Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-03-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men i ärlighetens namn var nog sydafrikaner snarast en belastning och ett problem. Läge för utpressning från deras sida. Opålitliga och lösmynta. Se bara hur de skvallrar och pekar på varandra i övrigt. Plockade man in sådana gjorde man nog säkrast i att ge dom en sista vila ganska snart djupt på havets botten där ingen tittar.

Den där var allt en grov generalisering, käre Boboslacke. Den grupp av sydafrikaner som det här skulle vara fråga om var allt annat än lösmynta. Hur mycket har Craig Williamson och hans närmaste förtrogna berättat utöver det som TRC kunde förväntas ge amnesti för? Kanske att Peter Casselton tänkte tala ut men han klämdes ihjäl av en lastbil i en "olycka" strax innan habs TRC-förhör. Och framför allt, har ledningen inom Military Intelligence yppat något över huvud taget om sina förehavanden på 80-talet? Nej, det har de inte. Delvis beror det på att Mandela gjorde ett "deal" med dessa om att de skulle slippa framträda inför TRC.

I slutklämmen på SA-avsnittet i GRK så skriver UD:s Ingrid Herzog att någon slutsats om sydafrikaspåret inte kan dras av den anledningen att den svenska polisen inte lyckades få kontakt med SA:s militära säkerhetstjänst. Så lösmynta var dessa sydafrikaner.

För övrigt är det intressant att spekulera i varför inte någon kontakt mellan svenska polisen och SA:s MI någonsin etablerades, trots att Jan Danielsson och Hans Ölvebro tillbringade flera veckor i SA och trots att Sveriges regering hade (och har) ypperliga relationer till ANC-regeringen. Var det det svenska eller sydafrikanska myndigheter som bromsade? Eller båda?
Citera
2015-03-11, 01:49
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Bra motivering.
I händelse av en Sydafrikansk inblandning så är detta scenario minst lika tänkbart - om inte mer så -än att enstaka polismän på lägre nivå kommer överens om att samverka på den internationella scenen.

Sedan har jag svårt för detta mantra om att sanktionerna mot Sydafrika inte blev mildare efter MOP och att detta talar mot deras inblandning. För det första var det nog svårt för den Sydafrikanska regimen att så att säga se in i framtiden hur Sverige skulle hantera Sydafrikafrågan (det kunde dock knappast bli värre än under Palme utifrån deras horisont). Den kanske främsta invändningen mot detta argument är dock att det internationella samfundets syn på den Sydafrikanska regimen succesivt blev alltmer kritisk för att mot slutet, innan sammanbrottet, nå sin kulmen. Har svårt att förstå hur man kan bortse från detta faktum.

Den svenska regeringens agerande mot Sydafrika efter MOP skall alltså ses mot denna bakgrund.

Hmmm... Är ett faktum daterat 1988-1990 det främsta argumentet mot "mantrat" om sydafrikanska motiv 1986? Häpnadsväckande! Sic propter gloria mundi.
Citera
2015-03-11, 01:57
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Hmmm... Är ett faktum daterat 1988-1990 det främsta argumentet mot "mantrat" om sydafrikanska motiv 1986? Häpnadsväckande! Sic propter gloria mundi.

Knepigt uppfattat. Om du kan din nutidshistoria så vet du att oppositionen mot Sydafrikas regim successivt intensifierade. Regimens fall skedde ju liksom inte över en natt...

"Alla dessa faktorer sammantaget med att internationella valutafonden, IMF, vägrade att förnya Sydafrikas lån 1985, samt att enskilda länder införde oljesanktioner mot Sydafrika skapade en exceptionellt unik roll och en ohållbar situation för Sydafrika. Sydafrika tvingades till handling, förklarar Magnus Walan"

http://www.amnestypress.se/artiklar/reportage/25632/sydafrika-1-den-svenska-kampen-mot-apartheid-i-syd/
Citera
2015-03-11, 02:55
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Knepigt uppfattat. Om du kan din nutidshistoria så vet du att oppositionen mot Sydafrikas regim successivt intensifierade. Regimens fall skedde ju liksom inte över en natt...

