2015-03-21, 09:15
Medlem
Det här har blivit en filosofisk diskussion. Existerar trångboddhet de facto? Finns det några eviga värden? Vad är rätt och fel?

I en motsvarande diskussion om vädret skulle Gromph hårdnackat hävda "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Hårboll skulle då visat exempel på tornados som sveper ut folk i stratosfären, men då hade Gromph hårdnackat menat att personen borde klätt sig i en 100 ton tung kätting.

Vill man vara hårdnackad och vägra så kan man ju det, men vi andra konstaterar bostadsbrist i somliga områden. Jag tror inte er diskussion nånsin kommer ta slut.
Citera
2015-03-21, 09:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Det här har blivit en filosofisk diskussion. Existerar trångboddhet de facto? Finns det några eviga värden? Vad är rätt och fel?

I en motsvarande diskussion om vädret skulle Gromph hårdnackat hävda "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Hårboll skulle då visat exempel på tornados som sveper ut folk i stratosfären, men då hade Gromph hårdnackat menat att personen borde klätt sig i en 100 ton tung kätting.

Vill man vara hårdnackad och vägra så kan man ju det, men vi andra konstaterar bostadsbrist i somliga områden. Jag tror inte er diskussion nånsin kommer ta slut.

Gromph har efterfrågat en definition av "bristen", men inte fått något vettigt svar av någon skribent i tråden.

Klart att det blir brist om hyror är underprissatta. Det är inte konstigare än att det skulle bli brist på subventionerade bilar, båtar eller husvagnar som inte säljs till marknadspris.

Sätt rätt hyror så kommer det befintliga beståndet att kunna användas betydligt bättre.

Andra länder har varken hyresregleringar eller bostadsköer. Inte heller blir hyresrätterna dyra så att folk inte har råd att bo. Om det fungerar utomlands, varför skulle det inte fungera här?
Citera
2015-03-21, 10:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
På en prisreglerad marknad där priset regleras under marknadspris så består det "effektiva" priset av två komponenter; en monetär och en kötid.
Det inses lätt med hjälp av rea-exemplet ovan. (Och varför du inte förmår att inse det vet du väl bäst själv. Förhoppningsvis).
Så länge det reglerade priset är under marknadspris så kommer kö-komponenten att finnas. Spelar ingen roll hur mycket man producerar.

Med tanke på att du vanligtvis är (många skulle förmodligen säga överdrivet) noga med att ord skall användas exakt enligt definition (exempelvis när du anmärker att trådens ämne enligt rubriken är bostadsbrist generellt och inte brist på förstahandskontrakt på HR som man kan flytta in i omgående och utan att betala under bordet specifikt) så borde du inse att du enligt din egen måttstock trampat snett i meningarna markerade med fetstil ovan.

Skriver du "spelar ingen roll hur mycket man producerar" så menar du alltså att det överhuvudtaget inte existerar någon övre gräns. Då är det ett rätt naturligt motargument att ställa upp scenariot att man bygger (låt säga) 100 miljarder nya HR-lägenheter i Sverige. Enligt en bokstavstrogen tolkning av vad du skrivit ovan så hävdar du alltså att det i det läget fortfarande skulle råda kö till HR-lägenheter i Sverige. Jag (och förmodligen alla andra som läser här) bedömer att det i det läget inte skulle råda kö.

Kanske finns det nu anledning att hysa en stilla förhoppning om att du själv skall inse att det är rätt irriterande när någon tolkar allt andra tråddeltagare skriver väldigt bokstavligt, inklusive i situationer där det är relativt enkelt för en neurotypisk människa att begripa vad som avsågs vara underförstått. Kanske kan du som en följd av detta framöver inrikta dina inlägg på annat än att dissekera inlägg ord för ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Den monetära skillnaden mellan marknadspris och regerat pris gör att en del vill betala kötidspriset.

Så är det vid rean och så är det på hyresmarknaden.

