2015-03-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kolla börsernas utveckling under hundra år, de går ju som en raket mot skyn. Även den värsta "börskrasch" är över på några år, oftast på några veckor. Det är bara den som behöver sina pengar inom en snar framtid som bör fundera på att kliva av. Med tiden stiger Börsen alltid, hundra års utveckling garanterar detta.
https://www.google.se/search?q=stockholmsb%C3%B6rsen+100+%C3%A5r+diagram &biw=1366&bih=631&tbm=isch&imgil=u6VmrF9qEZeS9M%25 3A%253Bp8wQZPvgmCzVZM%253Bhttp%25253A%25252F%25252 Fwww.dagensarena.se%25252Fi nnehall%25252F30-ar-av-borsrally%25252F&source=iu&pf=m&fir=u6VmrF9qEZeS9M %253A%252Cp8wQZPvgmCzVZM%252C_&usg=__Eshb1SFA8oVx3 sJFf3n0uFoOoKg%3D&ved=0CDMQyjc&ei=r04BVcqTDaXfywO6 oYGQBg#imgrc=u6VmrF9qEZeS9M%253A%3Bp8wQZPvgmCzVZM% 3Bhttp%253A%252F%252Fwww.dagens arena.se%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F09%252Fb%2525C3%2 525B6rsen-och-bnp.jpg%3Bhttp%253A% 252F%252Fwww.dagensarena.se%252Finnehall%252F30-ar-av-borsrally%252F%3B460%3B344

Ja, det är ju ett erkänt mantra. Börsen är ju fantastisk om man investerar långsiktigt, t ex börjar i 20-årsåldern och säljer av i 60-års åldern och går i pension tidigare än väntat. Men hur kul är det egentligen? Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.

Du kan även fundera på följande perspektiv: Om du kikar på någon av graferna du skickade över sthlmsbörsens utveckling de senaste 100-åren så även om det var annorlunda förutsättningar förr och att börsen har stigit brantare de senast 40 åren. Så kan man utläsa att om man investerade i aktier/fonder 1915 så var inte index högre förrän 1960. 45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?
Citera
2015-03-12, 13:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Ja, det är ju ett erkänt mantra. Börsen är ju fantastisk om man investerar långsiktigt, t ex börjar i 20-årsåldern och säljer av i 60-års åldern och går i pension tidigare än väntat. Men hur kul är det egentligen? Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.
Beror ju på vad man är ute efter. Har man det som hobby att spela med sina pengar så är det givet att man kan göra som man vill för att det är roligt.

Men har man som mål att bygga ett kapital som växer så är det långsiktighet som gäller.

"Hur kul det är egentligen?" Tja, det är roligare att ha en massa pengar än att INTE ha några, det är säkert.
Citat:
Du kan även fundera på följande perspektiv: Om du kikar på någon av graferna du skickade över sthlmsbörsens utveckling de senaste 100-åren så även om det var annorlunda förutsättningar förr och att börsen har stigit brantare de senast 40 åren. Så kan man utläsa att om man investerade i aktier/fonder 1915 så var inte index högre förrän 1960. 45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?
Jag vet inte vilken specifik graf du tänker på men jag är skeptisk till att den inkluderar utdelningar.

Men oavsett vilket så är det givetvis ingenting som är säkert när det gäller framtiden.

Om du vill ha säkerhet är börsen inget för dig. Men eftersom du propagerar för kortsiktigt perspektiv så verkar det ju inte så.

Och vad i ditt perspektiv säger nånting alls? Hur skall du undvika dessa framtida ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv"?
Citera
2015-03-12, 13:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Ingenting egentligen! Det kan mycket väl bli så att börsen kollapsar och det kommer att ta årtionden för att återskapa värdet. Vill du tjäna pengar på börsen på kortare sikt, så måste du jobba aktivt. Tid att sälja - tid att köpa! "Sitta still i båten" är bara ett råd från dom som inte gör det!

