Citat:
Jag tolkar det här som att du tycker att om din granne, som har en BR i samma förening som du, tillåts hyra ut lägenheten han bor i utan att fråga dig (läs föreningen) om lov först så tvingas du, i egenskap av [del]ägare av lägenheten som din granne bor i, att hyra ut.
Det tycker du är en felaktig tolkning. Så upplys mig, vad menar du?
Jag tycker för övrigt att det är synd att du väljer att vifta bort argument och skapa metadiskussioner i stället för att hålla dig till sakfrågan, nämligen bostadsbristen.
Det tycker du är en felaktig tolkning. Så upplys mig, vad menar du?
Jag tycker för övrigt att det är synd att du väljer att vifta bort argument och skapa metadiskussioner i stället för att hålla dig till sakfrågan, nämligen bostadsbristen.
Som sagt, när det gäller en BR så är det föreningen som är ägare och det är därför föreningen som bestämmer vilka regler som ska gälla, inom lagens gränser förstås. Som BR-innehavare är du delägare i föreningen och har därför inflytande över de reglerna som föreningen har. Det är så det fungerar och om det inte passar dig föreslår jag att du inte köper BR.
Den s.k. bostadsbristen, som ingen i tråden kunnat definiera, är inte mitt ansvar som BR-innehavare att lösa. Jag är inte tvungen att vare sig hyra ut min bostad eller rösta för fria uthyrningsregler om jag inte vill ha det.
Jag föredrar BR framför HR bl.a. därför att jag vill att mina grannar ska ha ett ägande i fastigheten så att de känner ett större ansvar. Det är mitt fria val att välja detta och det har inte du ett smack med att göra. Har du inte samma preferenser som mig gör du lämpligen andra val.
Med det sagt kan jag också se fördelar med fria uthyrningsregler men de fördelarna väger jag mot de nackdelarna jag ser. Det är alltså ingen självklar ståndpunkt att vara emot andrahandsuthyrning men jag har min fulla rätt att rösta för de regler jag vill ha i min förening.