2015-03-19, 21:54
  #4933
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill du ha bättre villkor än vad marknaden erbjuder dig?
Jag vill ha enhörningar! Rosa!
Citera
2015-03-19, 21:55
  #4934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill du ha bättre villkor än vad marknaden erbjuder dig?
Så. Nu har jag officiellt tappat all respekt för dig som debattör. Det är du och Trillske. Inte ens Gromph eller Kurt-Sune har lyckats trolla så uppenbart som du gör. Jag ignorerar dig hädanefter.
Citera
2015-03-19, 22:01
  #4935
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Precis. Så tror du att det mycket större utbudet kan ha någonting med att göra att det är så vanligt att folk köper BR i stället för ägarlägenhet?
Nej absolut inte. Men om ägarlägenheter var efterfrågade på marknaden så skulle sådana också säljas i nyproduktionen precis som vilken nyproducerad bostadsrätt som helst.

Det är inte olagligt att bygga nya ägarlägenheter längre. Ändå dominerar bostadsrätten. Märkligt va?


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Förra gången du skrev det frågade jag dig om du kunde visa att det var efterfrågan som drev utbudet, men det gjorde du inte. Att då komma tillbaka med samma påstående igen och säga att jag är i en bubbla för att jag inte förstår att det är så det ligger till blir därför självklart väldigt konstigt. Kan du visa att det är efterfrågan som driver utbudet?
Det är bara att inse att du är i minoritet och i själva verket vill du inte ens köpa en ägarlägenhet själv, bara att någon annan ska göra det.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jaha, så du menar att fastighetsägare som hyr ut lägenheter spenderar mer tid och pengar på att sköta sina fastigheter än BRF-medlemmar? Har du stöd för det påståendet?
JA det tror jag absolut. BRF bygger på självkostnad och att man gör det mesta själv.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hade du några exempel på BRF i Sverige som rasat ihop på grund av att de tillåtit uthyrning förresten?
En förening som inte sköts riskerar att upplösas och är en olaglig bosättning. Bostadsrätten bygger i grunden på att de boende bor permanent i huset ifråga och inte hyr ut sina bostäder i andra hand. Att några enstaka hyr ut behöver inte vara ett problem. Men om ett helt hus lämnas vind för våg till andrahandshyresgäster så vet man aldrig var det kan sluta.
Citera
2015-03-19, 22:08
  #4936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej absolut inte. Men om ägarlägenheter var efterfrågade på marknaden så skulle sådana också säljas i nyproduktionen precis som vilken nyproducerad bostadsrätt som helst.

Det är inte olagligt att bygga nya ägarlägenheter längre. Ändå dominerar bostadsrätten. Märkligt va?

Det är bara att inse att du är i minoritet och i själva verket vill du inte ens köpa en ägarlägenhet själv, bara att någon annan ska göra det.
Du kan alltså inte visa att det är efterfrågan som driver utbudet. Okej.

Citat:
JA det tror jag absolut. BRF bygger på självkostnad och att man gör det mesta själv.
Har du stöd för den gissningen?

Citat:
En förening som inte sköts riskerar att upplösas och är en olaglig bosättning. Bostadsrätten bygger i grunden på att de boende bor permanent i huset ifråga och inte hyr ut sina bostäder i andra hand. Att några enstaka hyr ut behöver inte vara ett problem. Men om ett helt hus lämnas vind för våg till andrahandshyresgäster så vet man aldrig var det kan sluta.
Du förstår väl att det inte råder några motsättningar mellan att hyra ut en BR och fortfarande ha samma skyldigheter som om man bodde där själv? Eller att överlåta några av dem till hyresgästen?

