2014-09-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Haha, du är inte den skarpaste kniven i lådan va?

Det är en jävla skillnad på att bygga ett undervattensskepp med minimal akustisk signatur, minimal termisk signatur osv och en snabb torped. Ryssland har alltid legat efter väst när det gäller "stealthighet" på ubåtar.

Sedan kan Sverige just nu iaf hänvisa till att Ryssland befinner sig i krig och därför ej får exporteras till. Oavsett vad proryska dårar här på fb säger så är det ett faktum att Ryssland krigar i Ukraina. Det är länge sedan det bara fanns lokala rövargäng med handeldvapen och enstaka beslagtagna Ukrainska BMPr.

Och sedan kan Sverige/riksdag/regering neka Ryssland till att köpa vapen av oss utan några speciella lagar.
Jag kan oxå tänka mig att vissa av Sveriges båtar är top klass på sin specialitet kolla på Gotland vs us navy men Ryssland kan nog bygga egna små båtar om dom vill. Och dom vet väll att det är bättre att börja satsa på eget för det blir svårare att köpa väst saker med tanke på Ukraina
Citera
2014-09-15, 12:02
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Jag kan oxå tänka mig att vissa av Sveriges båtar är top klass på sin specialitet kolla på Gotland vs us navy men Ryssland kan nog bygga egna små båtar om dom vill. Och dom vet väll att det är bättre att börja satsa på eget för det blir svårare att köpa väst saker med tanke på Ukraina

Varför skulle man vilja köpa en diesel-elektrisk båt som A26 från Sverige när man själv har massvis med Kilo båtar och dessutom den mycket mer avancerade Lada-klassen som är mer "stealth".
Citera
2014-09-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Varför skulle man vilja köpa en diesel-elektrisk båt som A26 från Sverige när man själv har massvis med Kilo båtar och dessutom den mycket mer avancerade Lada-klassen som är mer "stealth".
Det var de jag sa, men jag var tydligen en idiot.... http://en.m.wikipedia.org/wiki/Graney_class_submarine trevlig sak det där
Citera
2014-09-15, 13:21
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Det var de jag sa, men jag var tydligen en idiot.... http://en.m.wikipedia.org/wiki/Graney_class_submarine trevlig sak det där

Jag tog kanske i lite väl, jag vände mig mer emot påståendet att Ryssland skulle vara ledande nation inom ubåtar då dom historiskt sett alltid legat efter väst när det gäller stealth på ubåtar.
Men visst utvecklar ryssarna nu nya ubåtar som borde vara i samma klass som västliga ubåtar. Men dom har som sagt legat efter med stealth på ubåtar även om dom kommit/håller på att komma ifatt.

Sedan är nog våra svenska ubåtar alltför små och alltför begränsade när det gäller Rysslands användningsområden. Visst skulle Ryssland kunna ha nytta av små svenska ubåtar för att tex ha dom i Östersjön. Men då utvecklar dom hellre egna som dom då kan skräddarsy efter egna önskemål.
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2014-09-15 kl. 13:23.
Citera
2014-09-15, 13:25
Bannlyst
Citat:
Men har man verkligen något så tyst som de svenska ubåtarna det ställer jag mig mycket tveksam till! Kilo är ingen ny ubåt, Lada är väl något som kan försöka mäta sig med Gotland men knappast når ända fram hörs fö på namnet
Citera
2014-09-15, 14:36
Medlem
En Gotland med va111 skulle vara giftig mot hangarfartyg
Citera
2014-09-15, 18:46
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Men har man verkligen något så tyst som de svenska ubåtarna det ställer jag mig mycket tveksam till! Kilo är ingen ny ubåt, Lada är väl något som kan försöka mäta sig med Gotland men knappast når ända fram hörs fö på namnet

Lada var en av de första att använda sig av PEM bränsleceller för luftfri gång vilket man även hade problem med då rysktillverkade var av usel kvalité. 636.3 Kilo är nybyggda och lånar lite av Yasen, sägs vara väldigt tysta.

A26 har säkert bra smygegenskaper och fungerar utmärkt för ligga still och gömma sig invid kusten men sterlingmotorn och den minimala vapenlasten begränsar användningsområdet. Tyska HDW 212A är bättre på alla vis och något som faktiskt går att sälja.
Senast redigerad av failure 2014-09-15 kl. 18:51.
Citera
2014-09-15, 20:27
Bannlyst
Citat:
Lada var en av de första att använda sig av PEM bränsleceller för luftfri gång vilket man även hade problem med då rysktillverkade var av usel kvalité. 636.3 Kilo är nybyggda och lånar lite av Yasen, sägs vara väldigt tysta.

A26 har säkert bra smygegenskaper och fungerar utmärkt för ligga still och gömma sig invid kusten men sterlingmotorn och den minimala vapenlasten begränsar användningsområdet. Tyska HDW 212A är bättre på alla vis och något som faktiskt går att sälja.
Bättre på alla vis Älskar människor som kläcker ur sig sådant, speciellt dom som inte jobbar med ubåtar
Citera
2014-09-16, 20:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Den tyska båten är väsentligt mer underhållskrävande och behöver betydligt mer resurser väl vid kaj.
På vilket sätt är det " bättre"?
Citera
2014-09-16, 20:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På vilket sätt är Ladaklassen mer avancerad?
Citera
2014-09-19, 21:05
Medlem
Citat:
Det är därför dom har torpeder som är 5 gånger snabbare än Nato och har ubåtar i titan?
Ändå skulle en NATO-ubåt upptäcka den Ryska först och sänka den, att Ryssland tar fram supersnabba torpeder är lite desperat för dom vet om detta.
Citera
2014-09-19, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ändå skulle en NATO-ubåt upptäcka den Ryska först och sänka den, att Ryssland tar fram supersnabba torpeder är lite desperat för dom vet om detta.
Är inte den torpeden egentligen jättegammal !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in