2015-03-16, 03:05
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Några menar att Krim invaderades av ryska trupper. Jag påminner om att de redan var på plats. Om fler flögs in, så gjordes det enligt ett gammalt avtal om antalet tillåtna soldater i området. Jag tror 25.000 soldater tilläts, men siffran kan ha varit annorlunda.

Krims öde avgjordes av folket i en folkomröstning, inte av soldater. Efter ett massivt stöd för självständighet, så förklarade Krims folkförsamling självständighet och ansökte senare om anslutning till Ryssland. Soldaterna spelade bara en marginell roll, som beskyddare mot högra sektorn och andra våldsverkare, och de gjorde det utan att avfyra ett enda skott. Jag måste påminna om att allt gick fredligt till. Krim togs inte i krig.

I östra Ukraina råder inbördeskrig och visst finns det ryssar där, precis som det finns västerlänningar i de ukrainska frivilligbataljonerna. Det finns tecken på att välutbildade ryska soldater kämpar för Novorossiya, det har jag undrat över. De kommer nog inte dit som betalda soldater, de kommer som frivilliga, det är min senaste teori. Jag har inte hela sanningen, men jag grundar teorin på att Vladimir Putin vill undvika att intervenera militärt i Ukraina. Han hedrar internationell lag. Krim anslöts enligt konstens alla regler och klarar en domstol, Novorossiya är en helt annan sak, legalt sett. En öppen militär intervention där skulle få både militära och legala internationella konsekvenser för Ryssland. Jag förstår de som är frustrerade med Putin i det här fallet, de lider när de ser sorgerna i Novorossiya och Ukraina och det gör jag också, men jag väljer att lita på Vladimir Putin. Hittills har han lyckats undvika tredje världskriget, trots alla provokationer. Minns att Ryssland kan ta Kiev på bara 48 timmar, men det händer ju inte.

Neger snälla...

Du tror inte att Rysslands förmåga att skicka in tunga vapensystemen på löpande band samt att skicka in "frivilliga gröna gubbar" för att bemanna dessa system hade någon påverkan på konflikten?

Rebellerna i öst fick konsekvent storpisk under en längre period för att helt plötsligt hitta en rysk bigrad i en gammal lada.
2015-03-16, 03:45
Medlem
Jag är trött på att anklagas för min ålder. Nu menar någon att jag är både döv och blind när jag har en motsatt åsikt. Jag är trött på att kallas psyops, putinoid och värre. Läs vad jag skriver. Jag försöker förstå den stora krisen i Ukraina och dess allvarliga följdverkningar för vårt gamla Europa, speciellt Sverige. Ryssland har jag bara besökt en gång och Ukraina har jag aldrig sett. Min ryska är begränsad. Jag försöker bara förstå och jag fruktar att Ukraina kan orsaka storkrig i Europa, om minsta misstag görs, såsom skedde 1914, då alla, inklusive den tyske Kaisern, var emot kriget. Speciellt eftersom USA verkar vilja sätta Europa och Ryssland mot varandra. Om konflikten kommer, så springer USA med svansen mellan benen för att låta två konkurrenter förstöra varandra, som en känd fransman redan har sagt. Det handlar inte bara om Ukraina, det handlar om oss och vår framtid.

Den här tråden påminner mig ibland om dagis. "Du är dum", det är inte ett bra argument. Positionerna är mycket låsta och propagandan uppenbar - speciellt på den ukrainska sidan.
2015-03-16, 04:23
Medlem
Kiev hedrar inte Minsk2. En speciell hemlig klausul om självständighet för Donbass har av presidenten lämnats till Rada, men ingen omröstning har ägt rum. Lyaschko säger att han inte stödjer den, men han vill vara kvar i koalitionen. Republikerna i öster menar att Yats och andra nu bör utsättas för europeiska sanktioner. Kiev torpederar Minsk2, inte Novorossiya. Tyskland och Frankrike påminns om att de har lovat att bygga upp banksystemet i Novorossiya. Kiev utför ett ekonomiskt krig mot de två republikerna. Minsk2 är nu en FN-resolution, det är mycket viktigt att veta.

Delar av denna video har engelska subs, men inte hela. Denna video har tyska subs.

