2015-03-20, 19:27
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tja, efter att ha läst domen som tvärt emot gällande rättegångsregler inte enbart höll sig till det som framgått under rättegången utan argumenterade utefter en infekterad offentlig debatt insåg så klart åklagaren att all bevisning skulle vara otillräcklig. Han insåg att det var hopplöst att överklaga en politisk korrekt dom.

Att domen är skriven som den är skriven kan ju ha en del att göra med att
åklagaren inte skött sitt arbete. Eftersom en lekman som jag kan se detta
så är det inte helt oväntat att domstolen också ser detta.

Kan åklagaren fela så grovt som han gjorde när det gällde så mycket så
kan nog domstolen vara tvungen att formulera sig som dom gjorde för att
verkligen förklara för Claesson att han var helt jävla käpprätt fel ute.

Det verkar ju ha funkat på Claesson. Inte helt oväntat så funkar inte samma
argumentation på diverse deltagare i tråden. Det är helt enkelt så att Claesson
inte är speciellt skärpt men betydligt mera skärpt än diverse allmänt skräp
som styrs mera av sina konspirationsidéer baserat på religiösa övertygelser.
Citera
2015-03-20, 23:52
Medlem
(Hoppar in litet i debatten eftersom den vaknat till liv igen även om jag är rätt trött på den och tycker att det räcker med en annan tråd som vägrar somna in.)

Citat:
Ursprungligen postat av severus
För att inte tala om en dom där alla vittnesmålen pekar bort från brott och i vilket fall inte pekade ut läkaren. Och den tekniska bevisningen inte klaffade rent logiskt.

Men hade din teori om en tingsrätt påverkad av en offentlig debatt haft något för sig hade ju överklagan till hovrätten suttit som en smäck.Men nu stämmer den alltså inte.Seså skaffa en ny hobby nu.

Mja, du hade inte ett säkert utpekande från alla vittnesmål om en injektion i samband med döden. Så gott som alla mindes dock någon slags injektion, alla kunde dock inte säkert placera den i samband med döden, vilket kanske krävdes för att åklagaren skulle kunna ha påtaglig nytta av dessa vittnesmål. Det som vittnesmässigt var det främsta argumentet mot läkaren var läkarens eget vittnesmål i polisförhören om att hon OANVÄND destruerat den 10 ml tiopentalspruta hon haft på sjuksalen. Och om det då fanns en tiopentalmängd i blodet på babyn som inte gick att bortförklara skulle läkaren p g a detta ha legat risigt till. Nu hittade dock tingsrätten en bortförklaring. En fejkad bortförklaring. Man låtsades som att ett eventuellt spädningsfel hos finska RMV, som bekräftade svenska RMV:s mätvärde för tiopental, kunde ha varit typ obegränsat. I själva verket var det dock max 5,26 gånger (se mina tidigare inlägg). Och det räcker inte. Då kapar man bara ner tiopentalhalten till 2000 / 5,26 = 380 mikrogram/gram. Ingen har hittills hävdat att jag räknat fel här. Tingsrätten låtsades dock att inget sådant här maximalt teoretiskt spädningsfel fanns utan låtsades som att det teoretiska spädningsfelet i Finland kunde ha varit obegränsat och att ingen högre halt än 10 mikrogram/gram liksom var vetenskapligt bevisat (man struntade också i att kurvorna slog i taket på det ospädda materialet och indikerade ett värde skyhögt över 10 mikrogram/gram).

Jag trodde själv, trots vad jag själv ansåg om bevisningen, att åklagaren p g a mediatrycket inte skulle tordas överklaga om tingsrätten friade. Och så blev det.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Att domen är skriven som den är skriven kan ju ha en del att göra med att
åklagaren inte skött sitt arbete. Eftersom en lekman som jag kan se detta
så är det inte helt oväntat att domstolen också ser detta.

Kan åklagaren fela så grovt som han gjorde när det gällde så mycket så
kan nog domstolen vara tvungen att formulera sig som dom gjorde för att
verkligen förklara för Claesson att han var helt jävla käpprätt fel ute.

