Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Pansarbrytande ammo mot mjuka mål gör precis motsatsen till vad du hävdar. Det ger en mindre sårkanal och går rakt igenom. Och det har visat sig vid tester att våran m39b tagit sig igenom västar som inte ammunitionen mot OP gjorde.
Det fanns betydligt bättre alternativ att välja på dvs.
Först så säger du att dom inte hade bara kunna väljt och vrakat för att senare motsäga dig sig själv med...
Då valdes just den kalibern och vapen i motsats till vad du skrev innan.
Vad den pskyksjuke mannen har med OP att göra förstår jag inte.
----------------------------------------
Poängen kvarstår, om det var proffs med utbildning och uppbackning hade man sett till att båda var döda, antagligen med huvudskott när dom ligger ner. Och antagligen använt ljuddämpare.
Man "antar" inte att OP och huvudvittnet är döda bara genom att skjuta ett skott/ mål.
Och alla som skjutit pistol vet hur svårt det är att träffa där man vill.
Det märks att du hämtar din kunskap från fantasins och filmens värld! Där finns inga fakta och ingen kunskap
För dig kanske det är svårt att träffa. Jag hade inga problem att sätta 5 skott i fältsjutning med den Colt Phytoon 357 jag tävlingssköt med inom 10 cm mål på femton meters håll på mindre än fem sekunder i stort sett varje gång.
Det är bara smågangsters som pepprar på som de sett på filmer och tror att man skall skjuta i huvudet. Det förekommer aldrig annars men ofta bland sådana att de försöker. Skall vi gissa att du är en sådan wannabe?
Jag gissar att flera personer med vapenintresse och militär elitutbildning ligger i samma härad som mig när det gäller träff i mål och kunskap hur man skall göra eftersom vi kanske till och med haft samma lärare.
Det är dock inte det som är det viktiga för att avgöra eventuell systematik, kyla och proffsighet. Det är en djäkla skillnad att reparera en miss i skarp läge med andrenalinpåslag som skottet mot LP verkar vara och sedan följa upp med ett så kallt skott som det som släckte Palme och lugnt avlägsna sig. Där går skillnaden mellan gangsterglin och amatörer och mera tränade personer kanske till och med med praktisk erfarenhet.
Exemplen är många på det sätt amatörer agerar. Lennons mördare sköt så illa att det mest var en tillfällighet att han lyckades med sitt uppsåt. Det var inte direkt första skottet som "tog" där inte. Hinkley ja en 22:a, kasst vapen och usel skytt är ingen bara kombination och han hade ju behövt en djäkla tur för att lyckas särskilt med två livvakter att skjuta genom. Listan kan göras längre...
För övrig ökar dina chanser ,som så usel och oerfaren skytt att du verkar vara att du nog mest riskerar att träffa din egen fot, att träffa men en automatpistol som min Neuhausen inte ett smack lättare. 357 är dessutom mycket effektivare i målet än 38/9 mm.
På min träning lärde jag mig att den träffpunkt som Palmeskottet hade är optimal och det råder inga tvivel om att de som lär ut det är proffs inte gangsters. Facit talar också. Skottet var omedelbart dödande av flera skäl.
Ammunitionens verkan behöver vi ju inte diskutera. Palme hade ingen väst och kulan tumlade i kroppen med sådan skada att det dödade omedelbart.
Han var död innan han träffade marken med ett skott och det vill du få till amatörmässigt. Vet man vad man gör så vet man att skottet är direkt dödande även om han haft skyddsväst.
Ammunitionen var inte var mans egendom eftersom den inte är lämplig för sportskytte som är det enda civilister får syssla med.
Herregud var kommer alla självutnämnda fjortisexperter ifrån

.