Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Existerar?
De lär gå hitta någon individ som kvalar in på det. Men varför byter du samtalsämne och vill tala om förekomst.
Du slog ner på att jag använde ordet trångboddhet. Det enda sättet du kan ha någon som helst trovärdighet i din kritik är om du menar att trångboddhet inte existerar, inte skulle uppstå, eller inte skulle öka om marknadshyror infördes. Det är inte att byta samtalsämne.
Citat:
Om man ska kallade det missförstånd eller något annat kan nog diskuteras men rejält fel är iaf ovanstående.
Något sådan har jag naturligtvis inte skrivit.
* Påståendet ovan implicerar att jag skulle acceptera att det råder bostadsbrist.
* Jag accepterar inte det (än iaf). I ställer efterfrågar jag ett sätt att mäta upp bostadsbristen. Något som ingen ännu lyckats leverera.
Du har tidigare skrivit att du är lärare i nationalekonomi. Det stämmer kanske, men jag tycker det är väldigt bekymmersamt att du då uppvisar en så pass vårdslös läsförståelse och hantering av fakta. Om du gör det vid tentor och rättning av dessa förstår jag att elever blir irriterade för då är det med rätta.
Åter till påståendet. Vad jag skrivit är att om man inför marknadsprissättning så kommer det att gå att få sig HR. Tämligen omgående. (Och jag tror tom hårboll kommer att hålla med mig här).
Dvs de som definierar brist dom förekomst av kötid kommer att anse att bristen är borta. Och, säger jag, detta utan att en enda HR har byggts.
Vidare har jag sagt att tom de som klagar över bostadsbrist har hållit med mig om detta.
Och detta är långt från vad du påstår.
Byt ut "bostadsbrist" mot "den uppfattade bostadsbristen då". Det skulle vara trevligt om du i fortsättningen kunde bete dig som en vuxen människa och besvara det som står utifrån det du förstår menas i stället för att haka upp dig på enskilda ord och sätta stopp för diskussionen.
Tror du att marknadshyror skulle ha noll påverkan på befolkningsmängden i Stockholm?
Anser du att så länge som det finns någon som har betalningsvilja och någon som är redo att erbjuda varan så kan det omöjligen råda brist?
Citat:
Du har därefter påstått att detta skulle sk till priset av trångboddhet. Och då formulerat så att det inte handlade om att en person skulle bli trångbodd utan att det skulle bli omfattande.
Inför vi marknadshyror (och antar tillfälligt bara för diskussionen att ingen nyproduktion sker) så kommer vi fortfarande att ha en genomsnittlig boyta per person på 42 kvm i landet.
* Vi kan tillfälligt också anta att alla som bor i villa och BR bor kvar. (Även om jag skulle säga att det kommer inte att ske efter en sådan reform).
* Nu ska då de som bor i HR omfördela sig. Och det är då här som du hävdar att trångboddheten skulle uppstå. Men du berättar inte hur. Skulle t ex alla ensamstående flytta in i 4or och 5or. Medan andra skulle tränga in sig i 1or och 2or. Varför skulle de ensamstående plötsligt vilja betala så mycket mer och flytta in i stora lägenheter?
Hur har du resonerat? Vilka drivkrafter har du beaktat hos de boende?
Detta saknas.
En bostad i en utflyttningsort är inte ett substitut till en bostad i ett storstadsområde. Trångboddhet definieras inte av total mängd boyta i landet delat med befolkningsmängd, utan efter hur folk faktiskt bor. Dessa två fakta, som du självklart redan känner till, gör att din kritik är intetsägande.
Citat:
Vad gäller ditt resonemang skulle jag vilja att förklarar om du är införstådd med följande:
* Om du är införstådd med att fastighetsägarna inte klara så mycket vakans då de behöver hyresintäkter för att gå runt.
* Höjer man hyrorna så får man vakanser om man går över betalviljan.
* Stiger hyran kommer en del att köpa sig en BR istället. Det finns sas ett hyrestak en bit ovanför boendekostnaden för en BR.
* En del som bor i stora lägenheter till nedsatt hyra (t ex två pers i 120 kvm) kommer att flytta till mindre lägenhet. Kanske till 68 kvm vilket är snittet i Stockholm.
Ja.
Citat:
Jag skrev väl att det var ett exempel på en fungerande metod. Inte att jag godkänt de numeriska exemplevärdena.
Ditt exempel på en fungerande metod innebär att ett tomt bostadshus på en plats utan infrastruktur skulle lösa eventuell bostadsbrist. Det är så verklighetsfrånvänt att jag tror att du skojar.
Citat:
Nej, jag ser inte det som brist. Hur skulle det kunna vara det?
Folk anser att det är acceptabelt att ha en sådan bostad. (Det är ungefär som ett studentrum vilket jag bott i i 4 år. Jag upplevde inte det som bostadsbrist på något sätt). Och skulle nu folk tycka att det var oacceptabelt så bor dom väl någon annanstans. Det är ganska gott om alternativ i regionen.
http://asiasociety.org/files/100917_hongkongcages.jpg
Bodde du såhär när du studerade? Var studerade du någonstans?
Skulle du tycka att det var oproblematiskt om folk bodde så i Sverige på grund av att de inte fick tag på annat boende?
Citat:
Och där befinner vi oss ljusår från varandra.
Om du inte anser det vara brist när folk med betalningsförmåga som efterfrågar en vara inte kan få tag på den eftersom att den inte finns i tillräckligt antal, vad anser du definiera brist?
Citat:
Det finns andra varor där tillverkning upphör. T ex vid en fabriksbrand. Då kan spotpriset rusa i höjden. Och då är många beredda att benämna det bristsituation.
Ger din definition svaret brist där?
Ja, om man inkluderar förmodad framtida efterfrågan.
Citat:
Jag köpte ett nytt grafikkort häromdagen. Det var inte tillverkat pga någon bristsituation. Det var tillverkat alt beställt på spekulation om att någon vill köpa det.
Så är det med de flesta bostäder också. De byggs på spekulation om att de kan säljas. Gäller t ex BRF.
Grafikkortet producerades alltså för att undvika en eventuell framtida bristsituation. Min definition håller.
Citat:
Och hur utföll jämförelsen? Kan du berätta det.
Om du inte kan det så får du ta och fundera över hur du uttrycker dig och formulerar dig. För det är dålig överensstämmelse med verkligheten.
Att du vill vara intellektuellt ohederlig får stå för dig, lägg inte det på mig.
Citat:
Bostadsöverskott?
Kan du redogöra för vem som skrivit det och var? Läs min kommentar strax ovan igen om vad du behöver göra.
Den som ljuger brukar ha svårt att komma ihåg vad som sagts, låt mig påminna dig om vad du skrivit:
Eller kanske att Sverige har ett sådant överskott på bostäder att vi kan fylla dom med ungar.
(FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Låter mer som att vi har bostadsöverskott när vi kan låta barnen flytta ut tidigare.
(FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Citat:
Ta och läs mitt svar ovan till Hårboll. Uppenbarligen kan varken du eller hin ta till sig konceptet kötid som betalmedel. Detta trots att det inte är så ovanligt att folk står i kö.
Tror du att det brist på bröd i Sovjetunionen när folk stod i brödköer?
Citat:
Inte heller verkar ni förstå att inför man prisreglering så uppstår kötid som betalmedel.
Nej. Att vi båda är tydliga med våra åsikter om att hyrestaken skapar köer och bör avskaffas på grund av det tyder ju definitivt på att vi inte förstår det...