Och de flesta vågar jag påstå inser att så länge vi prisreglerar under marknadspris kommer det att finnas en kö till HR. Ty innehavaren får en månatlig reduktion i boendekostnad som kan användas till annan konsumtion. Och det betalar en del kötid för.

Sedan kan du naturligtvis hitta på en egen definition på brist som stämmer på HR sidan, men då får du också finna dig i att acceptera den på annat. Kön på McDonalds t ex.

Baserat på vad du skrivit tidigare så har jag fått uppfattningen att du är utbildad ekonom, men att du samtidigt av oklar anledning hyser en förkärlek för väldigt precisa definitioner och framförallt knivskarpa gränser för numeriska variabler ifall man skall använda sådana till att avgöra hur man skall klassificera olika fenomen (vilket för övrigt får mig att undra om du verkligen trivdes med att läsa till ekonom). En längtan efter knivskarpa gränser är ju dock onekligen ett vanligt kännetecken för personer med Asperger, så det är kanske inte så underligt att mer än en tråddeltagare drar upp detta, även om det så klart är off topic.

Gällande delen i fetstil ovan så är det ju en skillnad på många storleksordningar vad gäller kötid till förstahandskontrakt på HR och kötid på McDonalds vid lunchtid (decennier jämfört med tiotals minuter i typiska fall). Jag får uppfattningen att du tycker att det är extremt viktigt att kunna definiera en knivskarp tidsgräns T, där kötider t>=T kan ses som tillräcklig grund för att använda ordet "brist" medan kötider t<T inte kan ses som tillräcklig grund för att använda ordet "brist".

Själv tycker jag (som ingenjör och ekonom) att det är rätt rimligt att tänka sig en flytande skala, där kötider på flera decennier till något som på en fri marknad normalt efterfrågas (och levereras) för tillgång inom dagar eller kanske veckor tveklöst är att betrakta som ett tillräckligt villkor för att använda ordet "brist" (att den är politiskt skapad via hyresregleringen håller förmodligen alla i tråden med om), kötider på några tiotals minuter där man nästan garanterat får det man köat för när tiden passerat inte är att betrakta som ett tillräckligt villkor för att använda ordet "brist" och att kötider från storleksordningen "några månader" upp till cirka "enstaka år" varken kvalificerar för att kategoriskt säga att det finns "brist" eller för att kategoriskt säga att det inte finns "brist". Framförallt menar jag att man bör relatera den faktiska kötiden till någon form av schablon för hur länge man bör kunna vänta sig att behöva köa under vanliga marknadsförutsättningar ifall man skall använda kötidens längd som indikator på huruvida "brist" råder eller ej.

Utifrån detta förutsätter jag att ingen som läser drar några paralleller mellan innehållet i detta inlägg och Asperger, "trots" att min ingenjörsutbildning råkar vara teknisk fysik. Att just du Gromph kanske ogillar det föregående stycket på grund av bristen på exakta gränser kan jag stå ut med.
Citera
2015-03-21, 12:30
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Där har vi det. Gromph lider förmodligen, och detta är inte menat som en billig poäng eller negativ kommentar, av Aspbergers. Det skulle förklara varför han inte förstår varför bostadsbrist kan uppstå när det finns bostäder i landet som står tomma, varför han har så svårt att relatera till teori (det är för abstrakt), varför han har svårt att se kopplingen mellan olika inlägg (även det för abstrakt) samt varför han fastnar på enstaka ord och attackerar argumentets hållbarhet enligt hans definition på orden/ordens ordningsföljd snarare än argumentet som sådant.

Alternativet är att han är ett troll.

