2015-03-19, 10:54
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men man måste också förstå varför RUT och ROT kom till och det var för att motverka svartjobben. Totalt sett är det en plusaffär för staten och därmed INTE en kostnad. Så varje gång en vänstertomte drar upp kostnaden för ROT i bostadsdebatten så är det en lögn.

Det är en ren bokföringsmässig vinst och det synsätt du representerar är också generellt bokhållarens, inte praktikerns. Du utgår nämligen ifrån att arbetet som görs mha ROT och RUT är rationellt och att samhället har nytta av det. Det är ett rätt dumt antagande. Att ge ROT-avdrag för ännu ett polskt trädäck är inte en vinstaffär för samhället öht. Inte heller köpt läxläsning eller skoputsning. Det är bara ett familjeförfall och ren dekadens. ROT-avdrag är precis lika tvivelaktigt som ränteavdrag, och RUT är ren idioti.

Inte heller har jag sett någon beräkning på ROT-avdrag som tar hänsyn till hur materialet underdebiteras och arbetet överdebiteras, för att beställaren ska kunna göra maximalt RUT-avdrag, vilket maximerar köpkraften och därmed möjliggör för entreprenören att ta ut högsta möjliga pris. Snacka om att sätta marknadskrafterna ur spel. Naturligtvis, som sagt, med svensk hjärndöd borgerlighets goda minne.
Citera
2015-03-19, 11:00
Medlem
Någon hävdar att bostadsbristen inte existerar utan folk bor bara för stort, men vill inte svara på hur han kommit fram till vid vilken gräns folk bor för stort. Han vill inte kommentera om han tycker att en situation likt den i Hong Kong där folk bor i cage homes skulle vara problematisk i Sverige.

En annan gav förslaget att vid under 15 kvadratmeter boyta i snitt skulle det räknas som bostadsbrist. Han vill inte svara på om han skulle anse att det var bostadsbrist om boytan i snitt var 16 kvadratmeter men man i storstäderna skulle se en situation med cage homes likt den i Hong Kong (där boytan i snitt är drygt 15 kvadratmeter).

Ytterligare en person menar att det inte är bostadsbrist eftersom att folk inte är hemlösa. Surprise, surprise, han vill inte heller svara på om han skulle vara redo att säga att det är bostadsbrist om folk bodde i cage homes, då folk inte är hemlösa då heller.

Argumentet att det inte är brist på bostäder eftersom att man kan köpa bostad är ett konstigt argument. Det kommer alltid finnas någon som har råd att köpa bostad. Men om ingen vill sälja, är det då brist även om det finns drivor av tomma lägenheter?

Argumentet att det inte är brist på bostäder eftersom att kötid är kapital på hyresmarknaden är även det ett konstigt argument. Vill man verkligen försöka få folk att tro att brödköer i Sovjetunionen inte berodde på brist på bröd?

Argumentet att det inte är brist på bostäder eftersom att genomsnittlig boyta i landet ligger högt är ytterligare ett konstigt sådant. När blev en änkling i en villa i en utflyttningsort jämförbar med ett vuxet par i en etta i en tillväxtort?

Personligen är jag övertygad om att bostadssituationen i storstadsregionerna påverkar den ekonomiska utvecklingen negativt. Företag kan inte växa som de vill, de tvingas ibland anställa andra personer än sina förstahandsval på grund av att de inte hittar bostad... Oavsett vad detta beror på så måste man se till verkligheten. Under rådande omständigheter så är det tveklöst en brist på bostäder. "Nej, det är ingen brist på bostäder eftersom att man kan köpa en BR eller villa". Jo, det är brist på bostäder ändå, eftersom att långt ifrån alla vill eller kan bo i BR eller villa, och bara för att priserna sätts på marginalen så innebär det inte att det inte är brist.

Dessutom har vi problemet med den dysfunktionella marknaden. I resten av världen är det sällan skillnad på "BR" och "HR", utan marknaden ser till att själv fördela ägarboende och hyrt boende enligt utbud och efterfrågan. I Sverige existerar inte den möjligheten på samma sätt.

Men den viktigaste frågan att svara på är nog ändå följande: Hade det inte varit brist på bostäder, varför byggs det i så fall fler?

Jämförelser som varför det produceras saker som soffor om det inte är brist på dem undanbedes vänligt men bestämt, förutsatt att man inte kan visa en soptipp, ett källarförråd eller liknande där folk slänger eller förvarar sina gamla bostäder när de skaffar nya.
Citera
2015-03-19, 11:02
Medlem
Citat:
Jag har ju talat om för dig vad det är brist på: Det är brist på hyresrätter till underpris. jag står i den kön av rationella skäl.

Kön är en konsekvens av underpriset. Ju mer underpris desto längre kö. Jag har bra kötid, så varför skulle jag släppa min köplats och ge bort mina gratispengar?
Kan du visa var det finns hyresrätter som inte är till underpris då? Om du inte kan det, gissa vad det är då?
Citera
2015-03-19, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Kan du visa var det finns hyresrätter som inte är till underpris då? Om du inte kan det, gissa vad det är då?

Man bygger inte sådana i det här landet, eftersom vi inte har marknadshyror. Marknadshyror finns inte. Har du inte förstått det ännu?
Citera
2015-03-19, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är en ren bokföringsmässig vinst och det synsätt du representerar är också generellt bokhållarens, inte praktikerns. Du utgår nämligen ifrån att arbetet som görs mha ROT och RUT är rationellt och att samhället har nytta av det. Det är ett rätt dumt antagande. Att ge ROT-avdrag för ännu ett polskt trädäck är inte en vinstaffär för samhället öht. Inte heller köpt läxläsning eller skoputsning. Det är bara ett familjeförfall och ren dekadens. ROT-avdrag är precis lika tvivelaktigt som ränteavdrag, och RUT är ren idioti.

