2015-03-22, 13:05
Medlem
Runkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Ezzelino, det ska nog räcka till att besegra ett beskedligt motstånd. Sedan är det ju över ett år kvar att växa till sig på innan EM.

Appropå Juve och dess "gratis" plats i semifinalerna, så drar jag mig till minnes säsongen 2010/2011. Alltså året efter Inters triumf i Champions League. Inter mötte då på nytt Bayern Munchen i åttondelsfinal, och man tog sig vidare efter ett mirakelmål i slutsekunderna.

Där och då hade man Schalke i kvartsfinalen. Alltså ungefär som att få Monaco nu, ett motstånd som bara ska besegras. Jag kan tänka mig att många interisti lämnade jorden och började drömma om en back to back. Vad hände? Inter skämde ut sig totalt och torskade hemma med 5-2(!).

Skillnaden är att Juventus är ett homogent lag, med en stark lagmoral. Inter var på randen till demoralisering efter att den store ledaren lämnat. Men varningens finger är höjt, Monaco ska besegras på planen.

Vad som senare slutade i fiasko började åtminstone på ett mycket trevligt vis. Dejan gjorde det han gör bäst efter bara 25 sekunder och läxade upp Neuer och hans "moderna" målvaktsspel.
https://www.youtube.com/watch?v=tz1tdIvntmw
Citera
2015-03-22, 13:22
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkle
Vad som senare slutade i fiasko började åtminstone på ett mycket trevligt vis. Dejan gjorde det han gör bäst efter bara 25 sekunder och läxade upp Neuer och hans "moderna" målvaktsspel.
https://www.youtube.com/watch?v=tz1tdIvntmw
Ett klassiskt mål. Många klarar av den volleyn om de får ett par försök på en enslig äng någonstans, men i det läget? Galet vackert.

Såg nu också att det var den aningslöse men välfönade Leonardo som stod vid sidlinjen. Benitez hade alltså redan fått sparken, trots att man var i slutspel i CL och vunnit VM för klubblag. Höga krav.
Citera
2015-03-22, 18:14
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Och det är fullt möjligt att det blir fyra CL-lag från Italien redan till hösten. Napoli och Viola har båda realistiska chanser att vinna EL.

Tror det är minst en säsongs fördröjning vad gäller tilldelning av europaplatser. Så OM Italien går om så kommer tilldelningen inte att börja gälla den kommande säsongen utan nästföljande.
Citera
2015-03-22, 18:17
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
För att följa upp "analysen" av den återstående Europa-säsongen, så kommer här ett till inlägg.

17,333 poäng var enligt mina tidigare spekulationer ett normalutfall av de italienska lagens prestationer. Just nu har man 16,166 inspelade poäng för den här säsongen. För att nå 17,333 poäng så krävs alltså sju inspelade poäng av de tre återstående lagen. Det kommer man fixa - med allra största sannolikhet. Troligtvis kommer Italiens koefficient för 2014-2015 hamna någonstans mellan 17,500 och 19,000. Det är helt otroligt bra.

Jag gjorde även samma analys av Englands avslutande Europa-spel för 2014-2015. Jag trodde Everton, Arsenal och City skulle spela in 8 poäng till, dvs 1,423 koefficient-poäng - och då hamna på 14,423 i koefficientpoäng för säsongen 2014-2015. Nu spelade de tre berörda klubbarna bara in 4 poäng, och slutar Europa-säsong 2014-2015 på 13,571 poäng.

Tittar man på 2016 års ranking så är det fullt möjligt att Italien bara kommer ligga 3,5-4 poäng bakom England. Det innebär alltså att en liknande säsong som den här - för de båda länderna - så är Italien om England redan nästa år. Förvisso är det inget man bör räkna med, då England trots allt underpresterat, och Italien gått mycket bättre än vad man kan kräva. http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2016.html

På 2017 års ranking så finns det möjlighet att Italien faktiskt kommer vara om England efter den här säsongen. Det medför att England på två år måste ta mer koefficientpoäng än vad Italien tar under samma period.
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html

Och över de två senaste säsongerna, så kommer Italien ligga bättre till än både England och Tyskland.
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2018.html

............................

Och det är fullt möjligt att det blir fyra CL-lag från Italien redan till hösten. Napoli och Viola har båda realistiska chanser att vinna EL.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man tackar för redogörelsen! Men jag tror att vi får vänja oss vid att de italienska lagen kommer gå så här bra. 3 av 16 lag är ingen överprestation. Däremot kommer england. Det är nog snarare den tyska ligan serie a kommer gå om. Och om det är någon liga som överpresterat tycker jag att det är den spanska. Så för Italien gäller det bara att göra sitt på plan så får vi se vilken liga vi ska käka upp

Glädjande saker att läsa såhär en söndagseftermiddag. Vårt calcio lever och går åt rätt håll.