Nej Gromph har inte aspbergers syndrom. Han är en fullt normal ekonom, 55+ och marknadstroende nyliberal. Det är så här de resonerar. Sådana här människor är egentligen en form av religösa tokar och inte rationella logiskt drivna individer och deras tänkande ska värderas därefter. Om jag skulle få spekulera i den neurala bakgrunden till deras tänkande så skulle jag vilja påstå att det handlar om slags motsats till aspergers syndrom, men det är kuriosa i den här tråden.
Citera
2015-03-21, 14:47
Medlem
Citat:
Klart att det blir brist om hyror är underprissatta. Det är inte konstigare än att det skulle bli brist på subventionerade bilar, båtar eller husvagnar som inte säljs till marknadspris.
Bristen i det här fallet definieras av att utbudet är lägre än efterfrågan, inte sant?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gromph har efterfrågat en definition av "bristen", men inte fått något vettigt svar av någon skribent i tråden.
Högre efterfrågan än utbud. Är det en definition av brist du anser vara ovettig?

Citat:
Andra länder har varken hyresregleringar eller bostadsköer. Inte heller blir hyresrätterna dyra så att folk inte har råd att bo. Om det fungerar utomlands, varför skulle det inte fungera här?
Det skulle fungera i Sverige också, men på grund av bostadsrättens utbredning och förbudet mot att omvandla existerande bostäder till ägarlägenheter (detta gäller för övrigt även när det handlar om ombildning av HR, man får bara omvandla till BR) så ser situationen i Sverige annorlunda ut än i övriga världen. Oavsett vilken stad man jämför med, om man justerar för alla andra skillnader, så kommer hyrorna därför ligga högre i Sveriges storstadsområden på grund av att utbudet på hyresmarknaden som andel av den totala bostadsmarknaden har en de facto-begränsning som inte existerar på andra platser.

Att släppa priserna fria på en marknad som har en onaturlig utbudsbegränsning är en förmögenhetsfördelning till kapitalägare (i stället för från, som i dag). I stället för att ge hyresgästerna onaturligt låg hyra, som i dag, så tvingar man dem att betala en onaturligt hög hyra.
Citera
2015-03-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej Gromph har inte aspbergers syndrom. Han är en fullt normal ekonom, 55+ och marknadstroende nyliberal. Det är så här de resonerar. Sådana här människor är egentligen en form av religösa tokar och inte rationella logiskt drivna individer och deras tänkande ska värderas därefter. Om jag skulle få spekulera i den neurala bakgrunden till deras tänkande så skulle jag vilja påstå att det handlar om slags motsats till aspergers syndrom, men det är kuriosa i den här tråden.
Ja och nej Jag har diskuterat med nyliberala kollegor (som jag mycket riktigt ser som religiöst övertygade) som menar att marknadsmisslyckanden inte existerar t ex, men de kan förklara varför de inte anser att marknadsmisslyckanden existerar. De frågar inte om en definition av marknadsmisslyckande, säger "det där ordet är fel" och drar diskussionen åt sidan och hävdar att de inte fått exempel på ett marknadsmisslyckande.

För att applicera det på den här diskussionen så hade Gromph sagt "såhär definierar jag bostadsbrist, därför tycker jag att din definition är fel". Men vad Gromph sysslar med är en intellektuellt ohederlig debatteknik där han målar upp en situation där han anser sig ha rätt by default. Kan man inte motbevisa honom anser han sig ha rätt, med andra ord, helt utan att han någonsin behöver ha något eget argument.
Citera
2015-03-21, 15:30
Medlem
- Definiera lämpligt område, O;
- Definiera rimlig genomsnittlig tid det tar att finna ett lämpligt boende, t;
- Förutsatt att nettotillförseln av bostäder är positiv, det vill säga det byggs fler än vad som rivs;
- Förutsatt att genomsnittlig tid som nybyggen, existerande bostäder som blir lediga, samt tillförsel på marknaden i form av extrarum som hyrs ut, är tillgängliga utan att köpas eller hyras inte överstiger t;
- Förutsatt att rivningskontrakt, hälsovådliga bostäder, korttidskontrakt och liknande temporära eller olämpliga boenden inte ingår i utbudet. (Nota bene att det tidigare i tråden sagts att det inte råder bostadsbrist eftersom att man kan bo på hotell...)

Om det i O 1) tar längre tid än t att hitta boende och 2) lediga bostäder är på marknaden kortare tid än t, så råder brist på bostäder.

