Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Förnekar du att trångboddhet existerar i Sverige?
Existerar?
De lär gå hitta någon individ som kvalar in på det. Men varför byter du samtalsämne och vill tala om förekomst.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Då måste jag missförstått dig. Du skrev att marknadshyror skulle lösa bostadsbristen utan att det behövs byggas någonting mer. Hur menar du att det skulle ske, om det inte var [delvis] genom att fler bor trängre på populära platser?
Om man ska kallade det missförstånd eller något annat kan nog diskuteras men rejält fel är iaf ovanstående.
Något sådan har jag naturligtvis inte skrivit.
* Påståendet ovan implicerar att jag skulle acceptera att det råder bostadsbrist.
* Jag accepterar inte det (än iaf). I ställer efterfrågar jag ett sätt att mäta upp bostadsbristen. Något som ingen ännu lyckats leverera.
Du har tidigare skrivit att du är lärare i nationalekonomi. Det stämmer kanske, men jag tycker det är väldigt bekymmersamt att du då uppvisar en så pass vårdslös läsförståelse och hantering av fakta. Om du gör det vid tentor och rättning av dessa förstår jag att elever blir irriterade för då är det med rätta.
Åter till påståendet. Vad jag skrivit är att om man inför marknadsprissättning så kommer det att gå att få sig HR. Tämligen omgående. (Och jag tror tom hårboll kommer att hålla med mig här).
Dvs de som definierar brist dom förekomst av kötid kommer att anse att bristen är borta. Och, säger jag, detta utan att en enda HR har byggts.
Vidare har jag sagt att tom de som klagar över bostadsbrist har hållit med mig om detta.
Och detta är långt från vad du påstår.
---------------------------
Du har därefter påstått att detta skulle sk till priset av trångboddhet. Och då formulerat så att det inte handlade om att en person skulle bli trångbodd utan att det skulle bli omfattande.
Inför vi marknadshyror (och antar tillfälligt bara för diskussionen att ingen nyproduktion sker) så kommer vi fortfarande att ha en genomsnittlig boyta per person på 42 kvm i landet.
* Vi kan tillfälligt också anta att alla som bor i villa och BR bor kvar. (Även om jag skulle säga att det kommer inte att ske efter en sådan reform).
* Nu ska då de som bor i HR omfördela sig. Och det är då här som du hävdar att trångboddheten skulle uppstå. Men du berättar inte hur. Skulle t ex alla ensamstående flytta in i 4or och 5or. Medan andra skulle tränga in sig i 1or och 2or. Varför skulle de ensamstående plötsligt vilja betala så mycket mer och flytta in i stora lägenheter?
Hur har du resonerat? Vilka drivkrafter har du beaktat hos de boende?
Detta saknas.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Jag var inte ute efter att beskriva en metod som man kan sätta i händerna på vem som helst så att de kan se huruvida det råder bostadsbrist i en stad eller inte. Jag gav en, vad jag antar, intelligent individ som inte är ovan vid teoretiska argument, ett förslag på en mycket förenklad modell som utgår ifrån grundläggande teori rörande utbud och efterfrågan, som kan användas för att lägga fram ett argument om hur man skulle kunna testa om det är bostadsbrist. Att denna teori inte är perfekt, att den inte tar allting i beaktande, att det är orimligt att utgå från en perfekt marknad och så vidare - det är irrelevant. Var vänlig bemöt det som någonting annat än en spelad ignorans. Vill du inte diskutera teori, säg det då, men respektera mig gärna tillräckligt mycket för att inte kommer med fullständigt jävla idiotiska påståenden som att modellen inte håller vatten för att den inte går att applicera på hela mobiltelefonsmarknaden på en gång. Du är smartare än så.
Nu skrev jag väl att jag ville ha en användbar metod som jag att tillämpa generellt.
Nu fick jag varken en metod eller något generellt tillämpbart. Iaf skulle jag säga att det inte fungerade generellt. Och då är det klar att jag reagerar på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Vi utgår från Storstockholm.
Vad gäller ditt resonemang skulle jag vilja att förklarar om du är införstådd med följande:
* Om du är införstådd med att fastighetsägarna inte klara så mycket vakans då de behöver hyresintäkter för att gå runt.
* Höjer man hyrorna så får man vakanser om man går över betalviljan.
* Stiger hyran kommer en del att köpa sig en BR istället. Det finns sas ett hyrestak en bit ovanför boendekostnaden för en BR.
* En del som bor i stora lägenheter till nedsatt hyra (t ex två pers i 120 kvm) kommer att flytta till mindre lägenhet. Kanske till 68 kvm vilket är snittet i Stockholm.
Fö är jag inte speciellt intresserad av resonemang som säger brist om produktion råder, då jag inte ser det som en fungerande definition.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Hur har du kommit fram till det? Du kan omöjligen ha utgått från definitionen på trångboddhet i alla fall.
Jag skrev väl att det var ett exempel på en fungerande metod. Inte att jag godkänt de numeriska exemplevärdena.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Snittytan i Hong Kong är 15 kvadratmeter, skulle du vara redo att säga att det är bostadsbrist i Sverige om det bodde tusentals människor i cage homes i Stockholm, även om snittytan var 16 kvadrat i landet? Kommunen?
Nej, jag ser inte det som brist. Hur skulle det kunna vara det?
Folk anser att det är acceptabelt att ha en sådan bostad. (Det är ungefär som ett studentrum vilket jag bott i i 4 år. Jag upplevde inte det som bostadsbrist på något sätt). Och skulle nu folk tycka att det var oacceptabelt så bor dom väl någon annanstans. Det är ganska gott om alternativ i regionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det gör jag inte, jag kallar det brist när marknaden producerar för att täcka upp existerande efterfrågan som inte mötts.
Och där befinner vi oss ljusår från varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Varför skulle man sluta producera bostäder om det finns en efterfrågan till marknadspris?
Det finns andra varor där tillverkning upphör. T ex vid en fabriksbrand. Då kan spotpriset rusa i höjden. Och då är många beredda att benämna det bristsituation.
Ger din definition svaret brist där?
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är marknaden som bestämmer vad den vill ha, inte du eller jag. Om det marknaden vill ha inte finns utan måste produceras, så är det brist.
Jag köpte ett nytt grafikkort häromdagen. Det var inte tillverkat pga någon bristsituation. Det var tillverkat alt beställt på spekulation om att någon vill köpa det.
Så är det med de flesta bostäder också. De byggs på spekulation om att de kan säljas. Gäller t ex BRF.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Nej, det behövdes ju inte förrän du fick för dig att jämföra ett hus med en smartphone.
Och hur utföll jämförelsen? Kan du berätta det.
Om du inte kan det så får du ta och fundera över hur du uttrycker dig och formulerar dig. För det är dålig överensstämmelse med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Det är bostadsöverskott för att man kan få tag på en lägenhet med fem års kötid eller stort kapital..? För att vara snabb på att hacka på andras definitioner är du ibland förvånansvärt långt ifrån klartänkt...
Bostadsöverskott?
Kan du redogöra för vem som skrivit det och var? Läs min kommentar strax ovan igen om vad du behöver göra.
Ta och läs mitt svar ovan till Hårboll. Uppenbarligen kan varken du eller hin ta till sig konceptet kötid som betalmedel. Detta trots att det inte är så ovanligt att folk står i kö.
Inte heller verkar ni förstå att inför man prisreglering så uppstår kötid som betalmedel.