Jag noterar att börsen faller idag igen, och min intuition säger mig att vi är inne i ett börsfall, om det är ett litet a la oktober 2014, ett mellanstort som IT-bubblan, eller ett ragnaröksliknande som 1929 eller värre vet jag naturligtvis inte, men det bästa man kan göra nu är att gå ur börsen för att gå in senare - jag har redan gått ur.
Citera
2015-03-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ingenting egentligen! Det kan mycket väl bli så att börsen kollapsar och det kommer att ta årtionden för att återskapa värdet. Vill du tjäna pengar på börsen på kortare sikt, så måste du jobba aktivt. Tid att sälja - tid att köpa! "Sitta still i båten" är bara ett råd från dom som inte gör det!

Jag noterar att börsen faller idag igen, och min intuition säger mig att vi är inne i ett börsfall, om det är ett litet a la oktober 2014, ett mellanstort som IT-bubblan, eller ett ragnaröksliknande som 1929 eller värre vet jag naturligtvis inte, men det bästa man kan göra nu är att gå ur börsen för att gå in senare - jag har redan gått ur.

Föll massiva 0.1% efter gårdagens uppgång. Ser onekligen ut som börakrashen har börjat.
Citera
2015-03-12, 18:18
Medlem
Mthrfckr13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
"Hur kul det är egentligen?" Tja, det är roligare att ha en massa pengar än att INTE ha några, det är säkert.

Hur kul är det att glo på börskurser och snåla in pengar på sparande år ut och år in. Har en granne som är mångmiljonär som inte ens varit till utlandet eller haft nån rolig bil eller MC i hela sitt liv. Nu fick han stroke och sitter i rullstol och är bitter. Grattis till barnen. Men han dör lycklig när portföljen gått bra i många år.
Lev livet. Skapa balans i girighetens börs.
Citera
2015-03-12, 18:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13
Hur kul är det att glo på börskurser och snåla in pengar på sparande år ut och år in. Har en granne som är mångmiljonär som inte ens varit till utlandet eller haft nån rolig bil eller MC i hela sitt liv. Nu fick han stroke och sitter i rullstol och är bitter. Grattis till barnen. Men han dör lycklig när portföljen gått bra i många år.
Jag har haft den diskussionen hundra gånger och ärligt talat; DEN är inte rolig.

Din granne hade uppenbarligen ingen aning, men det har inte du heller. Det är allt jag orkar skriva om det den här gången.

Du kan ju börja med att läsa den här blogposten om du känner för det: http://www.mrmoneymustache.com/2014/11/23/not-extreme-frugality/
Citera
2015-03-12, 19:26
Medlem
Citat:

Exakt. Och tänk om man närmar sig 60 och helt plötsligt behöver pengarna omedelbart, hur kul är det om det just vid det tillfället är en börskrasch och aktierna ligger typ lägre än något tillfälle då man var 50. Jösses, vad man kommer gräma sig.

Nej, jag tycker att långsiktighetshetsstrategin har svaga punkter.
Citera
2015-03-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mthrfckr13

Exakt. Också en bra tanke i det hela.
Citera
2015-03-12, 19:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Exakt. Och tänk om man närmar sig 60 och helt plötsligt behöver pengarna omedelbart, hur kul är det om det just vid det tillfället är en börskrasch och aktierna ligger typ lägre än något tillfälle då man var 50. Jösses, vad man kommer gräma sig.

Nej, jag tycker att långsiktighetshetsstrategin har svaga punkter.
Svara gärna på frågan jag ställde ovan:
Citat:
Hur skall du undvika dessa framtida ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv"?
Citera
2015-03-12, 19:42
Medlem
Citat:
Svara gärna på frågan jag ställde ovan:

Vilken fråga?

Denna?

Citat:
Hur skall du undvika dessa framtida ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv"?