Är det någon som har något emot ovanstående definition?
Citera
2015-03-21, 16:18
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999

Du har både rätt och fel; jag tror inte heller att diskussionen kommer att ta slut.

Men det är för att den för mig är långt ifrån filosofisk. Det är riktiga människor av kött och blod som inte hittar ett eget boende, det är riktiga människor som bor på vänners soffor och i kappsäckar. Det är även högst konkreta företag som mister kvalificerad arbetskraft för att det helt enkelt är ömöjligt att som utböling ta sig in på hyresmarknaden. Det är för dem som jag fortsätter skriva. Annars hade jag tröttnat sedan länge.

För att fortsätta på din liknelse om vädret; om det i varje familj fanns någon som drunknat på grund av regnet och det på varje arbetsplats fanns tidigare kollegor som svepts bort av tornados. Då hade det käcka uttalandet om dåliga kläder varit ett hån mot alla drabbade och den som regelbundet spred sådana uttalanden hade förmodligen fått stryk (med all rätt) .
Citera
2015-03-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Du har både rätt och fel; jag tror inte heller att diskussionen kommer att ta slut.

Men det är för att den för mig är långt ifrån filosofisk. Det är riktiga människor av kött och blod som inte hittar ett eget boende, det är riktiga människor som bor på vänners soffor och i kappsäckar. Det är även högst konkreta företag som mister kvalificerad arbetskraft för att det helt enkelt är ömöjligt att som utböling ta sig in på hyresmarknaden. Det är för dem som jag fortsätter skriva. Annars hade jag tröttnat sedan länge.

För att fortsätta på din liknelse om vädret; om det i varje familj fanns någon som drunknat på grund av regnet och det på varje arbetsplats fanns tidigare kollegor som svepts bort av tornados. Då hade det käcka uttalandet om dåliga kläder varit ett hån mot alla drabbade och den som regelbundet spred sådana uttalanden hade förmodligen fått stryk (med all rätt) .
Fast varför flyttar du inte bara till en plats med jämnare väderlek? Kom inte och säg att regn kan vara ett problem när det inte har regnat i Atacamaöknen på 400 år!!!

Citera
2015-03-21, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Bristen i det här fallet definieras av att utbudet är lägre än efterfrågan, inte sant?
Allt hänger på priset som sagt.

Citat:
Högre efterfrågan än utbud. Är det en definition av brist du anser vara ovettig?
jag tror du överskatter efterfrågan. Att vilja ha en billig hyresrätt är inte samma sak som att man efter en svindyr nyproduktionshyresrätt, vilket är det enda som kan erbjudas vid korta kötider.

Billiga hyresrätter är en politiskt illusion, eftersom sådana inte kan produceras med dagens villkor på marknaden.

Citat:
Det skulle fungera i Sverige också, men på grund av bostadsrättens utbredning och förbudet mot att omvandla existerande bostäder till ägarlägenheter (detta gäller för övrigt även när det handlar om ombildning av HR, man får bara omvandla till BR) så ser situationen i Sverige annorlunda ut än i övriga världen.
Ja det kan ligga något i det, men det finns fortfarande inga hinder för att vare sig att köpa bostadsrätter, eller hyra ut dessa i andrahand om man har skäl till det.

Ett problem som också ställer till det är flyttskatterna, som missgynnar rörlighet på BR och villamarknaden.

Citat:
Oavsett vilken stad man jämför med, om man justerar för alla andra skillnader, så kommer hyrorna därför ligga högre i Sveriges storstadsområden på grund av att utbudet på hyresmarknaden som andel av den totala bostadsmarknaden har en de facto-begränsning som inte existerar på andra platser.
Hyrorna kan inte ligga på vilka fantasinivåer som helst. Det finns även gränser i det här landet för vad folk kan tänka sig att betala i hyra. att hyrorna skulle vara så mycket högre i sthlm än i andra europeiska städer finner jag högst osannolikt.