Vad har du för anledning till dina misstankar om vad som sker med en BRF som tillåter uthyrning. Har du exempel på BRF som gått under på grund av det?
Citera
2015-03-19, 22:13
  #4937
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En förening som inte sköts riskerar att upplösas och är en olaglig bosättning. Bostadsrätten bygger i grunden på att de boende bor permanent i huset ifråga och inte hyr ut sina bostäder i andra hand. Att några enstaka hyr ut behöver inte vara ett problem. Men om ett helt hus lämnas vind för våg till andrahandshyresgäster så vet man aldrig var det kan sluta.

Och det är förstås kapitalförstöring att missköta en BRF.

Själv söker jag hela tiden efter placeringsalternativ och har funderat på en extra BR som placeringsalternativ som jag hyr ut. Om det hade varit fritt att kunna hyra ut hade jag mycket väl kunnat göra det och tjänat både på värdestegring och på hyresintäkter. Det hade varit en utmärkt affär för mig men för övriga i föreningen hade det varit negativt.
Citera
2015-03-19, 22:15
  #4938
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vad har du för anledning till dina misstankar om vad som sker med en BRF som tillåter uthyrning. Har du exempel på BRF som gått under på grund av det?

Det handlar inte om att gå under i första hand utan att det drar ned värdet.
Citera
2015-03-19, 23:12
  #4939
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du kan alltså inte visa att det är efterfrågan som driver utbudet. Okej.
Tittar på hemnet och skriver "ägarlägenhet" i sökrutan för att se vad som händer. Ägarlägenhet finns inte med bland kryssalternativen ännu. Och vad hittar jag?

35 st till salu i hela landet...

Verkar inte vara någon försäljningssuccé direkt.

Byggs lite nya i exempelvis höganäs:

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-hoganas-hoganas-kommun-centralgatan-1-6602019

3 350 000 för 86 kvadrat i Höganäs?! Avgiften är förvisso mycket låg, men priset ligger på det dubbla mot övriga marknaden minst.

Där du i samma stad kan få en nyproduktionsbostadsrätt för i princip halva kvadratmeterpriset.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-hoganas-hoganas-kommun-midgardsgatan-6882956

Ok kanske inte samma läge men det var inte långt ifrån, men likväl halva priset.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Har du stöd för den gissningen?
Ja se ovan.


Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du förstår väl att det inte råder några motsättningar mellan att hyra ut en BR och fortfarande ha samma skyldigheter som om man bodde där själv? Eller att överlåta några av dem till hyresgästen?
Jo det är en enorm skillnad och den blir allt mer påtaglig ju fler som hyr ut i en BRF.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vad har du för anledning till dina misstankar om vad som sker med en BRF som tillåter uthyrning. Har du exempel på BRF som gått under på grund av det?

Har bott i en förening i Malmö där det var lite si och så med uthyrningen till höger och vänster. Det var ingen hit direkt. Men jag tror att folk var lite ovana att bo i BRF där och inte riktigt förstod ansvaret med det.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-19 kl. 23:20.
Citera
2015-03-19, 23:12
  #4940
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej absolut inte. Men om ägarlägenheter var efterfrågade på marknaden så skulle sådana också säljas i nyproduktionen precis som vilken nyproducerad bostadsrätt som helst.

Det är inte olagligt att bygga nya ägarlägenheter längre. Ändå dominerar bostadsrätten. Märkligt va?



BR dominerar för att det går att gömma undan en del av lånen i BRFen. Då blir lägenheterna inte så dyra samtidigt som byggherren maximerar sin vinst. Skulle motsvarande vinst göras på ägarlägenheter skulle priserna vara ~2x bostadsrätt per m2 och hur väl skulle det sälja?

Jag vet inte om Kurt-Sune noterade det, men för ett tag sedan var det kackel om att nya BRF inte lade undan tillräckligt med pengar för underhåll utan de första åren fonderades ungefär noll kronor. Det gjorde man för att då kan man maximera föreningens lånebärande förmåga.
Citera
2015-03-19, 23:12
  #4941
Medlem
BetongNasses avatar
Brist? Det finns plats till alla!
Senast alla europas zigenare.

