Citat:
Jag skulle inte beskriva det som att jag är speciellt noggrann med formuleringar. Speciellt inte här på Flashback. Här brukar jag bara slå ned på det mest grövsta.Med tanke på att du vanligtvis är (många skulle förmodligen säga överdrivet) noga med att ord skall användas exakt enligt definition (exempelvis när du anmärker att trådens ämne enligt rubriken är bostadsbrist generellt och inte brist på förstahandskontrakt på HR som man kan flytta in i omgående och utan att betala under bordet specifikt) så borde du inse att du enligt din egen måttstock trampat snett i meningarna markerade med fetstil ovan.
Skriver du "spelar ingen roll hur mycket man producerar" så menar du alltså att det överhuvudtaget inte existerar någon övre gräns. Då är det ett rätt naturligt motargument att ställa upp scenariot att man bygger (låt säga) 100 miljarder nya HR-lägenheter i Sverige. Enligt en bokstavstrogen tolkning av vad du skrivit ovan så hävdar du alltså att det i det läget fortfarande skulle råda kö till HR-lägenheter i Sverige. Jag (och förmodligen alla andra som läser här) bedömer att det i det läget inte skulle råda kö.
Skriver du "spelar ingen roll hur mycket man producerar" så menar du alltså att det överhuvudtaget inte existerar någon övre gräns. Då är det ett rätt naturligt motargument att ställa upp scenariot att man bygger (låt säga) 100 miljarder nya HR-lägenheter i Sverige. Enligt en bokstavstrogen tolkning av vad du skrivit ovan så hävdar du alltså att det i det läget fortfarande skulle råda kö till HR-lägenheter i Sverige. Jag (och förmodligen alla andra som läser här) bedömer att det i det läget inte skulle råda kö.
Dock är det riktigt att jag har koll på vad jag skriver och vad andra skrivit. Och jag är inte alls förvånad över den här kommentaren. Den insåg jag när jag skrev stycket.
"Så länge det reglerade priset är under marknadspris" står det. Skulle nu någon producera väldigt mycket lär det bli svårt att upprätthålla prisskillnaden. Det är alltså hopplöst att dra detta in absurdum i verkligheten. Sovjet kan man väl säga försökte med det mest basala som bröd. Men misslyckades kapitalt.
(För den som inte förstår så går marknadspriset under produktionskostnaden och då vill man inte gärna fortsätta).
Och jag förklarar också varför det jag skriver stämmer. (Och det är ju inte så att det kommit några invändningar mot det. Ja, inte som jag sett än iaf).
Vi har diskuterat tanken på att bygga bort "bostadsbristen" tidigare i tråden. Ett fåtal har insett att det är utsiktslöst. Men majoriteten vägrar ta in rationella resonemang.
Citat:
* Skriv det du menar.Kanske finns det nu anledning att hysa en stilla förhoppning om att du själv skall inse att det är rätt irriterande när någon tolkar allt andra tråddeltagare skriver väldigt bokstavligt, inklusive i situationer där det är relativt enkelt för en neurotypisk människa att begripa vad som avsågs vara underförstått. Kanske kan du som en följd av detta framöver inrikta dina inlägg på annat än att dissekera inlägg ord för ord.
* Skriv inte vad du inte menar.
Om nu folk kunde följa ovanstående skulle det bli diskussioner med snudd på oändligt mycket högre kvalitet.
Problemet här är att folk skriver ganska "slafsigt" map innehåll. Och ovanpå det gör man ganska fantasifulla tolkningar av vad andra skrivit. Och då blir det mycket meningslöst dravel.
Mitt bidrag är att jag försöker skriva mer exakt och stringent vad jag menar. Och undvika fantasifulla tolkningar av vad andra skriver.
När jag slår ned på något är det vanligen för att denne skrivit något ovanligt korkat och tråden behöver uppmärksammas på det. (Den observante har noterat att jag i stort sett aldrig hakar upp mig på stavfel, så länge det går att utläsa vad som står).
Att folk blir irriterade på mig har två orsaker:
* Jag kräver att folk ska ta ansvar för vad dom skriver.
* Dom klarar inte av att leverera när jag synar.
Båda dessa gör folk att folk reagerar med ilska. Det är ganska korkat, men det är så det är. En mer framgångsrik approach hade varit att läsa på och tänka igenom innan de skriver, och bara skriva när man vet att man har ordentligt på fötterna. Alternativt att ändra sig när dom inser att dom är ute och cyklar.
Men en hel del personer här är väldigt känslostyrda. För dom är sanningen det dom känner. Det ingår inte i deras repertoar att kunna svara med fakta och resonemang. Och dom blir speciellt arga när jag synar. Dom är svarslösa då. Samtidigt som dom "vet" att dom har rätt, för det känner dom ju.
