Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Ingen aning, men jag vet inte riktigt vad du försöker säga just nu iaf?
Jag har svårt att tolka Louies
inlägg.
Tex:
Jag tycker man ska ha med det kortsiktiga perspektivet också när man handlar, vad som helst kan hända långsiktigt.
Jaha, vad som helst kan inte hända kortsiktigt då?
45 år tog det för index att öka, då hinner man ju som vuxen nästan att dö under den tiden. Vad är det som säger att vi inte kommer att få uppleva något liknande?
Jaha, även om vi låtsas som att det stämmer, hur gör kortsiktighet att man undviker att förlora pengar?
Jag frågade detta: Hur skall du undvika dessa framtida ras genom att ha ett "kortsiktigt perspektiv"?
laprikapaprika förstod tydligen:
Exakt.
Men jag kan inte tolka resten av hans inlägg heller:
tänk om man närmar sig 60 och helt plötsligt behöver pengarna omedelbart, hur kul är det om det just vid det tillfället är en börskrasch och aktierna ligger typ lägre än något tillfälle då man var 50. Jösses, vad man kommer gräma sig.
Ja, det är tufft. Det finns ju lösningar på det, tex att inte ligga investerad när ens tidperspektiv är kortare än 10 år. Det är dock inte att vara kortsiktig, utan att stå utanför.
Jag ställde samma fråga till laprikapaprika som till Louie.
Jag gissar att de menar att man inte skall snåla ihjäl sig och dö med en massa pengar man hellre skulle vilja ha lagt på nåt annat. Vad det har med börsen att göra vet jag dock inte. Jag tycker det gäller allting; lägg inte pengar på skit om du hellre vill lägga dem på annat.