2015-03-04, 17:36
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Konflikten har de senaste två veckorna avtagit för att nu trappas upp igen sakta men säkert. Det är Putins strategi att låta omvärlden vänja sig vid det rådande läget medan tröskeln för våld blir högre för varje gång och acceptansen från väst växer.

När vapenvilan skrevs under sa han att Debaltseve inte omfattades av den. Väst hotade med sanktioner om han tog staden. Han gjorde det ändå. Väst gjorde ingenting. Nu hotar väst med nya sanktioner om han tar Mariupol.

Fortfarande finns förstås möjligheten att ryssarna försöker omringa Mariupol istället för att ta hela staden direkt, om motståndet bedöms bli för hårt. Vad som talar mot det är att det krävs en väldigt bred inringning om man ska kunna bygga en landbrygga till Krim (utan ett garanterat senare inlemmande av Mariupol). En snabb titt med hjälp av Google maps ger vid hand att det finns väldigt lite i form av vägar i öst-västlig riktning norr om Mariupol, och dessutom finns det en del naturliga hinder i vägen i form av floder etc. En omringning effektiv i en landbryggekontext skulle i princip behöva gå så långt norrut som till Volnovakha (där väg T0512 österifrån möter väg H20, som längre söderut ansluter till väg T0523 som löper SV mot Volodarske och Manhush). Den snabbaste och mest kustnära större vägen är E58, som dock löper rakt igenom Mariupol och därifrån vidare västerut. I Manhush möter den T0523. Landbryggan skulle sedan idealiskt följa E58 till Melitopol, som i princip måste inbegripas i bryggan (liksom sannolikt även Berdyansk), och därefter SSV längs M18/E105 ner till Chonghar och Krim.
Senast redigerad av OttorWaefre 2015-03-04 kl. 17:45.
2015-03-04, 17:52
Medlem
JeffDs avatar
I Shirokino Azov befinner sig bara i camp "Mayak" nuförtiden, vilket ligger utanför byn.
2015-03-04, 18:04
Medlem
Ribbentropps avatar
Verkar inte gå så bra det här med att driva gruvor för separatisterna, arbetsmiljön står väl inte högst på dagordningen kan man misstänka. Har väl iofs varit en hel del tragiska olyckor tidigare om året med i området.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/minst-30-doda-i-gruvexplosion-i-ukraina/

Kan ryssarna verkligen vara så desperata efter att få en landbrygga till Krim att man är beredda att i stor skala bryta vapenvilan? Verkar ju vara svårt att få till en bro men nog borde väl en fungerande färjetrafik över det smala sundet söder om azovska sjön kunna försörja Krim tillsvidare?

För övrigt saknar man puthlerthesmalls initierade rapporter från Kiev. Även mer inlägg från M.Skillt om läget vid fronten skulle uppskattas.
2015-03-04, 18:10
Medlem
Jag har samlat lite nyheter. Det har varit buller på Maidan. Först buades Poroshenko ut och sedan hettade det till några dagar senare i februari. Polisen var på plats, men jag vet inte om det gick våldsamt till. Den ekonomiska situationen i landet är förfärlig och folk protesterar. Järn- och stålproduktionen minskar kraftigt och det finns inte pengar att köpa kol till kraftverken. Avskedade gruvarbetare blockerar minst en väg. Folk betalar mycket mer för gas och bensin och hryvnian/grivnian har fallit till farliga nivåer. Enligt uppgift var hryvnian ungefär likvärdig med kronan för ett-två år sedan. Jag såg den falla till femtio öre och sedan dess har den fallit ännu mer. Det bullras också bland vanliga soldater, frivilliga och deras kommendanter, speciellt efter Ilovaisk och Debaltsevo. Enligt ett rykte, man ska vara försiktig med rykten förstås, har högdjuren i Kiev länge haft sina privatplan startklara. Ja, det bullras i parlamentet också. Lyashko, en högerman, anklagas för att tjäna någon oligark och ombeds av andra att lämna Rada (parlamentet). Han har tidigare varit inblandad i slagsmål i Rada. Kolomoiskys TV-kanal gick hårt fram mot honom under parlamentsvalet och kanske också senare. Jag sänder bara en länk, men det finns flera.

[eng subs] Poroshenko's riot police attacks 'Financial Maidan' 26/02/15

https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_1001430005&feature= iv&src_vid=Gnpe_FAOkOo&v=vpkhqFEUYD4
2015-03-04, 18:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det här är faktiskt helt förbluffande. Massmedia i väst har i månader publicerat spekulativa artiklar där man försökt bevisa rysk inblandning i Ukraina genom att återge rykten och obekräftade uppgifter förmedlade av Soros-finansierade "soldatmödrar" och andra suspekta källor. Men nu när det dyker upp en detaljrik, trovärdig intervju med en rysk soldat som säger att en rysk pansarbataljon helt nyligen deltog i strider i Ukraina, ja då är det knäpptyst.

