2015-03-14, 21:27
Medlem
Var så djävla sugen på burgare idag men jag sket i det, istället gjorde jag vinsås och potatis, funderar nu varför dessa två (burgare och potatis+vinsås) håller ihop så extremt bra, trots de estetiska motstycken...
Citera
2015-03-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foodcoma
Aldrig hört detta förr och rent spontant låter det faktiskt inte så gott. Har du testat själv?

Har gjort det många gånger, särskilt om man skall grilla många och t.ex. har folk som kommer och käkar. Då för-sjuder jag hela högen så att de blir lättare att hantera på grillen sedan. Behandlar därefter som vanligt, med olja, kryddor osv. Annars kör jag med halster (sådana som man klämmer ihop), men det har man ju inte hur många som helst. Sedan grillar man dem som vanligt så att de får stekyta osv. Gör f.ö. samma sak med köttbullar (fast då inte på grillen utan i stekpanna).
Citera
2015-03-15, 16:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Har gjort det många gånger, särskilt om man skall grilla många och t.ex. har folk som kommer och käkar. Då för-sjuder jag hela högen så att de blir lättare att hantera på grillen sedan. Behandlar därefter som vanligt, med olja, kryddor osv. Annars kör jag med halster (sådana som man klämmer ihop), men det har man ju inte hur många som helst. Sedan grillar man dem som vanligt så att de får stekyta osv. Gör f.ö. samma sak med köttbullar (fast då inte på grillen utan i stekpanna).
Köttbullar funkar det utmärkt för. Brukar själv koka dem tills de flyter upp till ytan - då är de klara och behöver bara få lite stekyta i stekpannan.
Citera
2015-03-15, 16:46
Medlem
Dub1Downs avatar
Jag köper grovmalen högrevsfärs och formar lite lätt med fuktade handflator, saltar och pepprar på ytan och steker på hög värme till fin stekyta. Burgarna håller formen galant utan salt och annat i smeten. Låter burgaren vila 5 minuter innan den komponeras med de vanliga tillbehören och en chipotledressing.
Citera
2015-03-15, 18:30
Medlem
krutkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Bland färdiga bröd finns det bara två sorter som duger. Brooklyn eller ICAs egna surdegshamburgerbröd.
Kan instämma i icas surdegsbröd. Hade ganska låga förväntningar, men herregud, det är det bästa köpesbrödet.
Citera
2015-03-15, 18:48
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Alltså det här kanske är dagens dummaste fråga men... ingen av recepten jag kollat på säger något om ströbröd, ägg eller lök. Hur kommer det sig? Behövs inte det för att "binda" ihop burgaren?

Stjärna i kanten för den som langar ett bra recept, otroligt längesen jag gjorde hamburgare från köttfärs så jag minns knappt. Ska testa med en skvätt whiskey i iaf.
Yes, jag förvånades oxå av det
Mitt recept för hamburgarna är
300 g nötfärs
1 ägg
Klick dijon
5-6 ritz kex
Peppar och salt
Tabasco
De blir perfekta
Mottar gärna tips som förbättrar.
Citera
2015-03-15, 19:31
Medlem
När det gäller själva färsen brukar jag mala någon smakrik styckdel som är bra i pris för tillfället, samt låta lite bacon gå med i köttkvarnen. Jag steker sedan lök, vitlök och röd chili i olivolja och mixar det till en slät massa efter stekning så att det inte finns en massa lökbitar i hamburgaren sedan. Blandar detta tillsammans med salt, peppar och lite koriander (torkad), lite koncentrerad kalvfond, en skvätt whiskey och ett par stänk Worcestershiresås i färsen. Ev en extra skvätt olivolja utöver vad som kommer med löken och chilin tills färsblandingen känns smidig. Sedan formar jag i en hamburgerpress av plast, någon gammal Tupperware-grej, men som funkar jättebra. Den är lagom stor och de övriga hamburgerpressar i metall jag sett har varit för små i diameter för min smak.
Citera
2015-03-15, 20:53
Medlem
Out-of-Steps avatar
Brukar blanda ned min vanliga marinad i färsen om de ska grillas. Vanligtvis innehåller marinaden olivolja, soja (japansk), timjan, färsk chili, pressad vitlök, koriander, honung/sirap och salt.

För somrigare smak skippar jag marinaden och kör på krossad rosèpeppar, grönpeppar, färsk chili, grovt salt och en skvätt whisky
Senast redigerad av Out-of-Step 2015-03-15 kl. 20:55. Anledning: tillägg
Citera
2015-03-19, 19:32
Medlem
Då jag inte är sugen på att läsa 159 sidor undrar jag om nån kan tipsa om bästa smältosten till burgare?
Citera
2015-03-20, 18:39
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkhound
Sluta fåna er nu. En hamburgarpuck innehåller ingenting annat än kött. Salt och peppar åker på under stekningen.

Ägg och annat mög har ingenting i en burgare att göra. Jävla klåpare.
Om man vill smaksätta burgaren då? Om man vill ha en chili- och vitlöksburgare, få får man lägga det PÅ men absolut inte I färsen menar du?
Citera
2015-03-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Om man vill smaksätta burgaren då? Om man vill ha en chili- och vitlöksburgare, få får man lägga det PÅ men absolut inte I färsen menar du?
Jag anser också att köttet endast skall vara färs och inget annat. Salt och peppar under stekning. Lek istället runt med tillbehören, behöver inte alltid vara en standardburgare med hamburgardressing, ost och grönsaker...

Exempelvis så som du nämner en chili- och vitlöksbrugare:

För chilibiten kan man använda skivad färsk chili som pålägg, du kan toppa köttet med chiliflakes, inlagd chili, blanda i ngt starkt (ex. sambal oelek) i såsen du använder

Vitlök kan du prova pressa färsk vitlök direkt på köttet efter stekning, stek i ngn slags vitlöksolja, picklad vitlök, aioli som dressing etc.

MEN RÖR INTE KÖTTET FÖR FAN!
Citera
2015-03-20, 20:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Jag anser också att köttet endast skall vara färs och inget annat. Salt och peppar under stekning. Lek istället runt med tillbehören, behöver inte alltid vara en standardburgare med hamburgardressing, ost och grönsaker...

Exempelvis så som du nämner en chili- och vitlöksbrugare:

För chilibiten kan man använda skivad färsk chili som pålägg, du kan toppa köttet med chiliflakes, inlagd chili, blanda i ngt starkt (ex. sambal oelek) i såsen du använder

Vitlök kan du prova pressa färsk vitlök direkt på köttet efter stekning, stek i ngn slags vitlöksolja, picklad vitlök, aioli som dressing etc.

MEN RÖR INTE KÖTTET FÖR FAN!
Ibland vill man ha annan smak än den traditionella på sina burgare.
Så visst kan man blanda i lite kryddor.
Det är väl först när man börjar med ströbröd och skit, som man kan sluta kalla det en hamburgare.
Jag gör en hamburgare med grönpeppar i sig, och vinsås som "dressing".
Den hade inte alls blivit lika god att krydda utanpå burgaren.
Normalt kryddar jag utanpå burgaren, får jag tillägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in