Tar man ut vinsten ibland. Spenderar pengarna lite, och sätter in dem i aktier igen, när det är billigt, billigt på börsen.
Det är ett annat perspektiv, och en annan strategi. Som kanske vissa spenderar-människor mår bra av. Dels kanske man inte förlorar så mycket på strategin om man lyckas pricka in uppgångarna hyfsat. Dels har man investerat pengarna i liv, leverne och lycka. Och kanske i något antikt föremål -vad vet jag? - medan börsen går på sparlåga.
Vad är det för fel på den strategin? Jag greppar inte det.
Citera
2015-03-12, 20:05
Medlem
Citat:
Vilken fråga?

Denna?

Tar man ut vinsten ibland. Spenderar pengarna lite, och sätter in dem i aktier igen, när det är billigt, billigt på börsen.
Det är ett annat perspektiv, och en annan strategi. Som kanske vissa spenderar-människor mår bra av. Dels kanske man inte förlorar så mycket på strategin om man lyckas pricka in uppgångarna hyfsat. Dels har man investerat pengarna i liv, leverne och lycka. Och kanske i något antikt föremål -vad vet jag? - medan börsen går på sparlåga.

Vi är alla olika, mer eller mindre iaf, och lever våra liv olika. Vi är inte gjutna i samma form, så är det såklart.

Det som talar för Celeno´s strategi är framförallt den goda historiken den har i ryggen, det som talar emot den strategi du talar om är att det knappast ens kan kallas för strategi.

Det går dock att tjäna pengar på många sätt, en del har tur, en del är knivskarpa analytiker. Finns färre av den sistnämnda sorten antar jag.

Jag kan inte påstå att jag tror att Celenos strategi skulle passa som hand i handske för alla eller ens mig men den är briljant i all sin enkelhet och man behöver inte nödvändigtvis göra enkla saker komplicerade för sakens skull. Det är väl där vi kommer tillbaka till om hur olika människor kan vara och ibland är det bara helt rätt att göra det som passar en själv.

Däremot, de få gånger jag ger några grundläggande råd till någon som frågar om hjälp när det gäller att spara till pension så är det mer eller mindre helt i linje med den strategi som Celeno går efter. Det kan jag göra med gott samvete tycker jag.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-03-12 kl. 20:11.
Citera
2015-03-12, 20:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vilken fråga? Denna?
Eh, ja precis. Den frågan.
Citat:
Jahaja.

Jag förstår dock inte.

Hur sätter du in dem i aktier igen om du spenderat dem?

Och när är det billigt, billigt på börsen?
Citat:
Det är ett annat perspektiv, och en annan strategi. Som kanske vissa spenderar-människor mår bra av. Dels kanske man inte förlorar så mycket på strategin om man lyckas pricka in uppgångarna hyfsat.
"Kanske inte förlorar så mycket" är det mest korrekta där. Statistik visar att en överväldigande majoritet förlorar pengar på att försöka tajma marknaden.
Citat:
Dels har man investerat pengarna i liv, leverne och lycka. Och kanske i något antikt föremål -vad vet jag? - medan börsen går på sparlåga.
Ja, liv, leverne och lycka är viktigt. Varför man bara skall leva livet när börsen går på sparlåga förstår jag dock inte heller. Varför inte leva livet alltid?

Och hur vet man när börsen går på sparlåga?
Citat:
Fel och fel. Ett problem man kan börja med är väl att det inte är en strategi överhuvudtaget. Det är ju lite fel, kan man tycka. Att random sälja när man får ont i magen och köpa när man känner för det är alltså ingen strategi.

Men det är mycket i livet som jag inte greppar.

Varför lever folk liv som gör dem olyckliga?

Varför tror folk att konsumtion gör dem lyckliga?

Varför tror folk att man måste snåla för att få pengar över?

Varför lägger folk sina hårt inarbetade slantar i instrument de inte begriper?

Varför propagerar folk för strategier om hur man ska göra klipp på marknaden när de inte har en aning om vad de pratar om?

Och varför, varför, i hela friden, varför, skaffar människor sig så mycket utgifter, räkningar, räntor och skulder att 95% av lönen går åt varje månad utan att bidra med nånting till ens lycka?

Det greppar inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in