Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-17, 11:10
  #3313
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Ja, det är som att du kastar in en kula i en bana, förr eller senare saktar den ner eftersom det inte tillförs någon energi.

Fast det där stämmer väl inte alls?
Alltså att kulan i ditt exempel saktar ned beror ju på att den utsätts för friktion.
I ett vakuum bibehåller en kropp sin rörelseenergi i oändlighet om den inte utsätts för andra krafter.
För övrigt är jag inte säker på att liknelsen stämmer ändå, eftersom jag misstänker att jordens rotation kring solen har mer med solens gravitationspåverkan att göra än med jordens inneboende rörelseenergi.

Å andra sidan är mina kunskaper i ämnet helt och hållet grundade på populärvetenskapliga källor, så jag kan mycket väl ha fel!
Citera
2015-03-17, 22:04
  #3314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om du proppar i dig 10 gräddtårtor blir det fler eller mer BautaWille då?
Att du ökar den relativa massans innebär väl inte att det bildas nya atomer?
Vad är ditt problem med att fatta vad begreppet "ny materia" innebär?

Så neutroner skulle exempelvis inte räknas som materia?
Jag trodde att det var möjligt att skapa atomer med olika antal neutroner, men jag kan ha fel.
(Jag påstår dock inte att detta skulle ske vid fotosyntesen, utan det enda jag ställer mig frågande till är vad antalet atomer har med saken att göra?)
Citera
2015-03-17, 22:13
  #3315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det gör det naturligtvis då det är kemi det handlar om i detta fall. Om man väger de ingående ämnena och deras atomer så väger de lika mycket som de resulterande ämnena med totalt samma antal atomer. Ingen ny massa har bildats.

Exakt och det är det som är min poäng;
Antalet atomer spelar ju ingen som helst roll i detta fall.
Det är ju den samlade massan som är intressant.
Eller har jag fel här?
Citera
2015-03-17, 22:26
  #3316
Medlem
På fredag skall det ju vara ca 80-85% solförmörkelse vid ca 11 tiden, de säger att det är skadligt att titta direkt på den men är det farligare än att titta på solen normalt?
Citera
2015-03-17, 22:46
  #3317
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikvonerik
På fredag skall det ju vara ca 80-85% solförmörkelse vid ca 11 tiden, de säger att det är skadligt att titta direkt på den men är det farligare än att titta på solen normalt?
nej. Om inte du besitter mörkerskadande ögon och konstant behöver vistas i ljus.
Citera
2015-03-18, 02:32
  #3318
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikvonerik
På fredag skall det ju vara ca 80-85% solförmörkelse vid ca 11 tiden, de säger att det är skadligt att titta direkt på den men är det farligare än att titta på solen normalt?

Att kolla på solen vid solförmörkelse är som att skjuta laser direkt rakt in i ögat.

"– När ljuset dämpas vid solförmörkelse minskar de normala skyddsreflexerna och man kan lockas att se direkt på solen, trots att solljuset är starkt nog att skada ögonen, säger Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus."

"Ögats optik, hornhinnan och linsen, fokuserar solljuset till gula fläcken i ögat ungefär som ett brännglas. Om man tittar direkt mot solen vid solförmörkelse utan att skydda ögonen, kan man få allvarliga brännskador på gula fläcken.

– Brännskadorna kan ge bestående ärrbildningar, som innebär att synskärpan blir nedsatt under resten av livet. Synskärpan kan inte åtgärdas med vare sig operation eller glasögon, säger Magnus Gjötterberg".

Så ja, det är farligare.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2015-03-18 kl. 02:37.
Citera
2015-03-18, 07:28
  #3319
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Att kolla på solen vid solförmörkelse är som att skjuta laser direkt rakt in i ögat.

"– När ljuset dämpas vid solförmörkelse minskar de normala skyddsreflexerna och man kan lockas att se direkt på solen, trots att solljuset är starkt nog att skada ögonen, säger Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks Ögonsjukhus."

"Ögats optik, hornhinnan och linsen, fokuserar solljuset till gula fläcken i ögat ungefär som ett brännglas. Om man tittar direkt mot solen vid solförmörkelse utan att skydda ögonen, kan man få allvarliga brännskador på gula fläcken.

– Brännskadorna kan ge bestående ärrbildningar, som innebär att synskärpan blir nedsatt under resten av livet. Synskärpan kan inte åtgärdas med vare sig operation eller glasögon, säger Magnus Gjötterberg".

Så ja, det är farligare.
Nej. Kollar du på solen utan solförmörkelse med lika stora kisningar som med så är det större risk att solljuset skadar ögat då mer koncentration av ljus når ögat (eller bränner hornhinnan).

Den killen har lagt sin egen denfintion på det och menar att fler kollar på solen när den lyser mindre och automatiskt kisar mindre för att skydda ögonen och därför är det större risk. Men det är det ej.
Citera
2015-03-18, 11:21
  #3320
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Så neutroner skulle exempelvis inte räknas som materia?
Jag trodde att det var möjligt att skapa atomer med olika antal neutroner, men jag kan ha fel.
(Jag påstår dock inte att detta skulle ske vid fotosyntesen, utan det enda jag ställer mig frågande till är vad antalet atomer har med saken att göra?)
Jo det är de.

Vad du talar om är ju tyngre materia vad jag talar om mer, då i nya partiklar.
Citera
2015-03-18, 23:27
  #3321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo det är de.

Vad du talar om är ju tyngre materia vad jag talar om mer, då i nya partiklar.

Jag håller med dig! (Vi har pratat förbi varandra litet bara).
Men, vad som borde vara viktigast är mängden energi. Om man tar emot mer energi än vad man avger så borde väl massan öka?
Citera
2015-03-19, 03:18
  #3322
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Jag håller med dig! (Vi har pratat förbi varandra litet bara).
Men, vad som borde vara viktigast är mängden energi. Om man tar emot mer energi än vad man avger så borde väl massan öka?
Du får en pytteliten relativistisk massökning ja.

Samma effekt uppstår teoretiskt i alla fall om du lyfter upp ett föremål från marken.
Lägesenergin ökar och du borde få en mycket liten massökning.
Citera
2015-03-19, 17:03
  #3323
Medlem
When6Loves9s avatar
Alltså jag fattar inte varför det är så farligt att titta in i solen när det är solförmörkelse?
Är det inte farligt annars med? Eller är det farligare vid solförmörkelse? Jag fattar inte kan någon insatt svara?
Citera
2015-03-19, 18:54
  #3324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Alltså jag fattar inte varför det är så farligt att titta in i solen när det är solförmörkelse?
Är det inte farligt annars med? Eller är det farligare vid solförmörkelse? Jag fattar inte kan någon insatt svara?

Normalt sett så går du ju inte och stirrar in i solen någon längre stund (om man är frisk i knoppen). Under en solförmörkelse så är chanserna större att du gör det och även om det blir mörkare så är solljuset inte mindre farligt för dina ögon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback