2015-03-10, 22:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Han är svensk medborgare så kräket gör som han vill tyvärr. Kanske ett mordfall för den klarsynta Leif G W Persson att ta en ny titt på? Ibland känns detta juridiska skitsnack "utan rimligt tvivel" som ett hån när det nästan finns 99% bevis mot en åtalad.

GW tog upp Rahmans fall i kvällens program... och när det gällde frågan om hur han kunde dömas från början... en kommentar från GW löd ungefär...
Jag hade inga problem med det då nej... det finns en ganska besvärande indiciebevisning mot honom... och det jag tycker är konstigt är att han fick resning i fallet...
Senare säger GW att fallet anses polisiärt uppklarat...
http://www.svtplay.se/video/2739253/veckans-brott/veckans-brott-sasong-10-avsnitt-8
Citera
2015-03-10, 22:10
Medlem
Veckans brott tog upp fallet ikväll såg jag precis. Jag har alltid varit övertygad om att "mannen med de snälla ögonen" varit skyldig. Det stör mig enormt att han fick komma ut, han skulle sitta där han satt till dagen då han dog enligt mig. Leif GW verkade inte heller särskilt övertygad om Rahmans oskuld, inte polisen heller tydligen då de enligt GW ser fallet som polisiärt uppklarat. Gillar inte GW särskilt mycket men ikväll var han i rätt bra form och sågade även medias bild av den s.k "9-åringen" som blev "dunkad" i golvet av vakter på Malmö Centralstation, även då håller jag med honom på nästan alla punkter.

Edit: Tvåa på bollen

Edit 2: Var kan man hitta mer information om mordet i Bangladesh? Vet för lite för att kunna spekulera kring hans delaktighet i det fallet men skulle inte bli förvånad om det var han som begick även det mordet.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-03-10 kl. 22:15.
Citera
2015-03-10, 22:10
Medlem
http://www.friatider.se/mordaren-joy-rahman-dod domstolen ansåg han skyldig men inte enligt den tidpunkten åklagaren angav och friades därmed
Citera
2015-03-10, 22:52
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Veckans brott tog upp fallet ikväll såg jag precis. Jag har alltid varit övertygad om att "mannen med de snälla ögonen" varit skyldig. Det stör mig enormt att han fick komma ut, han skulle sitta där han satt till dagen då han dog enligt mig. Leif GW verkade inte heller särskilt övertygad om Rahmans oskuld, inte polisen heller tydligen då de enligt GW ser fallet som polisiärt uppklarat. Gillar inte GW särskilt mycket men ikväll var han i rätt bra form och sågade även medias bild av den s.k "9-åringen" som blev "dunkad" i golvet av vakter på Malmö Centralstation, även då håller jag med honom på nästan alla punkter.

Edit: Tvåa på bollen

Edit 2: Var kan man hitta mer information om mordet i Bangladesh? Vet för lite för att kunna spekulera kring hans delaktighet i det fallet men skulle inte bli förvånad om det var han som begick även det mordet.
Till din fråga i Edit 2 hittade jag lite info på en indisk sida. Jag vet inte i vilken mån den överensstämmer med sanningen.
Citat:
CASE PROFILE: THE MURDER OF ASHIT BISWAS
On 20 March 2008, the remains of Ashit Biswas were found. Ashit, (32) disappeared in 2005 while serving as accountant in Gopalganj with the NGO Joy Rahman Foundation. It was suspected at the time of his disappearance that he had been murdered by the rich and powerful owner, Joy Rahman.
Although a complaint was filed in 2005 against Rahman and his associates, no proper investigation was ever made against him. Instead, a false counter-complaint was filed against the Biswas family, who were too poor to pursue legal action.
There were many uncertainties surrounding the disappearance and murder of Ashit Biswas, including the disappearance of police reports and evidence, but the circumstances pointed in the direction of Joy Rahman Foundation.

The case achieved a lot of attention in Swedish media because the alleged murderer, who had been granted Swedish citizenship, was freed after 8 years in a Swedish prison for another murder.
http://karsevakindia.blogspot.in/2010_11_01_archive.html

Edit. Se även Kommissariens gamla inlägg med Expressenartikel, i vilken Ashits föräldrar ger sin syn på skuldfrågan i sonens försvinnande.
(FB) Joy Rahman-fallet (avliden 2014)
Senast redigerad av Mandelbrot 2015-03-10 kl. 23:12.
Citera
2015-03-11, 20:26
Medlem
snillet_1s avatar
Jag tror aldrig vi fick något grepp om det hela vid tidpunkten för Joys död, men i gårdagens Veckans brott så konstaterades det alltså att Joy Rahman dog i "sviterna av en hjärtoperation".
Citera
2015-03-12, 11:08
Medlem
Finns det en äldre dokumentär om Joy Rahman?
Var kan man hitta den isf?
Citera
2015-03-14, 10:12
Medlem
vad var det som av gjorde att han blev frikänd
Citera
2015-03-14, 11:15
Medlem
Det var väll många olika delar. Men grunden till frikännandet är att det saknas teknisk bevisning? Om jag har förstått det rätt så hade inget nytt kommit fram till resningen i Hovrätten, varav alla blev förvånade att den ens blev beviljad.
Citera
2015-03-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staag
Finns det en äldre dokumentär om Joy Rahman?
Var kan man hitta den isf?

Finns det någon ny dokumentär? Skulle det finnas någon äldre går den att köpa av SVT om statlig television sände den. http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/kopa-program-for-privat-bruk
Citera
2015-03-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Finns det någon ny dokumentär? Skulle det finnas någon äldre går den att köpa av SVT om statlig television sände den. http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/kopa-program-for-privat-bruk
Sundevalls dokumentärer sändes av Kanal 5 vill jag minnas.
Citera
2015-03-15, 07:05
Medlem
Fast i det här fallet är väl Sundevall snarast en Borgnäsare.
Citera
2015-03-15, 10:04
Medlem
Christian Diesen professor i Processrätt, använder ibland detta rättsfall som en del av sina föreläsningar om bevisvärdering. Det han då fokuserar på brukar vara kassaregistret som visar på inhandlandet av tändvätska i anslutning till JRs köp av kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in