Sachartschenko: Donbass fordert Sanktionen gegen Kiew

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=D3pmq3zpyTI
2015-03-16, 06:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag är trött på att anklagas för min ålder. Nu menar någon att jag är både döv och blind när jag har en motsatt åsikt. Jag är trött på att kallas psyops, putinoid och värre. Läs vad jag skriver. Jag försöker förstå den stora krisen i Ukraina och dess allvarliga följdverkningar för vårt gamla Europa, speciellt Sverige. Ryssland har jag bara besökt en gång och Ukraina har jag aldrig sett. Min ryska är begränsad. Jag försöker bara förstå och jag fruktar att Ukraina kan orsaka storkrig i Europa, om minsta misstag görs, såsom skedde 1914, då alla, inklusive den tyske Kaisern, var emot kriget. Speciellt eftersom USA verkar vilja sätta Europa och Ryssland mot varandra. Om konflikten kommer, så springer USA med svansen mellan benen för att låta två konkurrenter förstöra varandra, som en känd fransman redan har sagt. Det handlar inte bara om Ukraina, det handlar om oss och vår framtid.
Ingen lyssnar på ditt trams om ålder eller nationalitet. Du skriver som en påse nötter och sitter klockan 4 på flashback och försöker låta som en "concerned citizen". Det är inte så många som går på det, speciellt inte eftersom du följer formel 1a vad gäller desinformationen.

Här har du lite info om hur husse plockade upp sin marionett:
Citat:
Putin told Yanukovych's cortège to go to coastline, where Russian helicopters & special forces picked him up. New doc
https://twitter.com/ASLuhn/status/577186945773793280

Det må låta som propaganda men som vi sett är allt som sägs om den sjuka quislingen Janukovitj och hans husse sant, tyvärr. Putin berättar själv efter ett tag och förstör ert månadslånga arbete.

Vi ska vara glada att Ukraina nu är ännu en del av Europa som kommer hamna under EUs och NATOs beskydd.
Senast redigerad av Xelious 2015-03-16 kl. 06:36.
2015-03-16, 07:14
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Här kommer länken till vad tyska BND, Bundesnachrichtendienst, sade.

BND estimates Ukraine casualties at staggering 50,000

http://www.liveleak.com/view?i=155_1423400634&comments=1

Du och jag vet vad krig är, men många vet det inte. Det första en soldat måste göra är att lägga krigsromantiken på hyllan, annars fungerar han inte vid fronten. Dela gärna med dig av dina krigserfarenheter, många behöver lära sig. Jag minns när polska soldater från båda sidor diskuterade kriget många år efteråt och blev vänner.

Vad pratar du om? Vilka soldater och från vilka sidor? Wehrmacht och Röda Armen? AK och LWP? NSZ och KBW? Precisa gärna. När du skriver att du minns, menar du något du personligen upplevt? Syftar du på en enstaka diskussion mellan två soldater eller på en större diskussion på samhällsnivå rörande krigets historiografi?
2015-03-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Vad pratar du om? Vilka soldater och från vilka sidor? Wehrmacht och Röda Armen? AK och LWP? NSZ och KBW? Precisa gärna. När du skriver att du minns, menar du något du personligen upplevt? Syftar du på en enstaka diskussion mellan två soldater eller på en större diskussion på samhällsnivå rörande krigets historiografi?
Här kommer en länk till artikeln i Frankfurter Allgemeine Zeitung som skriver att ""Deutsche Sicherheitskreis"" uppskattar dödstalen i Ukraina konflikten upp till ca 50 000 individer.

"Allgemeinen Sonntagszeitung damit, dass bislang bis zu 50.000 ukrainische Soldaten und Zivilisten in den Kämpfen im Osten des Landes ums Leben gekommen sein könnten"

"Sunday newspaper with the fact that so far up to 50,000 Ukrainian soldiers and civilians may have come in the fighting in the east of the country killed"

Orginal artikel
http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/ukraine-sicherheitskreise-bis-zu-50-000-tote-13416132.html

Artikel översatt via Google tranltate till engelska
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.f az.net%2Faktuell%2Fpolitik%2Fausland%2Fukraine-sicherheitskreise-bis-zu-50-000-t ote-13416132.html

Google translate tool
http://itools.com/tool/google-translate-web-page-translator

Artikeln är publiceras av Frankfurter Allgemeine Zeitung (wiki):
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurter_Allgemeine_Zeitung
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-16 kl. 08:54.
2015-03-16, 08:29
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Här kommer en länk till artikeln i Frankfurter Allgemeine Zeitung som skriver att tyska BNP uppskattar dödstalen i Ukraina konflikten till ca 50 000 individer.

