2011-09-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
LÄS NU DETTA!

Föräldrarna har inte polisanmält det som nu prövas som dråp.

Föräldrarna polisanmälde den del av vården som ledde fram till att barnet hamnade i respirator och där hjärnskadan som i praktiken var dödsorsaken troligtvis uppstod. Den anmälan och förundersökningen är nerlagd.

Polisanmälan avseende det brott som nu prövas var/är polisens egen anmälan, grundad i mätvärdet från RMV.

Föräldrarna har heller ingen möjlighet att styra över åklagarens beslut att åtala i detta fall.

Håller helt med. Men glöm inte förhören med Tommy, Carl och Magnus B som påstår i detaljerad form att läkaren har givit en dödande spruta.
Tommy är förälder och ansvarig för vad han påstår i polisförhör.

Sömnige Claeson ska väl åberopa detta i förhör, även om han inte nämnde förhören en enda gång under gårdagen, utan läste bara innantill från Mörland, Socialstyrelsen...........och visade några dåliga bilder i svart vitt på en Pentotal flaska och en sprutpump som var märkt med A och B.
Senast redigerad av Ornulf 2011-09-14 kl. 09:23.
Citera
2011-09-14, 09:21
Bannlyst
Citat:
LÄS NU DETTA!

Föräldrarna har inte polisanmält det som nu prövas som dråp.

Föräldrarna polisanmälde den del av vården som ledde fram till att barnet hamnade i respirator och där hjärnskadan som i praktiken var dödsorsaken troligtvis uppstod. Den anmälan och förundersökningen är nerlagd.

Polisanmälan avseende det brott som nu prövas var/är polisens egen anmälan, grundad i mätvärdet från RMV.

Föräldrarna har heller ingen möjlighet att styra över åklagarens beslut att åtala i detta fall.

Hur som helst kan de styra över beslutet att via målsägandebiträdet Peter Ahltin biträda åklagarens talan. Klart att det handlar om de vill ha pengar.
Citera
2011-09-14, 09:34
Medlem
Citat:
Det kan delvis vara ett missförstånd. PA är målsägandebiträde och det är inte föräldrarna som driver processen, det är åklagaren. Föräldrarna gjorde en polisanmälan, men då gällde frågan om det förekommit en allvarlig felbehandling, inte om det handlat om att läkaren dödat barnet.

Den förundersökningen lades ner i förstone (alltså, något brottsligt kunde inte styrkas vad gällde den ursprungliga misstanken) men öppnades igen av polisen själva när blodprovet och morfin- respektive tiopentalvärdet kom på bordet. Men nu handlade det om något som föräldrarna inte anmält, utan om något som mer händelsevis blivit uppdagat.

Nu kan man se föräldrarna som vilka brottsoffer som helst, och med PA som biträde. Hans arbete är att se till att brottsoffrets rätt tillvaratas, och det jobbet påminner en smula om åklagarens.

Aha såklart, tack. Men varför driver inte åklagaren det som mord och i andra hand dråp. Om narkosläkaren gav en dödlig dos borde hon väl genom sin yrkesroll vara medveten om att flickan skulle dö och gjort sig skyldig till den aktiva handlingen?
Senast redigerad av steve1024 2011-09-14 kl. 09:38.
Citera
2011-09-14, 09:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Aha såklart, tack. Men varför driver inte åklagaren det som mord och i andra hand dråp. Om narkosläkaren gav en dödlig dos borde hon väl genom sin yrkesroll vara medveten om att flickan skulle dö och gjort sig skyldig till den aktiva handlingen?

Jag tror att det räcker att du läser de senaste 10-15 sidorna för att komma in i fallet.

Dråp och mord är i princip samma brott, men finns det förmildrande omständigheter kan mord lagföras somi dråp.

