2015-03-11, 00:55
Medlem
Timeouts avatar
Tycker att även den här stalkaren "Stefan" Johan Andrén är värd en egen tråd.
Länk till tråden
(FB) Stalkers - "Stefan" Alingsås/Göteborg
Citera
2015-03-11, 01:14
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Någon som kände igen huset där Stefan bor?

Linnegatan runt omkring där om jag inte är helt ute och cyklar. Och vänta bara tills jag får tag i adressen, nu är det min tur att leka hjälte.
Citera
2015-03-11, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Japp rätt kille... Ratist http://www.ratsit.se/19720130-Johan_Edmund_Andren_Goteborg/IuWUOIwErO0j-fxAdOd-Kodkpf-8JBPOh5bs1O2Wnyk... och på den här bilden står han i porten på Linnegatan 37 om man jämför med bilden på google maps. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150545202797756&set=a.42924638775 5.226202.720092755&type=1&theater

Är det säkert att det är rätt facebook? Om det är så är han riktigt störd i huvudet.
Citera
2015-03-11, 02:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Är det säkert att det är rätt facebook? Om det är så är han riktigt störd i huvudet.
Det är han. Det finns mycket mer i hans egen tråd. (FB) Stalkers - "Stefan" Alingsås/Göteborg
Citera
2015-03-11, 15:11
Medlem
Det skrämmande är att "Stefan" gjort exakt samma sak mot en lång rad andra personer som inte vetat om att det fanns fler drabbade förrän 3:an visade avsnittet igår...

Samma typer av sms, mail och falska FB profiler har använts. Deras sociala nätverk har attackerats. Mängder med förtalskampanjer och grova hot. Samma oregistrerade nummer har använts, bara en gång per individ, men lägger man samman allas uppgifter så...

Förutom detta en mängd olika typer av grov skadegörelse, olaga förföljelse och ofredanden

Dessa kommer nu att gemensamt kunna få fart på utredningen igen, med en förhoppning om straffskäpning som resultat. Detta är en mycket farlig person som utgör en fara inte bara mot andra utan även sig själv och samhället måste ta sitt ansvar!

Domen är skrämmande att läsa och förundersökningen på runt 150 sidor är beställd i ärendet

Kostnaden för offentlig försvarare och målsägandebiträdet var sammanlagt 112.000 kr + kostnaden för domstolen och polisens utredning och åtgärder

"Stefan" får utge skadestånd på 13.600 kr (yrkade på 99.500) + 500 kr till Brottsofferfonden...

"Grannen som vet allt"
Citera
2015-03-12, 00:31
Avslutad
Jag har inte hängt med denna säsong. Men tittar på avsnittet nu om "Bengt", fick tips om att det måste ses, tydligen legendariskt mongo som stalkar stackars kvinnor. Jag måste erkänna att trots att gubben är totalstörd och riktigt läskig (måste ju fan ha en diagnos) så kan jag inte låta bli att skratta när jag ser hans sms/meddelanden. Jag fattar ju hur jävla jobbigt det måste ha varit för hans offer.

Och! Denne "Bengt" skrev till mig ett flertal gånger för drygt ett år sedan på en kontaktsida, men jag skrev aldrig tillbaka. Way too old for me, liksom. Han har en mycket speciell stil när han skriver, så jag kände genast igen den när jag såg sms:en i TV.
Citera
2015-03-12, 22:21
Medlem
SkepticalHippos avatar
Är det någon mer som har reagerat över hur lamt Stalkers har blivit med tiden?

Efter att trådar om de enskilda fallen började dyka upp här på Flashback så började jag se serien på Viasat Play eftersom jag står mellan bra serier just nu. Jag började med säsong 3, därefter säsong 2 och nu säsong 1.

I säsong 2 och 3 så följer alla avsnitt i stort sett samma mall:

1. "Varje år lever 150 000 svenskar i rädsla, vi tar vid där samhället misslyckas, vi är hjältar"
2. Offret berättar sin historia.
3. Programledarna presenterar tidigare utredningar och dylikt.
4. Experterna berättar om vilken typ av stalker det är och den kvinnliga experten säger"stall-kare" och man håller på att dö av irritation över uttalet.
5. Hobbydetektiverna följer förövaren EN DAG (två om stalkern/stall-karen sitter hemma och ugglar eftersom de bevakar denne på jobbet också i så fall) och anser sig ha utfört ett gott dagsverke.
6. Hasse Aro pratar allvar med dem. Stalkern nekar generellt att uttala sig och skyller i bästa fall ifrån sig, gärna på offret.
7. Man hoppas att Hasse Aros allvarliga snack gjort susen och känner sig nöjda.
8. Man besöker offret efter en tid. Stalkern har generellt inte slutat trots Hasse Aros onda blick.

