2015-02-24, 10:55
Medlem
Chrillothekids avatar
Fantastiskt intressant att vissa sjukt skadade människor pratar om "Rysslans MÄKTIGA armé" och hur gigantisk den tydligen skall vara. Visst är allt relativt. Jämfört med Sveriges armé eller vad pratar vi om? Ta en titt på denna bilden:

http://armscontrolcenter.org/images/USvsNext152012.jpg

Ryssland må vara största landet till ytan men har också en svårt fattig befolkning. Landet är heller inte rikt så ryssälskarna får sluta fantisera.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28nominal%29_per_capita

Runt 51 plats i världen hamnar mäktiga Ryssland
Svensson är mer än 4 gånger så rik som Ivan. Och sånt här har betydelse när det gäller krig. Ryssland pumpar som vi vet inte en stor del av sin militär in i Ukraina och inte lyckas de speciellt bra. 3000 döda i Debaltseve mot ca 200 Ukrainare. Den där ekvationen får man inte ihop. Ju mer Ukrainarna inser detta ju mer vill de föra krig mot angriparna Ryssland. Med USA och EU i ryggen, vid en ytterliggare provokation från Putlers sida, där mer och bättre utrustning hamnar i Ukrainska händer så kommer Ryssland göra en ny Gorbatjov och lösa upp Ryssland i ännu mindre delar.

Kanske ett troligt scenario för framtiden?
2015-02-24, 11:00
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Snälla, för ett par månader sedan så svor sig alla ryssälskare att ett gäng kolgruvearbetare och bönder helt spontant hittat lite moderna ryska mekaniserade förband och avancerade luftvärnssystem i någon jävla lada och att varat kära fredsälskande Ryssland aldrig skulle kränka ett annat lands territorium.

Samma ryssälskare sitter idag när det inte längre går att neka till ryska förband och vapensystem på ukrainsk mark och hävdar att ryssen bara gör det för att rädda sitt folk.

Ryssland har och kommer alltid skita fullständigt i sitt folk, ett Ukraina som närmar sig väst är därimot inget man kan skita i.
Så man väljer helt enkelt att med vapenmakt värna sina intressen i närområdet. Måste vara en rysk nationalsport att invadera sina mindre grannländer.

Ryssland är och kommer alltid vara ett jävla skithål fullt med ohederliga krigsherrar som bör skickas tillbaka till tsartiden medels vapenmakt.

Kan ju inte annat än att hålla med, det är helt fantastiskt korkade svar och argumentation som rullar i tråden som i ett ekorrhjul. Det är ofta så banala svar att man tror man har med 10 åringar att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Fantastiskt intressant att vissa sjukt skadade människor pratar om "Rysslans MÄKTIGA armé" och hur gigantisk den tydligen skall vara. Visst är allt relativt. Jämfört med Sveriges armé eller vad pratar vi om? Ta en titt på denna bilden:

Ryssland må vara största landet till ytan men har också en svårt fattig befolkning. Landet är heller inte rikt så ryssälskarna får sluta fantisera.

Svensson är mer än 4 gånger så rik som Ivan. Och sånt här har betydelse när det gäller krig. Ryssland pumpar som vi vet inte en stor del av sin militär in i Ukraina och inte lyckas de speciellt bra. 3000 döda i Debaltseve mot ca 200 Ukrainare. Den där ekvationen får man inte ihop. Ju mer Ukrainarna inser detta ju mer vill de föra krig mot angriparna Ryssland. Med USA och EU i ryggen, vid en ytterliggare provokation från Putlers sida, där mer och bättre utrustning hamnar i Ukrainska händer så kommer Ryssland göra en ny Gorbatjov och lösa upp Ryssland i ännu mindre delar.

