2015-03-23, 17:17
Medlem
L-illuminatos avatar
Som många här har påpekat så är Soccer mer en "hipster" variant till de traditionella lagsporterna i USA då främst Baseball, Football & Basketball för ungdomar att syssla med. MLS sammarbetar väldigt mycket med förbundet och gräsrootsrörelsen och precis som med Baseballen så är just bredidrotten och grässrötterna väldigt starka i medeklass områderna.

Där Basket och Amerikansk Fotboll hålls tillbaka då dessa är traditionella skolsporter och det är då Varsity, High School och College vägen som gäller (så mycket handlar om att du ska födas in eller flytta till rätt geografiskt distrikt).

Det är den målgruppen man ser som sin publik och den publiken ser hellre en Beckham eller nu en David Villa och Lampard spela på halvdekis i New York City med inte mycket till spelidé. Än ett väloljat och välorganiserat DC United som nöter ner sina motståndare och vinner med 1-0 men saknar stjärnor och profiler men spelmässigt håller typ Feeynoord & Celtic klass....

Forstsättning något Off Topic
Många här skulle må bra av att prata med någon som har jobbat eller jobbar med att sälja reklamslottar åt en TV grupp eller jobbar för en rättighetsagentur. Det är inte samma logik som att populärst match sänds på TV. Utan mycket handlar om schema, tidsläggning å annan skit. Det tragiska är att en match mellan

Granada - Rayo 22:00 på en Lördag oftast inte generar så mycket intresse som den kostar. Skulle man lyfta den matchen ur sitt sammanhang skulle den kosta mer än vad den smakar. Då har man ändå skitit i Studio kör någon konserverad highlight reel från fotbollskanalen Europa i halvtid och maxar på med reklam 75% av halvtidsvilan. Man rättfärdigar sändning med att det bygger upp trovärdighet till rättigheterna av just La Liga att man sänder regelbundet osv (vilket oftast är ett krav ifrån rättighetshållaren också). Men just den matchen om man räknar på genererade reklamintäkter - tittarsiffror - och lönekostnader (minst en live kommentator måste lägga ett arbetstimmar så är det en förlustaffär
Senast redigerad av L-illuminato 2015-03-23 kl. 17:27.
Citera
2015-03-23, 22:47
Medlem
4522s avatar
Jag skulle inte måla upp MLS som helt chanslös mot den brasilianska ligan på en internationell scen. Uppmärksamhetsmässigt, that is. Den brasilianska ligan har hållit på att implodera dom senaste säsongerna och snart är väl peaken nådd. Jag som älskar brasiliansk fotboll har sakteligen börjat trappa ner min konsumtion. Korruption, pengar som hamnar i fel fickor, vedervärdiga sportsliga beslut, skral talangtillväxt och sviktande publiksiffor är bara några av orosmolnen.

Vi snackar om en liga vars klubbar har totala skulder på 8-9 miljarder kronor. Dom har ett riktigt stålbad att gå genom med nya regler som redan är på plats, vilket innebär att klubbarna har 20 år på sig att sanera sina skulder. Kan dom inte betala ut löner eller visa upp bokföringen när förbundet kräver det så kan klubben bli nedflyttad, få transferförbud eller till och med bli utesluten ur det brasilianska ligasystemet. Sedan finns det ytterligare regler men det är egentligen inget att orda om. Kontentan är att det inte är optimala förhållanden att konkurrera med.

När vi ändå är inne på nybildade klubbar så kan det vara värt att lyfta en annan sak, nämligen att det nog enbart är en tidsfråga innan varumärken som Nike startar helt egna klubbar. Adidas jobbar mer med endorsments och tunga investeringar i redan etablerade stjärnor men Nike har exempelvis sin Nike Academy. Dom har ju redan en helt sjuk marknadsföringsapparat i ryggen, pengarna saknas inte och nog är talangen redan på en bra nivå. Förra säsongen slog Nike Academy både Inters och Barcelonas ungdomslag i samma ålderskategori.

Kanske är det ingen slump att båda är "Nike-lag"? Bra storytelling...

