Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 20:51
  #3301
Medlem
Jag har funderat en hel del runt olika universums och dess påverkan av vårt.
Det finns enligt viss teori, som verkar vara vettig, oändlig eller nästan oändligt med universums.

Då tänker jag mig att det finns ett rum som har oändlig gravitation, eller nästan oändlig gravitation.
Hur skulle detta påverka vårt universum? kanske såpass att den omsluter oss och drar sig emot sig?
Då är ju lite av den mörka energin besvarad.
Citera
2015-03-16, 22:33
  #3302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag har funderat en hel del runt olika universums och dess påverkan av vårt.
Det finns enligt viss teori, som verkar vara vettig, oändlig eller nästan oändligt med universums.

Då tänker jag mig att det finns ett rum som har oändlig gravitation, eller nästan oändlig gravitation.
Hur skulle detta påverka vårt universum? kanske såpass att den omsluter oss och drar sig emot sig?
Då är ju lite av den mörka energin besvarad.

Tror inte att det är möjligt, gravitation är en funktion av massan. Oändlig gravitation = oändlig massa.
Sen kan man fråga sig hur stort ett universum med oändlig gravitation skulle vara, det naturliga svaret är väl oändligt stort vilket försvårar teorin om multiversum.
Citera
2015-03-16, 22:38
  #3303
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Hur kommer det sig att einsteins ringar endast ses från två objekt långt ifrån varandra? Borde inte effekten bli likadan oavsett avstånd?

Varför böjs inte ljuset på galaxen bakom den i centrum? https://farm4.staticflickr.com/3899/...52d58a69_o.jpg (eller stjärnorna)
??
Citera
2015-03-16, 23:13
  #3304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Tror inte att det är möjligt, gravitation är en funktion av massan. Oändlig gravitation = oändlig massa.
Sen kan man fråga sig hur stort ett universum med oändlig gravitation skulle vara, det naturliga svaret är väl oändligt stort vilket försvårar teorin om multiversum.

Tanken jag hade var runt rummets expansion och om det skapar kinetisk energi, dvs rörelse emellan objekt.

Om det är som så att kinetisk energi skapas, ja då resulteras lagarna.

Vad händer när rummet expanderar snabbare än ljuset?
Ökas det kinetiska eller är det i vila?

Vissa fysiska effekter går att räkna ut, utifall energier förändras med rumsexpansion.
Citera
2015-03-16, 23:47
  #3305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Joo, om det handlar om att solljus kan producera ny materia.

Neej. Atomer kan öka sin massa utan att antalet atomer ökar.
Citera
2015-03-16, 23:59
  #3306
Medlem
Tappar jorden hastighet i sin omloppsbana runt solen?
Citera
2015-03-17, 05:35
  #3307
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
En uppföljningsfråga på detta; hur kan vi hålla reda på precis alla stjärnor vi namngett och var de befinner sig på stjärnhimlen? Förr i tiden användes håltavlor över ett teleskop vet jag. Datorerna har full koll?

Stjörnorna är långt borta och ändrar gnappast vinkel från där vi observerar. Men ja data och räknat ut det. Ett jävla jobb. Det finns en databas
Citera
2015-03-17, 07:30
  #3308
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Neej. Atomer kan öka sin massa utan att antalet atomer ökar.
Om du proppar i dig 10 gräddtårtor blir det fler eller mer BautaWille då?
Att du ökar den relativa massans innebär väl inte att det bildas nya atomer?
Vad är ditt problem med att fatta vad begreppet "ny materia" innebär?
Citera
2015-03-17, 09:10
  #3309
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Trotsade just en brakförkylning och gav mig ut med kikare för att se om jag kunde se Jupiters månar. Men oj, vad svårt det var! Man måste ju vara väldigt stadig på handen för att kunna se något ordentligt och det var jag dessvärre inte. Kunde bara se att det var något "mer" än bara Jupiter som lyste runtomkring. Men spännande i alla fall!

Mvh

tt

Man ser månarna som pyttiga stjärnor i Jupiters närhet. De varierar i avstånd från Jupiter och i antal dag för dag. Ibland ser man bara en och ibland ser man fler. Jag har sett 3 som max. Och jag använder min handkikare jag med. Jag har t.om fotograferat Jupiter med månar med bara ett 55 mm objektiv vilket motsvarar våra ögons brännvidd. Men då fuskade jag med lång exponeringstid.
http://i58.tinypic.com/sxd5w6.jpg
__________________
Senast redigerad av Sadoman 2015-03-17 kl. 09:21.
Citera
2015-03-17, 09:16
  #3310
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Antal atomer spelar väl dock ingen som helst roll?

Det gör det naturligtvis då det är kemi det handlar om i detta fall. Om man väger de ingående ämnena och deras atomer så väger de lika mycket som de resulterande ämnena med totalt samma antal atomer. Ingen ny massa har bildats.
Citera
2015-03-17, 10:05
  #3311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritta
Tappar jorden hastighet i sin omloppsbana runt solen?

Ja, det är som att du kastar in en kula i en bana, förr eller senare saktar den ner eftersom det inte tillförs någon energi.
Citera
2015-03-17, 10:27
  #3312
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Ja, det är som att du kastar in en kula i en bana, förr eller senare saktar den ner eftersom det inte tillförs någon energi.

Fast vi kan få energi från de andra planeterna som Jupiter. Lite som månen avlägsnar sig från jorden istället för närmar sig vilket kanske hade känts mer logiskt. Så dessa tidvattenseffekter motbalanserar de inbromsningseffekter jorden också utsätts för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback