2015-03-12, 20:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag kan inte påstå att jag tror att Celenos strategi skulle passa som hand i handske för alla eller ens mig men den är briljant i all sin enkelhet
Visst är det så.

Men här undrar jag (bland annat) över hur man kan undvika dessa ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv".

Det vore intressant att veta.
Citera
2015-03-12, 20:23
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13
Hur kul är det att glo på börskurser och snåla in pengar på sparande år ut och år in. Har en granne som är mångmiljonär som inte ens varit till utlandet eller haft nån rolig bil eller MC i hela sitt liv. Nu fick han stroke och sitter i rullstol och är bitter. Grattis till barnen. Men han dör lycklig när portföljen gått bra i många år.
Lev livet. Skapa balans i girighetens börs.

Man kan ha kakan och äta den med.

Att lägga undan lite idag gör ingen skillnad för livskvalitén. Tex nån tusenlapp hit eller dit.

Man lever inte mer för att man tjänar 20 och lägger allt på nöje än om man tjänar 25 och lägger 5k i sparande.

Man måste inte vara extrem åt ena eller andra hållet. Utan man kan som sagt äta kakan och ha den med.

Måttlighet verkar vara ett okänt begrepp för er, kritiker av sparande.
Citera
2015-03-12, 20:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Man kan ha kakan och äta den med.
Jag vågar till och med hävda att du och jag har flera ton kaka vi äter på och kan mumsa på i flera år framöver, medan de som påstår sig "leva livet" inte ens har smulor kvar.
Citera
2015-03-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Visst är det så.

Men här undrar jag (bland annat) över hur man kan undvika dessa ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv".

Det vore intressant att veta.

Svår fråga, inget jag kan ge något riktigt bra svar på alls. Ett "kortsiktigt perspektiv" är väl just bara det? Knappast någon garanti för framgång.

Jag gör ibland kortsiktiga affärer med små pengar men jag slänger även in ett par lotto-rader på 5 eller 10 veckor och ibland köper jag tom trisslotter. Jag förväntar mig aldrig att vinna däremot.

I grunden är jag rätt strikt och försiktig när det gäller pengar men man kan ju även vara försiktig med spännande kryddor så att säga.

Hur spännande en trisslott kan vara får väl andra bedöma iofs
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-03-12 kl. 20:48.
Citera
2015-03-12, 20:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Svår fråga, inget jag kan ge något riktigt bra svar på alls. Ett "kortsiktigt perspektiv" är väl just bara det? Knappast någon garanti för framgång.

Jag gör ibland kortsiktiga affärer med små pengar men jag slänger även in ett par lotto-rader på 5 eller 10 veckor och ibland köper jag tom trisslotter. Jag förväntar mig aldrig att vinna däremot.

I grunden är jag rätt strikt och försiktig när det gäller pengar men man kan ju även vara försiktig med spännande kryddor så att säga.
Ja, absolut. Som jag skrev:
Citat:
Beror ju på vad man är ute efter. Har man det som hobby att spela med sina pengar så är det givet att man kan göra som man vill för att det är roligt.

Jag kanske missuppfattar vad folk försöker säga.
Citera
2015-03-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Som jag skrev:

Jag kanske missuppfattar vad folk försöker säga.

Ingen aning, men jag vet inte riktigt vad du försöker säga just nu iaf?

Slarvigt skrivet. Minskar säkert förvirringen

Vad av det jag skrivit funderar du över?
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-03-12 kl. 21:02.
Citera
2015-03-12, 21:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ingen aning, men jag vet inte riktigt vad du försöker säga just nu iaf?
Jag har svårt att tolka Louies inlägg.

Tex: Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.

Jaha, vad som helst kan inte hända kortsiktigt då?

45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?

Jaha, även om vi låtsas som att det stämmer, hur gör kortsiktighet att man undviker att förlora pengar?

Jag frågade detta: Hur skall du undvika dessa framtida ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv"?

laprikapaprika förstod tydligen: Exakt.

Men jag kan inte tolka resten av hans inlägg heller: tänk om man närmar sig 60 och helt plötsligt behöver pengarna omedelbart, hur kul är det om det just vid det tillfället är en börskrasch och aktierna ligger typ lägre än något tillfälle då man var 50. Jösses, vad man kommer gräma sig.

Ja, det är tufft. Det finns ju lösningar på det, tex att inte ligga investerad när ens tidperspektiv är kortare än 10 år. Det är dock inte att vara kortsiktig, utan att stå utanför.

