Citat:
Ni missar ju helt båten båda två (vilket i Mishima fall är anmärkningsvärt då han är jävligt vass)....
Europeisk sport öppna ligor med prestationsbaserad ersättning
Amerikansk sport stängda ligor där ägare blir franchisetagare i ligan
Om ni börjar i den endan och tänker efter om vinstintressen?
I MLS måste du inte sluta Topp4 för att spela CL eller för den delen äns undvika nedflyttning visst en missad play off plats skadar din popularitet & rykte och skadar din tillväxt temporärt men det är ingenting som inte går att fixa till nästa säsong.
Att åka ur en toppliga i Europa kan få negativa konsekvenser som startar en negativ spiral som aldrig vill ta slut eller ibland tar ett halvt decenium att ta sig ur. Därför är Europeiska klubbar slavar till spelarnas/tränarnas prestation och indirekt till agenterna.
Spelar ingen roll hur bra Hammarby marknad är om Bajen inte kan gå upp från Superettan faller hela konceptet.
i USA är Sport något som är lukrativt för ägaren snarare än en jävligt dyr hobby (som i Europa) där du antingen slutar pank eller avskyd och hatad av lokalbefolkningen.
Europeisk sport öppna ligor med prestationsbaserad ersättning
Amerikansk sport stängda ligor där ägare blir franchisetagare i ligan
Om ni börjar i den endan och tänker efter om vinstintressen?
I MLS måste du inte sluta Topp4 för att spela CL eller för den delen äns undvika nedflyttning visst en missad play off plats skadar din popularitet & rykte och skadar din tillväxt temporärt men det är ingenting som inte går att fixa till nästa säsong.
Att åka ur en toppliga i Europa kan få negativa konsekvenser som startar en negativ spiral som aldrig vill ta slut eller ibland tar ett halvt decenium att ta sig ur. Därför är Europeiska klubbar slavar till spelarnas/tränarnas prestation och indirekt till agenterna.
Spelar ingen roll hur bra Hammarby marknad är om Bajen inte kan gå upp från Superettan faller hela konceptet.
i USA är Sport något som är lukrativt för ägaren snarare än en jävligt dyr hobby (som i Europa) där du antingen slutar pank eller avskyd och hatad av lokalbefolkningen.
Finns dock en fördel med stänga serier:
*Publik
Jag är inte bajrare, men jag beundrar hur AIK, Djurgårdens IF och Hammarby IF år efter år kan dra massa publik på sina hemmamatcher (jag, tyvärr en del bråkstakar med men det är inte de skötsammas fel, nu verkar det äntligen som om svensk polis skall bli mycket strängare, men det är en annan fråga) och hävdar att de behövs (nu vet jag att man inte kan anpassa svenska seriesystemet efter dem).
Så stormar lag som BK Häcken, IK Frej och Utsiktens BK (kvartersklubbsnamn) fram. Vad väljer du:
Sporten i Sveriges Radio kan slutligen meddela resultat från Allsvenskan och Superettan i fotboll för herrar. 26 maj.
*AIK-Hammarby IF 3-2, publik: 30 000
*BK Häcken-Utsiktens BK 1-1, publik: 200
Göteborg är en fantastisk fotbollsstad. Lite väl fantastisk tycker jag, när distriktet lätt kan få fram tillfälligt starka klubbar som drar dåligt med publik (vem minns inte Västra Frölunda IF i Fotbollsallsvenskan under 1990-talet).