Nja, det har hela tiden funnits starka indicier som pekat på direkt rysk inblandning, och för min del har jag hela tiden tyckt att det mest logiska vore så. Emellertid så har de solklara bevisen saknats, men jag tycker de som hela tiden skrikit "var är bevisen" inte tagit till sig rimligheten av det som påståtts; varför skulle Ryssland INTE lägga sig i när det ligger i deras intresse?
2015-03-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det här är faktiskt helt förbluffande. Massmedia i väst har i månader publicerat spekulativa artiklar där man försökt bevisa rysk inblandning i Ukraina genom att återge rykten och obekräftade uppgifter förmedlade av Soros-finansierade "soldatmödrar" och andra suspekta källor. Men nu när det dyker upp en detaljrik, trovärdig intervju med en rysk soldat som säger att en rysk pansarbataljon helt nyligen deltog i strider i Ukraina, ja då är det knäpptyst.

USA och NATO har ju länge hävdat att rysk militär är verksam i Ukraina. De har intresse av att visa att så är fallet. En pansarbataljon med underhåll smyger du inte över gränsen. Var är bilderna? Var är bevisen som det ligger i USA:s intresse att presentera? Det hela är ganska konstigt.
2015-03-04, 18:33
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nja, det har hela tiden funnits starka indicier som pekat på direkt rysk inblandning, och för min del har jag hela tiden tyckt att det mest logiska vore så. Emellertid så har de solklara bevisen saknats, men jag tycker de som hela tiden skrikit "var är bevisen" inte tagit till sig rimligheten av det som påståtts; varför skulle Ryssland INTE lägga sig i när det ligger i deras intresse?
http://www.armamentresearch.com/russian-96k6-pantsir-s1-air-defence-system-in-ukraine/

Pantsir S1 i Ukraina, detta är vad jag skulle säga solklart bevis på rysk inblandning. Inte längre fråga om T-72 i diverse varianter som kan bortförklaras som byten från plundrade mob-förråd.
2015-03-04, 18:46
Medlem
[quote=baggebo1|52514866]Med tanke på alla fall av tortyr som uppdagats från den sidan är det verkligen ett hemskt öde han råkat ut för. Men jag har inte sett många sådana erkännanden där ukrainarna tvingar separatister (eller ryssar) påstå att de bytt sida, finns det fler exempel?

--

Azov-soldater kan också byta sida. Angående striderna i Shirikino. De har hållit på ett tag. En Azov-soldat gav upp frivilligt och och valde att stanna i DPR (DNR) för några dagar sedan. Han ser ut att behandlas väl och verkar inte ha farit illa. Mannen antas ha ett födelsemärke, inte en skada, men det kan inte jag avgöra. Krigsromantik är en sak och ett riktigt krig en annan, det upptäcker man på plats.

[eng subs] Captive "Azov" regiment trooper press conference Donetsk 19/02/15

https://www.youtube.com/watch?v=4BOv_KSWRRc
2015-03-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
USA och NATO har ju länge hävdat att rysk militär är verksam i Ukraina. De har intresse av att visa att så är fallet. En pansarbataljon med underhåll smyger du inte över gränsen. Var är bilderna? Var är bevisen som det ligger i USA:s intresse att presentera? Det hela är ganska konstigt.

En artikel går att förvränga till oigenkännlighet och är inget bevis. En "skadad" soldat inlindad bakom bandage som inte går att identifiera är heller inget bevis.
2015-03-04, 20:59
Medlem
bernad_laws avatar
Sista delen i Vice-serien, och den jag tycker var starkast; det är uppseendeväckande vilken polisstat Ryssland är:

https://www.youtube.com/watch?v=lM8Zhb0h93k

Men jag tror farbrodern har rätt, det finns en minoritet enbart som har tankeverksamheten i gång i Ryssland i dag.
2015-03-04, 21:33
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Sista delen i Vice-serien, och den jag tycker var starkast; det är uppseendeväckande vilken polisstat Ryssland är:

https://www.youtube.com/watch?v=lM8Zhb0h93k

Men jag tror farbrodern har rätt, det finns en minoritet enbart som har tankeverksamheten i gång i Ryssland i dag.
Det är beklämmande att se hur familjer behandlas och något som går igenom är den obehagliga känslan av total övervakning.
Undrar hur de tänkt "smusla" ut dessa skadade unga män i samhället.
Det är nyttigt att se denna typ av dokumentäre.
2015-03-04, 21:53
Medlem
QCMAGs avatar
Citat:

Fast du måste förstå att anekdotisk bevisföring inte är såpass starkt.

I den här videon påstår en person som har rattat en BUK ( Enligt han själv #312 ) att Ukraina sköt ned MH17.
Senast redigerad av QCMAG 2015-03-04 kl. 22:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in