Oj det var ett bra fynd, det va en jävla massa ryssar som stupat, Putin den lille vatnik måste va grymt besviken, jag tycker han ska reda ut mer av den inhemska korruptionen och få igång landets export av varor istället för att satsa pengar på krig och sina egna bankkonton.
Senast redigerad av QuattroCarl 2015-02-24 kl. 11:07.
2015-02-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid

Du gör en löjeväckande underskattning av Ryssland! Ryssland är en kärnvapenmakt! Att USA sedan lägger mycket större resurser på försvaret har mindre betydelse. Ryssland är absolut en kraft att räkna med. Det cirkulerar också påståenden i stil med att landet skulle ha en usel krigsmakt - vilket är helt fel! Landet har stora väpnade styrkor. Dina diagram spelar ingen roll här.
2015-02-24, 11:12
Medlem
Ulvhamns avatar
Först tack för att du försöker lyfta tråden
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyBOT
Vart är förståelsen för att Ryssland fortfarande är ett fruktansvärt mäktigt land, sträcker sig över halva jordklotet, hyser en otroligt nationalistisk och stolt befolkning och framförallt - Sitter på tillräckligt med kärnvapen för att sätta punkt för mänskligheten med ett knapptryck. Detta är en nation där en stor del av befolkningen fortfarande bär på förödmjukelsen att ha förlorat det kalla kriget, Som längtar efter att få se sitt land tas på allvar igen. Att inte bli Tvivlar starkt på att Ukraina och annekteringen av Krim är en rysk plan på europeiskt herravälde, utan endast en framtvingad reaktion av NATOs framryckningar. De tvingas ju just nu in i ett hörn där snart militära medel är den enda utvägen för att bevisa att de inte går att dalta med.
Vi har nog lagt denna typ av argumentation på hyllan sedan många år. Vi ser inte till nationell stolthet som blivit förödmjukad i ett stort och mäktigt land som adekvata argument. Vad är de realpolitiska förutsättningar för att ta Ryssland på alvar? I dag ser knappt någon på Ryssland som en stormakt, då makt definieras inte längre av vad som visas upp på 1 Maj parader på Röda Torget. Diskrepansen mellan Rysslands önskan att vilja se sig själv som en världsmakt och nästan hela övriga världen som ser Ryssland som en råvaroproducent med korruption, laglöshet, missbruk och en ledare som bygger palats åt sig själv. Den diskrepansen går inte att överbrygga med argument och visst finns behov av att modifiera bilderna och här får Ryssland det svårt att ta in den roll de har fått. Ryssland förlorade kalla kriget och freden schabblade deras ledare bort.

Citat:
Ett skadat och trängt djur(i detta fall björn) väldigt oberäkneligt och farligt. Att peta på det och tränga det till det inte finns någon annan utväg än våld är väll ingen bra ide? NATO skapades ju förfan som en ANTI-Ryssland(sovjet)allians och att "Det är en defensiv allians, oroa er inte om att militärbaserna i räckvidd för Moskva." skulle lugna ryssarna något alls är det dummaste jag hört. (Hur var det med Kuba nu igen?)
Här kunde jag ta enkla poäng på ”avliva den stackar skadade björnen då” men läget är alldeles för alvarligt för retorisk lekstuga. Det är däremot viktigt för Ryssland att förstå att Väst inte längre tar någon på allvar som beter sig som ryska ledare gör mot sitt eget folk. Låt oss inte diskutera detaljer här, dessa områden är bla rättsäkerhet, fördelningspolitik, jämlikhet, yttrandefrihet. Varför tar då väst Kina på allvar, enkelt de har pengarna och är en stor marknad.
Det är en annan värld och på samma sätt som Frankrike förstod 1870 att loppet var kört och Tyskland skulle bli Europas stormakt och Sverige 1808 insåg tack och lov att det var dags att sluta spela ”Risk” med den egna befolkningen som insatts, på samma sätt bör Ryssland se sig själv lite nyktrare och slänga oket efter Tsar Peters drömmar.
Citat:
hoppas det inte blöder ur ögonen.
Tack, det har kommit tårar många gånger …9 rota, Krokodil dokumentären, Sarkofagen (teater)
2015-02-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoneyBOT
När man läser analyserna kring rysslands agerande och hur - i brist på bättre ord "väst" skall hantera krisen i Ukraina och gång på gång blir överraskatt av motreaktionerna från ryssland så blir jag mörkrädd över hur inkompetent den militära ledningen i NATO och dess politiska anhängare faktiskt verkar vara. Att det är dessa människor som skall hantera vår säkerhetspolitik.