Det verkar ju ha funkat på Claesson. Inte helt oväntat så funkar inte samma
argumentation på diverse deltagare i tråden. Det är helt enkelt så att Claesson
inte är speciellt skärpt men betydligt mera skärpt än diverse allmänt skräp
som styrs mera av sina konspirationsidéer baserat på religiösa övertygelser.

Jag skulle här vilja påpeka att svenska RMV inte ändrat sig om det mätvärde man kom fram till. Finska RMV har inte ens tillfrågats. Rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland har heller inte ändrat sig (han ansåg att babyn hade fått i sig en tiopentaldos av storleksordningen 2000 mikrogram/gram).

När det gäller Claesson har jag inte hört att han skulle ha drivits av privata, religiösa skäl. Dylika anklagelser har väl riktats mot den första åklagaren i målet, Elisabeth Brandt. Däremot kan jag notera att DN:s ledarskribent Hanne Kjöller (f d sjuksköterska) på ledarsidan tyckte att åklagarna skulle åtalas för "olaga åtal" (finns inget som heter så i och för sig, det hon tänkte på var väl den den rättsliga termen obefogat åtal). Antagligen tycker hon och likasinnade att även rättens/Socialstyrelsens expert Mörland, folket på RMV som kom fram till "fel" resultat och motsvarigheterna på finska RMV som också kom fram till "fel" resultat" borde buras in.

(För den som mellan tummen och pekfingret vill bilda sig en uppfattning om vad det här fallet handlar om vill jag också upplysa om att man hade mätt upp en 10 ggr högre morfinhalt än vad morfininfusionerna enligt journalerna borde ha gett. Ingen specifik gärningsman kunde dock knytas till detta och Mörland var beredd att pruta ner siffran 10 ggr en hel del.)
Citera
2015-03-21, 18:26
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
När det gäller Claesson har jag inte hört att han skulle ha drivits av privata, religiösa skäl. Dylika anklagelser har väl riktats mot den första åklagaren i målet, Elisabeth Brandt. Däremot kan jag notera att DN:s ledarskribent Hanne Kjöller (f d sjuksköterska) på ledarsidan tyckte att åklagarna skulle åtalas för "olaga åtal" (finns inget som heter så i och för sig, det hon tänkte på var väl den den rättsliga termen obefogat åtal). Antagligen tycker hon och likasinnade att även rättens/Socialstyrelsens expert Mörland, folket på RMV som kom fram till "fel" resultat och motsvarigheterna på finska RMV som också kom fram till "fel" resultat" borde buras in.

Du borde skrivit "läst men inte förstått" när det gäller mitt inlägg. Egentligen när det gäller allt som skrivs till dig i denna tråd. Läs min text om religiöst påverkade nutjobs igen är du snäll.

Claesson tog sitt förnuft till fånga. Du och några till lyckas fortfarande med bedriften att inte fatta
ett jävla dugg om detta fall. När det gäller det sistnämnda i din text så stämmer det rätt bra om
man bortser från finnarna. Dom stackarna kan knappast hållas skyldiga för att RMV skickar
nån jävla blodmos blandat med fan vet vad till dom för uppmätning. I övrigt kan man gott låsa
in resten av dom inblandade. Men det lär ju aldrig hända.
Citera
2015-03-21, 19:34
Medlem
Citat:
Du borde skrivit "läst men inte förstått" när det gäller mitt inlägg. Egentligen när det gäller allt som skrivs till dig i denna tråd. Läs min text om religiöst påverkade nutjobs igen är du snäll.

Claesson tog sitt förnuft till fånga. Du och några till lyckas fortfarande med bedriften att inte fatta
ett jävla dugg om detta fall. När det gäller det sistnämnda i din text så stämmer det rätt bra om
man bortser från finnarna. Dom stackarna kan knappast hållas skyldiga för att RMV skickar
nån jävla blodmos blandat med fan vet vad till dom för uppmätning. I övrigt kan man gott låsa
in resten av dom inblandade. Men det lär ju aldrig hända.

Alltså, jag tror inte ens att jag själv hade tordats överklaga om jag varit åklagare om jag inte haft väldigt nära till pensionen. Jag förutsåg som sagt att Claesson inte skulle tordas överklaga.

