2015-03-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
I ämnet statistik studeras ett urval från en större population. Man brukar typiskt kunna fastslå en felmarginal på ungefär tre procent. Tusen slumpvis utvalda personer kan gott ge en uppfattning om den större populationens åsikter. Se våra svenska opinionsundersökningar, varav några görs på webben. Tyskland är ett större land, men jag litar på opinionsundersökningen.

Merkel har redan sagt att EU/USA/NATO är på väg att förlora informationskriget. Cameron muttrar. Obama slänger miljoner på mer propaganda och amerikanska beslutsfattare surar över RT (som ju är ganska tamt). Franska vänstervänliga och oligarkägda Liberation listar kritiska sociala medier och antyder att de betalas av Kreml.

Jag har också delvis följt tyska medier och funnit dem bara marginellt bättre än de svenska. Det tyska satirprogrammet Die Anstalt är dock helt suveränt. Här kommer ett av* flera inslag om Ukraina. En "Putinversteher" är någon som anklagas för att stödja Putin pga kritik mot EU/USA/NATO. En teknik vi ser också på flashback.

Banned German satire "Die Anstalt". Media double standards on Russia and Ukraine (Eng Subs)

https://www.youtube.com/watch?v=WkldaRRPAw4

Om den korrupte "chefen" som beslutar göra en opinionsundersökning vill styra den något, hur lätt är det då inte för honom att välja ut tusen slumpvis utvalda personer från ett större åsiktsregistrerat område som med större sannolikhet ger ett resultat som passar och som kan förstärka den av propagandan påbörjade trenden? Hur många är det fortfarande som tror att den enskilde svensken eller olika områden inte är åsiktsregistrerade i en eller annan form? Av den anledningen litar jag personligen inte på opinionsundersökningar. Beroende på maktens avsikter med opinionsundersökningen på gott och ont så ur det häör perspektivet kan man lita på opinionsundersökningar.
Senast redigerad av Seisma 2015-03-16 kl. 10:12.
2015-03-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är så outbildad att det är pinsamt. "Deutsche Sicherheitskreis" betyder Betyder "tyska säkerhetskrisen", typ. Är det en källa tycker du fåntratt?.
Det står ordagrant "Deutsche Sicherheitskreis" i artikeln, kan det kanske betyda "inom tyska säkerhetskretsar"? Ja det är inte lätt med främmande språk.

Lite hjälp på vägen:
Sicherheitskreis
http://www.linguee.de/deutsch-englisch/uebersetzung/sicherheitskreis.html
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-16 kl. 10:23.
2015-03-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag är trött på att anklagas för min ålder. Nu menar någon att jag är både döv och blind när jag har en motsatt åsikt. Jag är trött på att kallas psyops, putinoid och värre. Läs vad jag skriver. Jag försöker förstå den stora krisen i Ukraina och dess allvarliga följdverkningar för vårt gamla Europa, speciellt Sverige. Ryssland har jag bara besökt en gång och Ukraina har jag aldrig sett. Min ryska är begränsad. Jag försöker bara förstå och jag fruktar att Ukraina kan orsaka storkrig i Europa, om minsta misstag görs, såsom skedde 1914, då alla, inklusive den tyske Kaisern, var emot kriget. Speciellt eftersom USA verkar vilja sätta Europa och Ryssland mot varandra. Om konflikten kommer, så springer USA med svansen mellan benen för att låta två konkurrenter förstöra varandra, som en känd fransman redan har sagt. Det handlar inte bara om Ukraina, det handlar om oss och vår framtid.

Den här tråden påminner mig ibland om dagis. "Du är dum", det är inte ett bra argument. Positionerna är mycket låsta och propagandan uppenbar - speciellt på den ukrainska sidan.

Jag tycker du är en av de mer hederliga att läsa här, fortsätt så. Vad gäller risken för ett tredje världskrig så tror jag att den inte längre existerar och det pga att lokomotivet kraftfullt bromsats in och därför vore ett VK kontraproduktiv vilket inte kommer att tillåtas ske.
2015-03-16, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Grattis, du låter fullt ut som en psyops nu. Bara för att utländsk trupp får lov att vara i ett land betyder det inte att de får ta över det. Barnsliga argument.

Ryssland hade fullt lagliga hyrda baser på Krim, de fick alltså vara på baserna. Transporter till/från baserna var tvungna att föranmälas till Ukrainska myndigheter.

Och jo, det sköts på Krim. Det dog till och med soldater. Bara en handfull, det medges, men det var inte ett fredligt och oblodigt övertagande.

Dina påståenden om att allt gått lagligt till både med avseende på Krim och östra Ukraina är bara patetiska.