Skämt å sido. Callum Harris är ju ett exempel på en spelare som kommit upp genom Nike Academy och nu signat med Wolverhampton. Djugårdens nya sydkorean är väl ett annat exempel, det ska bli spännande att se vad han går för. Nu skulle såklart inte Nike Academy ligga till grund för en helt ny klubb men det är ett intressant exempel på vad som kan komma att ske. Finansiellt skulle inte Nike har några problem att gå in och driva en mittenklubb i Premier League. Deras väg in är vid ett renodlat köp, en konkurs eller att man bildar en helt ny klubb (i USA?!) och sedan klättrar upp sportsligt.
Senast redigerad av 4522 2015-03-23 kl. 23:00.
Citera
2015-03-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag skulle inte måla upp MLS som helt chanslös mot den brasilianska ligan på en internationell scen. Uppmärksamhetsmässigt, that is. Den brasilianska ligan har hållit på att implodera dom senaste säsongerna och snart är väl peaken nådd. Jag som älskar brasiliansk fotboll har sakteligen börjat trappa ner min konsumtion. Korruption, pengar som hamnar i fel fickor, vedervärdiga sportsliga beslut, skral talangtillväxt och sviktande publiksiffor är bara några av orosmolnen.
Petrobras bidrog nog knappast positivt här. Visst fan var dom inne och snurrade i någon klubb (eller flera under bordet)?
Citera
2015-03-23, 23:31
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Petrobras bidrog nog knappast positivt här. Visst fan var dom inne och snurrade i någon klubb (eller flera under bordet)?

Det här är ett kapitel för sig men eftersom det förmodligen är helt fel tråd så ska jag fatta mig kort. Petrobras älskar foboll, för folket älskar fotboll. Bland annat heter ju den chilenska högstaligan officiellt Campeonato Nacional Petrobras. Bland det senaste är väl en muthärva där pengarna betalades ut genom bolaget Vianna Sports & Promotion till ett konto i Panama, bolaget som ägs av den tidigare spelaragenten Vianna, vars klienter bland annat varit Denilson, Edilson och Junior Baiano. Det rörde sig om ganska små summor, drygt 2 miljoner kronor, som betalats ut till en gammal Petrobras-potentat men det är bara toppen av ett isberg. Vianna är en jävla skojare, han var även involverad i illegal försäljning av VIP-biljetter innan VM förra sommaren. En has been som försöker klamra sig kvar i toppen.

Det skeppas så mycket skumma internationella pengar från Brasilien och genom sportens värld. Fotbollsfonderna har mycket kapital som kommer från kriminella verksamheter, arenabyggen, OS-byar och gud vet vad. Allt är smuts. Därför det blir ett sådant ramaskri nu när det ska förbjudas. En annan anekdot är ju att Petrobras satte upp många av sina skalbolag i termer av "fotbollsklubbar" och att strukturen på dom olika "mutkontrakten" till staten balanserades och beskrevs ungefär som en fotbollsliga. En högt teoretisk koppling till fotbollen som verkar ha burit frukt... ett tag i alla fall. Mutor för drygt 200 miljoner kronor skeppades runt mellan Uruguay, Schweiz (och via små konsultbolag i Piemonte, med hjälp av "kalla fakturor") och New York.
Senast redigerad av 4522 2015-03-23 kl. 23:37.
Citera
2015-03-23, 23:32
Medlem
asslikethats avatar
Citat:

Skämt å sido. Callum Harris är ju ett exempel på en spelare som kommit upp genom Nike Academy och nu signat med Wolverhampton. Djugårdens nya sydkorean är väl ett annat exempel, det ska bli spännande att se vad han går för. Nu skulle såklart inte Nike Academy ligga till grund för en helt ny klubb men det är ett intressant exempel på vad som kan komma att ske. Finansiellt skulle inte Nike har några problem att gå in och driva en mittenklubb i Premier League. Deras väg in är vid ett renodlat köp, en konkurs eller att man bildar en helt ny klubb (i USA?!) och sedan klättrar upp sportsligt.

Accam också om jag inte minns fel och för att koppla till tråden så hittar vi nu honom i MLS laget Chicago Fire.
Citera
2015-03-24, 00:13
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Nu är ju risken för Off Topic stor har hamnat i det flera gånger men premisserna för en tråd om New York City som ska ta över världsfotbollen inbjuder ju till Off Topic å det grövsta.