När det gäller "blodmoset" så har t o m Bustopher (Ingvar Ericson, han är öppen om sitt nick), som stödjer läkaren, och skrivit en bok om fallet, i den här tråden sagt att mace2442:s prat om "blodpudding" inte stämmer. Tingsrätten anger heller inte kvaliteten på det ursprungliga provmaterialet som problemet utan dokumentationen av spädningsprocedurerna vilket de menar skulle kunna ge upphov till ett obegränsat spädningsfel. Jag har dock som sagt under flera år påpekat att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr utan att någon av läkarens supportrar i tråden hävdat att jag räknat fel.
Citera
2015-03-22, 08:31
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Alltså, jag tror inte ens att jag själv hade tordats överklaga om jag varit åklagare om jag inte haft väldigt nära till pensionen. Jag förutsåg som sagt att Claesson inte skulle tordas överklaga.

När det gäller "blodmoset" så har t o m Bustopher (Ingvar Ericson, han är öppen om sitt nick), som stödjer läkaren, och skrivit en bok om fallet, i den här tråden sagt att mace2442:s prat om "blodpudding" inte stämmer. Tingsrätten anger heller inte kvaliteten på det ursprungliga provmaterialet som problemet utan dokumentationen av spädningsprocedurerna vilket de menar skulle kunna ge upphov till ett obegränsat spädningsfel. Jag har dock som sagt under flera år påpekat att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr utan att någon av läkarens supportrar i tråden hävdat att jag räknat fel.

Jag förstår att du inte förstår. Jag pratar det juridiska (på lekmannanivå) och du pratar
om egentligen helt ovidkommande saker.

RMV hade inte kalibrerat sina instrument. Man tog inte heller proverna enligt sina
egna regler och förordningar. Redan där är det tack och adjö.

Men eftersom vi har fri bevisföring i detta land så kunde åklagaren använda ett i
princip värdelöst prov precis som han ville. Detta gjorde han också. Med känt resultat.
Maken till inkompetens har sällan skådats.

Du kan grina hur länge som helst om sjukvärden och mord (och gör det också).
Men det betyder inte att du har rätt.
Citera
2015-03-22, 10:16
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tja, efter att ha läst domen som tvärt emot gällande rättegångsregler inte enbart höll sig till det som framgått under rättegången utan argumenterade utefter en infekterad offentlig debatt insåg så klart åklagaren att all bevisning skulle vara otillräcklig. Han insåg att det var hopplöst att överklaga en politisk korrekt dom.
Vilka "rättegångsregler" menar du att tingsrätten gått emot?
Citera
2015-03-22, 13:38
Medlem
Citat:
Jag förstår att du inte förstår. Jag pratar det juridiska (på lekmannanivå) och du pratar
om egentligen helt ovidkommande saker.

RMV hade inte kalibrerat sina instrument. Man tog inte heller proverna enligt sina
egna regler och förordningar. Redan där är det tack och adjö.

Men eftersom vi har fri bevisföring i detta land så kunde åklagaren använda ett i
princip värdelöst prov precis som han ville. Detta gjorde han också. Med känt resultat.
Maken till inkompetens har sällan skådats.

Du kan grina hur länge som helst om sjukvärden och mord (och gör det också).
Men det betyder inte att du har rätt.

Kalibreringen var väl, vad jag förstår inget större problem. Det var väl den s k mellanspädningen som var problemet och som man låtsades kunde ge något typ ett obegränsat teoretiskt spädningsfel (i stället för de max 5,26 ggr som var fallet) eftersom man inte dokumenterat denna på ett tillfredsställande sätt enligt försvarets vittne Olof Beck.

Några regler och förordningar bröts väl inte. Däremot påpekade försvarets vittne Olof Beck att de procedurer man följde var otillräckliga ur ett vetenskapligt perspektiv (alltså om man skulle använda mätningarna för något typ en doktorsavhandling eller en vetenskaplig artikel). Svenska RMV var heller inte ackrediterat för att fastställa halter av tiopental, utan bara förekomster av tiopental. Finska RMV var dock ackrediterat för att fastställa även halter av tiopental. Både finska och svenska RMV kom fram till en tiopentalhalt av storleksordningen 2000 mikrogram/gram.

