klm---royal-dutch-airlines_44586_large.html
Citera
2015-03-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Källa på vad? Att moderna motorer kan skapa kondensstrimmor?

Det är väl bara att lyfta blicken och titta efter själv.
Alternativt göra en bildsökning på t.ex "777 contrails" så får du upp en massa fina bilder.

http://www.airteamimages.com/boeing-777__klm---royal-dutch-airlines_44586_large.html
När får jag länken och källan till att moderna motorer ger kondensstrimmor, som ni påstår. Eller sitter ni bara och hittar på allt?
Citera
2015-03-21, 14:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
När får jag länken och källan till att moderna motorer ger kondensstrimmor, som ni påstår. Eller sitter ni bara och hittar på allt?

Du har massor med länkar och källor i tråden - sök!

Här är en studie där man jämför äldre motorer med moderna motorer:
http://elib.dlr.de/9281/1/AIAA-2715-2000.pdf

Slutsatsen från studien är att moderna motorer skapar contrails på lägre höjd än äldre motorer.
Citera
2015-03-22, 21:03
Medlem
Citat:
Så du menar att du kan köpa bränsle där?
Va? Vad hindrar mig och dig att köpa flygbränsle? Måste jag komma och visa dig hur man köper saker?
Citat:
Om du säger att glass har arsenik, så skulle jag vara motiverad att kolla det. För jag äter glass. Skulle du inte vilja veta det?
Då säger jag det. Fast jag har inget bevis. Sätt igång!

Citat:
Jag vill fortfarande har en källa!
Duger det fortfarande inte med att du litar på dig själv när du undersöker verkligheten?
Citera
2015-03-23, 21:46
Medlem
Idag var det mycket spår. Då blir det kallare klimat nu ett tag framöver.
Citera
2015-03-23, 22:21
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Idag var det mycket spår. Då blir det kallare klimat nu ett tag framöver.
Ja, med tanke på att ett flygplan säkert kan blockera solen från att nå en flera kvadratkilometer stor markyta sammanlagt så förstår man ju att klimatpåverkan borde vara omedelbart märkbar. Solen kan trots allt bara kan värma ungefär 250 miljoner kvadratkilometer i taget. Sen om det är flera plan som hjälps åt så blir ju påverkan verkligen enorm.

Det är ungefär som att det flyger förbi ett sandkorn ovanför en elefant. Den fryser ihjäl direkt.

Edit: Man kan ju undra lite varför man försöker blockera solen i Sverige istället för koncentrera sig på ekvatorn där effekten borde vara mycket högre...
Senast redigerad av kurrekotte 2015-03-23 kl. 22:23.
Citera
2015-03-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, med tanke på att ett flygplan säkert kan blockera solen från att nå en flera kvadratkilometer stor markyta sammanlagt så förstår man ju att klimatpåverkan borde vara omedelbart märkbar. Solen kan trots allt bara kan värma ungefär 250 miljoner kvadratkilometer i taget. Sen om det är flera plan som hjälps åt så blir ju påverkan verkligen enorm.

Det är ungefär som att det flyger förbi ett sandkorn ovanför en elefant. Den fryser ihjäl direkt.

Edit: Man kan ju undra lite varför man försöker blockera solen i Sverige istället för koncentrera sig på ekvatorn där effekten borde vara mycket högre...

Det är faktiskt inte så orimligt som det kan verka vid en första anblick. Vid 9/11 så utförde man tydligen experiment för att se om alla marksatta plan hade en effekt på temperaturen. Det blev varmare men ej är fastställt om det berodde på det eller inte.

Moln har nog svårt att bildas vid ekvatorn och solen äter väl upp dem snabbare. Om du vill få ner medeltemperaturen gör du det där det är mest idela förhållanden för moln, inte där det är varmast. Dessutom så flyger det väl ganska få plan där.

Jag hävdar alltså inte att det måste vara med flit, bara att jag misstänker att det kommer bli kallare nu när det var gynnsamma förhållanden för contrails. Blir intressant om man kan se något samband över tid kanske.
Senast redigerad av zebmaca 2015-03-23 kl. 22:35.
Citera
2015-03-24, 09:12
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Det är faktiskt inte så orimligt som det kan verka vid en första anblick. Vid 9/11 så utförde man tydligen experiment för att se om alla marksatta plan hade en effekt på temperaturen. Det blev varmare men ej är fastställt om det berodde på det eller inte.

Moln har nog svårt att bildas vid ekvatorn och solen äter väl upp dem snabbare. Om du vill få ner medeltemperaturen gör du det där det är mest idela förhållanden för moln, inte där det är varmast. Dessutom så flyger det väl ganska få plan där.

Jag hävdar alltså inte att det måste vara med flit, bara att jag misstänker att det kommer bli kallare nu när det var gynnsamma förhållanden för contrails. Blir intressant om man kan se något samband över tid kanske.

Snälla, tänk efter en gång till. För det märks att du är på gränsen mellan att tro på stollerierna och inte tro på dem. Tänk efter en gång till bara.
Du skriver t ex i ditt inlägg "...för att se om alla marksatta plan hade en effekt på temperaturen. Det blev varmare men ej är fastställt om det berodde på det eller inte". Detta betyder ganska exakt och precis INGENTING i sammanhanget. Förstår du?
Citera
2015-03-24, 11:47
Medlem
Citat:
Moln har nog svårt att bildas vid ekvatorn och solen äter väl upp dem snabbare.
Varför tror du monsunregn kommer från moln som i princip bara finns nära ekvatorn?
Moln på dagen hindrar instrålning. Moln på natten hindrar utstrålning. En av de första sidorna i meteorologiboken.
Citera
2015-03-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Snälla, tänk efter en gång till. För det märks att du är på gränsen mellan att tro på stollerierna och inte tro på dem. Tänk efter en gång till bara.
Du skriver t ex i ditt inlägg "...för att se om alla marksatta plan hade en effekt på temperaturen. Det blev varmare men ej är fastställt om det berodde på det eller inte". Detta betyder ganska exakt och precis INGENTING i sammanhanget. Förstår du?

Jo i sammanhanget hur flygplansmolnen påverkar temperaturen så är det intressant. Nej jag förstår inte vad du menar.
Citera
2015-03-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Varför tror du monsunregn kommer från moln som i princip bara finns nära ekvatorn?
Moln på dagen hindrar instrålning. Moln på natten hindrar utstrålning. En av de första sidorna i meteorologiboken.

Nu var det inte monsunregnmoln vi talade om men jag kände till den funktionen.

Ja moln har den funktionen av många. Sedan så är jag intresserad av medeltemperaruren och vad som sker vid förvandlingen från vattenånga(växthusgas) till så småningen regn. Du tog dig alltså förbi första sidan i boken, men där finns mer att lära.
Citera
2015-03-29, 14:37
Medlem
Varierar mängden vattenånga mycket i atmosfären under högtryck/lågtryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in