Inte heller har jag sett någon beräkning på ROT-avdrag som tar hänsyn till hur materialet underdebiteras och arbetet överdebiteras, för att beställaren ska kunna göra maximalt RUT-avdrag, vilket maximerar köpkraften och därmed möjliggör för entreprenören att ta ut högsta möjliga pris. Snacka om att sätta marknadskrafterna ur spel. Naturligtvis, som sagt, med svensk hjärndöd borgerlighets goda minne.

Jag har inte samma synsätt som du. Om de svarta pengarna istället blir vita, så tjänar staten på detta. Tar man bort ROT och RUT så kommer den svarta sektorn att öka igen och det blir MINDRE i statskassan.

Nytta eller inte. Folk vill ha fint omkring sig och då är väl det en nytta också kan jag tycka.
Citera
2015-03-19, 11:51
Medlem
Citat:
Man bygger inte sådana i det här landet, eftersom vi inte har marknadshyror. Marknadshyror finns inte. Har du inte förstått det ännu?
Det är du, inte jag, som hävdar att det inte är brist på annat än underprissatta hyresrätter. Det är oförenligt med det du skriver nu. Du måste backa på ett av de två påståendena.

Vad kallar man det när någonting som efterfrågas inte finns?
Citera
2015-03-19, 12:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är du, inte jag, som hävdar att det inte är brist på annat än underprissatta hyresrätter. Det är oförenligt med det du skriver nu. Du måste backa på ett av de två påståendena.

Vad kallar man det när någonting som efterfrågas inte finns?

Hävdar du att vi har marknadshyror?

Det jag säger är att avsaknad av marknadsmässiga hyror leder till köer, vilket naturligtvis är sant.

Och jag tror du överskattar efterfrågan av svindyra hyresrätter som bara några få skulle ha råd med.
Citera
2015-03-19, 12:15
Medlem
Citat:
Hävdar du att vi har marknadshyror?
Nej, jag undrade om du kan backa ditt påstående att det enda det råder brist på är underprissatta hyresrätter. Ditt svar var att det inte fanns någon annan typ av hyresrätter.

Det är alltså du, inte jag, som hävdar att det inte är brist på annat än underprissatta hyresrätter. Det är oförenligt med att det inte finns någon annan typ av hyresrätter. Du måste backa på ett av de två påståendena.

Citat:
Och jag tror du överskattar efterfrågan av svindyra hyresrätter som bara några få skulle ha råd med.
Vad är det när någonting som efterfrågas inte finns?
Citera
2015-03-19, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, jag undrade om du kan backa ditt påstående att det enda det råder brist på är underprissatta hyresrätter. Ditt svar var att det inte fanns någon annan typ av hyresrätter.
Ja det finns ju olika slags hyresrätter med olika hyror självfallet, men vad vi inte har är marknadshyror. Först när vi har marknadshyror kan du hitta en hyresrätt utan kö.

Citat:
Det är alltså du, inte jag, som hävdar att det inte är brist på annat än underprissatta hyresrätter. Det är oförenligt med att det inte finns någon annan typ av hyresrätter. Du måste backa på ett av de två påståendena.
Finns väl andra typer med mer marknadsliknande hyror som exempelvis i nyproduktionen med betydligt kortare köer, men vi har inte marknadshyror fullt ut som sagt. Vad som gör köerna kortare där är att klientelet där är ytterst begränsat.

Citat:
Vad är det när någonting som efterfrågas inte finns?
Det är brist, men det är det på allt som är underprissatt.
Citera
2015-03-19, 12:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja det finns ju olika slags hyresrätter med olika hyror självfallet, men vad vi inte har är marknadshyror. Först när vi har marknadshyror kan du hitta en hyresrätt utan kö.
Ja, men jag kan inte betala hyran som krävs. Om inte samhället ger mig bostadsbidrag förstås, men då kan man ju lika gärna subventionera hyran. Det är ganska förnedrande att ta emot bidrag.
Citera
2015-03-19, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, men jag kan inte betala hyran som krävs. Om inte samhället ger mig bostadsbidrag förstås, men då kan man ju lika gärna subventionera hyran. Det är ganska förnedrande att ta emot bidrag.

Vitsen med marknadsanpassade hyror är att det ska finnas olika lägen och standard, som även passar dig. Däremot kommer du inte få någon lyxlägenhet på bästa läge för en fjantsumma, men ditt bostadsbehov kommer att tillfredställas.

Att man ska ge subventioner till hyresrätter och inte hyresgäster är ett enormt resursslöseri. Inte nog med att det gör byggandet extremt mycket dyrare och byggherrarna lata, så ska rika hyresgäster ha bidrag bara för att de vill bo i hyresrätter?

Nä du kommunisttomte. Det har vi inte råd med...
Citera
2015-03-19, 14:18
Medlem
Citat:

Finns väl andra typer med mer marknadsliknande hyror som exempelvis i nyproduktionen med betydligt kortare köer, men vi har inte marknadshyror fullt ut som sagt. Vad som gör köerna kortare där är att klientelet där är ytterst begränsat.
Så du väljer att backa på påståendet att det bara är underprissatta hyresrätter det är brist på. Det innebär alltså att det är brist på..?

Citat:
Det är brist, men det är det på allt som är underprissatt.
Hyresrätter som inte är underprissatta är det alltså brist på för att de är underprissatta? Skärp dig nu. Ett minimum av koherens kan man väl förvänta sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in