Vart är förståelsen för att Ryssland fortfarande är ett fruktansvärt mäktigt land, sträcker sig över halva jordklotet, hyser en otroligt nationalistisk och stolt befolkning och framförallt - Sitter på tillräckligt med kärnvapen för att sätta punkt för männskligheten med ett knapptryck.
Detta är en nation där en stor del av befolkningen fortfarande bär på förudmjukelsen att ha förlorat det kalla kriget, Som längtar efter att få se sitt land tas på allvar igen. Att inte bli Tvivlar starkt på att Ukraina och annekteringen av Krim är en rysk plan på europeisk herravälde, utan endast en framtvingad reaktion av NATOs framryckningar. De tvingas ju just nu in i ett hörn där snart militära medel är den enda utvägen för att bevisa att de inte går att dalta med.

Ett skadat och trängt djur(i detta fall björn) väldigt oberäkneligt och farligt. Att peta på det och tränga det till det inte finns någon annan utväg än våld är väll ingen bra ide?

NATO skapades ju förfan som en ANTI-Ryssland(sovjet)allians och att "Det är en defensiv allians, oroa er inte om att militärbaserna i räckvidd för Moskva." skulle lugna ryssarna något alls är det dummaste jag hört. (Hur var det med Kuba nu igen?)

Vad skulle hända i en situaion med ombytta roller? Ifall det istället var Warzsawapakten som började anrätta baser i sydamerika och västindien med missiler inom räckhåll för Washington skulle verkligen USA godta det med garantin om att Warzsawapakten endast är en "Defensiv allians"?

Nej. Som vi såg flera flera gånger under kalla kriget så använde sig USA flitigt av monroedoktrinen städa upp i sin närhet. Tydligen helt ok och förståeligt. Men oacceptabelt nu när Ryssland gör det. Varför? Snälla förtydliga.

hoppas det inte blöder ur ögonen.

Det är väl bara att hålla med i det mesta du skriver. Vad dom tycker är oacceptabelt nu när Ryssland gör likadant är hat och dumhet. Hat som ofta beror på att dom är gamla stofiler som inte skakat av sig skräcken för ryssen och kommunismen. Dumhet för att dom ställer upp gratis som psyops för amerikanska intressen (förklaras väl med massiv propaganda och hjärntvätt från hollywod och amerikansk tv under för många år) där "stackars" ryssen måste betala sina. Det finns väl en del skribenter här som är unga och förmodligen lever i sin autistiska COD-värld som i ilska också skriver av sig efter en förlorad match. Hur det än är så är det för mycket hat i denna tråd för att ens göra den ens lite intressant längre men det är väl det som är meningen (psyops), men man tittar in ibland. Det är i alla fall bra att veta att hat tär på själen så dom får vad dom ger till slut.

Vad det gäller USA och NATO så är det annorlunda. Beslutsfattarna är inte drivna av hat där utan i vanlig ordning pengar och makt. Ukraina är tyvärr ett verktyg för dessa intressen.
USA såg en chans nu att gå vinnande hur dom än spelade men för oss i Europa är det mer osäkert. Antingen skulle Ryssland vika sig då Ukraina gick mot väst och NATO och se sig bli kastrerade i svarta havet eller skulle dom värna flottbasen på Krim och ta dyrbara sanktioner som sänker deras ekonomi och gör det svårt att upprusta försvaret. Troligen är det naturesurser i Arktis och Rysslands anspråk där som är den viktigaste grundorsaken. Danmarks och Kanadas agerande i Ukrainakonflikten är lite intressant här.