Sk barmhärtighetsmord kan ganska lätt bli dråp, flera av lagtextens rekvisit kan tillämpas.
Citera
2011-09-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024

ok sorry, dråp är rätt såklart. Hade inte koll på definitionen
Citera
2011-09-14, 10:44
Medlem
Citat:
Jag tror i så fall att det på FB finns många (eller några) som i stort sett oemotsagda påstår att åklagarens utredning är felaktig. Jag kan inte veta hur det är med den saken, jag har bara observerat att till exempel Bustophers och Sikhanders synpunkter inte bemöts i tråden annat än på principiell nivå. Såvitt jag kan förstå är kompetensen mest på ena sidan, i alla fall här.

Nu kommer rimligtvis åklagarsidans experter att svara för sin sida av saken. Argumenten från den sidan har dock den här tråden inte sett så mycket av.
Det som är intressant för mig är att i FUP finns bara expertis utan beroende till RMV i den del som rör tillsynsärendet. I tillsynen förhindrades man delvis av att man uppfattade det som att viktiga intressenter hade belagats med yppandeförbud av åklagaren. RMV svarade inte heller på alla frågor man fick av SoS. (SoS har ingen formell tillsyn av RMV.)

Jag undrar fortfarande hur denna utredning kan ses som objektiv.
Citera
2011-09-14, 10:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saza12
Jag har också svårt att greppa. Jag tror att det handlar om att föräldrarna ville ha den minsta möjliga kontroll i en okotrollerbar situation. De hade antagligen fått en tidsangivelse på när Ida skulle somna in, men genom läkarens handlingar gick det snabbare. De fick inte den tid med Ida de hade räknat med. De fick inte säga hejdå som de ville. Det är orationellt, men i en svår situation handlar man orationellt.

Ida ? är det inte samma som står om i tidningen ? där står det Linnea ?

f ö är detta fall bara rörigt
Citera
2011-09-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag undrar om följande: Är det möjligen en inofficiell allmänt vedertagen praxis hos läkare som jobbar med neonatalvård att man är frikostiga med narkos i de lägen man avbrutit vården för den nyfödde? Såpass frikostiga att man sedan länge passerat gränsen för passiv dödshjälp?
Jag blir lite fundersam på det rätt så massiva stödet den åtalade läkaren får från sina kolleger och vården i övrigt. Kan det vara så att man helt enkelt utarbetat en egen praxis som inte följer lagen?
Då kan man säga två saker:
1 Är det rimligt att det skulle kunna föregå obemärkt? (Jmf sannolikheten att åtalet bygger på en politisk konspiration med religösa drag.)
2 Perklev och Lejonhuvud är stridiga om vad som skulle vara lagligt.

Den senare debatten borde rimligen uppstå igen så som den fanns innan det lades något lock på i avvaktan på domslutet i detta fall.
Citera
2011-09-14, 11:02
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memix
Känner att jag behöver få ur mig detta, blir så fruktansvärt arg när jag läser artikeln.

Under hela förloppet ber ju föräldrarna om att läkaren ska ge barnet en dos av något så hon somnar in och slipper lida?
Inte sant.. och sedan när detta görs enligt dom själva så blir det ett rent helvete?
Varför frågar jag mig?
Jag förstår inte varför bara.. jag förstår att det måste varit jätte jobbigt att se sin dotter dö sådär men att sen anmäla något man bett om ? det är där jag inte får alla bitar att falla på plats.
Som sagt, detta är inte föräldrarnas verk utan resultatet av att en mediak*t åklagare vädrade sjukvårdsskandal. På grund av det genomtaffliga sätt som både gripande och eftermäle skötts har det gått presitige i eländet med konsekvensen att föräldrarna tvingas skjuta sitt sorgearbete framför sig och en läkare som faktiskt bara gjort sitt jobb får sitt liv och sin karriär slagen i spillror.
Citera
2011-09-14, 11:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memix
/.../ Under hela förloppet ber ju föräldrarna om att läkaren ska ge barnet en dos av något så hon somnar in och slipper lida?
Inte sant.. och sedan när detta görs enligt dom själva så blir det ett rent helvete?
Föräldrarna ber om att läkaren ska ge barnet något så att "hon sover när det händer"; så att barnet ska slippa lida och inte behöva känna ångest - inte att läkaren ska ge barnet något så att det avlider på stört. Föräldrarna var medvetna om att tillförda läkemedel kunde förkorta L:s liv, men det är en väsensstor skillnad på att använda sina medicinska sakkunskaper till att lindra plågor, jämfört med att i akt och mening ge läkemedel för att släcka ett liv. Det är om detta som rättegången handlar.