"Alla dessa faktorer sammantaget med att internationella valutafonden, IMF, vägrade att förnya Sydafrikas lån 1985, samt att enskilda länder införde oljesanktioner mot Sydafrika skapade en exceptionellt unik roll och en ohållbar situation för Sydafrika. Sydafrika tvingades till handling, förklarar Magnus Walan"

http://www.amnestypress.se/artiklar/reportage/25632/sydafrika-1-den-svenska-kampen-mot-apartheid-i-syd/

Jorå, jag kan en del i både min och andras nutidshistoria. Därför vet jag bland annat att utvecklingen i Angola och Namibia blev pivoterande för USAs syn på SA. Med kubanerna ute ur Angola tippade balansen. Sånt där vet jag. Jag vet också att detta var i december 1988.

Never mind. Det här är inte ett tävling i nutidshistoria, det här är ett konspirationsforum avseende MOP.
Citera
2015-03-11, 08:24
Medlem
Gattoos avatar
Vad är nu detta!? Saxat från Walls blogg. Wall verkar måttligt imponerad....

Citat:
Ulf Stallknecht skriver:
10 mars 2015 kl. 21:21

Spåret som kom bort: – och hade varit lätt att kolla (Säpo ringde mig på morgonen och frågade vad jag visste) ”fixa mina 350K så får du svar” sa jag, 29 år efteråt = inte ett ljud. Saken var den att jag hade en telex hemma som var var uppkopplad till amerikansk nyhetsbyrå som körde ut breaking news. Jag hade suttit med CIA-John i lobbybaren på Sheraton och druckit öl. När jag kom hem kollade jag apparaten: Palme hade skjutits innan han sköts – sa telexen. Dvs de påstod att han var död innan han dog. Stod polisen och tittade på….???
Citera
2015-03-11, 08:25
Medlem
Citat:
Bra motivering.
I händelse av en Sydafrikansk inblandning så är detta scenario minst lika tänkbart - om inte mer så -än att enstaka polismän på lägre nivå kommer överens om att samverka på den internationella scenen.

RiskyBizzy åter avslöjar du vem du är egentligen....

Citat:
Flera SA-kännare bedömer huvuddelarna av den s k Deepsearch-rapporten som mkt trovärdig, Roy Allens reseräkning undantagen.

Den värsta krystade Bullshit jag hört på länge. Och det bedömer du som trovärdigt. Plötsligt kan man sovra i uppenbara falsarium och efter hand välja bort de emst uppenbara lögnerna och finna det trovärdigt. Till och med mer trovärdigt än att Enskilda poliser som bevisligen haft kontakter med Sydafrikanska Poliser skulle kunna involverat dem. Du förstår skillnaden på Poliser och underrättelsetjänst? Ha Ha ha... Man skall tro på något som man erkänner innehåller uppenbart förfalskade uppgifter men som onämda SA-kännare (jasså det är så man skriver om för anonyma informationsförfalskare) verifierat.

Ett stort antal gånger nu i tråden har du när dessa idioter blivit avklädda hoppat in och försökt skapa intresse och trovärdighet för skit genom att säga att du finner det intressant, trovärdigt osv.

Vet du vad. Din trovärdighet är inte mycket värd längre och de flesta förstår nog att du bara trollar med de värsta trollen i tråden.
Citera
2015-03-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Den där var allt en grov generalisering, käre Boboslacke. Den grupp av sydafrikaner som det här skulle vara fråga om var allt annat än lösmynta.

Du skämtar och lever i en drömvärld där du misstar verkligheten för. Åtminstone fem olika grupperingar har erbjudit informationer och som det visat sig innehålla falska dokument eller påstådda bevis som inte finns vid olika tillfällen. SA:s underrättelse och subversiva aktiviteter utomlands är väl genomlysta. Man har hit och dit bräkt ut uppgifter bland annat om att Wedin skulle vara mördaren etc etc. Alla tjallar om alla men kan aldrig styrka något annat än att de är synnerligen korkade förfalskare och lögnare.

Dessutom kommer de tillbaka en del av dem när storyn inte håller med en ny:

Källorna till sådana uppgifter är inte sällen fyra fel led bort och nästan alltid kända informationssvindlare från andra fall.

Tror du dessutom att inte SA:s underrättelsetjänst hade bränt några sydafrikanska poliser om de på eget bevåg tillsammans med Svenska poliser haft något med mordet att göra?