Nu tog man ju inte över det utan folket på Krim hade en folkomröstning och innan dess så hade folket begärt skydd av de trupper som fanns på Krim.

Hänvisar till mitt tidigare inlägg
(FB) Situationen i Ukraina just nu, del 3

Däremot kanske jag ska vara noga med att påpeka att det säkert har begåtts någon fom av fel men att detta kanske inte är någon större sak i sammanhanget
Senast redigerad av micks 2015-03-16 kl. 11:11.
2015-03-16, 11:43
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks

Däremot kanske jag ska vara noga med att påpeka att det säkert har begåtts någon fom av fel men att detta kanske inte är någon större sak i sammanhanget

Ett antal fel..

Putin har medgett att beslut om annektering av Krim togs 22 februari 2014 då Yanukovych flydde. Novaja Gazeta har publicerat en plan om övertagande om Novurossya och Krim som var minst 1 år gammal vid tillfället. Yanukovych flykt utlöste plan B. Utöver detta har Specialstyrkornas dag införts 27 februari som helg i Ryssland för dagen då Krim intogs, man bryr sig inte längre om propagandan att "val" hållits.

Val hölls ej, ett 5% parti vann med 90%..omöjligt. Dessutom hade Ukraina folkbokföringen och val kan inte arrangeras så snabbt som det gjordes. De bekanta som jag har på Krim har ingen av dem fått rösta...

Ryska medborgare däremot fick rösta, tom turister. S.k. befolkning utgjordes också av alla ryssar boendes i ryska flottbasstaden Sevastopol med familjer. Utöver detta är befolkningen max 2 miljoner vilket talar om att det inte bara är befolkningen som ska bestämma över så pass stort område. Maximalt med propaganda så kanske max 50-55% var för separat republik, men det betyder inte att den skulle vara rysk. Redan innan var det en autonom republik i Ukraina.

Man kopplade bort ukrainsk tv snabbt på Krim. Valet gjordes till ett val mot nazister och det fanns inget alternativ i valet att finnas kvar i Ukraina!!! Finns väldigt mycket pensionärer där och de lovades mångdubbel pension.

- Putin tog Krim för han vill ha militär kontroll samt kunna dra gasledningar mot Balkan via Krim. Han bryr sig inte smack om opinionen eller befolkningen där.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-03-16 kl. 11:46.
2015-03-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Grattis, du låter fullt ut som en psyops nu. Bara för att utländsk trupp får lov att vara i ett land betyder det inte att de får ta över det. Barnsliga argument.

Ryssland hade fullt lagliga hyrda baser på Krim, de fick alltså vara på baserna. Transporter till/från baserna var tvungna att föranmälas till Ukrainska myndigheter.

Och jo, det sköts på Krim. Det dog till och med soldater. Bara en handfull, det medges, men det var inte ett fredligt och oblodigt övertagande.

Dina påståenden om att allt gått lagligt till både med avseende på Krim och östra Ukraina är bara patetiska.

Enda psyopsen är du och x-snubben i den här tråden...

Dom tog inte över, dom skyddade folket. Det va Krim själva som bestämde att dom ville tillhöra Ryssland. Det är sanningen och försök inte att vrida och vända på det bara för att det va ett jävligt smart drag av dom och du och dina nynazistiska vänner blev lite butthurt.

Innan annektering så sköts det inte ett skott, och inte en enda soldat dog. Däremot så mördades en ukrainsk soldat och en skadades av en sniper, och det är troligtvis inte en rysk soldat, med tanke på att ni nazister gillar att skjuta på eran egen befolkning.

Lika lagligt som Kosovo blev självständigt, fast där mördades massa människor, det är kanske det som saknas i Krim-annekteringen.
2015-03-16, 11:50
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Oj, här var det en massa svammel från dig som vanligt och inget som kan styrka dina fabricerade påståenden.

Det mesta är väl kända fakta vid detta laget. Annars hänvisar jag till länkar i tidigare gjorda inlägg.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-03-16 kl. 12:03.
2015-03-16, 11:51
Medlem
Finns det någon uppskattning på hur många stridande soldater det finns på varje sida?
2015-03-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Och det står fortfarande "up to", "may" vilket indikerar vilka siffror som helst etc. Och du hänvisade dessutom till en tysk undersökning att medierna inte var trovärdiga i Tyskland. Då får du väl sluta bombardera oss med tyska länkar. Att det finns Putin Verstehers i Tyskland inom vänstern och bland extrema är inget nytt heller. Tyskarna är kanske inte så duktiga på omvärldsanalys.