Resonemanget om att barnet "kanske ändå bara hade ett par timmar kvar" kan lätt leda till "kanske ändå bara hade ett par dagar kvar. Man kan linda in sitt ställningstagande i hur många "kansken" och omskrivningar som helst, men föräldrarna var av uppfattningen att L själv skulle få avgöra när hon ville dö, och även om vissa anser att ett svårt hjärnskadat barn inte är så mycket att huttla med; det är ju ändå dödsdömt, så talar vi ändå om ett litet liv som betytt väldigt mycket för föräldrarna. Mt hade ingen rätt att ta detta liv.

Rättegången är principiellt också viktig för att sålla bort de läkare och den sjukvårdspersonal som inte begriper skillnaden mellan att lindra och att döda.

Mormodern har i FUP:et gett uttryck för att det kändes skönt när L fick somna in, men L somnade inte in - hon dräptes med berått mod.
Citera
2011-09-14, 11:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Då kan man säga två saker:
1 Är det rimligt att det skulle kunna föregå obemärkt? (Jmf sannolikheten att åtalet bygger på en politisk konspiration med religösa drag.)
2 Perklev och Lejonhuvud är stridiga om vad som skulle vara lagligt.

Den senare debatten borde rimligen uppstå igen så som den fanns innan det lades något lock på i avvaktan på domslutet i detta fall.

Jag tror att Leijonhuvfuds problem är att hon slår in en öppen dörr - det är inte det redovisade morfinet som (nu längre) är ifrågasatt, utan det oredovisade och förnekade tiopentalet. För att kunna åberopa ansvarsfriheten genom "dubbel effekt" måste man som läkare rimligtvis åtminstone tala om att medlet använts. Sedan prövas användandet mot "praxis och beprövad vetenskap" i vanlig ordning.

Jag kan naturligtvis inte veta om det hade bedömts som medicinskt i sin ordning med en rejäl tiopentaldos nära döden, men det är väl inte otänkbart som jag förstått det. Men om man förnekar att man givit det över huvud taget kan man ju inte gärna få det prövat ur den aspekten.
Citera
2011-09-14, 11:49
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Jag kan inte heller se att hon skulle komma hem fortare om barnet dog eftersom ett dödsfall brukar innebära en hel del extra arbete, t.ex. samtal med anhöriga och ett antal papper att fylla i.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Några samtal med anhöriga var det inte tal om; hon skrev i journalen vad hon hade gjort; sedan åkte hon hem (hennes egna ord; se FUP).

Du utelämnar en mycket stor del av vad hon sagt, naturligtvis för att passa dina egna paranoida konspirationsteorier.

Hennes egna ord ur FUP (s 247):
...när barnet var dött så konstaterade jag det och sen så gick vi ut. undersköterskan var -ohörbart- och föräldrarnas -ohörbart- var med, jag kommer inte håg -ohörbart- men det var kväll nu och då kom det en avlösning med nya systrar som skulle gå på natten. Så att dom andra systrarna får gå hem och så kom dom nya systrarna och dom gjorde iorning henne, dom tvättar och ja, den vanliga rutinen. Sen när föräldrarna är... vill gå hem, så kör vi in henne till ett kylrum. Då -ohörbart- jag hade sagt till att dom skulle göra så. Sen rapporterade jag till min chef som var kvar på arbetet och höll på och jobbade att jag hade gjort dom här sakerna och att barnet -ohörbart- det här -ohörbart- och att jag hade bedömt att hon skulle kunna -ohörbart- jag skrev en journalanteckning på vad jag hade gjort och sen gick jag hem.

Den här texten beskriver ju ganska mycket jobb, knappast mindre än en timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in