Jag ställde samma fråga till laprikapaprika som till Louie.

Jag gissar att de menar att man inte skall snåla ihjäl sig och dö med en massa pengar man hellre skulle vilja ha lagt på nåt annat. Vad det har med börsen att göra vet jag dock inte. Jag tycker det gäller allting; lägg inte pengar på skit om du hellre vill lägga dem på annat.
Citera
2015-03-12, 21:30
Medlem
Ok.

Jag kan ju inte svara för andra såklart.

Det är ju en sådan syn som kommer upp emellanåt och ja, visst kan det verka urbota korkat att bara spara även om man vet att man ska dö vid en viss ålder. Sällan vet man ju det mer än på kortare sikt.

Människor i allmänhet vill framåt, bygga välstånd för efterkommande, leva sina liv osv. Det vore inte helt onaturligt att någon fortsätter att leva precis som tidigare så gott det går trots en dödsdom iom cancer eller andra otrevliga sjukdomar. Det vet jag mycket väl, tyvärr.

Träfracken har inga fickor säger man ofta men det är väl knappast därför folk är sparsamma. Människor är som dom är.

Jag är håller helt och hållet med om det du poängterar i sista stycket.
Citera
2015-03-13, 00:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag vågar till och med hävda att du och jag har flera ton kaka vi äter på och kan mumsa på i flera år framöver, medan de som påstår sig "leva livet" inte ens har smulor kvar.

Tycker att när någon kommer och påstår att sparare inte lever så är det precis som när något fetto på 200 pannor kallar normalviktiga för selleri-knaprande anorektiker samt att det minsann är dom som lever livet.

Helt klart deras oförmåga till att ta hand om sig själva som istället bygger upp något slags hat mot dom som faktiskt har kontroll. Det märker man inte minst på alla befänga saker dom vräker ur sig.

Men när dom betalar räkningarna eller ställer sig på vågen så är dom knappast så nöjda som dom vill framstå.

Nu är ju inte jag någon jättesparare själv men jag har ändå förstått ett och annat.
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-13 kl. 00:29.
Citera
2015-03-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tycker att när någon kommer och påstår att sparare inte lever så är det precis som när något fetto på 200 pannor kallar normalviktiga för selleri-knaprande anorektiker samt att det minsann är dom som lever livet.

Helt klart deras oförmåga till att ta hand om sig själva som istället bygger upp något slags hat mot dom som faktiskt har kontroll. Det märker man inte minst på alla befänga saker dom vräker ur sig.

Men när dom betalar räkningarna eller ställer sig på vågen så är dom knappast så nöjda som dom vill framstå.

Nu är ju inte jag någon jättesparare själv men jag har ändå förstått ett och annat.

Inte för att vara sån som man säger men ger du inte precis samma intryck som du anklagar andra för?

Det är väl det som är det roliga, att extremerna sällan går ihop, men det stoppar inte någon från att föra liknande resonemang om vad som är rätt eller fel.

Det är inte bara att spä ut oljan med vatten för att få motorn att må bra.
Citera
2015-03-13, 01:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Inte för att vara sån som man säger men ger du inte precis samma intryck som du anklagar andra för?

Det är väl det som är det roliga, att extremerna sällan går ihop, men det stoppar inte någon från att föra liknande resonemang om vad som är rätt eller fel.

Det är inte bara att spä ut oljan med vatten för att få motorn att må bra.

Själv förespråkar jag åter igen måttlighet, en balans mellan de båda.

Men visst är det som du säger. Den som förespråkar tolerans kan vara minst tolerant av alla.

Klart man är lite bitchig själv när man ger svar på tal angående de personerna.

Hur som helst kan man både leva och spara för framtiden. Det betyder inte att man bor i en fuktskadad källare och lever på havregryn för att spara allt man får in. Utan man lever som alla andra men väljer bort onödiga saker och sparar dom istället.

Alla får leva som dom vill. Skiter jag fullständigt i. Men att komma med fåniga påståenden om dom som inte "lever livet" som en själv.....Jadu, vad ska man säga?
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-13 kl. 01:14.
Citera
2015-03-13, 01:32
Medlem
alienfins avatar
Sparar sjalv halva lonen men lever ratt bra anda. 3 manader i Thailand varje vinter,forvisso i
billiga Isaan som den sparsamme man ar hehe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in