4522
Brasilianska ligan är ju lite antitesen till MLS. Riktigt bra och mångfasceterad talangutveckling (inte brasse serie A som sådan men om man ser till klubbarna i den). Dock totalt ohållbar i längden. Disskuterat detta med folk som ändå sitter på talangutvecklingsposter här i Europa och dom blir helt förvånade när de får höra att Brasilianska ligan älgar på 38omgångar på en 6månaders cykel (Juni-Decemnber).
Läg där till att ett lag som Corinthians/Sao Paolo/Santos (väljer Paulista lag för att göra det lätt för mig :P) Har 20omgånger i Regionaligan (samt slutspel ~25) Jan-Maj plus Libertadores om man gick bra ifjol, sedan Copa Sudamerica på hösten, och på det måste man släppa många till åtminstone U21 landslaget och vissa A landskamper. Enligt Brassar jag talat med (dock mer mediafolk än fotbolls) ligger de också i framkant när det kommer till fysträning, naprapati och skadeförbyggande träning (man har ju en matchkalender som slår de flesta Europaklubbar)....

Tror din oroa för Brasilien är något ogrundad visst har man ett stålbad att gå igenom men det blir ett latinskt stålbad med mycket telenovellas emotioner och protester och gråt jämkade straff osv. Lite som när Spanska klubbar skulle gå igenom sitt ståldbad Valencia var väl värre ute än Rangers å Parma påstods det, (Reals skuldberg?)... De kommer lösa det med lite angel investors, politiker som kammar billiga poäng genom att rädda stadens ögonsten osv....

Om USA skulle ha varit Intresserade av internationella TV marknader skulle de ju attackerat sydamerika en MLS syndikerad "Feeder club" med tradionellt bra talangutveckling men kass svajig ekonomi (valfri klubb i Colombia, Peru) skulle kunna offra 2-3 spelare till draften i utbyte mot en fixed sum osv...
Men de är inte intresserade. Om nu Brasilien skulle störtdyka skulle resultatet vara att Mexikanska ligan stärktes upp så som den profitera på Argentinas kris (under Argentinas värsta krisår hade i princip varje Mexikansk klubb 2-3 Argentinare).

Om man bortser från förra året har du ju haft Brasilianska lag i varje final i 10år (oftast som vinnare) dock är det här fortf ett svaghetstecken då egentligen varje final som inte är helbrasliansk är un underprestation sett till den ligans slagkraft. 2014 var ju San Lorenzo i Final mot Nacional från Paraguay vilket är ett extremt fail från Brassehåll.

Braslianska ligan har ett ess i rockärmen och det är ju att once and for all köra En Riktigt nationell liga (utan statslags divisioner på våren). Detta är dock väldigt motarbetat då matcher med storlagen är de mindre stadslagens bredd and butter. Samt att regionalligorna funkar som utmärkt bas för scouting samt att låta 17åringar debutera och briljera mot Serie C motstånd Ronaldinho, Oscar, Pato, Robinho, Diego, Neymar, Lucas Moura, Douglas Costa mdfl har ju alla slagit igenom i den regionalaligan
Citera
2015-03-24, 00:26
Medlem
L-illuminatos avatar
Tråden borde kanske döpas om till
NEw York City och andra MLS klubbar hur står dom sig inom världsfotbollen?

Jorge Mendes har ju tagit strid för Tredjepartsägandet det kommer ju slå hårdas mot Portugal i Europa och men absolut hårdast mot Braslien. Men Braslianska ligan skulle må bra i att landa i en någorlunda stabilmodel. Problem är att Brasilien gynnas lite av "Cowboy Economics" rent resultatmässigt för även om klubbar går omkull (i vissa fall till och med ramlar ner) så har man en bredd på storklubbar som inte finns någon annanstanns.

Sao Paolo, Corinthians, Flamengo, Santos, Fluminense, Cruzeiro, Atletico Mineiro, Internacional och Gremio
Om man ser det i en den snävaste möjliga bemärkelsen

Så även om 2 klubbar nästan konkat och har precis fått börja från 0
Två klubbar är i procesen att konka
och två klubbar har självsanerat sig själva
Så finns det fortfarande 4 klubbar kvar som kan ride the big kahuna

Men visst Brasilien kommer må bra av att tredjepartsägandet försvinner framför allt kommer det gynna talangutvecklingen som nu blir skadad. När Agentbolagen blir för starka börjar de påverka laguttagningar, startelvor, tränarposter mm...
Citera
2015-03-24, 08:46
Medlem
För de som har bott runt om i Europas stora länder är det helt uppenbart en utopi att MLS skulle klara av att sälja in sig som ett alternativ till de redan etablerade ligorna, inte ens Premier League klarar av att sälja in sig i de stora fotbollsländerna i Europa (Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien), då återstår de små länderna utan starka inhemska ligor och Asien. Problemet är att här finns det redan bättre alternativ i form av de redan etablerade ligorna så MLS kommer aldrig att kunna vinna över TV-tittare oavsett hur mycket pengar de strösslar på några utvalda spelare som ska locka nya följare av deras liga.