Ryssland svarar naturligtvis med stöd till separatisterna i olika grad dels för att det är en rysk minoritet i Ukriana men även för att knäcka landet och göra det lite dyrare för USA och IMF. USA och väst måste naturligtvis hålla Ukrina flytande och krampaktigt se till att dom inte förlora dom dyrbara områderna med naturtillgångar (där nu striderna är). Naturligtvis finansieras äventyret av lån till Ukraina så att dom senare förhoppningsfullt kan få tillgång till deras naturresurser också (kan bli svårt herr Biden).

Man får se hur långt ledarna i USA och Europa vågar dra det. Att blockera SWIFT från Ryssland vore som en krigsförklaring och jag ser då hellre att dom levererar vapen till Ukrina (dom förlorar ändå). Som tur är så har dom något eget banksystem på gång som man får väl hoppas det sjösätts snart så att inte reaktionen blir allt för våldsamt om hoten blir verklighet.

Ja, det är i stort sett samma sak som Monroedoktrinen och deras härjningar i sydamerika. Nu också modifierad att omfatta hela världen med terrorism, stygga Putin och förmodligen hot från Kina som argument i slutändan. Att Ryssland nu gör likadant i liten skala med Ukraina sticker många i ögonen. Man skulle önska att de större makterna lämnade oss mindre länder i fred men så är det inte och USA är fortfarande värst. Men det landet och kulturen är lättare för dom flesta att ändå acceptera som herrar, även för mig, men fel är det.

Allt egentligen självklarheter för en tänkande människa som du verkar vara ...

Nu kommer det vanliga gänget och spy galla över detta inlägg men det är inget att bry sig om, det har dom gjort dag ut och dag in så länge tråden funnits, det ingår så att säga i deras arbetsbeskrivning.
2015-02-24, 11:23
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Jag menar att det finns frivilliga på båda sidor i detta krig. Däremot antyder artikeln att frivilliga från Ryssland utsätts för “political commissars” som givetvis arbetar för att människorna ska fatta beslut i en viss riktning.

Men vad som är helt frivilligt blir ju som du skriver närmast en filosofisk fråga. Men varför skickar man "political commissars" till soldaterna om man inte vill påverka (manipulera) dem?
Ryssland ligger på 152:a plats på Reportrar utan gränsers Pressfrihetslista 2015, att hävda att de har möjlighet att ta reda på precis hur mycket de vill är kanske lite magstarkt. Visst finns det kanske Putin-fientlig media i Ryssland men hur många lyckas söka upp den.

Igen: ingen människa har tillgång till komplett information eller är fri från påverkan. Du utsätts hela tiden för en störtflod av propaganda och reklam från människor som "arbetar för att du ska fatta beslut i en viss riktning". Det innebär inte att du saknar fri vilja. Man är frivillig om man själv väljer att delta i ett krig, till skillnad från att beordras att göra det.

Citat:
Det är dylika påståenden som gör att din trovärdighet sjunker till bottennivå. Påstå inte att du som sitter bakom ett skrivbord i Sverige vet vad som förmedlar situationen i Ukraina "extremt gott".

Jag kan visst uttala mig om kvaliteten på Semyon Pegovs rapportering. Jag har följt den under hela tiden som striderna kring Debaltsevo pågick. Pegov var nästan alltid först med relevant information om vad som hände och hans uppgifter bekräftades som regel av västmedia, dock hela tiden flera dagar i efterhand.
2015-02-24, 11:24
Medlem
Ukraina kommer att tvingas, om än per design, till default. Det är nödvändigt för att säkra nyttan av IMF. Det är den verkliga kostnaden för kriget och folkets lidande blir tyvärr stort. Men det är också en varm och vacker vårdag i kiev. Någonstans mitt i kaos och misär finns någonting vackert. En förhoppning om en bättre morgondag. Jag älskar det här landet och dess människor.

