Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Specialförband för spaning som landsätts hos fienden eller placerar sensorer där är ju livsviktigt. Istället för en förvarning om flyganfall på 30min så kan vi få upp det till över en timme, samma sak med invasionsförberedelser.
Men nu har folk nog missat en av huvudpoängerna med en ”multimission portal” vilket är möjligheten till större UAVer, kanske till och med beväpnade sådana. Ubåten kan då tryggt ligga och trycka på botten bakom ett skär och skicka fram en eller flera obemannade sensorer och observera och/eller mäta in motståndarens aktiviteter utan att exponera själva båten, kanske till och med leda in eld från egna eller utomstående vapensystem utan fara.
Svenska ubåtar rent generellt har ju varit överbestyckade i form av antal tuber jämfört med övriga båtar på marknaden, det går fort att ladda idag och torpederna är dessutom kraftfullare och smartare/mer adaptiva så jag ser inte att det är en jättekompromiss.
Men sen är jag inte ubåtsexpert heller, hemligare folkslag får man leta efter och det som dyker upp som "nytt" i media är gammal skåpmat där.
Problemet med Multimission portal är att det är mycket "möjligheter" och "kan", men inget "ska". Ingen vet vad den ska vara till för, det var tal om att köpa in ett par (för få) UAV för minjakt men det har givetvis strykts. Försvarsministern själv vet inte utan pratar i artikeln om att slussa specialförband, som om det är något Sverige behöver göra ofta.
Det är mycket vi
kan göra med en Multimission portal, men inget vi
ska göra. Det är en dum idé att skaffa något bara för att det kan vara bra att ha när det samtidigt för med sig nackdelar.
Angående UAV för spaning så är moderna torpeder i dag även spaningsplattformar som kan ligga still och rapportera till ubåten tills den får anfallsorder. Engångsbruk givetvis, men konceptet borde gå att utveckla.
Kom på vad den ska vara till eller stryk den. Det luktar exportstöd lång väg.