Nu är det så att de tyska medierna försöker återupprätta sitt dåliga förtroende bland sina läsare av vilka 63% har dålig eller inget förtroende alls för deras rapportering. Att då revidera upp den felaktiga siffran 5000 döda i Ukraina konflikten, en felaktig siffra som i verkligheten försöker dölja folkmordets omfattning i östra Ukraina, orsakat av kievjuntan och dess stödjepelare i väst, med den mera realistiska 50 000 döda vilket för tillfället bara når upp till ca 1,5 tusendelar av förintelsen. En sådan sanningsuppdatering gör att de vid nästa opinionsundersökning tagit tillbaka lite av den skada de orsakat sig själva och uppnår
kanske hela 62 %. Små steg i rätt riktning.
2015-03-16, 12:06
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Nu är det så att de tyska medierna försöker återupprätta sitt dåliga förtroende bland sina läsare av vilka 63% har dålig eller inget förtroende alls för deras rapportering. Att då revidera upp den felaktiga siffran 5000 döda i Ukraina konflikten, en felaktig siffra som i verkligheten försöker dölja folkmordets omfattning i östra Ukraina, orsakat av kievjuntan och dess stödjepelare i väst, med den mera realistiska 50 000 döda vilket för tillfället bara når upp till ca 1,5 tusendelar av förintelsen. En sådan sanningsuppdatering gör att de vid nästa opinionsundersökning tagit tillbaka lite av den skada de orsakat sig själva och uppnår
kanske hela 62 %. Små steg i rätt riktning.

Nu fortsätter ni tjatet i spaltmil om en tysk undersökning om allmän medietrovärdighet. Försök hålla er till situationen i Ukraina, tack. Läste själv denna undersökning och medietrovärdigheten vår låg hela tiden 2007-2014 i alla undersökningar utom just nån lokförarstrejk, samt att det gällde ALLA medier så om folk misstror Ruptly och RT så ingår de i statistiken..

De anger bara att det KAN var upp till 50000, dvs de påstår stor osäkerhet, vilket andra inte påstår. Eftersom officella siffror är klart lägre så är det troligare med 5000-10000.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-03-16 kl. 12:16.
2015-03-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ett antal fel..

Putin har medgett att beslut om annektering av Krim togs 22 februari 2014 då Yanukovych flydde. Novaja Gazeta har publicerat en plan om övertagande om Novurossya och Krim som var minst 1 år gammal vid tillfället. Yanukovych flykt utlöste plan B. Utöver detta har Specialstyrkornas dag införts 27 februari som helg i Ryssland för dagen då Krim intogs, man bryr sig inte längre om propagandan att "val" hållits.

Val hölls ej, ett 5% parti vann med 90%..omöjligt. Dessutom hade Ukraina folkbokföringen och val kan inte arrangeras så snabbt som det gjordes. De bekanta som jag har på Krim har ingen av dem fått rösta...

Ryska medborgare däremot fick rösta, tom turister. S.k. befolkning utgjordes också av alla ryssar boendes i ryska flottbasstaden Sevastopol med familjer. Utöver detta är befolkningen max 2 miljoner vilket talar om att det inte bara är befolkningen som ska bestämma över så pass stort område. Maximalt med propaganda så kanske max 50-55% var för separat republik, men det betyder inte att den skulle vara rysk. Redan innan var det en autonom republik i Ukraina.

Man kopplade bort ukrainsk tv snabbt på Krim. Valet gjordes till ett val mot nazister och det fanns inget alternativ i valet att finnas kvar i Ukraina!!! Finns väldigt mycket pensionärer där och de lovades mångdubbel pension.

- Putin tog Krim för han vill ha militär kontroll samt kunna dra gasledningar mot Balkan via Krim. Han bryr sig inte smack om opinionen eller befolkningen där.
Han beslutade att stödja krimbornas "freedom fight" för självständighet efter det hade framkommit att ca 80% av dessa ville tillhöra Ryssland. Folkets rätt till självbestämmande benämns väl som en grundläggande del av demokratin?

Speaking last year, Mr Putin had said only that he took his final decision about Crimea after secret, undated opinion polls showed 80% of Crimeans favoured joining Russia.
http://www.bbc.com/news/world-europe-31796226

Det finns tre västliga undersökningar som stödjer detta påstående, om krimarnas vilja att tillhöra Ryssland (se nedan)
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-16 kl. 12:24.
2015-03-16, 12:34
Medlem
Citat:
De anger bara att det KAN var upp till 50000, dvs de påstår stor osäkerhet, vilket andra inte påstår. Eftersom officella siffror är klart lägre så är det troligare med 5000-10000.
Jag vill bara korrigera ditt nedre tal 5 000, numera har antalet höjts till 6 000.

6,000 have died in eastern Ukraine in less than a year, UN says
http://edition.cnn.com/2015/03/02/europe/ukraine-death-toll/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in