Citat:
Ursprungligen postat av
4522
Jag skulle inte måla upp MLS som helt chanslös mot den brasilianska ligan på en internationell scen. Uppmärksamhetsmässigt, that is. Den brasilianska ligan har hållit på att implodera dom senaste säsongerna och snart är väl peaken nådd. Jag som älskar brasiliansk fotboll har sakteligen börjat trappa ner min konsumtion. Korruption, pengar som hamnar i fel fickor, vedervärdiga sportsliga beslut, skral talangtillväxt och sviktande publiksiffor är bara några av orosmolnen.
Nu är ju risken för Off Topic stor har hamnat i det flera gånger men premisserna för en tråd om New York City som ska ta över världsfotbollen inbjuder ju till Off Topic å det grövsta.
4522
Brasilianska ligan är ju lite antitesen till MLS. Riktigt bra och mångfasceterad talangutveckling (inte brasse serie A som sådan men om man ser till klubbarna i den). Dock totalt ohållbar i längden. Disskuterat detta med folk som ändå sitter på talangutvecklingsposter här i Europa och dom blir helt förvånade när de får höra att Brasilianska ligan älgar på 38omgångar på en 6månaders cykel (Juni-Decemnber).
Läg där till att ett lag som Corinthians/Sao Paolo/Santos (väljer Paulista lag för att göra det lätt för mig :P) Har 20omgånger i Regionaligan (samt slutspel ~25) Jan-Maj plus Libertadores om man gick bra ifjol, sedan Copa Sudamerica på hösten, och på det måste man släppa många till åtminstone U21 landslaget och vissa A landskamper. Enligt Brassar jag talat med (dock mer mediafolk än fotbolls) ligger de också i framkant när det kommer till fysträning, naprapati och skadeförbyggande träning (man har ju en matchkalender som slår de flesta Europaklubbar)....
Tror din oroa för
Brasilien är något ogrundad visst har man ett stålbad att gå igenom men det blir ett latinskt stålbad med mycket
telenovellas emotioner och protester och gråt jämkade straff osv. Lite som när Spanska klubbar skulle gå igenom sitt ståldbad Valencia var väl värre ute än Rangers å Parma påstods det, (Reals skuldberg?)... De kommer lösa det med lite angel investors, politiker som kammar billiga poäng genom att rädda stadens ögonsten osv....
Om USA skulle ha varit Intresserade av internationella TV marknader skulle de ju attackerat sydamerika en MLS syndikerad "Feeder club" med tradionellt bra talangutveckling men kass svajig ekonomi (valfri klubb i Colombia, Peru) skulle kunna offra 2-3 spelare till draften i utbyte mot en fixed sum osv...
Men de är inte intresserade. Om nu Brasilien skulle störtdyka skulle resultatet vara att Mexikanska ligan stärktes upp så som den profitera på Argentinas kris (under Argentinas värsta krisår hade i princip varje Mexikansk klubb 2-3 Argentinare).
Om man bortser från förra året har du ju haft Brasilianska lag i varje final i 10år (oftast som vinnare) dock är det här fortf ett svaghetstecken då egentligen varje final som inte är helbrasliansk är un underprestation sett till den ligans slagkraft. 2014 var ju San Lorenzo i Final mot Nacional från Paraguay vilket är ett extremt fail från Brassehåll.
Braslianska ligan har ett ess i rockärmen och det är ju att once and for all köra En Riktigt nationell liga (utan statslags divisioner på våren). Detta är dock väldigt motarbetat då matcher med storlagen är de mindre stadslagens bredd and butter. Samt att regionalligorna funkar som utmärkt bas för scouting samt att låta 17åringar debutera och briljera mot Serie C motstånd Ronaldinho, Oscar, Pato, Robinho, Diego, Neymar, Lucas Moura, Douglas Costa mdfl har ju alla slagit igenom i den regionalaligan