Såg precis första avsnittet på säsong 1, där man möter Susanne från "Bonde söker fru". Där var ju stalkern totalt oförberedd och pratade faktiskt en stund med Hasse Aro och då det visade sig att stalkern fortsatt då de gjorde återbesöket så lämnade de över utredningen till polisen och stalkern dömdes till Rättspsykiatrisk vård. DET är vad jag kallas en insats värd namnet.

Som det är nu, att Hasse Aro står och gnäller en stund om att stalkern inte vill prata med honom och att de sedan "hoppas på att det ska vara en väckarklocka så att offret nu kan få vara ifred" känns jävligt lamt och knappast värt programtiden ens. Det bli så tydligt att de snarast vill få publik på att visa upp brottet och därigenom få tittarsiffror, inte egentligen hjälpa offret men man låtsas fortfarande att det är det sistnämnda som är målet.

Det enda som jag tror att programmet hjälper till med nu är att göra allmänheten uppmärksam på dessa personer. Jag tror att Flashback är en hjälp för offret faktiskt. När stalkern blir uthängd här kanske det blir det straff och den väckarklocka som faktiskt kan göra att stalkern drar sig undan och ger fan i offren.
Citera
2015-03-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Är det någon mer som har reagerat över hur lamt Stalkers har blivit med tiden?

Efter att trådar om de enskilda fallen började dyka upp här på Flashback så började jag se serien på Viasat Play eftersom jag står mellan bra serier just nu. Jag började med säsong 3, därefter säsong 2 och nu säsong 1.

I säsong 2 och 3 så följer alla avsnitt i stort sett samma mall:

1. "Varje år lever 150 000 svenskar i rädsla, vi tar vid där samhället misslyckas, vi är hjältar"
2. Offret berättar sin historia.
3. Programledarna presenterar tidigare utredningar och dylikt.
4. Experterna berättar om vilken typ av stalker det är och den kvinnliga experten säger"stall-kare" och man håller på att dö av irritation över uttalet.
5. Hobbydetektiverna följer förövaren EN DAG (två om stalkern/stall-karen sitter hemma och ugglar eftersom de bevakar denne på jobbet också i så fall) och anser sig ha utfört ett gott dagsverke.
6. Hasse Aro pratar allvar med dem. Stalkern nekar generellt att uttala sig och skyller i bästa fall ifrån sig, gärna på offret.
7. Man hoppas att Hasse Aros allvarliga snack gjort susen och känner sig nöjda.
8. Man besöker offret efter en tid. Stalkern har generellt inte slutat trots Hasse Aros onda blick.

Såg precis första avsnittet på säsong 1, där man möter Susanne från "Bonde söker fru". Där var ju stalkern totalt oförberedd och pratade faktiskt en stund med Hasse Aro och då det visade sig att stalkern fortsatt då de gjorde återbesöket så lämnade de över utredningen till polisen och stalkern dömdes till Rättspsykiatrisk vård. DET är vad jag kallas en insats värd namnet.

Som det är nu, att Hasse Aro står och gnäller en stund om att stalkern inte vill prata med honom och att de sedan "hoppas på att det ska vara en väckarklocka så att offret nu kan få vara ifred" känns jävligt lamt och knappast värt programtiden ens. Det bli så tydligt att de snarast vill få publik på att visa upp brottet och därigenom få tittarsiffror, inte egentligen hjälpa offret men man låtsas fortfarande att det är det sistnämnda som är målet.

Det enda som jag tror att programmet hjälper till med nu är att göra allmänheten uppmärksam på dessa personer. Jag tror att Flashback är en hjälp för offret faktiskt. När stalkern blir uthängd här kanske det blir det straff och den väckarklocka som faktiskt kan göra att stalkern drar sig undan och ger fan i offren.
Hasse Aro har ju inte ens medverkat i dom senaste två avsnitten . Det är ju bara hon tjejen som tar ett kortare snack med stalkarna i slutet på avsnittet.
Citera
2015-03-12, 23:24
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercyisavirtue
Hasse Aro har ju inte ens medverkat i dom senaste två avsnitten . Det är ju bara hon tjejen som tar ett kortare snack med stalkarna i slutet på avsnittet.

Jag har inte sett det sista avsnittet eftersom det inte finns på Play (enligt rykten här på Flahback för att de misslyckats med att avidentifiera den förmodade Stalkern?) men jag reagerade på att tjejen skötte konfrontationen i avsnitt 1 på säsong 3. Särskilt eftersom det lär ha varit ett ovanligt taskigt val just med Bengt eller vad han kallades som hade ett dokumenterat kvinnoförakt och mycket riktigt skrattar henne rakt i ansiktet för att hon är kvinna. I avsnitt 2 och 3 skötte dock Hasse det igen?

