2015-03-11, 12:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo när de räknar in kostnader för semesterresor utomlands så handlar det om att de räknar in lyxkonsumtion. I min värld är detta något de flesta gärna vill unna sig men det är ingen nödvändigt varje år.

De räknar även in sådant som SL-kort som för de flesta också är en självklarhet men som den sparsamme klarar sig utan om man bor i stan och skaffar en cykel.

De finns många utgifter som är vanliga men som man definitivt kan dra in på om räntorna mot förmodan går upp till mycket höga nivåer under enbegränsa begränsad tid.
Det kostar typ 3-4k sek månad att äta nyttigt för en SPARSAM man. Räknar de på det?

Man kan överleva på potatis och nudlar också. Man kan säkert överleva på typ 700-800sek i månaden (gå till jobbet etc).

Men nej de räknar inte lyxkonsumption, de räknar I-lands versionen av minimum, dvs äta nyttigt och inte få ett jävla helvete till omständligt liv. Även om den sitsen såklart är "lyxig" ställt mot de flesta länder internationellt.
2015-03-11, 16:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det kostar typ 3-4k sek månad att äta nyttigt för en SPARSAM man. Räknar de på det?

Man kan överleva på potatis och nudlar också. Man kan säkert överleva på typ 700-800sek i månaden (gå till jobbet etc).

Men nej de räknar inte lyxkonsumption, de räknar I-lands versionen av minimum, dvs äta nyttigt och inte få ett jävla helvete till omständligt liv. Även om den sitsen såklart är "lyxig" ställt mot de flesta länder internationellt.

Läste du överhuvudtaget mitt inlägg som du citerade?
2015-03-11, 16:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Läste du överhuvudtaget mitt inlägg som du citerade?
Ja, och det stod fel i det. Jag är tillräckligt van för att inte explicit påpeka att du är ute och cyklar.

Det handlar om banker - de räknar endast betalningsförmåga. Detta innefattar att undvika scenarion så som att livet blir så bedrövligt att folk bryter och ihop och blir arbetslösa etc. Banker skiter naturligtvis i hur du mår så länge du mår bra nog att betala räntorna.
Senast redigerad av Trillske 2015-03-11 kl. 16:48.
2015-03-11, 17:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, och det stod fel i det. Jag är tillräckligt van för att inte explicit påpeka att du är ute och cyklar.

Det handlar om banker - de räknar endast betalningsförmåga. Detta innefattar att undvika scenarion så som att livet blir så bedrövligt att folk bryter och ihop och blir arbetslösa etc. Banker skiter naturligtvis i hur du mår så länge du mår bra nog att betala räntorna.

Du bemötte inte det jag skrev utan började istället prata om mat. Du cyklar inte ens på vägen.
2015-03-11, 18:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du bemötte inte det jag skrev utan började istället prata om mat. Du cyklar inte ens på vägen.
Spelar ingen roll hur van jag är tydligen, jag kan ändå inte formulera saker så pedagogiskt att du förstår.
2015-03-11, 18:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spelar ingen roll hur van jag är tydligen, jag kan ändå inte formulera saker så pedagogiskt att du förstår.

Det hjälper om du berör det du citerar och inte tramsar om annat.
2015-03-11, 19:10
Medlem
Kom på ett sätt att komma runt amorteringstvånget vid nyköp. Om man tex kan amortera av 30% vid köp, så går man ner till 20% istället eller lägre. Beloppet sätts i aktier, eller om man är riktigt sniken kan man sätta det på ett högräntekonto och amortera av med summan i 5 år. Därefter får man hoppas på en uppvärdering av huset.

Investerar man pengarna, vilket jag hade gjort, så får man hoppas avkastningen är över ca 1,2% (ränteavdrag inräknat)...
2015-03-11, 19:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Kom på ett sätt att komma runt amorteringstvånget vid nyköp. Om man tex kan amortera av 30% vid köp, så går man ner till 20% istället eller lägre. Beloppet sätts i aktier, eller om man är riktigt sniken kan man sätta det på ett högräntekonto och amortera av med summan i 5 år. Därefter får man hoppas på en uppvärdering av huset.

Investerar man pengarna, vilket jag hade gjort, så får man hoppas avkastningen är över ca 1,2% (ränteavdrag inräknat)...

Det finns många sätt att runda ett amorteringskrav. Har man ett bolånetak på 85% är det inget som hindrar att du amorterar den 25:e varje månad för att sedan höja lånet lika mycket någon vecka senare.

Lite opraktiskt att höja det på det sättet varje månad kanske men tekniskt sett är det fullt möjligt. Lite mer praktiskt kan det vara att höja lånet lite mindre ofta, säg varje kvartal eller halvår.
2015-03-11, 19:27
Medlem
Citat:
Det finns många sätt att runda ett amorteringskrav. Har man ett bolånetak på 85% är det inget som hindrar att du amorterar den 25:e varje månad för att sedan höja lånet lika mycket någon vecka senare.

Lite opraktiskt att höja det på det sättet varje månad kanske men tekniskt sett är det fullt möjligt. Lite mer praktiskt kan det vara att höja lånet lite mindre ofta, säg varje kvartal eller halvår.

Förutsätter att det inte är så enkelt att runda reglerna, men det vore helt klart smidigare.
2015-03-11, 19:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förutsätter att det inte är så enkelt att runda reglerna, men det vore helt klart smidigare.

Vi får väl se när förslaget blir verklighet men hittills har jag inte hört några förslag om att det inte ska vara tillåtet att höja upp ett lån till det nuvarande bolånetaket på 85%.
2015-03-11, 21:33
Medlem
Citat:
I det jag sett finns inget hinder. Och försöker man stoppa det så behöver man nog i stort sett införa låneförbud. Och det lär vi inte få se.

Men nu lär banken ta administrativa kostnader för att öka på/ordna nya lån. Så troligen kommer folk att öka på lånen med en takt på kanske vartannat år.
Troligen kommer man att se amorteringarna som sparande, som man senare lånar upp och bränner av på resor eller ny bil eller underhålla av bostaden.

En del människor kommer däremot att amortera ned sin skuld till 50%. Så det är inte så att kravet kommer att vara utan effekt.
2015-03-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Vad innebär det låntagaren ska klara 6-7% ränta i det här fallet? Hur många procent av disponibel inkomst räknar bankerna med ska gå till boendekostnad?
Hur mycket som går till boendekostnad vet dom när lånet ges. Sedan ska man klara att leva med ränteutgifter på 6-7%. Men ett ganska spartanskt liv. Inga utsvävningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in