2015-03-11, 20:05
  #4633
Medlem
svampdamps avatar
Jag gör en del saker i ugnen. Ofta brukar jag steka lite grönsaker, paprika & sparris exempelvis. En skvätt vatten i ugnsformen, ner med köttet och skyn som bildades vid stekning och sist grönsakerna.

Jag får ofta en väldigt tråkig och icke befintlig smak på skyn som bildas. Antagligen för att vattnet tar över? Bör jag helt byta ut vattnet mot något matlagningsvin? Alla tips är välkomna!
Citera
2015-03-12, 10:36
  #4634
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag gör en del saker i ugnen. Ofta brukar jag steka lite grönsaker, paprika & sparris exempelvis. En skvätt vatten i ugnsformen, ner med köttet och skyn som bildades vid stekning och sist grönsakerna.

Jag får ofta en väldigt tråkig och icke befintlig smak på skyn som bildas. Antagligen för att vattnet tar över? Bör jag helt byta ut vattnet mot något matlagningsvin? Alla tips är välkomna!

Lite buljong istället för vatten kanske skulle funka bra? Typ kött eller kalv. En skvätt vin i det blir säkert jättegott med. Vitt vin tycker jag funkar ihop med grädde till t.ex fisk men bara vin+vatten smakar nog mest kokt, blaskigt vin.
Citera
2015-03-22, 09:06
  #4635
Medlem
SadEyess avatar
Behöver lite tips på rullader, lövbiff i det här fallet.

Har förutom köttet, morot, dijonsenap, lök (gul och röd), diverse buljonger, tomatpuré och grädde hemma.

Hade tänkt att bre skivorna med senapen, fylla dem med morot och rödlök för att sedan bräsera dem i lite öl och buljong med diverse smaksättning. Tomatpuré och gängse kryddor. Har dock i nuläget inga planer på att gå i med någon grädde i det hela. Serveras med kokt potatis.

Andra tips?
Citera
2015-03-22, 12:29
  #4636
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Behöver lite tips på rullader, lövbiff i det här fallet.

Har förutom köttet, morot, dijonsenap, lök (gul och röd), diverse buljonger, tomatpuré och grädde hemma.

Hade tänkt att bre skivorna med senapen, fylla dem med morot och rödlök för att sedan bräsera dem i lite öl och buljong med diverse smaksättning. Tomatpuré och gängse kryddor. Har dock i nuläget inga planer på att gå i med någon grädde i det hela. Serveras med kokt potatis.

Andra tips?

Låter smarrigt, hörru!
Bacon är dock icke att förglömma!
Utöver det så är möjligheterna utan gränser.

En gnutta fetaost kanske? Soltorkad tomat kanske? En champinjon eller två, kanske?
Citera
2015-03-22, 15:16
  #4637
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Låter smarrigt, hörru!
Bacon är dock icke att förglömma!
Utöver det så är möjligheterna utan gränser.

En gnutta fetaost kanske? Soltorkad tomat kanske? En champinjon eller två, kanske?

Det blev nästan som jag beskrev ovan. Fast jag reducerade buljongen som rulladerna bräserade i och skicka i lite svartvinbärsgelé, en klick dijonsenap och grädde. Serverades med kokt potatis och brysselkål. Blev riktigt lyckat.
Citera
2015-03-23, 18:12
  #4638
Medlem
hksnismos avatar
Förslag på kalla luncher som man står sig bra på samt är enkla att göra?


Alternativt varm mat som man får bra energi från som är lättsamt att röra ihop samt går relativt snabbt att göra..


Tips någon på bra rätter?
Citera
2015-03-23, 19:20
  #4639
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Förslag på kalla luncher som man står sig bra på samt är enkla att göra?
(


Diverse sallader, kanske?

Exempelvis kylskåpskall kyckling eller kassler. Med isbergssallad, gurka, tomater, majs, ärtor, soltorkade tomater, fetaost/prästoststärningar, oliver, inlagda champinjoner och.... Ja.. allt vad fan du vill egentligen...

Dressing till den kan du göra med vanlig gräddfil & kryddor av valfri sort. Alternativt chilisås.

Ös på med mycket av kött/proteindelen så står du dig länge och väl, och får en riktig måltid!
Gott och nyttigt.
Citera
2015-03-23, 22:33
  #4640
Medlem
Och då börjar planerna inför påsk....

En av dagarna tänkte jag ge mig på att göra en rödvinsmarinerad slaktarbiff som givetvis kommer at grillas.

Jag känner att det är för tidigt och för kallt att enbart ha en sallad till så min fråga är nu.....

Vad ska man ha för potatis till?
Min tanke är även att göra en rödvinssås på samma vin som jag kommer ha i marinaden.

Har ni annat förslag på sås tar jag gärna emot det med.
Citera
2015-03-24, 12:50
  #4641
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Och då börjar planerna inför påsk....

En av dagarna tänkte jag ge mig på att göra en rödvinsmarinerad slaktarbiff som givetvis kommer at grillas.

Jag känner att det är för tidigt och för kallt att enbart ha en sallad till så min fråga är nu.....

Vad ska man ha för potatis till?
Min tanke är även att göra en rödvinssås på samma vin som jag kommer ha i marinaden.

Har ni annat förslag på sås tar jag gärna emot det med.

Synd med sås till en sån rar biff. Släng ihop ett kryddsmör istället, tycker personligen att det blir godare än att dränka köttbiten i någon valfri sås.

Bakad potatis är nice, eller hasselbackspotatis.
Citera
2015-03-24, 14:06
  #4642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Synd med sås till en sån rar biff. Släng ihop ett kryddsmör istället, tycker personligen att det blir godare än att dränka köttbiten i någon valfri sås.

Bakad potatis är nice, eller hasselbackspotatis.

Kryddsmör får det bli. Bra tänkt!!

Ska suga lite på potatisen men lutar mer åt bakad tror jag.
Citera
2015-03-24, 19:31
  #4643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Förslag på kalla luncher som man står sig bra på samt är enkla att göra?


Alternativt varm mat som man får bra energi från som är lättsamt att röra ihop samt går relativt snabbt att göra..


Tips någon på bra rätter?
Macka med pannbiff/ stekt falukorv och stekt ägg. Är lika god kall som varm.
Citera
2015-03-29, 16:41
  #4644
Medlem
Wzzys avatar
Nått någorlunda snabbt och enkelt storkok som passar till ris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in