Tror du att de drev en kindergarten utan kontroll där de kunde göra som de ville? Om Sa via inblandade Poliser hade haft påtryckningsmedel mot sverige och en mörkläggning som stora delar av etablisemanget stött i 29 år så hade vi sett en helt annan Sydafrikansk aktivitet i Sverige.
Citera
2015-03-11, 08:42
Medlem
Citat:

Vi ser vad du driver. Härligt att du visar dig utan masken!
Citera
2015-03-11, 09:04
Medlem
ieshos avatar
Har det inte gått för mycket prestige i framför allt frågan om SAs eventuella inblandning? Man behöver inte vara någon expert för att förstå att apartheidregeringen, efter förfrågan gärna skulle se att Olof Palmes bödlar kom från de egna leden.

Jag bortser helt ifrån svenska nazipoliser som agerar på egen hand, men kan se det logiska i att de tillåts agera till synes självständigt för att utveckla SA-kontakter.

Trots CIAs dåliga rykte tror jag att de föredrog att kunna förneka inblandning i ett mord på en europeisk toppolitiker. Och för mäktiga svenska aktörer skulle det vara katastrofalt att formellt bli överbevisade om sin inblandning.

Sydafrika skulle vara den perfekta, frivilliga, syndabocken.
Citera
2015-03-11, 10:24
Medlem
Gattoos avatar
En fundering kring kulorna som hittades vid mordplatsen. Borde dessa inte varit mer deformerade om de slagit i trottoaren eller en stenvägg? Ställer bara frågan rent allmänt. Ser ut som de skjutits rakt in i en skyttevall med ganska löst material. Om kulan som dödade OP fortsatt sin färd i några hundra knyck, tumlat i luften och slagit i en stenvägg borde den då inte varit mer skadad? Har några islagsmärken dokumenterats? Visst det är frågan om metal-piercing men ändå? Någon som skjutit med sådan ammunition?
Citera
2015-03-11, 12:11
Medlem
[quote=boboslacke|52601618]Du skämtar och lever i en drömvärld där du misstar verkligheten för. ... Alla tjallar om alla men kan aldrig styrka något annat än att de är synnerligen korkade förfalskare och lögnare.

Tror du dessutom att inte SA:s underrättelsetjänst hade bränt några sydafrikanska poliser om de på eget bevåg tillsammans med Svenska poliser haft något med mordet att göra?

Tror du att de drev en kindergarten utan kontroll där de kunde göra som de ville? QUOTE]

Ta ett djupt andetag och läs min text igen. Släpp prestigen. Skärp stringensen. Höj nivån.

Återigen: Du generaliserar grovt och uttrycker dig säkert mot bättre vetande. Ingen i den inre kärnan av Military Intelligence har någonsin uttalat sig ang MOP. Svenska poliser och åklagare har f ö inte ens frågat dem.

Sydafrikas militär inkl militära säkerhetstjänsten på 80-talet var långtifrån "korkad", tvärtom extremt kompetent.

Deepsearch-rapporten, som jag refererade till, anger inte att sydafrikanska poliser agerat "på eget bevåg" utan på order av Military Intelligence efter godkännande av State Security Council.
Citera
2015-03-11, 18:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har det inte gått för mycket prestige i framför allt frågan om SAs eventuella inblandning? Man behöver inte vara någon expert för att förstå att apartheidregeringen, efter förfrågan gärna skulle se att Olof Palmes bödlar kom från de egna leden.

Jag bortser helt ifrån svenska nazipoliser som agerar på egen hand, men kan se det logiska i att de tillåts agera till synes självständigt för att utveckla SA-kontakter.

Trots CIAs dåliga rykte tror jag att de föredrog att kunna förneka inblandning i ett mord på en europeisk toppolitiker. Och för mäktiga svenska aktörer skulle det vara katastrofalt att formellt bli överbevisade om sin inblandning.

Sydafrika skulle vara den perfekta, frivilliga, syndabocken.

Visst är det så, precis som med en del andra områden.
Sanningsökande bör präglas av en radikal hållning istället för att baseras på ett paradigm format av bekvämlighet och ryggdunkarmentalitet.
Det är lite beklämmande att inse hur svårt det är för vissa att hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt.
Hoppas på lite mer ödmjukhet och öppet sinne hos vissa personer i framtiden.
Det skulle gagna tråden som helhet samt stimulera till ett mer konstruktivt och kritiskt förhållningssätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in