2015-03-13, 08:17
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Ja, det är ju ett erkänt mantra. Börsen är ju fantastisk om man investerar långsiktigt, t ex börjar i 20-årsåldern och säljer av i 60-års åldern och går i pension tidigare än väntat. Men hur kul är det egentligen? Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.

Du kan även fundera på följande perspektiv: Om du kikar på någon av graferna du skickade över sthlmsbörsens utveckling de senaste 100-åren så även om det var annorlunda förutsättningar förr och att börsen har stigit brantare de senast 40 åren. Så kan man utläsa att om man investerade i aktier/fonder 1915 så var inte index högre förrän 1960. 45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?

I sammanhanget kan det vara intressant att länka till detta blogginlägg av Mårder: http://www.nordnetbloggen.se/utdelningens-betydelse-for-avkastningen/11/03/2015/

Det är ju sant att man ändock riskerar att få en skral real avkastning under vissa tidsperioder. Det är väl därför som det finns fog för att inte lägga hela portföljen i en tillgångsklass.
Citera
2015-03-13, 08:31
Medlem
Spara och investera till pensionen men glöm inte bort att leva också för du vet inte om pensionen kommer ! känner alltför många som har haft bra jobb och höga löner som plötsligt trillat av pinn så att säga. Jag investerar regelbundet i aktier men använder utdelningen till resor och det blir 10 st per år minst.
Citera
2015-03-13, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Spara och investera till pensionen men glöm inte bort att leva också för du vet inte om pensionen kommer ! känner alltför många som har haft bra jobb och höga löner som plötsligt trillat av pinn så att säga. Jag investerar regelbundet i aktier men använder utdelningen till resor och det blir 10 st per år minst.

De flesta i Sverige lever ur hand i mun oavsett inkomst. Så nog lever de alltid. Eller konsumerar iallafall...
Citera
2015-03-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Många slösar ju pengar på skit som inte ger någon slags njutning. 10 % av lönen kan alla utan problem lägga undan. Problemen med folk som tjänar bra är att de ökar sina levnadskostnader i samma takt. Det är ju jävligt gött sen när du kan leva på passiva kostnader så du kan välja om du vill jobba eller inte.
Citera
2015-03-13, 09:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tycker att när någon kommer och påstår att sparare inte lever så är det precis som när något fetto på 200 pannor kallar normalviktiga för selleri-knaprande anorektiker samt att det minsann är dom som lever livet.
Lysande liknelse! Skall komma ihåg den!
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Inte för att vara sån som man säger men ger du inte precis samma intryck som du anklagar andra för?
Hur gör han det?

Jag erkänner villigt att jag kallar vissa människor för mindre vetande, men jag går inte in i "slösar-forumet" och talar om för folk där vad jag tycker om deras beteende.

Faktum är att jag inte oprovocerat talar om för folk hur de ska leva eller hantera sina pengar överhuvudtaget. Jag hoppas folk lever ett så lyckligt liv som möjligt utan att jag skall tala om för dem hur man gör.

När nån skriver i dessa forum att man måste "leva lite" för deras farfars kompis dog minsann bitter trots att han hade en miljon, då blir jag irriterad, för det är fel på så många plan.

Jag känner förresten massor av bittra människor som inte har några pengar.
Citera
2015-03-13, 09:39
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Lysande liknelse! Skall komma ihåg den!

Hur gör han det?

Jag erkänner villigt att jag kallar vissa människor för mindre vetande, men jag går inte in i "slösar-forumet" och talar om för folk där vad jag tycker om deras beteende.

Faktum är att jag inte oprovocerat talar om för folk hur de ska leva eller hantera sina pengar överhuvudtaget. Jag hoppas folk lever ett så lyckligt liv som möjligt utan att jag skall tala om för dem hur man gör.

När nån skriver i dessa forum att man måste "leva lite" för deras farfars kompis dog minsann bitter trots att han hade en miljon, då blir jag irriterad, för det är fel på så många plan.

Jag känner förresten massor av bittra människor som inte har några pengar.

Det finns massor av äldre som lever på existensminimum för att barnbarnen skall få ärva miljoner när dom dör.
Lev upp pengarna och unna er ett bra liv på ålderns höst, så får efterlevarna göra detsamma.
Citera
2015-03-13, 10:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det finns massor av äldre som lever på existensminimum för att barnbarnen skall få ärva miljoner när dom dör. Lev upp pengarna och unna er ett bra liv på ålderns höst, så får efterlevarna göra detsamma.
Ja, det är möjligt. Än sen? Vad har det med någon här att göra?

Jag har inte ens några ungar och kommer aldrig att skaffa några.

Man vill ju leva lite.
Citera
2015-03-13, 10:23
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:

Man vill ju leva lite.

Vad synd. Jag har två barn och hunnit med att leva.
Citera
2015-03-13, 10:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad synd.
Vad är det som är synd?
Citat:
Jag har två barn och hunnit med att leva.
Jag hoppas du fortfarande hinner med att leva.

Var poängen inte tydlig?
Citera
2015-03-13, 10:28
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Vad synd. Jag har två barn och hunnit med att leva.

Alla vill inte ha barn. Jag vill det definitivt i framtiden och har svårt att förstå hur man inte skulle vilja det, men alla är vi olika och det är fel att hävda att någon "lever" mer eller mindre utifrån dennes familjesituation.
Citera
2015-03-13, 15:39
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Man vill ju leva lite.
Med tanke på att börsen normalt förväntas avkasta sådär 10% om året medan lönerna ökar med... 4%? och skatten på inkomst är högre än den på kapital känns det ju som att eventuella ungar lär vara bra nöjda om det finns några miljoner kvar att köra vidare på ..

.. tillslut behöver man ju inte jobba med en sådan utveckling och skatt.

Tror jag såg någon gissning mer i nivå med 8% nu för räntan och inflationen är ju så låg, och tal om runt 2-2.5% för lönerna.

Idioti i Sverige på temat arbete, konkurrens & inflation, hör ej ihop med ämnet ovan om man nu inte tror det påverkar börsens avkastning då:
Senast redigerad av annanmedlem 2015-03-13 kl. 15:46.
Citera
2015-03-13, 15:52
Medlem
Iqaross avatar
Vad är er som sparar på kort sikt prognos i nuläget? Jag är total novis på fonder och hoppas i min enfaldighet kunna undvika nästa dipp. Jag har sparat sedan oktober med avkastning långt över förväntan och är nog inte kylig nog att hålla i Mars ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in