Varken svenska RMV eller rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland tyckte att de provresultat man hade att tillgå var värdelösa. Tvärtom. De stod på sig.
Citera
2015-03-22, 20:54
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Kalibreringen var väl, vad jag förstår inget större problem. Det var väl den s k mellanspädningen som var problemet och som man låtsades kunde ge något typ ett obegränsat teoretiskt spädningsfel (i stället för de max 5,26 ggr som var fallet) eftersom man inte dokumenterat denna på ett tillfredsställande sätt enligt försvarets vittne Olof Beck.

Några regler och förordningar bröts väl inte. Däremot påpekade försvarets vittne Olof Beck att de procedurer man följde var otillräckliga ur ett vetenskapligt perspektiv (alltså om man skulle använda mätningarna för något typ en doktorsavhandling eller en vetenskaplig artikel). Svenska RMV var heller inte ackrediterat för att fastställa halter av tiopental, utan bara förekomster av tiopental. Finska RMV var dock ackrediterat för att fastställa även halter av tiopental. Både finska och svenska RMV kom fram till en tiopentalhalt av storleksordningen 2000 mikrogram/gram.

Varken svenska RMV eller rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland tyckte att de provresultat man hade att tillgå var värdelösa. Tvärtom. De stod på sig.

De procedurer man följde var inte de procedurer man SKULLE följa. Nu var det ett tag sedan
jag grottade i det hela men nog fan var mätinstrumenten okalibrerade. Kan ju visa rätt för det.
Men värdet dom fick gjorde att man borde gått på andra blodprover som ju tagits samtidigt...
eller... ? Vad togs det för prover egentligen och vad säger RMV's egna riktlinjer om provtagning?
Var det inte där det egentligen spökade? Om prov A misstänks vara kontaminerat (vilket man
ju helt klart kan misstänka med tanke på värdena) så går man till prov B. Eller blod taget
någon annanstans ifrån sagda kropp. Men det gick ju inte.... För det hade man inte.

Inse att överallt annars så hade detta fall kastats ut direkt av en duktig åklagare. OM det
inte varit för EB's dans inför kamerablixtarna och att åklagarkammaren tappade ansiktet.

Då smakar det fågel med lite fri bevisföring. Skitsamma om proverna inte gick att verifiera
till 100%. Man hade ju ändå kommit överens om mord över några koppar kaffe.

Klappat och klart vetja. Bara att suga in kärringen.

Och ja barnet var redan dött. Och nej jag hade inte haft några invändningar om doktorn
faktiskt HADE hörsammat pappans bön och gett barnet lite extra så att hon fick somna in
lite fortare. Men nu gjorde hon inte det.
Citera
2015-03-23, 12:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Karolinska har fortfarande inte bett om ursäkt. Finns det någon läkare i tråden som kan förklara vad som pågår på det där bygget egentligen?

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/03/Narkoslakaren-maste-fa-en-ursakt-av-Karolinska/
Citera
2015-03-23, 22:02
Medlem
Citat:
De procedurer man följde var inte de procedurer man SKULLE följa. Nu var det ett tag sedan
jag grottade i det hela men nog fan var mätinstrumenten okalibrerade. Kan ju visa rätt för det.
Men värdet dom fick gjorde att man borde gått på andra blodprover som ju tagits samtidigt...
eller... ? Vad togs det för prover egentligen och vad säger RMV's egna riktlinjer om provtagning?
Var det inte där det egentligen spökade? Om prov A misstänks vara kontaminerat (vilket man
ju helt klart kan misstänka med tanke på värdena) så går man till prov B. Eller blod taget
någon annanstans ifrån sagda kropp. Men det gick ju inte.... För det hade man inte.

Inse att överallt annars så hade detta fall kastats ut direkt av en duktig åklagare. OM det
inte varit för EB's dans inför kamerablixtarna och att åklagarkammaren tappade ansiktet.

Då smakar det fågel med lite fri bevisföring. Skitsamma om proverna inte gick att verifiera
till 100%. Man hade ju ändå kommit överens om mord över några koppar kaffe.

Klappat och klart vetja. Bara att suga in kärringen.

Och ja barnet var redan dött. Och nej jag hade inte haft några invändningar om doktorn
faktiskt HADE hörsammat pappans bön och gett barnet lite extra så att hon fick somna in
lite fortare. Men nu gjorde hon inte det.

