Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Hur har du kommit fram till dessa 20km? Gäller detta oavsett höjd? Kan du räkna ut det?
Matematik och erfarenhet?
Du får gärna kontrollräkna om du inte tror mig, grundläggande trigonometri med pytagoras sats (som jag skrev tidigare) som jag antar att man fortfarande får lära sig i Svenska skolan (om du gått där)?
Den geometriska horisonten får du som en funktion av jordens radie och höjden på sändaren (vill du ha målet också får du addera).
Din geometriska horisont = √(2*R*h)
Där R ~ 6.371.000m och h = 3m (din antenn).
= 6.182m
Nu hade vi ju ett mål att ta hänsyn till också och det sticker upp över vattnet så hangarfartyget kan du i en perfekt geometrisk värld se på 20.472m ~20km.
Sen propagerar mikrovågor från en x-bands radar lite annorlunda från synligt ljus och du får lite mer refraktion så fram till kluttergränsen blir avståndet lite större än vad du kan se med ögonen. I verkligheten är mikrovågornas propagering genom luften är avhängigt en rad faktorer men vi kan förenkla ner det hela till ett normalfall.
Eftersom du kanske inte har matlab eller liknande kan du få fuska lite eftersom vi kan slänga in kända värden för krökningen och för hur mikrovågor normalt sett propagerar genom luften. Observera att följande är rent generellt, det är frekvensberoende och beroende på en massa variabler i atmosfären.
Din kluttergräns inträder vid = 4,12 x √h (där h=din antennhöjd).
Med din 3m antenn så landar vi på runt, hoppsan ~7.1km.
För radarhorisontens del så sticker ju fartyget upp över havet så med samma ingångsvärden får vi där ut ~23km.
Dock så ligger ju fartyget i din klutterzon (över 7.1km) där diffraktionen gör det mycket svårt att faktiskt få tillbaka enskilda starka ekon, betänk även att det inte är en perfekt reflektor heller (tvärtom). Sen har vi fresnelzonen som jag diskuterade tidigare (de hänger ihop men vi skall inte lusa ner den stackars tråden med beräkningar) och en normalfördelning på målets radartvärsnitt över horisonten som skapar vissa begränsningar på mål i klutterzonen så det praktiska avståndet för din x-bands radar med sin 3m antenn landar en bit under 23km.
I verkligheten inte markant mycket mer än 20km (inräknat väder, vind, vågor och allmänt atmosfäriskt brus).