Men ja. Bara det att det inte är Hasse Aro som älgar fram till dem och tjatar gör det hela ÄNNU MER lojt. Hasse Aro har ju kanske ändå lite respekt på grund av åren i Efterlyst men gemene man vet inte vem Sanna Lundell är och tyvärr så har hon inte lika stor genomslagskraft hos särskilt män som redan har så taskig respekt för kvinnor att de trakasserar dem.
Citera
2015-03-12, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har inte sett det sista avsnittet eftersom det inte finns på Play (enligt rykten här på Flahback för att de misslyckats med att avidentifiera den förmodade Stalkern?) men jag reagerade på att tjejen skötte konfrontationen i avsnitt 1 på säsong 3. Särskilt eftersom det lär ha varit ett ovanligt taskigt val just med Bengt eller vad han kallades som hade ett dokumenterat kvinnoförakt och mycket riktigt skrattar henne rakt i ansiktet för att hon är kvinna. I avsnitt 2 och 3 skötte dock Hasse det igen?

Men ja. Bara det att det inte är Hasse Aro som älgar fram till dem och tjatar gör det hela ÄNNU MER lojt. Hasse Aro har ju kanske ändå lite respekt på grund av åren i Efterlyst men gemene man vet inte vem Sanna Lundell är och tyvärr så har hon inte lika stor genomslagskraft hos särskilt män som redan har så taskig respekt för kvinnor att de trakasserar dem.
Snackar du specifikt om Viasat play nu, eller tv3-play ? Ja, jag såg det samma kväll via tv3-play, har ingen aning om hur Viasat's funkar.
Var tvungen att snabbt dubbelkolla nu, och var visst bara i det senaste avsnittet som han inte var med i slutet. Men då är det Jenny som sköter själva konfrontationen. Sanna var med i dom första två säsongerna?
Citera
2015-03-12, 23:48
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercyisavirtue
Snackar du specifikt om Viasat play nu, eller tv3-play ? Ja, jag såg det samma kväll via tv3-play, har ingen aning om hur Viasat's funkar.
Var tvungen att snabbt dubbelkolla nu, och var visst bara i det senaste avsnittet som han inte var med i slutet. Men då är det Jenny som sköter själva konfrontationen. Sanna var med i dom första två säsongerna?

Haha. Jag är dålig på ansikten så jag märkte inte att de bytte tjej, särskilt inte då jag såg tredje säsongen först och sedan de äldre Tänkte bara "Nämen, tänk att jag inte såg att det är Sanna Lundell då jag såg de första avsnitten". My bad!

Jag menar både Viaplay och TV3. Enligt tråden som handlar om det fallet så publicerades det fjärde avsnittet under en kort stund den kvällen men det togs sedan bort och det har inte publicerats på nytt. Både TV3 Play och Viasat Play saknar det avsnittet i nuläget och det var samma sak igår.

Enligt vad som står i tråden om avsnittet så sade de hans namn vid ett tillfälle utan att maska det, visade mammans namn, de maskade inte hans röst och det gick att identifiera var han bodde via bilderna på omgivningen. Det sägs där att han är en slipad person och att han troligen har hotat med rättsliga åtgärder för förtal eller dylikt och att det är därför som TV3 väljer att inte lägga ut det avsnittet.

Källa: (FB) Stalkers - "Stefan" Alingsås/Göteborg
Citera
2015-03-12, 23:56
Medlem
Citat:
Haha. Jag är dålig på ansikten så jag märkte inte att de bytte tjej, särskilt inte då jag såg tredje säsongen först och sedan de äldre Tänkte bara "Nämen, tänk att jag inte såg att det är Sanna Lundell då jag såg de första avsnitten". My bad!

Jag menar både Viaplay och TV3. Enligt tråden som handlar om det fallet så publicerades det fjärde avsnittet under en kort stund den kvällen men det togs sedan bort och det har inte publicerats på nytt. Både TV3 Play och Viasat Play saknar det avsnittet i nuläget och det var samma sak igår.

Enligt vad som står i tråden om avsnittet så sade de hans namn vid ett tillfälle utan att maska det, visade mammans namn, de maskade inte hans röst och det gick att identifiera var han bodde via bilderna på omgivningen. Det sägs där att han är en slipad person och att han troligen har hotat med rättsliga åtgärder för förtal eller dylikt och att det är därför som TV3 väljer att inte lägga ut det avsnittet.

Källa: (FB) Stalkers - "Stefan" Alingsås/Göteborg
Aha jo noterade det också nu, att det avsnittet inte fanns kvar längre på tv3 . Mjoe, har för mig att dom till och med nämnde adressen vid ett tillfälle, eller om det visades ett specifikt gatunamn när dom höll på och "rekade" .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in