"Allgemeinen Sonntagszeitung damit, dass bislang bis zu 50.000 ukrainische Soldaten und Zivilisten in den Kämpfen im Osten des Landes ums Leben gekommen sein könnten"

"Sunday newspaper with the fact that so far up to 50,000 Ukrainian soldiers and civilians may have come in the fighting in the east of the country killed"

Orginal artikel
http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/ukraine-sicherheitskreise-bis-zu-50-000-tote-13416132.html

Artikel översatt via Google tranltate till engelska
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.f az.net%2Faktuell%2Fpolitik%2Fausland%2Fukraine-sicherheitskreise-bis-zu-50-000-t ote-13416132.html

Google translate tool
http://itools.com/tool/google-translate-web-page-translator

Artikeln är publiceras av Frankfurter Allgemeine Zeitung (wiki):
http://en.wikipedia.org/wiki/Frankfurter_Allgemeine_Zeitung

Man har höftat till att "up to", "eventuellt" finns det så många offer, att det ligger inom osäkerhet..Har inte sett sådana siffror nånstans förutom från fanatiska pro ryssar. Först publicerar du en undersökning att tyskarna inte litar på medier. Sen envisas du och "vedhuggare" att lämna mängder av tyska länkar. Det blir nästan som att låtsas att Aftonbladet är en original källa vad gäller Ukraina. Och samtidigt påstå att den otrovärdig.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-03-16 kl. 08:51.
2015-03-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Man har höftat till att "up to", "eventuellt" finns det så många offer, att det ligger inom osäkerhet..Har inte sett sådana siffror nånstans förutom från fanatiska pro ryssar. Först publicerar du en undersökning att tyskarna inte litar på medier. Sen envisas du och "vedhuggare" att lämna mängder att tyska länkar. Det blir nästan som att låtsas att Aftonbladet är en original källa vad gäller Ukraina. Och samtidigt påstå att den otrovärdig.
Ursprungskällan är "Deutsche Sicherheitskreis" vad är din källa?
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-16 kl. 08:49.
2015-03-16, 08:56
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Man har höftat till att "up to", "eventuellt" finns det så många offer, att det ligger inom osäkerhet..Har inte sett sådana siffror nånstans förutom från fanatiska pro ryssar. Först publicerar du en undersökning att tyskarna inte litar på medier. Sen envisas du och "vedhuggare" att lämna mängder att tyska länkar. Det blir nästan som att låtsas att Aftonbladet är en original källa vad gäller Ukraina. Och samtidigt påstå att den otrovärdig.

Det verkar som om tyskspråkiga media har gått på den ryska desinformationen, vilket säkert hänger ihop med Merkel syn på Ukarina frågan.

Du förstår Birgerkungen när jag var ung i ett annat Sverige arbetande jag hårt och älskade Ryssland. Vi som var med då vet att Pravda alltid har rätt för år 1066 vid Hasting vann ryska armén över legosoldater från Kamurun. Tyvärr har jag ingen länk men du kan lita på mig.

Tyskland har en väldigt ambivalent syn på Ukarina och det är där rysk pysop kan göra störst skada.
2015-03-16, 08:58
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:

Och det står fortfarande "up to", "may" vilket indikerar vilka siffror som helst etc. Och du hänvisade dessutom till en tysk undersökning att medierna inte var trovärdiga i Tyskland. Då får du väl sluta bombardera oss med tyska länkar. Att det finns Putin Verstehers i Tyskland inom vänstern och bland extrema är inget nytt heller. Tyskarna är kanske inte så duktiga på omvärldsanalys.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-03-16 kl. 09:02.
2015-03-16, 09:43
Medlem
Citat:
Och det står fortfarande "up to", "may" vilket indikerar vilka siffror som helst etc. Och du hänvisade dessutom till en tysk undersökning att medierna inte var trovärdiga i Tyskland. Då får du väl sluta bombardera oss med tyska länkar. Att det finns Putin Verstehers i Tyskland inom vänstern och bland extrema är inget nytt heller. Tyskarna är kanske inte så duktiga på omvärldsanalys.
Jag ska försöka hjälpa dig med tolkningen av artikeln. Det man försöker säga att de nu redovisade dödstalen i Ukraina konflikten ca 6000 är sannolikt en kraftig underskattelse och att det vara så att upp till 50 000 individer har kanske dödats.
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-16 kl. 09:50.
2015-03-16, 09:52
Medlem
Xeliouss avatar
Poroshenko är i Tyskland idag, får se vad som kommer ut av detta möte:
Citat:
Ahead of meeting Merkel in Berlin today Poroshenko tells Bild Ukraine desperately needs German help. Minsk agreement 'hope not reality'

Citat:
Du är så outbildad att det är pinsamt. "Deutsche Sicherheitskreis" betyder Betyder "tyska säkerhetskrisen", typ. Är det en källa tycker du fåntratt?

Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
När du skriver att du minns, menar du något du personligen upplevt? Syftar du på en enstaka diskussion mellan två soldater eller på en större diskussion på samhällsnivå rörande krigets historiografi?
Han låtsas vara ~80år, det är en av "rollerna", se hans tidigare inlägg: "Krim anslöts till Ukraina år 1954, om jag minns rätt. ", "Jag har förmånen att minnas Europa på 50-70-talet.". Inget att lägga någon större vikt vid med andra ord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in