Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-18, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så du menar att det borde bli lägre straff om man mördar och styckar någon, bara för att man inte har nån tidigare belastning i brottsregister?

... å andra sidan så är livstid inte alls livstid i Sverige. Hon kanske sitter ett par år extra.
Citera
2015-03-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Onödigt hårt straff för en tjej som inte är livsstilskriminell. Nederlag för rättssamhället.

Du vet att livstid, trots namnet, inte innebär att man sitter resten av livet va?
Citera
2015-03-18, 11:50
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
... å andra sidan så är livstid inte alls livstid i Sverige. Hon kanske sitter ett par år extra.

Citat:
Ursprungligen postat av sp8018
Du vet att livstid, trots namnet, inte innebär att man sitter resten av livet va?

Det beror ju på, teoretiskt så kan man sitta resten av livet.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse

Omvandling till tidsbestämt straff
Efter att ha avtjänat minst tio år av straffet kan den dömde ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Om tingsrätten går med på ansökan, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än 18 år, som är det längsta tidsbegränsade straff som kan dömas ut i Sverige.

Alla beslut om att omvandla livstidsstraff till tidsbestämt straff avgörs i Örebro tingsrätt. Kriminalvården och Rättsmedicinalverket yttrar sig bland annat om hur den dömde skött sig under strafftiden respektive risken för återfall i grov brottslighet.

"Regeringens praxis för benådning av livstidsdömda[redigera | redigera wikitext]
Regeringens skäl till benådningar har inte delgivits och någon praxis har inte funnits. Efter andra världskriget fram till mitten av 1990-talet tidsbestämdes de flesta livstidsstraffen till mellan 12 och 15 år, medan tidsbestämningar därefter legat på mellan 18 och 25 års fängelse.[1] Under tiden 1995-2002 fick 16 livstidsdömda av nåd sina straff tidsbestämda. Tidsbestämning av livstidstraff är inte någon rättighet, och det finns personer som varit frihetsberövade i mer än 16 år[3] utan att deras straff tidsbestämts.[4]"
Senast redigerad av TrumanBurbank 2015-03-18 kl. 11:53.
Citera
2015-03-18, 11:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Alla kan vara en fara för samhället, du och jag inkluderade. Hon är inte den jag tror tillhörd de allra farligaste som borde ha livstid.
Där är du och jag oense. Av det jag vet om henne så är jag ganska säker på att hon kommer hitta på hyss igen...
Citera
2015-03-18, 11:56
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Onödigt hårt straff för en tjej som inte är livsstilskriminell. Nederlag för rättssamhället.

Jag tycker att dessa citat ur artikeln sammanfattar väl varför hon inte passar in i samhället och straffet inte är något mindre än rättvist:

Citat:
Henningsson anföll henne med en hammare efter att hon öppnat dörren. Efter att ha släpat in sin kärleksrival i lägenhetens hall knivhögg ryttarinnan henne upprepade gånger, först med en kökskniv och sedan med en vassare jaktkniv. Hon högg henne även med en medhavd spruta.

Citat:
Efter det brutala våldet i hallen styckade Jonna Henningsson 22-åringens kropp, la delarna i blå ikea-kassar och placerade dem i sin bil som hon sedan lämnade på Konsums parkering i Askersund. Efter det tog hon offrets bil till jobbet.

Citat:
Lugnt och sansat berättade hon för tingsrätten om de makabra och groteska detaljerna som inträffade under morgontimmarna i lägenheten i Askersund i somras.

Det krävs att man är riktigt bakom flötet för att kunna utföra ett sådant dåd och sedan sitta i förhör där man lugnt och sansat förklarar händelseförloppet.
Citera
2015-03-18, 11:59
Bannlyst
Fy helvete. Det är alltid jag undviker tjejer som är besatta av hundar/hästar. Alla jag har träffat, har i stort sett alltid varit sjukt mentalt instabila, controlfreaks osv. Vidrigt gjort usch.
Citera
2015-03-18, 12:02
Medlem
Cocinellas avatar
Nämen det var väl för väl att rättvisa skipats, jag håller med Hovrätten till 100%.

Så här skriver NA:
Citat:
Hovrätten anser att kvinnans faktiska handlande före, under och efter händelsen visar att hon dödade offret med direkt uppsåt. Hovrätten skriver också att man inte köper förklaringen att Jonna Henningsson inte förstod att offret skulle dö när hon högg kniven i henne.

Hovrätten anser också att kvinnans "skymfliga behandling av det döda offret" ska ses som en del av mordet.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2889197-just-nu-livstids-fangelse-for-styckmord
Citera
2015-03-18, 12:17
Medlem
Tror ni att jonna tänker överklaga till högsta domstolen? Tror ni att de tänker ta upp fallet? iom att det är mord/styckning väldigt ovanligt
Citera
2015-03-18, 12:20
Bannlyst
Citat:
Alla kan vara en fara för samhället, du och jag inkluderade. Hon är inte den jag tror tillhörd de allra farligaste som borde ha livstid.

Din eventuella farlighet för samhället vet du säkert mer om själv, än vad jag vet om den. Jag är glad om jag inte blir slentrianinkluderad i någon random population, tack!

För egen del har inte styckning av en rival förekommit. Jag tycker jag borde ha kommit ihåg det ifall det skett. Bör jag kanske ändå ringa Birgitta Ståhle på Säter och fråga vad hon tror? Har jag trängt bort mitt minne?

OnT:
Det ÄR ett hårt straff, inte tu tal om det! Samtidigt kan vi inte ha rivalstyckmörderskor ute på fri fot, varken i Askersund eller någon annanstans.

Läs gärna vad 'norrlandsguldare' nyss skrev. Bra och belysande!
Citera
2015-03-18, 12:25
Medlem
CharlieHarpers avatar
Sitter folk verkligen och tycker att straffet är för hårt? Det är väl fan första gången i Sverige som straffet är rimligt.
Citera
2015-03-18, 12:27
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Tror ni att jonna tänker överklaga till högsta domstolen? Tror ni att de tänker ta upp fallet? iom att det är mord/styckning väldigt ovanligt

Det framgår av aftonbladet-länken att försvaret kommer att överklaga:

"Henningssons advokat Johan Eriksson är mycket besviken och menar att omständigheten att hans klient själv angav sig skulle vara förmildrande i bedömningen.

Han uppger för Aftonbladet att han kommer överklaga domen till Högsta domstolen."

Det ska bli intressant om HD tar upp detta, min mycket amatörmässiga gissning är att de inte gör det.
Citera
2015-03-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHarper
Sitter folk verkligen och tycker att straffet är för hårt? Det är väl fan första gången i Sverige som straffet är rimligt.

Håller HELT med dig! Vi är för flata med straff i Sverige. Och att Jonna fick livstid får mig att jubla! Undrar hur hon tänkte där: "kanske mitt ex tar mig tillbaka om jag dödar hans nuvarande kärlek". Ja ja....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in