Men jag har också ett stort ansvar att bidra till en positiv förändring. Nu behöver det land och de människor jag älskar mig mer än någonsin. Så jag lägger ned flashback ett tag.

Men jag tackar debattörer, på båda sidorna av konflikten, för sakliga och intressanta inlägg. Ni vet vilka ni är. Många av mina åsikter har ändrats. Och det inbillar jag mig är precis det som en nyanserad debatt ska uppnå. Tack.

Hejdå och Slava Ukraini... tills nästa gång vi ses!
2015-02-24, 11:25
Medlem
Citat:
Jag är inte liberal.
Jag anser att det är ett dåligt beteende att angripa ett annat land med militära medel. Speciellt när man kommit överens och skrivit under på var gränserna skall gå. Gör inte du det?

Edit: Resten i ditt inlägg är så dumt så jag bemödar mig inte att besvara dig och dina antaganden.

Den blodiga bolsjevikliknande Kievkuppen arrangerad av både USA, EU och där även vår egen C.Bildt fick möjligheten att spela en avgörande roll i avsättandet av en demokratiskt vald president, måste väl betraktas som ett angrepp på ett demokratiskt land. Så här beskriver Mao Tse Tung, som fick stöd av bolsjevikerna efter deras maktövertagande år 1917, en revolution.

"Den kommunistiska kampen inkluderar också väpnade styrkor och väpnad kamp. ”En revolution är inte en middagsbjudning, eller att skriva en essä, måla en bild eller brodera; den kan inte vara så förfinad, så avkopplad och mild, så måttlig, god, hövlig, återhållsam och ädelmodig. En revolution är ett uppror, en våldshandling genom vilket en klass störtar en annan.” [2] Kamp användes av KKP när det försökte ta makten med våld. Några årtionden senare användes samma karakteristiska våldsmetoder för att ”utbilda” nästa generation under den Stora kulturrevolutionen."

http://www.epochtimes.se/Andra-kommentaren---Om-det-kinesiska-kommunistpartiets-framvaext-a11386.html
2015-02-24, 11:29
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Allt egentligen självklarheter för en tänkande människa som du verkar vara ...

Nu kommer det vanliga gänget och spy galla över detta inlägg men det är inget att bry sig om, det har dom gjort dag ut och dag in så länge tråden funnits, det ingår så att säga i deras arbetsbeskrivning.

Detta är ett dåligt försök att få tråden till att kasta länkar och citat på varandra och inte vilja diskutera det MoneyBOT tog upp Rysslands självbild kontra västs syn på Ryssland.

PsykOps eller vad det heter verkar ha dålig fantasi, kanske Asperger?
Senast redigerad av Ulvhamn 2015-02-24 kl. 11:38.
2015-02-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Visst blir Ukraina allt mer rättssäkert nu när Janukovytj, som du ju mycket riktigt säger, agerade diktator och envåldshärskare och ju därmed fick fly landet. Sedan är det ju färdvägen i stort som är den viktiga. Ukraina går mot bättre tiden ju mer samhället utvecklas och anammar rättsstaten enl. förebild från väst. Rättsrötan i Ryssland däremot växer snabbt och hämmar därmed utvecklingen av Ryssland till att bli en modern stat.

Det sorgliga är att det inte stämmer även om du upprepar det många gånger. Det blir ju samma form av argumentation som de som utmålar Donetsk/Luhansk till nästa himmelrike på jorden.

Efter första Maidan som VAR en nästan helt igenom folklig protest fanns en enormt stor förhoppning om att göra upp med korruption,rättsosäkerhet mm. Tyvärr missade EU tåget och bibehöll Visumkrav,tullar på de produkter Ukraina skulle kunna konkurrera med osv. Men framförallt missade man varningssignalerna om att det nya styret mer eller mindre var lika korrumperat som den gamla regimen(sedan finns det grader i helvetet).