Ungefär var spårade tråden ur till att handla enbart om hyres och bostadrätter i Stockholm?
Väldigt lik Sverigedemokraternas definition av Sverige (=Stockholm ska räddas till varje pris.)
Hur är det med villor i Överkalix och Broby?
Hyreslägenheter i Halmstad är det tydligen 4 års kö till och vem fan vill bo i "vi ska konfiskera sommarstugor till asylanter"-kommunen?

Bostadsrätternas framtid kommer att bli underhållande, en sorts omvänd Robinsson, Vem blir först i föreningen/på gatan att sälja till Socialnämnden/Migrationsverket?
Givetvis finns det då underlag för allt dyrare nyproduktion för att hela tiden ligga ett steg före mångkulturen. Bostadsrätternas prisökning blir en självuppfyllande profetia med galopperande skuldsättning.
För man måste ju bo centralt, det är en mänsklig rättighet i Sverige. Det blir ju så långt till socialkontoret och migrationsverket om man bor i villa eller hus på landet oavsett om man är brukare eller anställd.
Citera
2015-03-20, 00:09
  #4942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Fast Gromph, betalmedlet för bröd i Sovjetunionen när det var brödköer var också kötid. Var det ingen brist på bröd när det var brödköer?
Brödet var så billigt att bönder köpte det och gav till grisarna. Ett exempel på det omåttliga slöseriet när inte marknadsprissättning råder.

På samma sätt sitter folk med större HR-lägenheter än de skulle om marknadsprissättning fick råda. Kurt-sune länkade ett bra exempel på det tidigare i tråden.

Vad gäller brist verkar du definiera det som "en situation när det produceras mer". Och med lämplig definition på brist så kan man få det till att vara brist på det mesta. Jag menar dock att en definition på brist som säger att det är brist på möbler för att IKEA låter tillverka och sälja sådan inte är något jag accepterar. Och jag har också varit väldigt tydlig på den punkten.

---------
Jag har flera ggr efterfrågat ett sätt att mäta upp bostadsbrist. Men det har varit väldigt tunt med svar. Och jag kan inte påminna mig något användbart.

Bostadsbrist verkar mest handla om tyckande. Och inte verklighet.
Citera
2015-03-20, 00:32
  #4943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Så länge man måste betala med kötid så är det brist.

Själva diskussionen handlar om att inte behöva köa utan kunna få ett vitt förstahandskontrakt utan pengar under bordet även om det i attraktiva lägen förmodligen innebär en hyreshöjning. Inte det minsta subventionerat alltså.
Du borde då ha varit tydligt med att du definierar existens av kö som bristsituation. Då hade inte så många behövt svara på dina inlägg.

Det innebär då att det är svår brist på lunchrestauranger. Folk får ofta stå i kö någon minut. (Samma sak med McDonalds m fl ställen).
Men världen måste då vara mycket märklig för dig. Trots denna uppenbara brist som uppkommer dagligen gör ingen något åt saken. I stället kan tom restauranger slå igen.

Jag är dock inte så säker på att du får så mycket medhåll om du skulle fråga de i matkön. Just att det står tre före i matkön lär inte leda till att de beskriver det som en bristsituation.
I stället lär du få kommentaren att om det bekymrar dig så kan du gå till ett annat ställe som inte har kö (men som kanske ha betydligt högre lunchpris).

En del butiker har ibland en uppmärksammad rea med nedsatta priser och som lockar mycket köpare. Då brukar köer för att komma in uppstå.
I vanliga fall betalar man X kr. Nu betalar man X=Y+Z. Där kassapriset är Y och Z är priset i kötid.

Andra människor inser ovanstående. En del är ok med att betala Y+Z då de har lättare för att betala med kötid isf SEK. Andra skiter i rean och betalar X SEK, då de inte vill betala med kötid.

Men i din bisarra värld så inträffar plötsligt brist trots att butiken köpt hem och säljer extra mycket av varorna.