Då tror jag mer på att en Kinesisk liga på sikt skulle kunna bli ett mycket större hot i form av megakontrakt till utvalda spelare, men då kräv det att fotboll etablerar sig som en stor folksport i Kina med stabila publikföljen både på och utanför fotbollsplanerna. I dag är det mer nyrika kineser som inte vet vad de ska göra med sina pengar och blåser tiotals miljoner på halvdana brassar, det var väl någon okänd brasse där som var top 5 bland världens höst betalda spelare om jag inte missminnner mig.
Senast redigerad av Gincan 2015-03-24 kl. 08:48.
Citera
2015-03-24, 09:51
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
För de som har bott runt om i Europas stora länder är det helt uppenbart en utopi att MLS skulle klara av att sälja in sig som ett alternativ till de redan etablerade ligorna, inte ens Premier League klarar av att sälja in sig i de stora fotbollsländerna i Europa (Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien), då återstår de små länderna utan starka inhemska ligor och Asien. Problemet är att här finns det redan bättre alternativ i form av de redan etablerade ligorna så MLS kommer aldrig att kunna vinna över TV-tittare oavsett hur mycket pengar de strösslar på några utvalda spelare som ska locka nya följare av deras liga.

Då tror jag mer på att en Kinesisk liga
på sikt skulle kunna bli ett mycket större hot i form av megakontrakt till utvalda spelare, men då kräv det att fotboll etablerar sig som en stor folksport i Kina med stabila publikföljen både på och utanför fotbollsplanerna. I dag är det mer nyrika kineser som inte vet vad de ska göra med sina pengar och blåser tiotals miljoner på halvdana brassar, det var väl någon okänd brasse där som var top 5 bland världens höst betalda spelare om jag inte missminnner mig.

Nej det var Dario Conca han spela förvisso i Brasilianska Fluminense men var en del av den Argentinska utvandringen för 8år sedan. Jagades av Europa valde Kina och pengarna.

Är det bara jag som ser det uppenbara här?
Vi pratar livesport LIVESÄNDNINGAR världen i uppdelade i Tidszoner (någon som har missat det!?)

Både Kinas Östkust där de flesta storstäderna och tillika storsatsande lagen ligger samt USA blir helt skevt för en CET TV publik. Alla vardagsmatcher faller bort. Möjligen kan man laborera med "early kick off" (likt Premier League gör nu för Asien) med en helg match samt att Asiaterna kör jävligt sen Kick off.

Om Kina var smarta (som liga vilket de inte är) skulle de se till att knyta upp de bästa stjärnorna i grannländernas U21landslag Sydkorea, Japan, Indonesien, Philliperna & Malaysia (de tre senare har ingen fotbollstradition men stor fanbas och stor befolkning så det är ändå värt det) men det skulle ju kräva en mer kollektivt och styrt handlande från ligaorganisationen i en Fotbollsliga som är i princip agentstyrd idag.
I dessa länder är Serie A & EPL störst men på sikt kan Kina gå om dem (med rätt strategi).

Men som sagt varken Kina eller USA kan bli ett hot i Europa

Mexikanska klubbar klarar numera dock att ge svar på tal när man fightas om Syd & centralamerikanska talanger vs Grekiska & Turkiska toppklubbar samt Portugiska mid-table....
Citera
2015-07-29, 17:10
Medlem
Jag såg deras senaste hemmamatch på TV. Mycket folk och en klack med trumma. Riktigt bra tryck, klart bättre än på en del engelska matcher. Ganska imponerande faktiskt.
Citera
2015-07-29, 18:55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Jag såg deras senaste hemmamatch på TV. Mycket folk och en klack med trumma. Riktigt bra tryck, klart bättre än på en del engelska matcher. Ganska imponerande faktiskt.
Ja läktarkulturen i MLS-ligan är helt ok på sina ställen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in