Jag hoppas innerligt att Viola eller Napoli tar EL. Det skulle se bra ut om Serie A sportade 4 lag i höst.
Och det är inga dåliga lag. Juve blir ju bara bättre, Lazio med kontraktförlängd Felipe Andersson, Roma som förvisso är på dekis nu men lär styra upp i sommar och ett Viola/Napoli som jag inte ser varför de skulle gå ner sig över sommaren.

Bra skit.
Citera
2015-03-22, 18:48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Tror det är minst en säsongs fördröjning vad gäller tilldelning av europaplatser. Så OM Italien går om så kommer tilldelningen inte att börja gälla den kommande säsongen utan nästföljande.

Visst är det en fördröjning på en säsong för den vanliga rankningen. Dvs om nu Italien, mot förmodan, går om England efter nästa säsong (2016), så måste först fyra lag få chansen att kvalificera sig i ligan innan man får denna extraplats. Alltså är det säsongen 2017-2018 som det skulle bli fyra italienska lag i CL (som allra tidigast). Troligare är att det sker 2018-2019 eller så sent som 2019-2020.

Men, det jag syftade på var såklart att en EL-vinst ger en till CL-plats för säsongen direkt efter. Och där är det ingen fördröjning.
Citera
2015-03-23, 00:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Säger som Åslund; skulle Carlitos Tevez tagits ut till VM så hade Argentina kunnat vara världsmästare nu.
Årets jävla tjänstefel.
Citera
2015-03-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Säger som Åslund; skulle Carlitos Tevez tagits ut till VM så hade Argentina kunnat vara världsmästare nu.
Årets jävla tjänstefel.
Så uselt som Tevez alltid presterat i landslaget så var det beslutet fullt befogat. Dessutom har han haft en tendens att förpesta omklädningsrummet i Argentina. Hade landet saknat andra bra anfallare hade man kunnat argumentera för att det var ett felbeslut. Nu såg man istället ett helharmoniskt Argentina som gick till VM-final, inte fy skam.
Citera
2015-03-23, 00:24
Medlem
snillet_1s avatar
Tycker personligen att Åslund har börjat spåra ut en del. Häromdagen sade han till exempel att Atl Madrid var historiens mest "kompletta taktiska lag". Och att Kiese-Thelin kunde bli en "världsforward" ifall han börjar göra mål mot högre kvalité (duh).
Citera
2015-03-23, 01:01
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tycker personligen att Åslund har börjat spåra ut en del. Häromdagen sade han till exempel att Atl Madrid var historiens mest "kompletta taktiska lag". Och att Kiese-Thelin kunde bli en "världsforward" ifall han börjar göra mål mot högre kvalité (duh).
En annan skum grej han sa för någon vecka sedan var att Llorente varit en flopp för Juventus, något som han visade tydligt förra säsongen.

Eh. Llorente har varit värdelös den här säsongen, det är riktigt, men han var riktigt bra förra året. Ett tag var han förmodligen ligans formstarkaste spelare. Helt galet att hävda att Llorente floppade i Juventus under debutsäsongen.
Citera
2015-03-23, 01:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Så uselt som Tevez alltid presterat i landslaget så var det beslutet fullt befogat. Dessutom har han haft en tendens att förpesta omklädningsrummet i Argentina. Hade landet saknat andra bra anfallare hade man kunnat argumentera för att det var ett felbeslut. Nu såg man istället ett helharmoniskt Argentina som gick till VM-final, inte fy skam.

Tevez har blivit en stabilare och bättre människa i Turin.
Han lär iallafall bli ett bättre tillskott för Argentina numera.
Citera
2015-03-23, 10:39
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Att Carlos Tevez inte blev uttagen till VM hade bara med omklädningsrumsskäl att göra. Sabella gillade inte honom.

Nu är han i harmoni och därmed uttagen och så även Roberto Pereyra. Så glad jag blir av att se den grabben spela fotboll. Måste säga att han blivit en stor personlig favorit. Hans förmåga att driva med bollen i fart är något som saknats i Juventus.

Argentina har inte riktigt samma problem som Italien att sätta ihop en slagkraftig elva.

Romero
Zabaleta Garay Otamendi Rojo
Di Maria Mascherano Pastore (Perez Biglia Pereyra)
Messi Tevez Aguero (Lavezzi Higuain Dybala)

Hade vart skönt om Italien fått låna bänken.
Citera
2015-03-23, 14:12
Medlem
Gillar Avelar. Verkar vara en skön person, som trivs i Cagliari samt framförallt en duktig fotbollsspelare som visar hjärta. Och även om inte jag längre tror på la Salvezza så gör han det:

https://twitter.com/avelardanilo/status/577458696931942400/photo/1

Och dessutom måste man älska hur han efter matchen smyger upp bakom Abate med mobilen:

https://pbs.twimg.com/media/CAs8IbtWEAA3WYe.jpg:large
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in