2015-03-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Gromph, för guds skull, risk är alltid en kostnad.

I det här fallet blir det ganska intuitivt eftersom utfallsfunktionen är så intuitiv: om du inte kan betala räntan (högre ränta än prognostiserad) är det skit för banken, om du får en ökad marginal (lägre ränta) är det bara "lite stabilare" för banken. Så nej det är inte möjligt. Det är ju liksom inte bra för banken att du lägger pengar på att amortera.
Varför skriver du det.

Amorteringen (som du citerade) är en utgift. Med två % amortering tar det fem år att för den perioden. Och 5 år har dom prognoser för. Sannolikheten att låntagaren under den perioden skulle åka över 5% ränta lär vara så liten att den är försumbar mot andra risker.

Och hur man hanterar att andra risker är helt dominerande borde tom du kunna lista ut.
2015-03-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur mycket som går till boendekostnad vet dom när lånet ges. Sedan ska man klara att leva med ränteutgifter på 6-7%. Men ett ganska spartanskt liv. Inga utsvävningar.

Så pratar vi någonting dom liknar det här https://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/vardagsekonomi/hushallsbudget/levnadskostnader/index.htm#!/CID_1338550 ?

2000 kr för mat, ett halvt gymkort, inga krogbesök, inga utlandsresor, enda bufferten är väl bilen. Känns ju verkligen tryggt...
2015-03-12, 00:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Så pratar vi någonting dom liknar det här https://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/vardagsekonomi/hushallsbudget/levnadskostnader/index.htm#!/CID_1338550 ?

2000 kr för mat, ett halvt gymkort, inga krogbesök, inga utlandsresor, enda bufferten är väl bilen. Känns ju verkligen tryggt...

Skaffa en cykel så kan du om du bor i stan strunta i både bil och gymkort, dvs. en besparing på 38460 kr per år. Fackavgiften är en annan onödig utgift och 7080 kr per år för kläder är inte nödvändigt. 14160 kr per år för Tv, telefon, internet är långt högre än nödvändigt. Det finns mycket att spara på här.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-03-12 kl. 00:24.
2015-03-12, 00:52
Medlem
Citat:

Hur menar du "tryggt..."?

9'500 i månaden exkl boende för en ensamstående låter ganska generöst. Jag tror inte bankerna räknar så generöst när det gäller att klara 7%. Så mycket per månad som 9'500 är snarare att leva lite slösaktigt.
2015-03-12, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skaffa en cykel så kan du om du bor i stan strunta i både bil och gymkort, dvs. en besparing på 38460 kr per år. Fackavgiften är en annan onödig utgift och 7080 kr per år för kläder är inte nödvändigt. 14160 kr per år för Tv, telefon, internet är långt högre än nödvändigt. Det finns mycket att spara på här.

Precis! Folk räknar liksom att man ska ha bil också. Själv har jag ingen och hyr vid behov, vilket sparar enorma summor som jag istället kan lägga på min bostad.
2015-03-12, 17:36
Medlem
Trillskes avatar
Ja, nu har iaf marknaden nåt punkten där jag aldrig skulle få för mig att köpa centralt i dagsläget om jag stod inför det. Möjligtvis om man var snorrik (begränsad total nedsida) och hade bra koll på EMV för en iskallt kalkylerad kortsiktig investering alternativt helt enkelt sket i pengar och bara ville ha stabilt boende.

Den potentiella nedsidan är nu helt astronomisk. Än så länge hänger absolut inte andrahandshyrorna med - risk inräknat har kostnaden för köp passerat med råge.

Att köpa med svagt kapital just nu är lite som att ligga med någon som har aids. Du blir förmodligen inte smittad, men folk verkar generellt förstå att inte göra det ändå.
2015-03-12, 19:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, nu har iaf marknaden nåt punkten där jag aldrig skulle få för mig att köpa centralt i dagsläget om jag stod inför det. Möjligtvis om man var snorrik (begränsad total nedsida) och hade bra koll på EMV för en iskallt kalkylerad kortsiktig investering alternativt helt enkelt sket i pengar och bara ville ha stabilt boende.

Den potentiella nedsidan är nu helt astronomisk. Än så länge hänger absolut inte andrahandshyrorna med - risk inräknat har kostnaden för köp passerat med råge.

Att köpa med svagt kapital just nu är lite som att ligga med någon som har aids. Du blir förmodligen inte smittad, men folk verkar generellt förstå att inte göra det ändå.

Hur länge har inte du haft den här åsikten och hur bra har det fallit ut?
2015-03-12, 20:40
Medlem
Hat Molesters avatar
http://svenskamaklarhuset.se/objekt/?gid=OBJ22697_1352802686

"starkt präglat av tidens tand" och "Med stor kunskap och kärlek kan huset återigen bli ett hus" måste fan vara det roligaste jag någonsin har läst i en annons. Om du har 7 150 000 kr över, passa på och ta över stans coolaste rivningsobjekt. Jag skulle dock akta mig för att vistas i närheten av balkongen. Den ser trött ut.
2015-03-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur menar du "tryggt..."?

9'500 i månaden exkl boende för en ensamstående låter ganska generöst. Jag tror inte bankerna räknar så generöst när det gäller att klara 7%. Så mycket per månad som 9'500 är snarare att leva lite slösaktigt.

Så vi pratar snarare om existensminimum https://www.kronofogden.se/Existensminimum.html ?

Så det ni vill ha sagt är att vid en räntenivå som liknar det historiskt normala (om uttrycket tillåts) så förväntas medelklassen leva på existensminimum?
2015-03-12, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så vi pratar snarare om existensminimum https://www.kronofogden.se/Existensminimum.html ?

Så det ni vill ha sagt är att vid en räntenivå som liknar det historiskt normala (om uttrycket tillåts) så förväntas medelklassen leva på existensminimum?

I en löneutmätning räknar vi fram ett belopp som du alltid har rätt att behålla. Många kallar det för existensminimum men hos oss kallas det förbehållsbelopp.

Existensminimum är inte direkt vad som är minimum för att kunna leva och därför kallar heller inte kronofogden beloppet man har rätt att behålla för det enligt din länk. Sedan beror det förstås på dina inkomster hur mycket du får kvar att leva för men även i mycket hög utsträckning hur ekonomiskt sinnad du är. Som framgick av länkarna lite tidigare i tråden räknar bankerna in en massa helt onödiga utgifter i deras kalkyler för bolånetagare.
2015-03-13, 00:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur länge har inte du haft den här åsikten och hur bra har det fallit ut?
Din avsaknad av begåvning är ärligt talat unik. Det speciella är ju att du är helt oförmögen att läsa saker och ting de 3-4 gånger du uppenbarligen behöver.

Citat:
Ja, nu har iaf marknaden nåt punkten

Om du undrar vad du egentligen frågar, det vill säga om mitt liv och ekonomi fallit väl ut så ja, det får man väl påstå att det har.
Senast redigerad av Trillske 2015-03-13 kl. 00:58.
2015-03-13, 00:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Din avsaknad av begåvning är ärligt talat unik. Det speciella är ju att du är helt oförmögen att läsa saker och ting de 3-4 gånger du behöver.

Haha det är kul att se hur du så frenetiskt vevar med armarna i luften när du inte kan svara på enkla frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in