Citat:
Mycket spekulation om mig i stället för att tänka ut en fungerande definition på bostadsbrist och ett sätt att mäta detta.Baserat på vad du skrivit tidigare så har jag fått uppfattningen att du är utbildad ekonom, men att du samtidigt av oklar anledning hyser en förkärlek för väldigt precisa definitioner och framförallt knivskarpa gränser för numeriska variabler ifall man skall använda sådana till att avgöra hur man skall klassificera olika fenomen (vilket för övrigt får mig att undra om du verkligen trivdes med att läsa till ekonom).
Skulle kunna handla om sk överloppsgärning.
Citat:
Det är anmärkningsvärt många i den här tråden som har insikter och kunskaper om Asperger.
Folk som misslyckas med att leverera (i detta fall definition och mätmetod för bostadsbrist) vill kanalisera sin vrede över sitt tillkortakommande. Och vad passar då bättre än att misskreditera den som satt dom på pottan.
Seriöst. Den menar att jag har fel ovan kan ju få leverera en klanderfri redogörelsen för vilket avgörande för en eventuell bostadsbrist vi har i Sverige, det har om jag är aspie eller inte?
Kan ju bli svettigt att ordna.

Citat:
Nej. Påståendet som jag kommenterat att det gäller brist om det är kö. Jag pekade på det absurda i det. Och gav exempel.Gällande delen i fetstil ovan så är det ju en skillnad på många storleksordningar vad gäller kötid till förstahandskontrakt på HR och kötid på McDonalds vid lunchtid (decennier jämfört med tiotals minuter i typiska fall). Jag får uppfattningen att du tycker att det är extremt viktigt att kunna definiera en knivskarp tidsgräns T, där kötider t>=T kan ses som tillräcklig grund för att använda ordet "brist" medan kötider t<T inte kan ses som tillräcklig grund för att använda ordet "brist".
Var har jag talat om gräns för kötid?
Efter att du letat och inte hittat, så kan du ju ta och funderar över varför du öht skrev ovanstående.
Gör du den typen av fel på jobbet också?
Citat:
Du som ingenjör kanske då skulle kunna räkna ut hur kötid kommer in för den som har syrebrist. För mig är det inte uppenbart iaf.Själv tycker jag (som ingenjör och ekonom) att det är rätt rimligt att tänka sig en flytande skala, där kötider på flera decennier till något som på en fri marknad normalt efterfrågas (och levereras) för tillgång inom dagar eller kanske veckor tveklöst är att betrakta som ett tillräckligt villkor för att använda ordet "brist" (att den är politiskt skapad via hyresregleringen håller förmodligen alla i tråden med om), kötider på några tiotals minuter där man nästan garanterat får det man köat för när tiden passerat inte är att betrakta som ett tillräckligt villkor för att använda ordet "brist" och att kötider från storleksordningen "några månader" upp till cirka "enstaka år" varken kvalificerar för att kategoriskt säga att det finns "brist" eller för att kategoriskt säga att det inte finns "brist". Framförallt menar jag att man bör relatera den faktiska kötiden till någon form av schablon för hur länge man bör kunna vänta sig att behöva köa under vanliga marknadsförutsättningar ifall man skall använda kötidens längd som indikator på huruvida "brist" råder eller ej.
Förtydligande: För mig är det alltså inte uppenbar att kötid har med brist att göra.
Jag har tvärtom uttalat mig avvisande för den tanken. (Det skulle jag kunna få backa på om någon presenterar en bra definition). Men när jag nu uttalat mig avvisande så är det väl de som propagerar för kötid som kriterium som du borde fråga ovanstående. Inte mig.
Citat:
Ogillar??Utifrån detta förutsätter jag att ingen som läser drar några paralleller mellan innehållet i detta inlägg och Asperger, "trots" att min ingenjörsutbildning råkar vara teknisk fysik. Att just du Gromph kanske ogillar det föregående stycket på grund av bristen på exakta gränser kan jag stå ut med.
Man kan ju tro att ni är gravt känslostyrda tonårstjejer som käbblar om vilken låt i Melodifestivalen som var bäst.
På facebook kan det nog gå till så att någon skriver att det är bostadsbris och någon annan att det inte är det. Ock så käbblas det med en massa tyckande. Och så utser man det inlägg som fått mest "gilla" som vinnaren och uttryck för sanningen.
Inom näringslivet (som överlever) jobbar man fram en definition och en användbar mätmetod. Det är det sättet att hantera frågan som jag förordar. Det bådar inte gott för Sverige om jag är så ensam om det som det verkar.