2014-10-25, 20:18
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag har sett detta skrivas förr av andra, men aldrig fått något svar på hur det skulle fungera.
Hur skulle mekanismerna för de köerna se ut när man har marknadshyra?

Köer? Varför ska man ha köer?

Det finns inga köer i USA. Hyresvärdarna annonserar på nätet och väljer ut vem som ska få hyra lägenheten. Ofta är det köparens marknad, så att man kan få en lägenhet över dagen. Länkar:
http://www.apartmentguide.com/apartments/Texas/Austin/

http://www.apartmentguide.com/apartments/Washington/Seattle/

http://www.apartmentguide.com/apartments/California/San-Diego/
Får man ett jobb i någon av dessa städer är det inget problem att få tag på en hyresrätt utan kötid.
Citera
2014-10-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej, jag förstår inte det heller. Det var därför jag frågade. Jag undrade hur du tänkte när du skrev att köerna skulle bli kortare.
Kortare köer implicerar att de är kvar men kortare än tidigare.

Nu ser det ut som det kanske var en felskrivning och att du är införstådd med att de upphör att existera.
Citera
2014-10-25, 21:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. Ja

2. Har du en länk till någon som förmedlar hyresrätter (*) till marknadspris?

3. ???

Förstår du verkligen inte att du i punkt tre säger emot det du sagt i punkt 1 och 2?
Citera
2014-10-25, 22:04
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstår du verkligen inte att du i punkt tre säger emot det du sagt i punkt 1 och 2?

Jag tror vi pratar förbi varandra. Istället för att gräva ner oss i den biten så kan du ge din egen syn på sakfrågan:

Citat:
Jag påstår att idag är det svårt att få tag på en hyresrätt i Stockholm (*)

(*) Vitt förstahandskontrakt, utan kontakter, i hyfsat område, hyfsat pendlingsavstånd till centrum, oavsett hyresnivå

Vad tycker du?
Citera
2014-10-25, 22:36
Medlem
Citat:
Dyra enligt ditt tycke kanske men fortfarande under marknadspris, eller hur?
Det vet vi inte. Läs gärna hela inlägget, inte bara första meningen.
Citera
2014-10-25, 22:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Det vet vi inte. Läs gärna hela inlägget, inte bara första meningen.

Om det är kö till lägenheterna med den hyran tycket uppenbarligen folk att de är värda den hyran och förmodligen ännu mer.
Citera
2014-10-25, 22:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tror vi pratar förbi varandra. Istället för att gräva ner oss i den biten så kan du ge din egen syn på sakfrågan:

Vad tycker du?

Det är snarare du som pratar förbi dig själv. Fundera på vad du säger och tycker egentligen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-25 kl. 22:50.
Citera
2014-10-25, 22:47
Medlem
Citat:

Det finns inga köer i USA. Hyresvärdarna annonserar på nätet och väljer ut vem som ska få hyra lägenheten. Ofta är det köparens marknad, så att man kan få en lägenhet över dagen. Länkar:
http://www.apartmentguide.com/apartments/Texas/Austin/

http://www.apartmentguide.com/apartments/Washington/Seattle/

http://www.apartmentguide.com/apartments/California/San-Diego/
Får man ett jobb i någon av dessa städer är det inget problem att få tag på en hyresrätt utan kötid.
Det beror på att privatvärdar inte rapporterar eventuella kölistor de har (precis som privatvärdars kölistor inte ingår i statistiken i Sverige). Som sagt, skulle Stockholmshem börja med marknadspriser skulle det inte ta lång tid innan folk börjar skriva in sig i deras bostadskö...
Citera
2014-10-25, 22:48
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det är snarare du som pratar förbi dig själv. Fundera på vad du säger och tycket egentligen.

Slut på argument? Varför är du så rädd för att skriva att det är brist på hyresrätter?
Citera
2014-10-25, 22:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Slut på argument? Varför är du så rädd för att skriva att det är brist på hyresrätter?

Det blir rätt meningslöst att debattera med någon som säger emot dig själv.

Jag har däremot hela tiden sagt att självklart är efterfrågan av subventionerade hyresrätter större än tillgången på dessa. Det är ju just det som är problemet med hyresregleringarna. Det blir brist och köer.
Citera
2014-10-25, 22:55
Medlem
Citat:
Om det är kö till lägenheterna med den hyran tycket uppenbarligen folk att de är värda den hyran och förmodligen ännu mer.
Ja, men om man inför marknadspriser på alla lägenheter (inte bara de som i dag har presumptionshyra) kanske inte de som är redo att betala mer än presumptionshyra behöver göra det, eftersom att det är möjligt att folk som i dag bor i lägenheter med bruksvärdeshyra inte är redo att betala marknadspriset.

Att marknadspriset på ett litet utbud skulle vara samma som marknadspriset på ett stort utbud är inte helt sannolikt, det håller du väl med om?
Citera
2014-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Det blir rätt meningslöst att debattera med någon som säger emot dig själv.

Jag har däremot hela tiden sagt att självklart är efterfrågan av subventionerade hyresrätter större än tillgången på dessa. Det är ju just det som är problemet med hyresregleringarna. Det blir brist och köer.
Fast nu har det ju varit en lång period med ett överskott av bostäder i Stockholm även med dessa hyresregleringar. I jämförelse så är den allmänna bostadsbristen ett nytt fenomen... Förr var det köer till vissa områden, så fick man bo någon annanstans för att vänta på sin tur. Men då hade man alltså ett förstahandskontrakt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in