För andra människor yttrar sig brist som att spotpriset rakar i höjden. Men i din uppochnedvända värld uppstår brist när priser sänks enligt ovan.

Vad jag pekar på är att du har helt enkelt inte dessa grundläggande mekanismer och koncept klara för dig.
Citera
2015-03-20, 01:41
  #4944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Förnekar du att trångboddhet existerar i Sverige?
Existerar?
De lär gå hitta någon individ som kvalar in på det. Men varför byter du samtalsämne och vill tala om förekomst.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Då måste jag missförstått dig. Du skrev att marknadshyror skulle lösa bostadsbristen utan att det behövs byggas någonting mer. Hur menar du att det skulle ske, om det inte var [delvis] genom att fler bor trängre på populära platser?
Om man ska kallade det missförstånd eller något annat kan nog diskuteras men rejält fel är iaf ovanstående.
Något sådan har jag naturligtvis inte skrivit.
* Påståendet ovan implicerar att jag skulle acceptera att det råder bostadsbrist.
* Jag accepterar inte det (än iaf). I ställer efterfrågar jag ett sätt att mäta upp bostadsbristen. Något som ingen ännu lyckats leverera.

Du har tidigare skrivit att du är lärare i nationalekonomi. Det stämmer kanske, men jag tycker det är väldigt bekymmersamt att du då uppvisar en så pass vårdslös läsförståelse och hantering av fakta. Om du gör det vid tentor och rättning av dessa förstår jag att elever blir irriterade för då är det med rätta.

Åter till påståendet. Vad jag skrivit är att om man inför marknadsprissättning så kommer det att gå att få sig HR. Tämligen omgående. (Och jag tror tom hårboll kommer att hålla med mig här).
Dvs de som definierar brist dom förekomst av kötid kommer att anse att bristen är borta. Och, säger jag, detta utan att en enda HR har byggts.
Vidare har jag sagt att tom de som klagar över bostadsbrist har hållit med mig om detta.
Och detta är långt från vad du påstår.

---------------------------
Du har därefter påstått att detta skulle sk till priset av trångboddhet. Och då formulerat så att det inte handlade om att en person skulle bli trångbodd utan att det skulle bli omfattande.

Inför vi marknadshyror (och antar tillfälligt bara för diskussionen att ingen nyproduktion sker) så kommer vi fortfarande att ha en genomsnittlig boyta per person på 42 kvm i landet.
* Vi kan tillfälligt också anta att alla som bor i villa och BR bor kvar. (Även om jag skulle säga att det kommer inte att ske efter en sådan reform).
* Nu ska då de som bor i HR omfördela sig. Och det är då här som du hävdar att trångboddheten skulle uppstå. Men du berättar inte hur. Skulle t ex alla ensamstående flytta in i 4or och 5or. Medan andra skulle tränga in sig i 1or och 2or. Varför skulle de ensamstående plötsligt vilja betala så mycket mer och flytta in i stora lägenheter?

Hur har du resonerat? Vilka drivkrafter har du beaktat hos de boende?
Detta saknas.



Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag var inte ute efter att beskriva en metod som man kan sätta i händerna på vem som helst så att de kan se huruvida det råder bostadsbrist i en stad eller inte. Jag gav en, vad jag antar, intelligent individ som inte är ovan vid teoretiska argument, ett förslag på en mycket förenklad modell som utgår ifrån grundläggande teori rörande utbud och efterfrågan, som kan användas för att lägga fram ett argument om hur man skulle kunna testa om det är bostadsbrist. Att denna teori inte är perfekt, att den inte tar allting i beaktande, att det är orimligt att utgå från en perfekt marknad och så vidare - det är irrelevant. Var vänlig bemöt det som någonting annat än en spelad ignorans. Vill du inte diskutera teori, säg det då, men respektera mig gärna tillräckligt mycket för att inte kommer med fullständigt jävla idiotiska påståenden som att modellen inte håller vatten för att den inte går att applicera på hela mobiltelefonsmarknaden på en gång. Du är smartare än så.
Nu skrev jag väl att jag ville ha en användbar metod som jag att tillämpa generellt.

