Citat:
Ursprungligen postat av
Grasstomouth
Det känns som Rutigtpapper, Kurt-Sune och Svenne-i-Banan pratar förbi varandra, men egentligen vill samma sak.
Så jag tänkte bara rada upp några punkter som jag tror vi alla kan samsas om.
Hyresrättsbrist. Ja, antagligen. Delvis för att många hyresrätter har blivit ombildade till brf eftersom hyreshusägarna får dålig avkastning och vill "casha ut". Hyresregleringen måste få ett slut, annars kommer det finnas ännu färre attraktiva hyresrätter i framtiden.
Det är omöjligt att påstå att det
inte finns brist på lägenheter att hyra, om man inte ljuger sig blå i ansiktet. Men Kurt-Sune och Svenne-i-Banan menar att det endast är brist på just billiga hyresrätter, någonting som bevisligen inte stämmer eftersom att de själva erkänner att det inte finns några lägenheter alls att hyra.
Citat:
Har man betalat för lägenheten borde man också få frihet att hyra ut den om man önskar. Förutsatt att det är "normalt" folk som hyr givetvis.
Jag håller med, men Kurt-Sune och Svenne-i-Banan kommer argumentera för att man inte betalat för lägenheten, utan för en andel i föreningen och att det därför är skillnad - så de håller inte med oss här.
Citat:
Bortsett från detta tycker jag "bostadskris" är ett bättre ord än "bostadsbrist". Egentligen är det ju ingen brist på bostäder. Bostäder finns, dessvärre är de ockuperade av bidragstagare från tredje världen.
Man måste utgå från verkligheten och genomförbara åtgärder. Att repatriera människor för att lösgöra bostäder kommer inte hända.