Citat:
Att släppa priserna fria på en marknad som har en onaturlig utbudsbegränsning är en förmögenhetsfördelning till kapitalägare (i stället för från, som i dag). I stället för att ge hyresgästerna onaturligt låg hyra, som i dag, så tvingar man dem att betala en onaturligt hög hyra.
Visst kommer vissa fastighetsägare att tjäna på detta iom att fastigheten nu får sitt rätta värde, men allmännyttan kommer aldrig mer att kunna reas ut.

Inom allmännyttan skulle man ju kunna ta ut samma hyror totalt sett, men höja i mer populära områden, samtidigt som mindre populära får hyressänkningar. Genast skulle det bli betydligt lättare för en person utan kötid att få tag på ett förstahandskontrakt.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-21 kl. 17:27.
Citera
2015-03-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Allt hänger på priset som sagt.

jag tror du överskatter efterfrågan. Att vilja ha en billig hyresrätt är inte samma sak som att man efter en svindyr nyproduktionshyresrätt, vilket är det enda som kan erbjudas vid korta kötider.

Billiga hyresrätter är en politiskt illusion, eftersom sådana inte kan produceras med dagens villkor på marknaden.
Irrelevanta kommentarer, men inget svar. Trist.

Citat:
Ja det kan ligga något i det, men det finns fortfarande inga hinder för att vare sig att köpa bostadsrätter, eller hyra ut dessa i andrahand om man har skäl till det.
Ja, det var ju precis det jag talade om. Skillnader mellan Sverige och övriga världen, som gör den svenska hyresmarknaden dysfunktionell.

Citat:
Hyrorna kan inte ligga på vilka fantasinivåer som helst. Det finns även gränser i det här landet för vad folk kan tänka sig att betala i hyra. att hyrorna skulle vara så mycket högre i sthlm än i andra europeiska städer finner jag högst osannolikt.
Snittpriserna i Stockholm ligger redan på delad andraplats i EU, att tro att hyrorna på en hyresmarknad som är mer begränsad än i andra länder inte skulle ligga i topp låter underligt. Men poängen var att hyrorna kommer ligga högre än om de gjort om den svenska hyresmarknaden fungerat som i övriga världen.

Tillägg: dessutom talade jag om justerade hyresnivåer, inte nominella hyror.

Citat:
Visst kommer vissa fastighetsägare att tjäna på detta iom att fastigheten nu får sitt rätta värde, men allmännyttan kommer aldrig mer att kunna reas ut.
Så länge man inte låter marknaden balanserna eget boende mot hyrt boende, utan begränsa utbudet av hyresbostäder, så kommer hyresbostäderna vara dyrare än de hade varit utan denna begränsning. Fastigheterna får alltså ett högre värde än sitt rätta värde. Med rätta värde menar jag det värde en fri marknad hade inneburit.

Citat:
Inom allmännyttan skulle man ju kunna ta ut samma hyror totalt sett, men höja i mer populära områden, samtidigt som mindre populära får hyressänkningar. Genast skulle det bli betydligt lättare för en person utan kötid att få tag på ett förstahandskontrakt.
Hyresregleringarna anger bara maxhyra, det finns ingenting som hindrar hyresvärdar att ta mindre redan i dag. Så är fallet på en del orter runtom i landet. Jag har för mig att jag såg en lista på hyresnivåer för nybyggda hyresrätter i Sverige för ett tag sedan. I Stockholm maxade de flesta presumptionshyrorna, men på vissa platser sattes hyrorna under bruksvärdeshyra.

Det är klart att du kan få tro att marknadshyror i t ex Storstockholm skulle innebära att vissa områden skulle bli så impopulära att hyresvärdarna inte hade något annat val än att sänka hyrorna för att få tag på hyresgäster, men personligen är jag långt ifrån övertygad.
Senast redigerad av rutigtpapper 2015-03-21 kl. 17:50.
Citera
2015-03-21, 21:05
Bannlyst
Det råder bostadsbrist, och då planerar man att invandrare ska få förtur i bostadskön

Vad lyckat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in