Nu fick jag varken en metod eller något generellt tillämpbart. Iaf skulle jag säga att det inte fungerade generellt. Och då är det klar att jag reagerar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vi utgår från Storstockholm.
Vad gäller ditt resonemang skulle jag vilja att förklarar om du är införstådd med följande:
* Om du är införstådd med att fastighetsägarna inte klara så mycket vakans då de behöver hyresintäkter för att gå runt.
* Höjer man hyrorna så får man vakanser om man går över betalviljan.
* Stiger hyran kommer en del att köpa sig en BR istället. Det finns sas ett hyrestak en bit ovanför boendekostnaden för en BR.
* En del som bor i stora lägenheter till nedsatt hyra (t ex två pers i 120 kvm) kommer att flytta till mindre lägenhet. Kanske till 68 kvm vilket är snittet i Stockholm.

Fö är jag inte speciellt intresserad av resonemang som säger brist om produktion råder, då jag inte ser det som en fungerande definition.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hur har du kommit fram till det? Du kan omöjligen ha utgått från definitionen på trångboddhet i alla fall.
Jag skrev väl att det var ett exempel på en fungerande metod. Inte att jag godkänt de numeriska exemplevärdena.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Snittytan i Hong Kong är 15 kvadratmeter, skulle du vara redo att säga att det är bostadsbrist i Sverige om det bodde tusentals människor i cage homes i Stockholm, även om snittytan var 16 kvadrat i landet? Kommunen?
Nej, jag ser inte det som brist. Hur skulle det kunna vara det?
Folk anser att det är acceptabelt att ha en sådan bostad. (Det är ungefär som ett studentrum vilket jag bott i i 4 år. Jag upplevde inte det som bostadsbrist på något sätt). Och skulle nu folk tycka att det var oacceptabelt så bor dom väl någon annanstans. Det är ganska gott om alternativ i regionen.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det gör jag inte, jag kallar det brist när marknaden producerar för att täcka upp existerande efterfrågan som inte mötts.
Och där befinner vi oss ljusår från varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Varför skulle man sluta producera bostäder om det finns en efterfrågan till marknadspris?
Det finns andra varor där tillverkning upphör. T ex vid en fabriksbrand. Då kan spotpriset rusa i höjden. Och då är många beredda att benämna det bristsituation.
Ger din definition svaret brist där?

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det är marknaden som bestämmer vad den vill ha, inte du eller jag. Om det marknaden vill ha inte finns utan måste produceras, så är det brist.
Jag köpte ett nytt grafikkort häromdagen. Det var inte tillverkat pga någon bristsituation. Det var tillverkat alt beställt på spekulation om att någon vill köpa det.

Så är det med de flesta bostäder också. De byggs på spekulation om att de kan säljas. Gäller t ex BRF.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nej, det behövdes ju inte förrän du fick för dig att jämföra ett hus med en smartphone.
Och hur utföll jämförelsen? Kan du berätta det.
Om du inte kan det så får du ta och fundera över hur du uttrycker dig och formulerar dig. För det är dålig överensstämmelse med verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det är bostadsöverskott för att man kan få tag på en lägenhet med fem års kötid eller stort kapital..? För att vara snabb på att hacka på andras definitioner är du ibland förvånansvärt långt ifrån klartänkt...
Bostadsöverskott?
Kan du redogöra för vem som skrivit det och var? Läs min kommentar strax ovan igen om vad du behöver göra.

Ta och läs mitt svar ovan till Hårboll. Uppenbarligen kan varken du eller hin ta till sig konceptet kötid som betalmedel. Detta trots att det inte är så ovanligt att folk står i kö.

Inte heller verkar ni förstå att inför man prisreglering så uppstår kötid som betalmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in