Allt detta ledde till att Janukovytj mot alla odds kunde komma tillbaka och vinna ett Presidentval.
Att han skulle förlora makten stod klart långt tidigare än Maidan. Hans "misstag" var att han tillsammans med sin son även började "stjäla" från de Oligarker som backade upp honom.

Vad många nu gör är att man återigen urskuldar korruption,rättsövergrepp mm bara därför att nuvarande Ledning är på "rätt" sida.

Detta kommer leda till precis samma situation som tidigare och att i princip samma personer styr landet på såväl som bakom scenen.

Vad detta kommer leda till när någon form av lugn i landet inträffar är svårt att säga men att någon form av "stark man" skulle kunna ta makten håller jag inte som otroligt.

I vilket fall så leder nuvarande situation bara till att landet styrs på samma grunder som under Janukovytj men med en annorlunda retorik.
2015-02-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Ett begrepp som helt bygger på godtycklighet alltså, med andra ord så är det upp till var och en att själv besluta vilka denne tycker är västländer och vad det innebär att vara ett västland. Kriterier saknas eftersom definition saknas annat än de värderingar som man själv väljer att lägga i ordet.

Det finns både kriterier och olika definitioner, utifrån:
-Grundläggande värden
- Modern betydelse
- Kulturell
- Politisk

Det är just forskare, journalister, politiker m.fl. i västvärlden som gör och som gjort indelningar av jordens landområden i västvärlden, Mellanöstern, Indokina, Arabvärlden, Främre Orienten, "Svarta Afrika" etc.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stv%C3%A4rlden

Det är omvärldens "uppfattning" som gäller, inte hur landet "uppfattar" sig själv!
2015-02-24, 11:49
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Du gör en löjeväckande underskattning av Ryssland! Ryssland är en kärnvapenmakt! Att USA sedan lägger mycket större resurser på försvaret har mindre betydelse. Ryssland är absolut en kraft att räkna med. Det cirkulerar också påståenden i stil med att landet skulle ha en usel krigsmakt - vilket är helt fel! Landet har stora väpnade styrkor. Dina diagram spelar ingen roll här.

Ja det är mycket snack från din sida men ingen verkstad. Kan du länka till dina påståenden? Källor på den mäktiga ryska armén hade varit intressant. Du kan ju börja så ska jag skjuta sönder dina fantasier sedan. Du kan ju börja med alla 15,000 stridsvagnar som Ryssland ska ha så kan jag kontra med Ukrainas över 3000st. Men hur ser det ut i verkligheten? Ukraina fick inte ihop 1000st ens. Resten hade möglat bort för det kostar för mycket att underhålla dessa. Precis samma sak har skett i Ryssland. Det sägs att mellan 8-10,000 stridsvagnar möglar bort i skogen i Ryssland. Man har skickat ner stridsvagnar från HELA Ryssland ner till Rostov för att sedan köras in i Ukraina. Hur många stridsvagnar Ryssarna har idag inne i Ukraina vet vi inte och inte heller hur många som dom blivit av med under krigets gång.

Samma siffror gäller för den övriga MÄKTIGA ryska armén. 3400 flygplan varav inte ens 500 är i flygbart skick. Man behöver inte gå så långt, det räcker att titta på Sveriges 200 JAS-plan där alla är levererade men Svenska försvaret enbart förfogar över ca 50st.

Flottan kan du ju också nämna som rostar bort i Murmansk.

Om Den ryska armén var så mäktig så skulle man inte behöva tvångsrekrytera ungdomar över hela Ryssland för att krossa en fjuttig Ukrainsk armé som kör omkring med stridsvagnar från 70-talet och skjuter med luftgevär.

Men som sagt... jag ser fram emot alla länkar där du bevisar hur Mäktig den ryska armén är! Tar lite lunch så länge...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in