Kalibrering av RMV:s referensstandard för tiopental hade inte skett sedan 1999. Man visste dock storleken på det fel detta gav. Tingsrätten verkar heller inte i domen tycka att detta är något problem större problem.

Sedan var mätutrustningen hos svenska RMV bara kalibrerad för tiopentalhalter upp till 10 mikrogram/gram. Därför fick man späda i omgångar för att få in jättetoppen inom det kalibrerade området. Tingsrätten ansåg dock att en av spädningarna var för osäker eftersom den inte dokumenterats tillräckligt. Därför avfärdade man på formella grunder både svenska och finska RMV:s mätvärden eftersom deras mätvärden för det spädda provet teoretiskt kunde vara påverkat av ett typ obegränsat mätfel. Problemet med detta argument var dock som sagt att det maximala, teoretiska spädningsfelet bara var max 5,26 ggr, vilket inte räcker på långa väger om man vill få ner den ”bevisade” halten från 2000 mikrogram/gram till 10 mikrogram/gram.

Kontaminering var inte argumentet för den friande domen. Bustopher har som sagt också också avvisat det spåret.

Pappan till barnet hade tidigare samma dag blivit så arg att han gick ur mötesrummet när läkarna föreslagit att man skulle stänga av livsuppehållande åtgärder. Han hade vuxit upp med en svårt hjärnskadad bror och var därför beredd att ta de prövningar det skulle innebära att ta ansvar för ett svårt hjärnskadat barn. Så det verkar ju inte speciellt trovärdigt att han skulle ha varit speciellt pigg på att ge babyn mer läkemedel med det uttalade syftet att förkorta livet för babyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Karolinska har fortfarande inte bett om ursäkt. Finns det någon läkare i tråden som kan förklara vad som pågår på det där bygget egentligen?

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/03/Narkoslakaren-maste-fa-en-ursakt-av-Karolinska/

Det här är ett exempel på varför det var så pass farligt att fria den här läkaren trots att babyn i stort sett inte hade någon hjärna kvar. Då upplever man det som mer fritt fram att avliva patienter med mer hjärna kvar eller kanske all hjärna kvar men med andra sjukdomstillstånd. Man såg redan innan den här domen i alltför hög grad mellan fingrarna med livsförkortande åtgärder för patienter med fullt fungerande hjärnor. Fallet Salme, 93, är ett exempel på detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

Undrar förresten om läkaren som enligt försvaret skulle ha gett en mer normal tiopentaldos dagen innan babyn dog, men som förnekar detta, stödjer idén om att läkaren skall återfå sitt arbete?
Citera
2015-03-24, 05:06
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Det här är ett exempel på varför det var så pass farligt att fria den här läkaren trots att babyn i stort sett inte hade någon hjärna kvar. Då upplever man det som mer fritt fram att avliva patienter med mer hjärna kvar eller kanske all hjärna kvar men med andra sjukdomstillstånd. Man såg redan innan den här domen i alltför hög grad mellan fingrarna med livsförkortande åtgärder för patienter med fullt fungerande hjärnor. Fallet Salme, 93, är ett exempel på detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

Undrar förresten om läkaren som enligt försvaret skulle ha gett en mer normal tiopentaldos dagen innan babyn dog, men som förnekar detta, stödjer idén om att läkaren skall återfå sitt arbete?

Det här ger vid handen att det kan uppstå problem när det gäller folks tandläkarskräck
och hur man ska kunna lösa det utan att ta till narkos för att kunna behandla dessa
personer. Kan det räcka med att ta till psykologhjälp då tandläkarskräck faktiskt är
helt irrationellt. Eller är det så att man får ta till så drastiska metoder som narkos
för att se till att tandvården för dessa personer inte hamnar på efterkälken.
Citera
2015-03-26, 01:52
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Man försöker maskera brt korruptionen och mutorna i nybygget genom att folk skall rikta sin uppmärksamhet över hur Viveka behandlas av maktfullkomliga svin. Både Claesson och Brandt är lika medskyldiga till korruptionen genom sitt agerande i förebyggande syften att skydda alla korrumperade potentater.

Fast från början så skulle kristdemokratiska Brandt ha ett fall som skulle bli KD:s grund för att steg för steg kunna förbjuda aborter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in